تهران

بهترین مدل تغذیه دوران بارداری به زبان ساده

تغذیه در دوران بارداری
رعایت رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری که غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها باشد برای خانم‌های باردار و جنین ضروری است زیرا تغذیه مناسب به صورت مستقیم بر روی رشد، هوش جنین و سلامت مادر تاثیر گذار است. در این مقاله از تیجور به بررسی مواد غذایی مختلف و انواع ویتامین‌های لازم در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

بهترین مدل تغذیه دوران بارداری به زبان ساده 

در دوران بارداری باید به مصرف غذاها توجه ویژه‌ای کرد زیرا زمانی که جنین در حال رشد است نیاز بدن مادر به مواد مغذی بیشتر می‌شود. به همین خاطر تمام خانم‌های باردار باید سعی کنند رژیم غذایی مفیدی داشته باشند.

البته ناگفته نماند در این دوران اکثر خانم‌های باردار برای ثابت ماندن اندام و وزن خود از خوردن غذاهای مفید خودداری می‌کنند که این کار باعث آسیب رسیدن به جنین می‌شود و در رشد جنین تاثیر منفی دارد. 

لازم به ذکر است که تمام خانم‌های باردار باید به این نکته توجه کنند که بارداری به معنایی زیاد غذا خوردن نیست بلکه به اندازه خوردن و سالم خوردن است. همچنین اضافه وزن در دوران بارداری کاملا طبیعی است و بعد از تولد فرزند، با رعایت رژیم غذایی و به مرور زمان این اضافه وزن از بین می‌رود و به حالت طبیعی برمی‌گردد.

تغذیه در دوران بارداری
مصرف بهترین مواد غذایی در دوران بارداری 

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه اول

در این قسمت از مقاله توجه شما را به مهم‌ترین مواد غذایی که خانم‌های باردار باید مصرف کنند جلب می‌نماییم. پس تا انتها همراه ما باشید.

  • غذاهایی سرشار از آهن 

خانم‌های باردار در این دوران باید از غذاهایی مانند: گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ، انواع لوبیا ،سیب زمینی، ماهی، سبزیجاتی که برگ پهن و سبز تیره دارند مثل: اسفناج و همچنین انواع حبوبات و میوه‌های خشک شده مخصوصا برگه زردآلو و دانه‌های روغنی استفاده کنند.

نکته: غذاهایی که دارای آهن هستند اگر با لیمو ترش، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، پرتقال، گریپ فروت و فلفل سبز خورده شوند میزان جذب آهن در بدن بالا می‌رود.

نکته: خانم‌های باردار باید از خوردن چای و قهوه بلافاصله بعد از غذا خودداری کنند تا دچار کم خونی نشوند.

غذا های مقوی برای خانم های باردار
 استفاده از مواد غذایی تازه در دوران بارداری
  • مواد غذایی با پروتئین بالا

مصرف غذاهایی که پروتئین بالایی دارند مانند: گوشت قرمزی که چربی نداشته باشد و مرغ و ماهی، مهم‌ترین مواد غذایی هستند که در دوران بارداری برای رشد ذهنی کودک بسیار اهمیت دارند. این مواد غذایی دارای آهن، ویتامین B و مواد معدنی فراوانی نیز می‌باشند که بسیار برای جنین مفید است. تخم مرغ، پنیر، غلات و حبوبات نیز مواد غذایی دیگری هستند که مواد پروتئینی بالایی دارند که برای مادر و جنین بسیار مناسب هستند. اگر به خوردن مواد گوشتی در دوران بارداری تمایلی ندارید و یا گیاهخوار هستید باید با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید و با مصرف بیشتر شیر و تخم مرغ، پروتئین بدن خود را فراهم نمایید.

  • غذاهای دارای اسید فولیک 

از مهم‌ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت سیستم عصبی ، خون و سلول‌های بدن جنین و مادر اسید فولیک، فولات یا ویتامین B9 است. اسید فولیک بدن را در برابر بیماری‌های قلبی، مشکلات مادرزادی، پوکی استخوان و همچنین بسیاری از سرطان‌ها محافظت خواهد کرد. مواد غذایی که اسید فولیک دارند و بسیار مفید هستند عبارت است از: عدس، اسفناج، میوه‌جات، لوبیا سیاه و سفید، کاهو، کلم سبز و جعفری. نکته مهم درباره نگه داری این مواد غذایی این است که اگر این‌ها را طولانی مدت نگهداری کنید، اسید فولیک موجود در آن‌ها از بین می‌رود و دیگر فایده‌ای نخواهند داشت.

تغذیه در دوران بارداری
عنوان
  • مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در سه ماه نخست بارداری مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه بسیار اهمیت دارد. برای مثال کلم بروکلی آهن بسیار بالایی دارد که برای خانم‌های باردار از واجبات است همچنین مصرف نخود سبز، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، گریپ فروت، سیب و لیمو شیرین توصیه می‌شود.

تغذیه دوران بارداری سه ماهه اول
مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری در سه ماهه دوم

  • خوردن غذاهای کلسیم‌دار

خانم‌های باردار باید در طول روز به مقدار کافی کلسیم دریافت کنند که این میزان برای خانم‌هایی که سنشان زیر سی سال است دارای اهمیت بیشتری می‌باشد. این مقدار از کلسیم را زنان باردار با استفاده کردن از شیر و ماست و لبنیات دیگر می‌توانند تامین کنند. به طور کلی یک فنجان شیر 300 میلی گرم کلسیم دارد و همچنین پنیر حاوی 30 گرم کلسیم است و یک دوم فنجان ماست حاوی 230 میلی گرم کلسیم می‌باشد. مواد غذای دیگری که داری کلسیم هستند مانند: سویا، برنج، تن ماهی، آجیل و سبزیجات دارای برگ ‌های سبز رنگ.  اگر علاقه‌ای به خورن شیر ندارید می‌توانید برای جایگزین کردن آن از دو فنجان لوبیای پخته، 115 گرم کنسرو ماهی قزل آلا، 3 فنجان عصاره کلم بروکلی پخته شده، سه چهارم فنجان بادام و یا دو و یک چهارم فنجان سویا  استفاده کنید زیرا این گونه می‌توانید کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

تغذیه دوران بارداری در سه ماه اول
منبع غذایی کلسیم 
  • غذاهای دارای امگا 3

امگا 3 در دوره بارداری برای تامین سلامتی بدن مادر و جنین بسیار اهمیت دارد. امگا 3 شامل انواع ماهی‌ها مثل ماهی قزل آلا، ماهی تن و شاه ماهی است. همچنین، تخم کدو، تخم کتان، سویا، تخمه آفتابگردان، فندق، کنجد و گردو نیز دارای امگا 3 زیادی هستند که با استفاده کردن از این مواد غذایی امگا 3 بدن تامین می‌شود. مواد غذایی دیگری مانند برخی از نان‌ها، آب میوه‌ها و مکمل‌های دارویی نیز دارای امگا 3 هستند. 

  • مصرف ویتامین‌های ضروری برای دوران بارداری

مصرف برخی ویتامین‌ها در بارداری هم سه ماه نخست و هم سه ماه دوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که مادران باردار برای دریافت این ویتامین‌ها باید از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر و متنوع‌تری استفاده کنند و در کنار آن تحت نظر پزشک حتما از مکمل‌ها نیز استفاده کنند. از جمله مکمل‌های لازم و ضروری برای خانم‌های باردار می‌توان به مکمل آهن، کلسیم و ویتامین دی اشاره کرد.

تغذیه دوران بارداری هفته به هفته
مصرف ویتامین‌ها در دوران بارداری
  • نوشیدن آب کافی در دوران بارداری

نوشیدن آب کافی در دوران بارداری باعث ارتجاعی شدن پوست مادر شده و از کم آبی بدن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین خانم‌هایی که در این دوران دچار یبوست می‌شوند نیز با مصرف آب بیشتر می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. 

در انتهای این مقاله از تمامی شما خوانندگان عزیز و خانم‌های محترم باردار تقاضا داریم که که نظرات و تجربیات خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارند و ما را در تهیه هر چه بهتر مطالب و مقالات اموزشی یاری کنند.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی