تهران

سفید کردن دندان با روش بلیچینگ

سفید کردن دندان با روش بلیچینگ
امروزه یکی از روش‌های سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ کردن است که نتیجه و ماندگاری خوبی هم دارد. در روش بلیچینگ، یک ماده سفید کننده قوی توسط دندانپزشک روی دندان‌ها گذاشته می‌شود که باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا از روش بلیچ کردن، عوارض و ماندگاری آن بیشتر بدانید.

سفید کردن دندان با بلیچینگ

سفید کردن دندان امروزه یکی از رایج ترین اقدامات پزشکی است. همه ما دوست داریم که دندان‌هایی سفید و درخشان داشته باشیم. حتما روش بلیچینگ کردن دندان را تا به امروز شنیده‌اید اما نمی‌دانید که آیا بلیچینگ کردن دندان فایده‌ای هم دارد یا خیر؟

در ادامه این مطلب در مورد بلیچینگ دندان اطلاعات کاملی را به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید:

سفید کردن دندان
بلیچینگ دندان

گام اول برای بلیچینگ :

اولین کاری که برای سفید کردن دندان باید انجام دهید این است که با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید. دندانپزشک پس از تشخیص اینکه می‌‌توانید از این روش استفاده کنید، یک ماده شیمیایی قوی را بر روی دندان‌ها می‌زند و بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه می‌رسد که می‌‌توانید از بلیچینگ استفاده کنید یا خیر. به صورت کلی اگر دندان‌های شما مشکلات زیر را داشته باشند دندانپزشک روش بلیچینگ کردن را پیشنهاد نمی‌دهد.

  1. پوسیدگی دندان
  2. بیماری‌های لثه‌
  3. آسیب دیدگی ریشه دندان
  4. مشکلات ریشه دندان

اگر دندان‌های شما آسیب دیده و یا پوسیده باشند باید ابتدا آن‌ها را درمان کنید و بعد اقدام به سفید کردن به روش بلیچینگ نمایید. 

گام دوم:

  • در مرحله بعد دندانپزشک یک ژل که حاوی محلول هیدروژن پراکسید است را بر روی دندان‌های شما می‌زند. اگر دندان شما علائمی از خود نشان دهد در این صورت نمی‌توانید بلیچینگ دندان را انجام دهید. در این صورت پزشک از شما درباره پروسه‌های دندانپزشکی که در گذشته انجام داده‌اید با شما صحبت می‌کند و به نتیجه قطعی برای استفاده از روش دیگر می‌رسد.
  • نکته قابل توجه این است، افرادی که قبلا کامپوزیت ونیز را انجام دادند دیگر نمی‌توانند از روش بلیچینگ کردن استفاده کنند. 
  • همچنین افراد جوان و خانم‌های باردار یا شیرده به هیچ عنوان نباید بلیچ کردن دندان را انجام دهند.

آماده کردن لثه و دندان برای بلیچینگ

برای انجام دادن این پروسه آماده کردن دندان‌ها مهم ترین قسمت است. دکتر دندانپزشک یک محافظت که مخصوص لثه‌ها می‌باشد را در دهان قرار می‌دهد تا آسیبی به لثه‌ها نرسد. همچنین از یک گیره برای باز کردن دهان استفاده می‌کند تا مواد بلیچینگ به گونه و لب‌ها برخورد نکند و در نهایت کار بلیچینگ کردن آغاز می‌شود.

سفید کردن دندان با بلیچینگ
اماده سازی دندان‌ها برای بلیچینگ

گام سوم:

در مراحل بعدی دکتر دندانپزشک معمولا از یک سفید کننده به نام هیدرو‌ پراکسید که اندازه آن بین 5 تا 14 درصد است استفاده می‌کند. 

سفید کردن دندان با لیزر

استفاده از لیزر یکی از راه‌های سفید کردن دندان در کوتاه ترین زمان است. زمانی که می‌خواهید با لیزر دندان خود را سفید کنید یک عینک برای محافظت از چشم استفاده می‌کنند و سپس لیزر را مستقیم بر روی دندان‌های شما قرار می‌دهند.

مواد‌ سفید کننده زمانی که بر روی دندان‌ها قرار داده شود با آزاد سازی اکسیژن باعث از بین بردن لکه‌های تیره می‌شود. اما لیزر با تولید گرما باعث سفیدی دندان می‌شود. پس در نتیجه این عمل سریع‌تر از مواد سفید کننده نتیجه می‌دهد و ماندگارتر است.

مدت زمان استفاده از لیزر یک ساعت است که بعد از گذشت این زمان با دقت کامل تمام موارد محافظتی را از دهان خارج می‌کنند. 

سفید کردن دندان با لیزر
بلیچینگ دندان توسط لیزر

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ کردن دندان

زمانی که بلیچینگ انجام شد باید در 24 ساعت اولیه نکات زیر را رعایت کرد:

  • از خوردن نوشابه، قهوه، چای و نوشیدنی‌هایی که باعث تیرگی دندان می‌شود پرهیز کنید.
  • از مصرف غذا‌هایی مثل سس سویا، گوشت قرمز، شکلات و ... بپرهیزید.
  • به مدت 24 ساعت سیگار نکشید.
  • از خمیر دندان‌های رنگی (آبی و قرمز) استفاده نکنید.

آیا انجام بلیچینگ نتیجه بخش است؟

با انجام 1 جلسه لیزر که حدود 1 ساعت طول می‌کشد می‌توانید نتیجه فوق العاده‌ای داشته باشید زیرا حدود 14 درجه رنگ دندان‌های شما سفیدتر می‌شود. اما در مورد بلیچ کردن همان طور که در قسمت بالا گفته شد شما قبل از انجام این کار حتما باید در مورد انتظاری که دارید با پزشک صحبت کنید تا اطلاعات کافی در این زمینه پیدا کنید. قطعا روش بلیچینگ از روش‌های خانگی سفید کردن دندان زودتر نتیجه می‌دهد و موثرتر خواهد بود.

نتیجه بلیچینگ
قبل و بعد از بلیچینگ دندان

آیا انجام بلیچینگ عوارض جانبی را به دنبال خواهد داشت؟

بیشتر افرادی که می‌خواهند بلیچینگ را انجام بدهند نگران عوارض آن هستند. اما اگر در یک جای معتبر و با افراد با تجربه با مهارت بالا و با بهترین مواد این پروسه انجام شود هیچ مشکلی به دنبال نخواد داشت. اما افرادی هستند که بعد از انجام این کار دچار حساسیت می‌شوند که این حساسیت موقتی بوده و بعد از حدود 1 ساعت برطرف خواهد شد.

پروسه بلیچینگ تا چه زمان باقی می‌ماند؟

بلیچ کردن دندان حدودا تا 1 سال تا 18 ماه دوام دارد اما عوامل زیادی هستند که در دوام این فرایند نقش دارد: مانند افراد سیگاری و یا کسانی که قهوه زیاد مصرف می‌کنند که باعث از بین رفتن رنگ دانه‌های دندان می‌شوند. 

مطلب مفید بود؟
10
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی