تهران

چجوری خمیر دندان مناسب انتخاب کنیم؟

خمیر دندان مناسب
انتخاب خمیر دندان مناسب می‌تواند در سلامت دندان‌های شما نقش موثری داشته باشد. در حال حاضر خمیر دندان‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند، اما در این میان انتخاب یک خمیر دندان خوب و سازگار با دندان‌ها کار سختی است. در این مقاله شما را با ویژگی‌های یک خمیر دندان با کیفیت و مرغوب آشنا خواهیم کرد.

لزوم بهداشت دهان و دندان

دندان یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن ماست. حفظ پاکیزگی و سلامت دندان‌ها مهم‌ترین کاری است که افراد باید در طول عمر خود به آن توجه کنند. داشتن دندان‌های سالم و تمیز از بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر در بدن پیشگیری می‌کند. همچنین می‌توانید با رعایت بهداشت دندان‌ها از درد دندان و مشکلات آن دور بمانید.
همانطور که می‌دانید اصلی ترین راه تمیز کردن دندان‌ها استفاده از مسواک و خمیر دندان است. اما در انتخاب این دو باید دقت عمل ویژه‌ای را به کار بگیرید چرا که انتخاب خمیردندان و مسواک نامناسب ممکن است سلامت دندان و لثه‌های شما را به خطر اندازد.

چجوری خمیر دندان مناسب پیدا کنیم؟

وقتی زمان انتخاب خمیر دندان برای شست و شوی دندان‌ها می‌رسد اول از همه باید به نیازهای فردی خود و حساسیت‌های شخصی خود توجه کنید. خمیر دندان‌ها همانند بسیاری از لوازم بهداشتی دیگر دارای انواع بسیار زیاد و متنوعی هستند که شاید انتخاب را از بین آن‌ها کمی دشوار کند. معمولا برای همه افراد این موضوع که چگونه می‌توان یک خمیر دندان مناسب و مرغوب را شناخت بسیار مهم است.

در این بخش شما را با ویژگی‌هایی که یک خمیر دندان استاندارد و مرغوب باید داشته باشد آشنا خواهیم کرد:

خمیردندان مناسب

انواع خمیر دندان

خمیر دندان‌ها دارای انواع مختلفی مانند: ژله‌ای، پودری و خمیری هستند. همانطور که گفتیم تنوع میان خمیر دندان‌ها بسیار زیاد است اما با این وجود برخی از این مواد تشکیل دهنده در همه مدل‌های خمیر دندان مشترک هستند که این مواد و ترکیب‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • موادی که خاصیت سایندگی دارند

در خمیر دندان‌ها از مواد زبری که دارای خاصیت سایندگی هستند استفاده می‌شود تا به پاک کردن لکه‌های روی دندان‌ها و غذاهای به جا مانده در میان دندان‌ها کمک کند. این مواد شامل سیلیکات و کلسیم کربنات هستند.

  • مواد غلیظ کننده

این مواد همانطور که از نام آن‌ها پیداست غلظت خمیر دندان را بیشتر کرده و به سفت‌تر شدن بافت خمیر دندان کمک می‌کنند. موادی مانند ملکول‌های صمغ و برخی از شیره درختان این وظیفه را در تهیه خمیر دندان برعهده دارند.

انتخاب خمیردندان
انتخاب خمیردندان مناسب
  • نگهدارنده رطوبت

از گلیسرول به عنوان نگهدارنده رطوبت خمیر دندان استفاده می‌شود تا از خشک شدن خمیر دندان بر اثر گذر زمان جلوگیری کند.

  • پاک کننده

سدیم لوریل سولفات به عنوان پاک کننده در خمیر دندان‌ها به کار می‌رود. در واقع همان کفی است که در هنگام مسواک زدن مشاهده می‌کنید.

  • طعم دهنده

خمیر دندان‌ها دارای طعم‌های متفاوتی مانند نعنا، دارچین، لیمو و آدامس هستند. این طعم‌ها بر اثر استفاده از مواد شیرین کننده مصنوعی که شامل ساخارین هستند ایجاد می‌شود.

روش‌های شناخت خمیر دندان مناسب و مرغوب 

  • میزان فلوراید خمیر دندان

توجه به میزان فلوراید موجود در خمیر دندان یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. فلوراید یک ماده معدنی است که می‌تواند از مینای دندان به خوبی حافظت کند و از پوسیدگی دندان‌ها نیز جلوگیری به عمل بیاورد. در حال حاضر به گفته کارشناسان جهانی بهترین راه رسیدن فلوراید به دندان استفاده از خمیر دندان حاوی آن و مصرف آب است. آب یک منبع غنی از فلوراید است.

  • توجه به برچسب روی خمیردندان

یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام خرید خمیر دندان این است که حتما برچسب روی آن را مطالعه کرده و به مواد تشکیل دهنده خمیر دندان دقت کنید. چرا که همه خمیر دندان‌ها برای همه افراد مناسب نیستند. به عنوان مثال در تولید گروهی از خمیر دندان‌ها از طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌های خاصی استفاده شده است که برای افرادی حساسیت زا خواهد بود و یا برای گروه‌های سنی خاصی قابل استفاده نخواهند بود.

یکی از مواد شوینده موجود در خمیر دندان ها که موجب کف کردن خمیر دندان می‌شود SLS مخفف سولفات لاریل سدیم نام دارد. توصیه می‌شود افرادی که دارای مشکلات دهان و آفت‌های مکرر هستند از خمیر دندان‌های حاوی این ترکیب دوری کنند چرا که باعث تشدید زخم‌های آن‌ها خواهد شد.

فلوراید خمیر دندان
توجه به برچسب روی خمیردندان
  • تایید سازمان‌های بهداشتی

در هنگام خرید حتما به مهر تایید خمیر دندان توسط سازمان‌های بهداشتی معتبر توجه کنید. خمیردندان‌های دارای این مهر مشخصات لازم برای یک خمیر دندان مناسب را دارند و بر اساس استانداردهای تعیین شده تولید شده اند.

  • خمیر دندان‌های سفیدکننده

عده‌ای به دلیل زردی و یا وجود لکه بر روی دندان از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده می‌کنند. این خمیر دندان‌ها از مواد ساینده بیشتری بهره‌مند هستند به همین دلیل تمامی لکه‌ها و آلودگی‌های روی سطح دندان را از بین می‌برند. نکته قابل توجه در مورد استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده این است که این نوع خمیر دندان‌ها برای افرادی که دندان و لثه‌های حساس دارند مناسب نبوده و موجب تشدید حساسیت آن‌ها خواهد شد.

سطح سایندگی در خمیر دندان ها به عنوان RDA معرفی می‌شود به طور معمول میزان آن باید 250 و یا کمتر باشد و مقادیر بالاتر از این حد می‌تواند برای دندان‌های شما زیان آور باشد.

خمیردندان سفید کننده
خمیردندان سفید کننده

اجتناب از خمیر دندان های شیرین

معمولا در خمیر دندان‌های شیرین از شکر استفاده شده است. شکر به پوسیدگی دندان کمک می‌کند پس تا حد امکان از مصرف خمیر دندان‌های شیرین دوری کنید. توجه داشته باشید که اکثر خمیر دندان‌های مختص به کودکان حاوی شکر هستند تا باب میل کودکان باشند.
در کنار تمامی موارد نام برده شده سلیقه شخصی و حساسیت های خود را در هنگام خرید استفاده کنید. همچنین می‌توانید از خمیر دندان های گیاهی نیز استفاده کنید که حاوی فلوراید طبیعی هستند.

خمیردندان مخصوص کودکان
خمیردندان مخصوص کودکان

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی