تهران

رژیم غذایی یا لاغری گیاه‌خواری! آیا واقعا شدنی‌ست؟

برنامه ی غذایی گیاه خواری
حتما تا به حال نام وگان یا وگانیسم را شنیده‌اید. وگان به رژیم غذایی گیاه خواری گفته می‌شود که در آن فقط می‌توان از منابع غذایی گیاهی استفاده کرد و منابع غذایی حیوانی کاملا در این رژیم ممنوع می‌باشد. این رژیم برای یک دوره زمانی مشخص بسیار خوب است اما برای طولانی مدت برای بدن عوارضی دارد.

رژیم غذایی یا لاغری گیاه‌خواری! آیا واقعا شدنی‌ست؟

رژیم گیاه خواری می‌تواند سود بخش باشد ولی به شرطی که صحیح و دقیق برنامه ریزی شده باشد. گیاه‌خواری با یک برنامه غذایی صحیح و علمی، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل چاقی، فشار خون بالا، یبوست و سرطان (بخشی از روده‌های بزرگ) را کاهش می‌دهد. اما در صورتی که گیاه‌خواران برنامه دقیقی نداشته باشد، خطر بیماری چون پوکی استخوان، نرمی استخوان، کم خونی مرتبط به کمبود آهن و ویتامین B12 در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

رژیم گیاه‌خواری چیست؟

رژیم گیاه خواری (وگانیسم) یعنی فقط مواد غذایی گیاهی را می‌توانیم مصرف کنیم و هر چیزی که حیوانی باشد ممنوع است مانند انواع گوشت‌ها. حتی اگر در تهیه غذایی هم از محصولات حیوانی استفاده شده بود و هم گیاهی، نمی‌توانیم از آن غذا استفاده کنیم. به روش‌های مختلفی می‌توان رژیم گیاه خواری گرفت که اغلب این روش‌ها شامل مواد غذایی گیاهی به همراه مقداری تخم مرغ و لبنیات است. معمولا یک رژیم گیاه خواری شامل میوه‌، سبزی، آجیل، غلات کامل و حبوبات می‌شود.

رژیم خام گیاه خواری
رژیم گیاه خواری

آیا گیاهخواری باعث لاغری می‌شود یا خیر؟

تحقیق‌ها نشان می‌دهد که رژیم گیاه خواری تاثیر بیشتری در لاغری و رسیدن به تناسب اندام را دارد و میزان پیشرفت افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند، 2 تا 3 برابر بیشتر از رژیم‌های لاغری دیگر است.

رژیم وگان
گیاه خواری باعث لاغری می شود یا خیر؟

آیا در این رژیم باید مکمل خاصی مصرف کرد؟

در این رژیم چون مواد غذایی محدود می‌شود بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه از مکمل‌های مورد نیاز بدن خود مانند آهن، زینک و ویتامین‌های گروه B استفاده کنید.

غذای گیاه خواری
مکمل غذایی در رژیم گیاه خواری

مزایا و عوارض گیاه خواری 

هیچ وقت گیاه خواری به صورت دائمی پیشنهاد نمی‌شود زیرا گیاه‌خواری یک غذای کامل نیست و بدن به انواع گوشت نیز نیاز دارد. تعیین رژیم غذایی گیاهی راهی برای تجربه سالم خوری و کسب انرژی زیاد و در کل سلامت بیشتر و بهتر بدن است که می‌توان در یک مدت زمان محدود از این رژیم استفاده کرد.

مزایای گیاه‌خواری:
در رژیم گیاه خواری چون میزان استفاده از منابع غذایی چرب مانند گوشت‌ها محدود می‌شود در نتیجه میزان چربی خون نیز کاهش میابد و در نتیجه سلامت قلب و عروق ما تضمین می‌شود. همچنین در این رژیم چون میزان استفاده از میوه‌جات و سبزیجات بیشتر می‌شود در نتیجه آنتی اکسیدان بیشتری وارد بدن شده و سلامت پوست و موی ما نیز بیشتر می‌شود.

معایب گیاه‌خواری:
یکی از مهم‌ترین معایب گیاه‌خواری کمبود ویتامین D، کلسیم و ویتامین‌های گروه B مخصوصا B12 است که ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد. همچنین منابع غذایی در رژیم گیاه‌خواری محدود است و ممکن است ما را دچار چالش‌هایی در زندگی برای تهیه غذا و آماده سازی آن کند.

مزایا و معایب گیاهخواری
رژیم خام گیاه خواری

گیاه خواران چه می خورند؟

  • فرآورده‌های غلات کامل مانند برنج و نان
  • محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی
  • تخم مرغ
  • میوه‌جات و سبزیجات
  • منابع پروتئینی مانند حبوبات
گیاهخواران چه می خورند
غذاهای مورد استفاده در رژیم خام گیاه خواری

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی