تهران

ماسکنه عارضه پوستی در دوران کرونا

ماسکنه در کرونا
بخاطر شیوع بیماری کووید 19 برخی از افراد بر اثر استفاده طولانی مدت از ماسک مشکلاتی مانند ماسکنه و یا آکنه در نواحی زیر ماسک را پیدا کرده‌اند. با ما همراه باشید تا شما را با این عارضه پوستی و روش‌های پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم.

ماسکنه و عارضه پوستی

اتفاقات جدید و ویروس کرونا باعث شده است مردم به طور مرتب از ماسک استفاده کنند و دهان و بینی خود را برای جلوگیری از گسترش بیماری بپوشانند. برخی از افراد بر اثر استفاده از ماسک مشکلاتی مانند ماسکنه و یا همان آکنه پوستی پیدا کرده‌اند. گفتنی است با شیوع بالای این بیماری و لزوم استفاده از ماسک برای همگان این مشکل گسترش پیدا کرده است.

ماسکنه
ماسکنه

ماسکنه چیست؟ 

ماسکنه و یا آکنه مکانیکا، جوش‌هایی می‌باشند که در منطقه‌ای که ماسک زده‌اید یعنی اطراف بینی، اطراب لب و گونه‌ها ایجاد می‌شوند. در زیر ماسک باکتری و عرق چربی روی پوست جمع می‌شوند و این زمینه‌ای برای بروز این جوش‌ها می‌شود. 
ماسک استفاده شده در طول روز باعث می‌شود تا پوست تنفس نداشته باشد و گرما، مالش و فشار بیش از حد بر پوست باعث تحریک پوست شود. 
توجه داشته باشید این نوع آکنه با جوش‌های مربوط به مسایل ارثی و یا با جوش‌های ناشی از عدم تعادل هورمون‌های بدن تقاوت دارد.

عارضه پوستی
عوارض ماسک زدن طولانی مدت

آیا آرایش، ضد آفتاب و یا لوسیون ماسکنه را بدتر میکند؟ 

شاید تصور کنید استفاده از محصولات آرایشی ممکن است ماسکنه را شدید تر کند، اما اشتباه می‌کنید. لوسیون، ضد آفتاب‌ها و یا درمان‌های موضعی موجب آرامش و تعادل پوستی می‌شود و از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.
سعی کنید از یک لایه مرطوب کننده استفاده کنید (افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند لایه سبکتر و افرادی که پوست اگزما و یا حساس دارند لایه ضخیم‌تر استفاده کنند) همچنین می‌توانید از کرم ضد آفتابی که حاوی سی اکسید تیتانیوم و اکسید روی می‌باشد استفاده کنید تا به صورت لایه‌ای روی پوست قرار گیرند و از پوست در مقابل تحریک و اصطکاک مراقبت کنند.

عوارض ماسک زدن طولانی مدت
آرایش صورت و ماسکنه

کدام ماسک‌ها میتوانند احتمال بروز آکنه را بیشتر کنند؟ 

استفاده از ماسک‌های سبک می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند اما محافظت لازم را در برابر بیماری کرونا ندارند. ماسک‌هایی که دارای پارچههای سبک هستند خنک‌تر و و تنفس در آن ها راحت‌تر است که غالبا ماسک‌هایی می‌باشند که فیلتراسیون ویروس را نمی‌دهند. در صورتی که ماسک‌های دارای پارچه‌های ضخیم‌تر چند لایه هستند و بهترین محافظ محسوب می‌شوند. 
بعضی از پارچه‌ها نرم و قابل انعطاف می‌باشند به همین خاطر ممکن است راحتتر باشند. به شما پیشنهاد می‌شود تا ماسک خود را دائما بشویید تا هر گونه آلودگی که بر روی ماسک وجود دارد از بین برود. اینکار احتمال تحریک پذیری پوست و بروز ماسکنه را در هنگام استفاده از ماسک کاهش می‌دهد.

انواع ماسک
استفاده از ماسک‌های متنوع 

چرا باید ماسک ضدعفونی و تمیز باشد؟ 

اگر شما دائما ماسک خود را تعویض کنید باعث کاهش تحریک پذیری پوست بعد از فعالیت و یا ورزش می‌شوید. همچنین می‌توانید ماسک‌ها را بعد از هر بار استفاده با مواد شوینده بشویید. بهترین کار این است که ماسک‌ها را دو بار بشویید و در آخر آن را داخل خشک کن قرار دهید. 

کووید 19
انواع ماسک

درمان ماسکنه:

استفاده از یک پاک کننده خوب مخصوص پوست صورت به درمان این عارضه کمک بسیاری می‌کند و همچنین استفاده از سالیسیلیک اسید نیز می‌تواند مفید باشد.
در قدم بعدی می‌توان از شامپوی ضد شوره سر نیز که دارای سولفید سلنیوم و یا کتوکونازول است استفاده کنید. اینکار برای درمان این عارضه بسیار مفید است.
برخی افراد مبتلا به ماسکنه از محصولاتی که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند استفاده می‌‌کنند، اما استفاده از این روش به خاطر وجود بنزوئیل پراکسید ممکن است پارچه ماسک شما را لکه دار و یا سفید کند. 
اگر شخصی مستعد ابتلا به تبخال است، احتمال بیشتر شدن و همینطور تحریک پذیری آن در هنگام استفاده از ماسک بیشتر می‌شود. اگر بر روی پوست تبخال ظاهر شد می‌توانید از درمان‌های خوراکی و یا درمان‌هایی که نیاز به نسخه ندارند استفاده کنید تا از این مشکل جلوگیری و یا حتی آن را درمان کنید.

عوارض ماسک زدن
درمان ماسکنه


پیشگیری از ایجاد ماسکنه

برای پیشگیری از بروز ماسکنه بهتر است روزانه به پوست خود رسیدگی کنید و موارد زیر را رعایت کنید.

  • صورت را دائما با شوینده‌های مناسب بشویید.
  • برای شستشوی صورت می‌توانید از محصولی که دارای بنزوئل پروکساید می‌باشداستفاده کنید.  
  • استفاده از مرطوب کننده: پس از اینکه پوست صورت خود را شستید، از یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن استفاده کنید تا پوست خشک نشود و به عنوان محافظی طبیعی در برابر ماسکنه عمل کند.
درمان ماسکنه
پیشگیری از ماسکنه

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی