تهران

پرایمر یا همان زیرساز آرایش چیست؟

زیر ساز آرایش یا پرایمر چیست؟
پرایمر یا همان زیر ساز آرایش جزو لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری برای خانم‌ها محسوب می‌شود زیرا باعث ماندگاری بیشتر آرایش و همچنین صاف و یکدست شدن پوست خواهد شد. پرایمرها انواع مختلفی دارند مانند پرایمر لب یا پرایمر چشم. برای آشنایی با این پرایمرها و کاربرد آن‌ها تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

پرایمر آرایشی چیست؟

پرایمر محصول فوق العاده‌ای است که به عنوان زیر ساز آرایش استفاده می‌شود و به آرایش، پایه‌ای صاف و یکدست می‌دهد. پرایمر به عنوان پایه‌ای اساسی برای آرایش و زیر سازی صورت محسوب می‌شود که ماندگاری آرایش را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد استفاده از پرایمر در آرایش را نادیده می‌گیرند زیرا از نحوه استفاده آن اطلاعی ندارند. اما باید بدانید پرایمر یک وسیله کاملا ضروری برای پوست صورت است.

پرایمر صورت
پرایمر یا زیرسازی آرایشی

ترکیبات پرایمر

ترکیبات موجود در پرایمرها در کرم، ژل و پودر نیز وجود دارند. با اینکه مرطوب کننده‌ها باعث نرم شدن پوست می‌شوند، ولی پرایمر باعث آماده سازی پوست برای استفاده از مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌های رنگی مانند کرم BB و CC یا کرم‌های زیرساز شده و در طول روز پایه‌ای برای ماندگاری بیشتر آنها ایجاد می‌کند.
پرایمرها از پلیمرهایی بر پایه سیلیکون مانند دایمتیکون تشکیل شده‌اند که از اثرات نرم کنندگی فوق العاده‌ای برخوردارند. اما استفاده از پرایمر در کسانی که دچار جوش‌های چرکی و مشکلات پوستی دیگری می‌باشند باید با مشورت پزشک انجام شود. همچنین باید پیش از استفاده حتما تست شوند تا پوست به دایمتیکون حساسیت نداشته باشد.  
انواع چروک‌های سطحی، عمیق و حفره‌های پوستی با پرایمر پوشانده می‌شوند. اگر پرایمری می‌خواهید که قرمزی پوست و محل جوشها را تعدیل کرده و بپوشاند، بهتر است از پرایمرهای سبز رنگ استفاده نمایید.

پرایمر خوب
ترکیبات پرایمر

کاربرد پرایمر

پرایمر برای تثبیت آرایش و پوشاندن عیوب صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیانی دقیق تر ناحیه تی صورت که شامل اطراف بینی و نواحی پیشانی می‌شود از غدد چربی بیشتری برخوردارند که همین فعالیت زیاد غدد چربی در این نواحی باعث به هم ریختن ترکیب آرایش بعد از چند ساعت می‌گردد. کارکرد پرایمرها یا زیرسازهای صورت کنترل فعالیت این غدد می‌باشد که با مرطوب نگه داشتن پوست مانع بهم ریختن آرایش صورت خواهند شد.

انواع پرایمر

  • پرایمر سایه چشم

استفاده از پرایمر سایه چشم برای جلوگیری از ماسیده شده سایه مناسب است. با استفاده از این پرایمر سایه چشم، رنگ سایه چشم یکدست‌تر دیده شده و ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند.

پرایمر سایه چشم
پرایمر سایه چشم
  • پرایمر لب

پرایمر لب مانع از ترک خوردن لب‌ها شده و از لایه لایه شدن رژ لب جلوگیری می‌کند. پرایمر لب با ترکیبات مرطوب کننده خود باعث بهتر و سالم‌تر به نظر رسیدن لب شده و ماندگاری رژ لب را بسیار بالا می برد.

پرایمر لب
پرایمر لب

انتخاب پرایمر با توجه به نوع پوست

بی شک عملکرد پرایمرهای آرایشی روی انواع مختلف پوست یکسان نمی‌باشد، پس اگر خواهان پوستی صاف و یکدست با استفاده از پرایمر هستید بایستی پرایمر را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید.

  • پرایمر برای پوست معمولی

در صورتی که پوست صورت نرمال و معمولی است پس منافذ موجود روی این پوست نیز معمولی بوده و نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک هستند و در طول روز دچار خشکی یا چربی بیش از حد نمی‌شود. پس پرایمری ساده که حاوی ضد آفتاب باشد گزینه‌ای مناسبی محسوب می‌شود و می‌تواند پوست را یکدست و صاف کند.

پرایمر پوست معمولی
پرایمر برای پوست معمولی
  • پرایمر برای پوست چرب

پرایمرهای مخصوص پوست چرب، سبک و دارای سیلیکون هستند، باعث بروز جوش صورت نمی‌شوند و حاوی سالیسیلیک اسید و BHA (بوت آلدهید هیدروکسی تولوئن‌ها) می‌باشند. پرایمرهای با پایه سیلیکون از غلظت بیشتری برخوردار بوده و باعث صاف دیده شدن هر گونه آکنه، اسکار یا منافذ بزرگ در صورت می‌شوند. از سوی دیگر لایه‌ای محافظ در مقابل محیط روی پوست ایجاد کرده و از به وجود آمدن جوش و آسیب به پوست جلوگیری می‌کنند. سالیسیلیک اسید چربی اضافی پوست را گرفته و مانع درخشش ناخواسته پوست می‌گردد.
برای پوست‌های چرب پرایمرهای مات کننده و ضد براقی گزینه مناسبی هستند که از چرب شدن و برق زدن پوست چرب در طول روز جلوگیری می‌کنند و میزان ماندگاری آرایش را افزایش می‌دهند.

پرایمر پوست چرب
پرایمر برای پوست‌های چرب
  • پرایمر مخصوص پوست‌های خشک و حساس

پرایمرهای مخصوص پوست خشک و حساس دارای فرمولاسیون کرمی یا چرب هستند و ترکیبات بکار برده در آن شامل هیالورونیک اسید، روغن جوجوبا، روغن بادام و ویتامین C می باشد.
برای پوست‌های خشک و حساس استفاده از پرایمر ضروری است زیرا حاوی مرطوب کننده هستند و باعث می‌شوند کرم پودر به خوبی روی صورت قرار گیرند. بهتر است از پرایمرهایی که دارای اسانس روغنی هستند مانند روغن بادام و جوجوبا استفاده نمایید، که هم پوست را تغذیه کرده و هم باعث نرمی و لطافت آن می‌شوند. 

پرایمر پوست خشک
پرایمر مناسب برای پوست خشک
  • پرایمر برای پوست ترکیبی یا مختلط

در کل می‌توان پوست ترکیبی یا مختلط را بدترین نوع پوست در میان انواع پوست دانست. اگر پوست شما نیز از نوع ترکیبی می‌باشد، باید از دو نوع پرایمر استفاده نمایید. بایستی از پرایمر مات کننده برای قسمت‌های چرب صورت و برای قسمت‌های خشک پوست از پرایمر مرطوب کننده استفاده کنید. در ضمن می‌توانید از پرایمرهای خنثی کننده که نه خیلی چرب و نه خیلی مات هستند نیز برای همه قسمت‌های صورت استفاده نمایید.

 پرایمر پوست ترکیبی
پرایمر مناسب برای پوست‌های مختلط

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی