تهران

دیابت بارداری چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد

دیابت بارداری
دیابت بارداری یکی از عمده مشکلاتیست که ممکن است برای خانم‌ها ایجاد شود. خانم‌های باردار برای کنترل این بیماری و محافظت از خود و جنین در مقابل عوارض آن می‌بایست اصولی را رعایت کنند. در این بخش به موضوع دیابت بارداری و روش‌های پیشگیری از آن پرداخته‌ایم. همراه ما باشید.

دیابت بارداری و پیشگیری از آن

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در دوره‌های مختلف زندگی انسان می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. این بیماری حتی در دوره بارداری نیز می‌تواند گریبان مادر و کودک را بگیرد و آثار زیان باری را ایجاد کند که حتی بعد از اتمام دوره بارداری و به دنیا آمدن فرزند نیز مشهود باشد. حال سوال پیش می آید که دیابت بارداری چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

برای پاسخ به این سوال با ادامه این مطلب همراه ما باشید:

دیابت باردای چیست؟

بارداری یکی از مهم ترین دوران زندگی هر خانمی است که بخواهد بچه‌دار شود. در این دوره مراقبت و دقت به وضعیت مادر و جنین امری حیاتی تلقی می‌شود. در دوران بارداری ممکن است مشکلاتی برای مادر یا کودک و یا هر دوی آن‌ها پیش بیاید که یکی از این مشکلات دیابت است. هنگامی که خانمی باردار می‌شود، سلول های بدن او انسولین کمتری را می‌گیرند. انسولین عاملی است که از افزایش بیش از حد قند خون جلوگیری می‌کند. اگر سلول‌ها در این دوره انسولینی بسیار کمتر از حد معمول را دریافت کنند و یا در نقطه مقابل مادر در تغذیه خود حجم زیادی از قند و شکر را دریافت کند، دیابت بارداری رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند برای مادر و جنین خطر آفرین باشد و سلامت هر دو را به خطر بیاندازد.

دیابت بارداری
دیابت بارداری

چگونه می توان از دیابت بارداری پیشگیری کرد؟

دیابت بارداری یکی از بیماری‌هایی است که می‌توان با رعایت موارد پیشگیری قبل از بارداری تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد. قبل از بارداری بهتر است تا حتما با پزشک مشورت کنید. پزشک برای شما، بر اساس قد و وزن برنامه غذایی مخصوصی را ارائه می‌دهد که در آن هر آن چه که نیاز دارید لحاظ شده است. حتی در برخی از مواقع پزشکان برای مادرانی که بر اساس آزمایشات قبل از بارداری در معرض دیابت هستند ورزش‌هایی را تعیین می‌کنند. خانم‌هایی که اضافه وزن دارند بهتر است قبل از بارداری حتما وزن خود را کم کنند.

پیشگیری از دیابت بارداری
پیشگیری از دیابت بارداری

مراقبت ها در هنگام بارداری

پیشگیری از دیابت بارداری به دو بخش قبل از بارداری و هنگام بارداری تقسیم می‌شود که در بخش قبلی توضیحاتی را برای دوره قبل از بارداری ارائه دادیم.
در دوره بارداری همواره باید مراقب میزان قند خون خود باشید. بهتر است هر چند وقت یکبار با دستگاه خانگی تست قند خون میزان قند خون خود را بسنجید. اگر این میزان نسبتا بالا بود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تست قند خون در بارداری
تست قند خون در بارداری

در این دوره از مصرف قندهای مصنوعی بپرهیزید و میوه‌ها و سایر قندهای طبیعی را جایگزین آن کنید. در سبد غذایی خود فیبرها را نادیده نگیرید. فیبرها موادی مانند سبزیجات، نان‌ها، غلات، میوه‌ها و... هستند. افزایش فیبرها در رژیم غذایی و در مقابل کاهش قند و شیرینی‌جات می‌تواند تا حد بسیار زیادی از دیابت بارداری جلوگیری کند. در دوره بارداری از مصرف چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، پسته، بادام درختی و... غافل نشوید. پروتئین‌های چرب مانند گوشت قرمز را کمتر کرده و به جای آن پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا استفاده کنید. همچنین در این دوره استفاده از ماهی مرغ و لبنیات را فراموش نکنید.

رژیم غذایی در دوران بارداری
رژیم غذایی در دوران بارداری

در نظر داشته باشید که دیابت در برخی موارد یک بیماری خاموش است. این بیماری می‌تواند ناگهان به اوج خود برسد و شخص را تا حد زیادی درگیر کند. دیابت بارداری همچنین می‌تواند در نقطه اوج خود آسیب‌هایی را به جنین وارد کند و سبب ایجاد ناهنجاری‌هایی در نوزاد شود.

کنترل دیابت در دوران بارداری
کنترل دیابت در دوران بارداری

دیابت به هیچوجه بیماری اجتناب ناپذیری نیست و به راحتی قابل پیشگیری است. با کنترل سبد غذایی، ورزش، تست قند خون در بازه‌های زمانی منظم و حذف و یا کم کردن مصرف قند و شکر‌های مصنوعی از برنامه غذایی می‌توان به راحتی خود را در مقابل این بیماری بیمه کنید. اگر نشانه‌های این بیماری را قبل و یا بعد از بارداری داشته‌اید و یا تاکنون تست قند خون نداده‌اید حتما قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید. مراقبت‌های پزشکی پیش از بارداری می‌تواند تا حد زیادی جلوی مشکلات احتمالی را بگیرد و خیال شما را از بابت دیابت بارداری راحت کند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی