تهران

آشنایی با انواع دستگاه تست قند خون و نحوه کار با آنها

دستگاه تست قندخون
برای یک فرد دیابتی بسیار مهم است که از مقدار قند خون خود در طول شبانه روز در منزل یا محل کار اطلاع داشته باشد. امروزه دستگاه‌های تست قند خون خانگی این امکان را فراهم کرده‌اند که در ادامه این مطلب شما را با انواع این دستگاه‌ها و نحوه کار با آن آشنا خواهیم کرد.

انواع دستگاه تست قند خون 

افراد بسیاری در جهان درگیر بیماری دیابت هستند. بیماران دیابتی باید سبک زندگی خود را عوض کنند تا بتوانند کنترل بهتری روی این بیماری داشته باشند. یکی از روش‌های کنترل این بیماری استفاده از دستگاه اندازه گیری سطح گلوکز خون به صورت مداوم است. افراد دیابتی برای انجام این کار نیاز به دستگاه‌های تست قند خون خانگی دارند.  این دستگاه‌ها انواع مختلفی داشته و هریک ویژگی خاص خود را دارند.

کاربرد دستگاه تست قندخون 

نام دیگری که برای این دستگاه درنظر گرفته‌اند گلوکزمتر یا گلوکومتر است. گلوکزمتر در پزشکی بسیار کارآمد است و به خوبی میزان قندخون افراد را اندازه‌گیری می‌کند. لزوم استفاده از این دستگاه برای افراد دیابتی بسیار بالاست چرا که این افراد می‌بایست میزان قند خون خود را در محدوده 70 الی 100 میلی گرم بر دسی لیتر نگه‌دارند. با کمک این دستگاه در مدت زمان‌های مشخص به راحتی می‌توانند میزان قندخون خود را چک کرده و از خارج شدن آن از بازه معین شده با مصرف دارو یا رژیم غذایی مخصوص جلوگیری کنند. 

دیابت
تست قند خون در منزل

نحوه کار با دستگاه تست قندخون 

در ابتدا می‌بایست یک دستگاه تست قند خون از داروخانه تهیه کنید. توجه کنید کیفیت و کارایی این دستگاه بسیار مهم است پس در انتخاب دستگاه خود دقت عمل لازم را به کار بگیرید. می‌توانید برای این کار از پزشک متخصص یا مسئول داروخانه کمک بگیرید.
پس از تهیه دستگاه مورد نظر خود برای استفاده از آن در ابتدا باید دستان خود را تمیز شسته و انگشتی که قرار است از آن نمونه خون گرفته شود را کاملا با الکل تمیز کنید. یک نوار از کیت بیرون آورید و داخل دستگاه قرار دهید سپس سوزن مخصوص را وارد دستگاه نمونه‌گیر کنید. منتظر آلارم قراردادن قطره خون توسط دستگاه باشید. هنگامی که این آلارم به شما اعلام شد می‌بایست انگشت خود را در محل مورد نظر قرار دهید تا به وسیله خراش کوچکی که توسط سوزن داده می‌شود قطره خونی از دست شما بر روی دستگاه قرار گیرد. 
پس از این مرحله 10 الی 30 ثانیه صبر کنید تا نتیجه تست قند خون خود را بر روی دستگاه مشاهده کنید. 

نحوه کار با دستگاه تست قند خون
نحوه کار با دستگاه تست قندخون 

انواع دستگاه تست قندخون 

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم انواع مختلفی از دستگاه تست قندخون در بازار وجود دارد. در حال حاضر بیش تر از 25 مدل از این دستگاه ساخته شده است. این دستگاه‌ها برحسب قابلیت‌های خود از یکدیگر مجزا می‌شوند. این دستگاه‌ها در مواردی مانند قیمت، سرعت عمل، دقت و میزان خون مورد نیاز برای انجام تست با یکدیگر تفاوت دارند. در این بخش به معرفی انواع دستگاه های تست قند خون خواهیم پرداخت: 

  1. یکی از مدل‌های متداول دستگاه‌ تست قندخون دستگاه‌های سوزنی هستند. این مدل همانطور که از نام آن هم پیداست برای انجام تست قند خون فرد از یک سوزن استفاده می‌کند. 
  2. مدل دیگری از دستگاه‌های تست قند خون وجود دارد که بدون سوزن است. دستگاه تست بدون سوزن با کمک جریان الکتریکی و تماس با پوست به راحتی میزان قندخون شما را اندازهگیری می‌کند. این دستگاه برای انجام کار خود نیازی به دریافت خون فرد ندارد که این یک مزیت محسوب می‌شود. 
  3. نوع دیگری از این دستگاه‌ها با نام تست قندخون پیوسته است. این دستگاه بدون نیاز به خون به کمک سنسورهای خود میزان قندخون فرد را در مدت زمان کوتاهی مشخص می‌کند. این نوع دستگاه تست قند خون بیشتر مورد استفاده پزشکان قرار می‌گیرند. 
دستگاه تست قندخون
انواع دستگاه تست قندخون 

نکات مهم در استفاده از دستگاه تست قند خون

در ابتدا حتما باید توجه داشته باشید که به میزان کافی خون از بدن برای انجام تست گرفته شده است. اگر مقدار خون خارج شده از دست شما کمتر از یک قطره باشد احتمال اینکه نتیجه تست شما اشتباه اعلام شود وجود دارد. 

  • توجه به تاریخ انقضا نوار تست از نکات بسیار مهم است. این نوار باید در دمای مطلوب قرار گیرد. حضور در برابر رطوبت و یا حرارت بسیار پایین و بالا به دستگاه و نوار آسیب خواهد رساند. 
  • توجه کنید که دستگاه تست کثیف و آلوده نشده باشد. 
  • نوارهای تست نسبت به رطوبت حساس و آسیب پذیر هستند در نتیجه هنگام دست زدن به آن حتما دستان خود را خشک کنید و آن‌ها را در ظرف مخصوص نگهداری کنید. 
  • از خم کردن نوار تست بپرهیزید چرا که این نوار باید به صورت مسطح وارد دستگاه تست شود. 

 

تست قند خون در منزل

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی