تهران

ایروبیک در دوران بارداری

ایروبیک در دوران بارداری
انجام ایروبیک در دوران بارداری ریه و قلب شما را بهبود میبخشد و عضلات کشیدگی مناسبی خواهند داشت. انجام حرکات ایروبیکی که فشار زیادی نداشته باشند با تایید پزشک مشکلی نخواهد داشت ولی با نزدیک شدن به دوران زایمان باید به تدریج از تمرینات خود کم کنید.

فعالیت های ورزشی خانم های باردار

اگر خانم های باردار میخواهند بارداری راحت تر و نقاهت کوتاه تری داشته باشند در دوران بارداری باید ورزش و فعالیت های مناسب دوران بارداری را انجام دهند. انجام فعالیت بدنی باید با مشورت با پزشک و مربی به تدریج آغاز شود. انجام 30 دقیقه ورزش سبک مثل پیاده روی یا دوچرخه سبک میتواند به سلامتی مادر بسیار کمک کند. علاوه بر این میتوانید این 30 دقیقه را در سه مرحله 10 دقیقه ای انجام دهید، دقت کنید که ورزش شما باید با توانایی شما در دوران بارداری یکی باشد و به شما فشار بیش از اندازه وارد نکند، بصورتی که در حین ورزش بتوانید یک مکالمه بسیار عادی با شخص دیگری داشته باشید، در غیر اینصورت شدت و مدت باید کاهش پیدا کند.

قبل و بعد ورزش حتما باید مادر بدن خود را گرم و سرد کند تا تنفس و ضربان قلب نرمال شود. افرادی که در دوران بارداری خود فعالیت های ورزشی دارند تغییراتی که در دوران بارداری دارند را بهتر پشت سر میگذارند و همچنین بعد از زایمان راحت تر به وضعیت طبیعی خود برمیگردند.

انجام ورزش در طول بارداری کار راحتی نیست بدلیل اینکه فشار و خستگی زیادی روی خانم باردار است باعث اختلالات خواب و و تهوع میشود. ولی مطمئن باشید ورزش کردن در دوران بارداری باعث بهبود وضعیت خواب و افزایش انرژی شما خواهد شد.

خانم هایی که از قبل زایمان ورزش میکردند میتوانند با شدت و مدت پایین تر به ورزش خود زیر نظر پزشک ادامه دهند، ولی اگر قبلا ورزش نمیکردید بهتر است ورزش شما بسیار سبک باشد تا زیر نظر پزشک به تدریج آن را افزایش دهید.

انجام ورزش های حرفه ای اصلا توصیه نمیشود مگر با تایید پزشک وماما.

ورزش های مناسب دوران بارداری

بهترین ورزش برای خانم های باردار ورزش های بی خطر مثل پیاده روی کردن، شنا، ایروبیک در آب، دوچرخه سواری، دوچرخه ثابت، یوگا، تمرینات کششی و تمرینات تن آرام میباشد.

اگر میخواهید ورزشی را انجام دهید که قبلا به ان نپرداخته بودید حتما با تایید پزشک از یک مربی مطمئن کمک بگیرید.

انجام ایروبیک در بارداری
شنا در دوران بارداری

ورزش هایی که نباید انجام داد

هرگونه ورزشی که تغیییرات فشار یا هوا را داشته باشد مناسب مادر باردار نیست، مانند :

غواصی، صعود به ارتفاعات بیش از 2500 متر

یا ورزش هایی که خطر زمین خوردن مادر وجود دارد:

ورزش های رزمی، اسکی، ورزش های گروهی مثل فوتبال و هاکی، سوارکاری، ورزش استپ، تنیس

علائم وخیم بودن حال مادر در حین ورزش

اگر در حین ورزش نفس شما تنگ شد و به راحتی نمیتوانستید مکالمه کنید، احساس کردن درد در قفسه سینه، بی هوش شدن یا سرگیجه گرفتن، وجود انقباضات دردناک، خونریزی یا ترشح واژینال، حتما ورزش را پایان داده و به پزشک خود مراجعه کنید.

تنگی نفس در بارداری
نفس تنگی مادر باردار حین ایروبیک 

فواید ورزش در بارداری

انجام ورزش در تمام دوران زندگی باعث سلامتی و دارای فواید بسیار زیادی است، در دوران بارداری نیز فواید متعددی دارد مانند :

  • داشتن انرژی و توان زیادتر
  • خواب بهتر
  • کم شدن استرس
  • بیشتر شدن قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدن مادر
  • تناسب اندام بهتر مادر
  • سرحالی روح و شادابی

و پیشگیری از بوجود آمدن مشکلاتی مثل:

  • مشکلات قلبی
  • دیابت
  • افزایش فشار خون
  • پوکی استخوان
  • افسردگی
  •  یبوست، کمردرد ، تنگی نفس و ورم کردن پاها
  • دیابت دوران بارداری
  • افزایش وزن بی رویه
  • افزایش فشار خون
  • واریس


نیازی نیست ورزش کردن حتما در باشگاه صورت گیرد، میتوانید بدون داشتن وسایل ورزشی انجام کارهای روزمره را تو اولویت خود قرار دهید و یا با تایید پزشک و مربی در خانه به ورزش بپردازید.

ایروبیک در بارداری
ایروبیک در دوران بارداری

ایروبیک در بارداری

انجام ایروبیک در دوران بارداری ریه و قلب شما را بهبود میبخشد و عضلات کشیدگی مناسبی خواهند داشت. انجام حرکات ایروبیکی که فشار زیادی نداشته باشند ، لگد زدن و پریدن نداشته باشند و همیشه یک پا روی زمین قرار داشته باشد با تایید پزشک مشکلی نخواهد داشت ولی با نزدیک شدن به دوران زایمان باید به تدریج از تمرینات خود کم کنید.

با اینکه شما میتوانید این تمرینات را در خانه انجام دهید ولی انجام ان بین گروهی از مادران باردار میتوانید روحیه شما را بالا برده و همچنین خیالتان از تمریناتی که مربی میدهد راحت باشد. اگر در کلاس معمولی ایروبیک ثبت نام کردید حتما به مربی خود بگویید که باردار هستید. تمرینات سنگین را مربی از لیست تمرینات شما پاک خواهد کرد.

با اینکه انجام حرکات ایروبیک مناسب بارداری است ولی در صورتی که به عضلات کف لگن شما به دلیل ضعیف بودن فشار وارد شد و باعث خروج یا نشست ادرار شد باید این فعالیت را بشدت کاهش و یا متوقف کنید. ایروبیک چندبار در هفته هم میتواند موجب نگرانی شود. در مدتی که تمرین ایروبیک میکنید ماهیچه های لگن خود را فشرده کنید یا خروج ادرار غیر ارادی نداشته باشید.

در سه ماهه اول بارداری حتما احتیاط های عمومی را انجام دهید. لباس های خنک و چند تیکه بپوشید تا بتوانید در صورت شدید شدن ورزش ان ها را در بیاورید. کنترل ضربان قلب در طول ورزش کافی نیست به این نکته اهمیت بدهید که در طول ورزش هم به راحتی بتوانید با کسی صحبت کنید.

در سه ماهه دوم مقدار نوشیدن آب خود را قبل و بعد تمرینات افزایش دهید. بدلیل اینکه کم آبی ممکن است باعث گرفتگی عضله و حتی زایمان زودرس شود.

در سه ماهه سوم به خودتان فشار نیارید و اگرخم شدن برایتان دشوار است فقط درجا بزنید.

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی