تهران

پوسیدگی دندان در بارداری علایم و عوارض

علائم و عوارض پوسیده شدن دندان ها در دوران بارداری
دوران بارداری دارای شرایط خاصی است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در هورمون ها، دندان ها از شرایط مستعدی برای پوسیده شدن برخوردار می شوند. پوسیدگی دندان در این دوران بنا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و در صورت عدم توجه و اقدام به درمان می تواند برای مادر و جنین عوارضی را در پی داشته باشد.

علایم و عوارض پوسیدگی دندان در دوران بارداری 

دوران بارداری بسیار حساس و دارای شرایط  خاصی برای بانوان است. در این دوران دندان ها هم به دلیل بروز تغییرات هورمونی دستخوش تحولاتی می شوند و بیشتر از شرایط دیگری در معرض بیماریهای دندان از جمله پوسیدگی دندان قرار می گیرند. پوسیدگی دندان در دوران بارداری زمانی اتفاق می افتد که میزان اسید در دهان زنان باردار بیشتر شده و این اسید اثر تخریبی بر روی بافت دندان و مینای آن می گذارد. به علاوه وجود استفراغ صبحگاهی نیز مزید بر علت شده و با قرار گرفتن متناوب سطوح دندان در معرض اسید معده باعث افزایش آن می شود.  در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی در مورد علل، علائم و عوارض پوسیدگی دندان در بارداری بپردازیم.

پوسیدگی دندان در بارداری
پوسیدگی دندان در بارداری

علت پوسیدگی دندان در بارداری

شرایط هورمونی از دلایل عمده در تشدید پوسیدگی در دوران حاملگی است. هم چنین به خاطر وجود حالت تهوع، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت تر می شود. از علت های دیگر در مستعد شدن دندان ها برای پوسیدگی همانطور که در بالا ذکر شد وجود بیماری صبحگاهی و وارد شدن اسید معده در دهان است. که اسید خود در واقع عاملی برای ظهور بیماریهای لثه و دهان و دندان محسوب می شود. یعنی اگر از قبل پوسیدگی جزئی در دندان باشد در این دوران تشدید می شود و سرعت پوسیده شدن دندان افزایش می یابد. تغییر در رژیم غذایی و تمایل به خوردن غذاهای ترش و شیرین از عوامل دیگر احتمال ایجاد پوسیدگی در دندان هاست

علائم پوسیدگی دندان در زنان باردار

علائم بسیاری برای شناسایی و تشخیص پوسیدگی های دندانی در دوران بارداری وجود دارد که شایع ترین این علائم عبارتند از: ایجاد درد شدید در دندان ها، لق شدن دندان ها،رشد توده های غیرمتعارف  در دهان، دردناک و پر خون شدن لثه ها، بروز زخم های متعدد در دهان، تغییر رنگ و قرمز شدن رنگ لثه ها، آسیب دیدگی بخشی از لثه که با دندان پوسیده شده تماس داشته، حساس و متورم شدن لثه ها و خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن دندان ها، منتشر شدن بوی نامطبوع از دهان در دوران بارداری همه می تواند از علایم پوسیدگی دندان  در دوران بارداری باشد.

پوسیدگی دندان در بارداری
علت های پوسیدگی دندان در دوران بارداری

عوارض پوسیدگی دندان در دوران بارداری

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. تغییرات هورمونی ایجاد شده در این دوران، باعث می شود تا عفونت به سهولت در دهان گسترده شود. و وجود هرگونه عفونت در بدن زنان باردار، باعث تشدید و بیشتر شدن خطرات دوران بارداری می شوند. وجود این گونه مشکلات و عوارض آنها، می تواند خطر زایمان زودرسرا افزایش دهد. و هم چنین در صورت درمان نشدن موجب رسیدن آسیب به جنین می گردد. پوسیدگی دندان ها و بیماریهای دهان و دندان در دوران بارداری می تواند خطرات جدی برای مادر و جنین بوجود آورد.

درمان پوسیدگی دندان در دوران بارداری

 مسواک زدن دندانها به صورت منظم در دوران بارداری: مسواک زدن بعد از وعده های غذایی ضروری است. و هم چنین استفاده از نخ دندان برای پاک سازی بیشتر دندان ها الزامی است چون علاوه بر تمیز کردن دندان ها به کاهش درد لثه ها هم کمک می کند. برای کنترل حالت تهوع در زمان مسواک زدن از مسواک های نرم و یک خمیر دندان ملایم استفاده کنید.

کاهش میزان مصرف مواد غذایی شیرین: زنان باردار باید از مصرف زیاد مواد غذایی شیرین بپرهیزند. و بیشتر از میوه های تازه و مواد غذایی سالم در رژیم غذایی خود بهره ببرند.

مراجعه به دندان پزشک به صورت منظم: انجام معاینات دقیق و منظم دندان پزشکی بخصوص در ماه های اول بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. و برای جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان بسیار موثر است.

پوسیدگی دندان ها در بارداری
پوسیدگی دندان در دوران حاملگی

 

مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی