تهران

آماده سازی پوست برای فصل پاییز و زمستان

درمان خشکی پوست درفصل پاییز و زمستان
پوست صورت معمولا در فصل پاییز و زمستان دچار خشکی می‌شود که به همین علت برای حفظ شادابی و سلامتی آن احتیاج به مراقبت ویژه‌ای پیدا می‌کند. از نکات مهم مراقبتی پوست استفاده از ضد آفتاب‌ها، آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های مخصوص پوست است. برای آشنایی کامل با تمام نکات مهم مراقبتی در ادامه همراه تیجور باشید.

آماده سازی پوست برای پاییز و زمستان

یکی از مهم‌ترین نکات برای زیبایی پوست صورت خود تمیز نگه داشتن آن است. اگر عادت به شستشوی زیاد صورت دارید سعی کنید در پاییز و زمستان حداقل دو بار در روز پوست صورت خود را شستشو دهید تا از هر گونه کثیفی ،باکتری،گرد و خاک تمیز شود. درفصل پاییز و زمستان بیشتر از پاک کننده‌های مخصوص پوست صورت و مرطوب کننده‌های مخصوص استفاده کنید تا کمتر دچار خشکی پوست شوید. سعی کنید مقداری شیر سرد را با پنبه به صورت خود بمالید تا خشکی پوستتان کمتر شود.

نکات مهم مراقبت از پوست
نکات مهم مراقبت از پوست در فصل پاییز و زمستان

مرطوب کننده‌های مناسب برای پاییز و زمستان

مرطوب کننده‌های پوست حتی برای کسانی که پوست معمولی هم دارند مناسب است چون ممکن است با سرد شدن هوا پوست خشک شود. مرطوب نگه داشتن پوست به جلوگیری از خشکی پوست بسیار کمک می‌کند. می‌توانید هم از کرم‌های مرطوب کننده و هم از مرطوب کننده‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید . همچنین می‌توانید از روغن زیتون خالص و روغن بادام استفاده کنید و زیبایی و طراوت پوست صورت را افزایش دهید.

راه های مراقبت از پوست خشک
راه های مراقبت از خشکی پوست در فصل پاییز و زمستان

لایه برداری پوست صورت در فصل پاییز و زمستان

در تابستان به خاطر چرب بودن بیشتر پوست ممکن است بعد از لایه برداری پوست، احساس سوزش و خارش کمتری داشته باشید. در فصل پاییز اگر بیشتر از لایه بردار استفاده کنید باعث می‌شود تا پوستتان در هوای بدون رطوبت خشک‌تر شود. وقتی می‌خواهید سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید از لایه بردارهایی بر پایه روغن به صورت هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید. این لایه بردارها آبرسانی قوی‌تری برای پوست دارد. افرادی که پوست حساس‌تری دارند یا مبتلا به اگزما یا پسوریازیس هستند باشروع فصل سرما احساس سوزش و خارش بیشتری می‌کنند. این افراد باید پوست خود را با سرم، کرم و روغن‌هایی که حاوی الاستین و کلاژن هستند تغذیه کنند. برای خنک کردن پوست صورت می‌توانید از آلوئه‌ورا استفاده کنید و برای تمیزی و بازسازی پوست می‌توانید از کرم‌های غلیظ‌تر استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید و خشکی و آسیب دیدگی پوست را به حداقل برسانید.

برای لایه برداری پوست خود می‌توانید از لایه بردارهای مخصوص و مناسب پوست خود و لیف و صابون‌های ملایم استفاده کنید. اسکراب‌های فیزیکی مثل لیف‌هایی که بافت کروی دارند به لایه برداری هر چه بهتر پوست کمک می‌کند. بعد از استفاده از لایه بردارها حتما از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

لایه برداری عمیق پوست
لایه برداری عمیق پوست در پاییز

ضدآفتاب پوست صورت مخصوص پاییز و زمستان

درفصل زمستان اگر روزانه چند ساعت در معرض تابش نور خورشید هستید لازم است که از کرم ضدآفتاب با حداقل spf 15 استفاده کنید حتی در سرد ترین روزهای سال. چرا که با تغییرات لایه اوزون و آسیب‌هایی که اشعه UV نور خورشید به پوست بدن وارد می‌کند استفاده از ضدآفتاب مناسب فصل برای تمامی افراد ضروری است. جدیدا کرم پودرها و کرم‌های مرطوب کننده‌ای در بازار موجود است که دارای spf 15 هستند.

نکات ضد آفتاب
نکات مهم در استفاده از ضد آفتاب‌ها در فصول سرد سال

آبرسانی پوست برای پاییز و زمستان

در فصل پاییز و زمستان باید از ژل‌های پاک کننده‌‌ی فاقد صابون و از آبرسان‌های خوب و قوی استفاده کنید تا از خشکی پوست خود جلوگیری کنید. در فصل پاییز و زمستان روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا از پیری و خشکی پوست خود جلوگیری کنید. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید که وسیله گرمایشی مثل بخاری دارید از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ و از خشکی پوست جلوگیری شود.همچنین می‌توانید از کرم‌های آبرسان قوی برای پوست خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از کرم آبرسان
آبرسانی پوست صورت در پاییز و زمستان

استفاده از بالم لب برای جلوگیری از خشکی لب

برای جلوگیری از ترک خوردن و خشکی لب در فصل پاییز و زمستان می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید چرا که در فصل پاییز و زمستان لب‌ها در معرض سرما، نور خورشید و باد قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از خشکی لب‌ها می‌توانید روزانه به مقدار کافی آب بنوشید چرا که وقتی آب بدن کاهش پیدا می‌کند لب‌ها دچار خشکی می‌شود.

در رژیم غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی آب کافی هستند استفاده کنید مانند: خیار،کرفس، تربچه، فلفل سبز، گل کلم، گوجه فرنگی، هندوانه، اسفناج، کلم بروکلی، هویج، کاهو، گریپ فورت، طالبی.

استفاده از بالم لب برای جلوگیری از خشکی لب مخصوصا در فصل پاییز و زمستان مانند کره نارگیل، روغن زیتون، موم و کره شی باتر استفاده کنید تا باعث تسکین خشکی‌ لب شوید.

روغن‌های طبیعی از آسیب‌های بیشتر لب جلوگیری می‌کند و به مرطوب سازی لب کمک می‌کند. مقداری از این روغن‌ها را به صورت روزانه به لب‌های خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. این کار به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی لب‌ها کمک می‌کند. از روغن‌های طبیعی و کره دانه‌ها استفاده کنید. مانند: روغن نارگیل، روغن جوجوبای، روغن زیتون و روغن گل رز.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز برای خشکی لب‌ها

اگر در جایی با هوای خشک زندگی می‌کنید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. دستگاه مرطوب کننده مخصوصا در فصل پاییز و زمستان برای جلوگیری از خشکی لب بسیار مناسب است. وجود رطوبت در هوا باعث هیدراته شدن پوست و تسکین خشکی لب می‌شود.

لایه برداری لب با روش‌های خانگی

در ادامه این مطلب سه روش لایه برداری به روش خانگی برای پوست لب را معرفی کردیم: 

  • لایه برداری لب با روغن زیتون و شکر

برای لایه برداری لب مقداری روغن زیتون یا روغن زیتون با شکر را بر روی لب‌ها به آرامی ماساژ دهید و بعد از آن لب‌ها را با آب گرم بشویید. این کار باعث لایه برداری پوست لب می‌شود و لایه‌ها و پوست‌های مرده را لایه برداری می‌کند.

  • استفاده از آلوئه‌ورا برای رطوبت پوست لب

مقداری از ژل آلوئه‌ورا که به صورت طبیعی بر روی برگ تازه آن است را بر روی لب‌های خود بزنید تا خشکی لب‌ها تسکین پیدا کند و لطیف شوند. این ژل خواص ضد التهابی طبیعی دارد.

  • استفاده از عسل و گلاب برای رطوبت لب

برای ترک لب از مخلوط عسل و گلاب استفاده کنید. این مخلوط رو به لب‌های خود بزنید و بعد از 15 دقیقه بشویید. این کار باعث ایجاد رطوبت عمیق پوست می‌شود.

بالم لب چیست
بالم لب چیست

استفاده از کرم دور چشم برای جلوگیری از چروک و خشکی پوست اطراف چشم

سیاهی دور چشم اغلب اوقات به دلیل تخریب مویرگ‌های زیر سطح پوست اطراف چشم است که این سیاهی در فصل زمستان بیشتر می‌شود و ظاهر چشم‌ها را پیرتر نشان می‌دهد.

به گفته محققان و متخصصان به علت تابش کم نور خورشید در زمستان پوست کم رنگ‌تر می‌شود و به همین دلیل سیاهی دور چشم آشکارتر می‌شود. با افزایش خستگی و کم شدن ویتامین D میزان سرتونین بدن در این فصل کاهش پیدا می‌کند و این کاهش هورمونی سرتونین باعث بیشتر شدن پف زیر چشم می‌شود.

خواب ناکافی و خستگی باعث رنگ پریدگی پوست اطراف چشم می‌شود. همچنین ممکن است به علت کم خونی و نبود مواد مغذی در رژیم غذایی خود این سیاهی‌های پوست اطراف چشم بیشتر شود.

می‌توانید با رعایت این نکات سیاهی پوست اطراف چشم خود را کمتر کنید:

  • خواب کوتاه روزانه داشته باشید
  • از کمپرس سرد استفاده کنید
  • از کرم دور چشم حاوی ویتامین k و رتینول استفاده کنید
  • از مصرف زیاد نمک بپرهیزید
  • از برش‌های سیب زمینی برای کاهش پف وسیاهی دور چشم استفاده کنید
ویتامین e برای سیاهی دور چشم
سیاهی دور چشم در فصل زمستان

استفاده از عینک آفتابی مناسب فصل پاییز و زمستان

بسیاری از مردم بر این باورند که عینک آفتابی فقط برای تابستان است که تابش نور خورشید بیشتر است اما این باور غلط است زیرا اشعه تابش نور خورشید در زمستان و پاییز خطرناک‌تر است و باید حتما در روزهای پاییز و زمستان از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید تا سلامت و حفاظت از چشم‌ها حفظ گردد.

  • با آمدن فصل زیبای پاییز و زمستان علاوه بر زیبایی چشم نواز آن صدمه‌هایی به اعضا بدن از جمله چشم‌ها وارد می‌شود .خشکی هوا، تغییرات آب وهوایی، آلودگی هوا، افزایش ریز گردها، حساسیت‌ها چشمی و بادهای سرد و خشک پاییز و زمستان از عمده این آسیب‌ها است.
  • خشکی چشم در فصل سرد مخصوصا در سالمندان و خانم‌ها بیشتر است.
  • به صورت مرتب چشم‌های خود را بشویید و از قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم استفاده کنید.
  • در روزهای سرد زمستان که باد سرد می‌وزد حتما از عینک آفتابی استفاده کنید تا چشم‌ها از آسیب باد و سوز زمستانی محافظت شوند. استفاده از عینک آفتابی از خشکی چشم و همچنین ورود ریز گردها به چشم وآلرژی‌های چشمی جلوگیری می‌کند.
  • عینک آفتابی ضد UV استفاده کنید. اگر هم اهل برف بازی و اسکی هستید به خاطر داشته باشید که برف تازه اشعه ماورای بنفش را تا صد در صد انعکاس می دهد، بنابراین خشکی و التهاب چشم از مشکلات فصل زمستان است.
  • در این شرایط عینک آفتابی باید حداقل uv 400 باشد. عینک آفتابی با کاهش حجم نوری که به مردمک بازتاب می‌کند از عواقب آسیب‌های چشم جلوگیری می‌کند.
عینک آفتابی
مراقبت از چشم با عینک آفتابی در فصل پاییز و زمستان

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی