تهران

روش های درمان اعتماد به نفس

درمان اعتماد به نفس کاذب نوجوانان
هر رفتار بازتابی در بر دارد، آنچه امروز هستیم شخصیتی است که در دوران کودکی و سن بلوغ شکل گرفته است، مراقب رفتار خود با فرزندانمان باشیم تا در آینده به دنبال علت پایین بودن اعتماد به نفس فرزند خویش نگردیم.

درمان اعتماد به نفس پایین

همان طور که اعتماد به نفس بالا و درونی باعث موفقیت و احساس خوشبختی در زندگی می گردد، اعتماد به نفس کم و پایین نیز موجب می شود فرد هیچگاه احساس رضایت از زندگی نداشته و به مرور زمان به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل گردد.
برای اینکه بتوانیم اعتماد به نفس ضعیف خود را درمان کنیم ابتدا بایستی قبول داشته باشیم که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستیم.

درمان اعتماد به نفس پایین کودکان

اعتماد به نفس پایین بچه ها
درمان اعتماد به نفس کودکان

دوران بچگی از مهم ترین برهه های  زندگی محسوب می گردد و کودک در این دوران است که تکامل فکری و شخصیتی می یابد، اگر کودک در این دوران با انواع سرخوردگی ها و ترس ها مواجه شود به گونه ای که از ترس، اجازه صحبت کردن و اعتراض هم نداشته باشد به شدت با اعتماد به نفس کم مواجه می شود و در آینده با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

درمان اعتماد به نفس کاذب

درمان اعتماد به نفس کاذب
اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب نوع دیگری از اعتماد به نفس پایین قلمداد می شود، شخصی که دارای اعتماد به نفس کاذب است به خود بیشتر از آنچه واقعیت دارد می نازد و همواره در پی آن است با هر روشی به عنوان مثال به تعریف در مورد استعداد و توانایی های خود به گونه ای که فراتر از واقعیت باشد می پردازد.
در حالی که این چنین نیست و اشخاصی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند به دلیل خود بزرگ بینی کاذب همواره در بسیاری از امور با شکست مواجه می شوند زیرا بیشتر از آنچه که باید به خود اعتماد می کنند.

اعتماد به نفس ضعیف
مقابله با اعتماد به نفس کم

 

راههای مقابله با اعتماد به نفس کاذب

1.اعتماد به نفس را مانند یک قله برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرید

همان طور که نداشتن اعتماد به نفس موجب می شود شما شجاعت و شهامت انجام هیچ کاری را نداشته باشید، اعتماد به نفس کاذب نیز در بسیاری از موارد سبب  شکست می گردد لیکن به خاطر داشته باشید که تنها اعتماد به نفس موجب موفقیت شما نخواهد شد، در کنار اعتماد به نفس برای شروع یک کار استعداد و چیزهای دیگری اعم از مادی و معنوی برای موفقیت نیاز است.

2.در مورد چیز هایی که نمی دانید فکر کنید

تنها فکر کردن و رویا پردازی کافی نمی باشد، تلاش نیز لازمه موفقیت است و شما بایستی برای موفقیت جنبه های دیگر را در نظر بگیرید و پیش بینی ها و وسایل مورد نیاز را برای شروع یک کار و به دست آوردن موفقیت مورد ارزیابی قرار دهید.

3.دور اندیش باشید

برای انجام هر کاری تایم مناسب و مفید در نظر داشته باشید و بدون انجام دادن الکی نگویید من توانایی این را دارم کاری را که دیگران در یک ساعت انجام می دهند در نصف زمان انجام دهم. داشتن برنامه ریزی موجب می گردد شما زمان کافی برای انجام کارهای پیش بینی نشده داشته باشید.

درمان اعتماد به نفس پایین در نوجوانان

دلایل اعتماد به نفس پایین نوجوانان
درمان اعتماد به نفس پایین نوجوانان

نوجوانی دوران مهمی از زندگی هر فرد محسوب می گردد که اگر نوجوان این دوره را به خوبی و سلامتی طی نماید میتوان گفت از شخصیتی بهتر و آینده ای روشن برخوردار خواهد شد، اگر نوجوان در این دوران با انواع و اقسام سرخوردگی ها مواجه شود در آینده به فردی خجالتی و منزوی، لج باز و بی ثبات تبدیل می گردد و همواره در تمامی امور احساس ترس را با خود همراه خواهد داشت.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

1.به نوجوان خود بیاموزید برای خود زندگی کند و در انجام امور به به رضایت و خشنودی دیگران فکر نکند و کاراهایی را انجام دهد که موجب خشنودی خویش می شود.
2.زمانی که نوجوان شما در زمینه ای تلاش می کند او را تشویق نمایید حتی اگر در انجام آن کار موفق نشود.
3.با ملایمت و مهربانی با فرزند خویش رفتار کنید، رفتار نوجوانان بازتابی از رفتار والدین است پس اگر شما با فرزند خود رفتاری صحیح داشته باشید در مقابل فرزند شما نیز رفتار صحیحی با شما خواهد داشت.
4.هیچ گاه با فرزند خود با صدای بلند صحبت نکنید، هنگامی که شما با صدای بلند صحبت می کنید شاید خود متوجه نشوید لیکن نوجوان احساس می کند شما قصد دارید بزرگی و برتری خود را به او نشان دهید پس در این صورت نه تنها به حرف شما توجه نخواهد کرد بلکه به لج بازی خواهد پرداخت و رفتاری خلاف خواسته شما انجام می دهد که صحیح نیست.


هر انسانی توانایی بر آورده کردن هدف های خود را دارد، زمانی که شما تلاش کنید و فکر خود را به سمت افکار منفی و ناامید کننده سوق ندهید و به این نکته که از اعتماد به نفس پایین برخوردار هستید توجه نکنید خواهید دید که دیگران نیز آنگونه که شما تصور می کنید انسانی کامل و از هر جهت عالی و با اعتماد به نفس بالا نیستند بلکه تنها سعی می کنند کمبودها و ضعف های خود را نادیده گرفته و در جهت بهبود ضعف های خویش و شکوفایی استعدادهای درخشان گام بردارند.

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی