تهران

چگونه می توان تری گلیسیرید بالای خون را کاهش داد ؟

کاهش تری گلیسیرید بالای خون
تری گلیسیرید نوعی چربی خون است که با سلامت قلب رابطه مستقیمی دارد . تری گلیسیرید از طریق چربی غذا ساخته شده و در سلول های چربی ذخیره می گردد . مقدار کمی تری گلیسیرید در بدن هر فرد لازم است . اما اگر مقدار آن از حد طبیعی بیشتر شود ، زمینه را برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی فراهم می سازد .

چربی های موجود در منابع غذایی کربوهیدراتی ، تری گلیسیرید را در بدن تولید می کنند . 
روند تولید تری گلیسیرید به این صورت است که ابتدا انرژی درون غذا به تری گلیسیرید تبدیل می شود و سپس در سلول های چربی قرار می گیرند . فاصله ای که میان وعده های غذایی وجود دارد باعث شده که هورمون ها با فعالیت خود تری گلیسیرید موجود در این سلول ها را آزاد کنند .

 

 تفاوتی میان کلسترول و تری گلیسیرید
چه تفاوتی میان کلسترول و تری گلیسیرید وجود دارد ؟


چه تفاوتی میان کلسترول و تری گلیسیرید وجود دارد ؟

هر دو نوعی چربی خون هستد که در آب حل نمی شود و با همکاری در کنار پروتئین ها چربی ها را جا به جا می کنند . زمانی که بدن شما مقداری کالری دریافت می کند ، به تری گلیسیرید تبدیل می شود . این امر باعث شده که انرژی مورد نیاز بدن شما تامین گردد . اما عامل اصلی سازنده سلول ها و هورمون ها کلسترول است .


بررسی میزان تری گلیسیرید خون در شرایط  طبیعی و غیر طبیعی

•    اگر مقدار تری گلیسیرید موجود در خون ، کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر ( 7/1 میلی مول در لیتر) باشد ، طبیعی و نرمال است .
•    اگر مقدار تری گلیسیرید موجود در خون ، 150 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر ( 7/1 تا 2/2 میلی مول در لیتر) باشد ، فرد در مرز خطر است .
•    اگر مقدار تری گلیسیرید موجود در خون ، 200 میلی گرم در دسی لیتر ( 3/2 میلی مول در لیتر) باشد ، مقدار آن زیاد است .
•    اگر مقدار تری گلیسیرید موجود در خون ، 500 میلی گرم در دسی لیتر ( 7/5 میلی مول در لیتر) باشد ، مقدار آن خیلی زیاد است .


افزایش تری گلیسیرید خون چه عوارضی را به دنبال دارد ؟

زمانی که مقدار تری گلیسیرید موجود در خون زیاد باشد ، رگ های خونی بدن سفت و سخت می شوند و زمینه را برای سکته قلبی فراهم می کنند . در چنین شرایطی فرد به بیماری انسداد شریان و رگ ها و بیماری سندرم متابولیک مبتلا می شود . تجمع چربی در ناحیه شکم ، افزایش قند خون ، افزایش فشار خون ، HDL کم و تری گلیسیرید زیاد از علائم بیماری سندرم متابولیک می باشند .

 

عوامل موثر افزایش تری گلیسیرید خون
چه عواملی موجب افزایش تری گلیسیرید خون می شوند ؟


چه عواملی موجب افزایش تری گلیسیرید خون می شوند ؟

برخی بیماری ها مثل دیابت کنترل نشده ، چاقی ، بیماری های کلیه و کبد و کم کاری تیروئید باعث افزایش تری گلیسیرید موجود در خون می شوند . اگر بدن فردی مقدار کالری بیشتر از نیاز خود دریافت کند و یا فرد مشروبات الکی استفاده کند ، مقدار تری گلیسیرید خون او افزایش می یابد . برخی دارو ها نیز مانند استروئید ، دیورتیک ها ، تاموکسیفن که داروی درمان کننده سرطان است ، بتابلوکرها ، ضد بارداری و استروژن مقدار تری گلیسیرید خون را افزایش می دهند . گروهی از افراد نیز هستند که به طور ارثی مقدار تری گلیسیرید خون آنها بالا می رود .

 

 

 

چگونه کاهش سطح تری گلیسیرید خون
چگونه می توان سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داد ؟

 

چگونه می توان سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داد؟

راه های زیادی برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون وجود دارد که به بررسی هر یک از آنها می پردازیم . 
اگر بدن فردی بیش از حد نیاز کالری دریافت می کند ، کاهش میزان مصرف کالری روزانه یکی از راه های درمان است . طبق مطالعاتی که در آمریکا انجام شده ، اگر فردی شرایطی داشته باشد که بتواند 5 تا 10 درصد وزن خود را کاهش دهد ، سطح تری گلیسیرید خون او تا 20 درصد کاهش می یابد . داشتن یک برنامه غذایی سالم زیر نظر پزشک ، این که چه مواد غذایی را مصرف کنید و از مصرف کدام خوراکی ها دوری کنید به کاهش سطح تری گلیسیرید خون کمک می کند .


تری گلیسیرید خون بالا چه علائمی دارد ؟

افرادی که به طور ژنتیکی  به این عارضه دچار می شوند ، لکه های زرد رنگی زیر پوستشان نمایان می شود . که به آنها xanthomas می گویند .

 

انجام فعالیت های ورزشی چه تاثیری در کاهش سطح تری گلیسیرید دارد ؟

جالب است بدانید که ورزش نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند . فعالیت های ورزشی سبک نظیر دوچرخه سواری ، شنا و 30 دقیقه پیاده در روز می توانند موثر باشند .

بهتر است افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند و یا دچار سکته شده اند ، با پزشک خود مشورت کنند ، چون ممکن است خانواده آنها نیز در معرض خطر باشند .  

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی