تهران

تست Sgot چیست و شرایط انجام آن چگونه است ؟

تست Sgot و شرایط انجام آن
در آزمایشگاه ها تستی تحت عنوان تست Sgot انجام می شود . این آزمایش خون ساده به پزشکان کمک می کند تا نوع بیماری کبدی را تشخیص دهند . پیش از انجام این تست از مصرف هر گونه دارو خودداری کنید و اگر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید چون برخی داروها سطح Sgot را بالا می برند .

شاید بارها اسم Sgot را شنیده باشید اما ندانید که تست Sgot چیست ؟! به تست خونی که بخشی از آزمایش تشخیصی بیماری کبد است ، تست Sgot می گویند .

 

تست Sgot و چگونگی انجام آن
تست Sgot چیست و شرایط انجام آن چگونه است


در تست Sgot یکی از دو آنزیم کبد یعنی سرم گلوتامیک اگزالوستیک ترانس آمیناز اندازه گیری می شود . که امروزه آن را با نام AST می شناسند . آن چه در این تست مورد بررسی قرار می گیرد مقدار آنزیم کبدی است . تست Sgot پزشک را از میزان صدمه به کبد و یا بیماری کبد فرد آگاه می کند . آسیب سلول های کبدی باعث نشت Sgot در جریان خون می شود به همین علت است که سطح این آنزیم در خون بالا می رود . این تست به افرادی که از ناحیه کبد دچار آسیب شده اند مثل افراد مبتلا به هپاتیت C تجویز می شود .


در ناحیه ی عضلات ، کلیه ها ، قلب و مغز نیز Sgot وجود دارد . آسیب وارد شده به هر یک از این ناحیه ها باعث شده که سطح Sgot از حد نرمال خود بالاتر برود . یکی دیگر از آنزیم های ضروری کبد ALT است . تست ALT بخشی از آزمایش کبد است که در سنگین ترین غلظت کبد انجام می شود .
تست Sgot معمولا جهت تشخیص بیماری های سیروز کبدی ، صدمه به کبد بخاطر مصرف دارو ، هپاتیت و صدمه به کبد به وسیله الکل توسط پزشک تجویز می گردد .

 

چگونگی انجام جهت انجام تست Sgot
آمادگی لازم جهت انجام تست Sgot


آمادگی لازم جهت انجام تست Sgot

روش انجام آزمایش Sgot  مشابه یک آزمایش خون ساده است که نیازی به آمادگی خاصی ندارد . اما بهتر است یکسری اقدامات را قبل از آزمایش انجام دهید تا فرایند آن برای شما آسان شود .
دو روز قبل از انجام آزمایش داروی بدون نسخه مثل استامینوفن (تیلنول) مصرف نکنید و همچنین اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید . بهتر است شب قبل از انجام آزمایش آب به اندازه کافی مصرف کنید . هیدراته نگه داشتن بدن مراحل گرفتن خون را آسان می کند . سعی کنید برای انجام هر گونه آزمایش خون لباس مناسبی بپوشید تا بتوانید آستین لباس خود را به راحتی بالا بزنید .


خطرات احتمالی موقع انجام تست Sgot

نوشیدن آب به مقدار کافی شب قبل از انجام آزمایش برای جلوگیری از خطرات تست Sgot توصیه می شود . این امر باعث شده که شما در ناحیه سر دیگر دچار سبکی سر یا سرگیجه نشوید . چنان چه سرگیجه داشتید به تکنسین موضوع را اطلاع دهید . آنها به شما کمک می کنند تا بنشینید و آب بنوشید تا زمانی که مجددا احساس خوبی به دست آورید .

 

دریافت اطلاعات حاصل از تست Sgot
بررسی نتایج حاصل از تست Sgot


بررسی نتایج حاصل از تست Sgot

نتیجه ی بالا بودن این تست به این معنی است که یکی از ارگان های بدن مثل کبد ، قلب ، مغز ، عضلات و کلیه ها دچار آسیب شده است . به همین دلیل پزشک آزمایش های بعدی را تجویز می کند .
برای تست Sgot محدود طبیعی در نظر گرفته شده بین 8 و 47 واحد در هر لیتر سرم می باشد . جالب است بدانید که به طور طبیعی ممکن است مقدار بیشتری از AST در خون مردان وجود داشته باشد . اگر مقدار ، بالاتر از 50 برای مردان و 45 برای زنان باشد یعنی نتیجه تست بالاست و ممکن است آسیبی وجود داشته باشد . وجود مقداری تفاوت بستگی به تکنیک به کار برده شده توسط آزمایشگاه دارد با این حال حد نرمال نتایج آزمایش به شرح زیر است :

  • 10 تا 40 واحد بر لیتر (U/L) برای مردان
  • 9 تا 32 (U/L) برای زنان

 

شرایط بالا بودن AST همراه با  ALT ، آسیب شدید کبد را نشان می دهد . که این آسیب ها عبارتند از :

  • سرطان
  • بیماری کیسه صفرا
  • شوک یا سقوط سیستم گردش خون
  • هپاتیت A یا ویروس هپاتیت B حاد
  • آسب شدید کبدی بخاطر مصرف بیش از حد داروهای بدون نسخه ازجمله استامینوفن و یا الکل
  • در زنان باردار، پری کلامپسی یا سندرم HELLP - همولیز آنزیم‌های کبدی بالا و شمارش پلاکت پایین

 

شرایط بالا بودن سطح SGOT بدون بالا بودن سطح ALT وجود بیماری های زیر را نشان می دهد :

  • بیماری کلیه
  • بیماری پانکراس
  • آسیب وارد شده به عضلات
  • آسیب وارد شده به قلب ، احتمالا بخاطر حمله قلبی

 

توجه داشته باشید که بررسی سطح SGOT همراه با ALT باعث می شود که پزشک نوع بیماری کبدی را بهتر تشخیص دهد .


اگر به هر دلیلی نتیجه تست Sgot نامعلوم باشد . پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را تجویز کند تا وضعیت جسمانی فرد مورد نظر را بیشتر پیگیری کند .

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی