تهران

پوست شما از چه نوع پوستی هست

شناخت انواع مختلف پوست
پوست یکی از اعضای مهم بدن انسان است که رسیدگی و مراقبت از آن مستلزم شناخت نوع و جنس پوست است. برای داشتن یک پوست شاداب و سالم ابتدا باید نوع پوست خود را تشخیص دهیم تا بتوانیم بخوبی از پوست خود مراقبت نماییم. روش های تشخیص و شناخت انواع مختلف پوست موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم.

تشخیص نوع پوست

برای نگه داری از پوست به منظور داشتن پوستی سالم و شاداب، شناخت و تشخیص نوع پوست یکی از اولین قدم هاست. چون اینگونه شما بهتر خواهید توانست از پوست خود مراقبت کرده و محصولات و فرآورده های بهداشتی مناسب با نوع و جنس پوست خود را انتخاب کرده و مصرف کنید. در ادامه مطلب با موضوع تشخیص نوع پوست با ما همراه باشید.

انواع مختلف پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟


شناخت انواع پوست

در کل پوست انسان بر مبنای چربی و ترشحات آن به انواعی مختلف تقسیم بندی می گردد که در زیر به شرح آنها خواهیم پرداخت.

پوست نرمال یا معمولی

از منظر متخصصان پوست، به پوستی که دارای ترشحات چربی در حد متعادل باشد بدین معنی که میزان خشکی و چربی پوست بیش از حد معمول نباشد پوست نرمال یا معمولی می گویند. در این نوع از پوست ممکن است ناحیه T پوست کمی حالت چرب داشته باشد اما میزان سبوم یا چربی و رطوبت در کل پوست به صورت یکسانی وجود دارد.
چنانچه پوست شما این ویژگی ها را دارد پوست معمولی محسوب می شود: دارای منافذ پوستی بسیار ریز و کوچک، بافت نرم و صاف، رنگ صورتی یکدست، بدون وجود هر نوع جوش و برآمدگی.

انواع پوست
بهترین نوع پوست، پوست نرمال و معمولی

پوست چرب

در حالت نرمال غدد چربی در پوست صورت، سر، پشت دست و پا وجود دارند که وجود این غدد برای بدن انسان دو مزیت عمده در پی دارد؛ یکی اینکه باعث دفع مواد زاید از بدن می شود و مورد بعدی محافظت از پوست در مقابل سرما، رطوبت، میکروب ها، نورآفتاب و عناصر خارجی مانند لوازم آرایشی است. اما زمانی که ترشح چربی در این غدد بیش از اندازه باشد، اغلب پوست دارای حالت چرب و براق خواهد بود. هم چنین پوست چرب نسبت به انواع دیگر پوست بیشتر مستعد ایجاد منافذ باز و انواع جوش است. کنترل چروک و پیری پوست ویژگی خوب این نوع از پوست هاست.
عواملی مانند ژنتیک، تغییرات و نداشتن تعادل هورمونی، استفاده از برخی داروها، داشتن اضطراب و استفاده کردن از مواد آرایشی کمدون زا و جوش زا می توانند در ایجاد پوست چرب موثر باشند.
وجود منافذ بسیار باز و واضح روی پوست، داشتن پوستی بسیار درخشان و ضخیم و رنگ پریده از نشانه های تشخیص چرب بودن پوست هستند.

تشخیص نوع پوست
پوست چرب


پوست خشک

وقتی که میزان تولید سبوم در پوست خیلی کم باشد نوع پوست خشک خواهد بود و همین تولید کم چربی باعث می شود تا این گونه از پوستها نرمی و لطافت لازم را نداشته باشند. پوست خشک زبر و خشن بوده و اغلب دچار حالت پوسته پوسته شدن می شود. اغلب در پوستهای خشک خارش پوست هم وجود دارد و این نوع از پوست گاها نسبت به برخی فلزات و مواد حساسیت پیدا می کند. 
شدت خشکی در پوستهای خشک درجات مختلفی دارد و گاها شدت خشکی بسیار زیاد بوده و این شدت خشکی اغلب در پوست زنان بیشتر از مردان دیده می شود.
تعریق زیاد و کمبود آب از دلایل عمده خشکی پوست محسوب می شوند. پوسته پوسته شدن خفیف، ظاهر خشک و خشن، سفتی و داشتن احساس خارش در پوست از نشانه های خشک بودن پوست هستند. 

تشخیص انواع پوست
پوست خشک


پوست مختلط

ترکیب دو نوع پوست چرب و خشک باعث بوجود آمدن نوع چهارم پوست تحت عنوان پوست مختلط می شود در این نوع از پوست برخی نواحی که در اصطلاح به منطقه T شکل معروف است (نواحی پیشانی و روی بینی و چانه) چرب بوده و نقاط دیگر پوست حالت خشک دارد. در این نوع از پوست رگه های چربی در روی بینی و پیشانی دیده می شود ولی گونه ها خشک است. پوست مختلط رایج ترین نوع پوست محسوب می شود که تشخیص آن به راحتی میسر نیست هم چنین روند درمانی مشکلی هم دارد.
ناحیه T در پوست مختلط در مقایسه با گونه ها درخشانتر است. چون فعالیت غدد چربی در این قسمت بیشتر است. مراقبت از این نوع پوست مستلزم دقت بیشتری است.
عواملی همچون ژنتیک، استفاده کردن از محصولات آرایشی و مراقبتی نامرغوب می تواند در داشتن چنین پوستی تاثیرگذار باشد. در این نوع از پوست وجود نشانه هایی از پوست چرب مانند منافذ باز بزرگتر و یا جوش در قسمت های چرب پوست، و همزمان قسمتهای خشک که دچار کمبود لیپید هستند، مشاهده این نشانه ها دلیل بر مختلط بودن نوع پوست است.

انواع مختلف پوست
پوست مختلط


پوست حساس

پوست های حساس امکان دارد که دارای ویژگی های پوستهای خشک، چرب یا مختلط باشد ولی قرمزی و التهاب خصوصیت اصلی و متمایز کننده پوست های حساس است. اغلب این نوع از پوست دچار خشکی زیادی می شود به طوری که فرد احساس جمع شدگی در پوست خود دارد. ممکن است قسمتی از پوست، پوسته پوسته شده یا حتی جوش زده باشد. این پوست نیاز به مراقبت های ویژه تری دارد. پوستهای حساس با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا بادهای گرم و سرد به سرعت قرمز و ملتهب می شوند.
از دلایل حساس بودن پوست می توان به عوامل ژنتیکی، نوسانات هورمونی، آب و هوای سرد و گرم، خشکی هوا و هم چنین آب حاوی ترکیبات معدنی اشاره کرد. محصولات آرایشی، لوسیون ها و مواد شوینده دارای مواد معطر و مواد شیمیایی سخت، می توانند باعث افزایش میزان حساسیت پوست شوند.
تحریک و ملتهب شدن، خشکی، خارش و قرمزی پوست با کوچکترین عامل از نشانه های تشخیص پوست حساس است. این نوع پوست می تواند نسبت به برخی لوازم آرایشی حساس شده و واکنش نشان دهد یا با قرار گرفتن در معرض حرارت و گرما سرخ شود اغلب پوستهای حساس مستعد آفتاب سوختگی و ابتلا به بیماریهای پوستی مانند اگزما هستند.

انواع مختلف پوست
پوست حساس


روش های تشخیص انواع مختلف پوست


شست و شوی صورت

ابتدا با استفاده از یک پاک کننده ملایم پوست صورت خود را به طور کامل تمیز کنید و سپس با زدن ضربات آرام روی پوستتان آن را خشک نمایید. از هیچ کرم یا مرطوب کننده ای استفاده نکنید. پس از سپری شدن مدت نیم ساعت قسمت های پیشانی، چانه، گونه ها و روی بینی خود را بررسی کرده و بدنبال نواحی درخشان روی پوستتان بگردید. 30 دقیقه دیگر نیز صبر نمایید.
اگر چنانچه در پوست خود هنگام لبخند زدن یا حالات دیگر احساس خشکی و کشیدگی کردید و حالت سفتی و ضخیمی به پوستتان دست داد پوست شما خشک است.
اگر که متوجه نقاط درخشان روی پوست بینی یا پیشانی تان شدید، ولی در سایر نقاط صورت چنین چیزی نبود پوست شما مختلط است.
اگر که هم روی پوست بینی، پیشانی و هم گونه هایتان درخشان بود، پوستتان چرب است.
اگر هم که هیچ کدام از موارد فوق نبود و یک حس خوب نسبت به پوست صورت خود داشتید نه چربی و نه خشکی بیش از معمول در پوست خود احساس کردید نوع پوست شما نرمال است. 
در نهایت اگر که قسمت هایی از پوستتان دچار قرمزی و التهاب شد و احساس سوزش در پوست خود کردید پوست شما حساس است.

روش کاغذ خشک کن

کاغذ خشک کن نوعی کاغذ با قدرت جذب بالاست که قادر به جذب هر نوع مایعی اعم از روغن یا جوهر است. با استفاده از این کاغذ به  سرعت می توانید به نوع پوست خود پی ببرید. روش کار به این نحو است که کاغذ خشک کن را روی قسمت های مختلف پوست خود به آرامی قرار می دهید و سپس آن را از صورت خود جدا کرده و مقابل نور می گیرید. چنانچه رگه های چربی کاملا مشخصی روی کاغذ وجود داشت پوست شما چرب، اما چنانچه این رگه های چربی تنها در قسمت هایی از کاغذ مشاهده شد پوست مختلط، و عدم وجود هر گونه رگه چربی نشان دهنده خشک بودن پوست است.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی