تهران

لیزر چشم دیابتی چگونه است

لیزر چشم
لیزر چشم دیابتی موضوعی است که در این مقاله از مجله ی تیجور به آن پرداخته می شود. شما می توانید جزئیاتی در مورد عمل، عوارض و مراقبت های عمل لیزر چشم دیابتی در این مقاله مطالعه کنید.

لیزر چشم رتینوپاتی دیابتی

یکی از بیماری هایی که در سراسر جهان بسیار شایع شده ، بیماری دیابت است. دیابت بیماری است که در آن، فرد توانایی تولید انسولین در بدنش را از دست می دهد. ترشح نشدن انسولین در بدن موجب می شود تا قند در خون باقی بماند و به صورت تدریجی افزایش یابد و سلول های بدن با کمبود گلوکز و قند مواجه شوند. بیماران دیابتی باید به طور مداوم انسولین تزریق کنند تا قند در بدن شان تامین شود.

لیزر چشم دیابتی
لیزر چشم رتینوپاتی دیابتی

اگر دیابت درمان نشود، رفته رفته باعث ایجاد مشکلاتی می شود که یکی از آن ها، از دست رفتن تدریجی بینایی می باشد. شاید اسم رتینوپاتی دیابتی را شنیده باشید. رتینوپاتی به مشکلی گفته می شود که در اثر انباشت قند در پشت چشم و شکل گیری رگ های کوچک و پاره شدن آن ها گفته می شود. لیزر چشم رتینوپاتی دیابتی یکی از انواع لیزر های چشمی است که برای مراقبت از چشم انجام می شود.

یکی از درمان هایی که برای جلوگیری بیماران دیابتی به نابینایی انجام می شود، لیزر می باشد. در لیزر درمانی، پارگی رگ ها دوخته می شود و موجب می شود تا از تبدیل آن ها به زخم های مشکل زا جلوگیری شود.

عمل لیزر چشم
عمل لیزر چشم دیابتی

 

عمل لیزر چشم دیابتی

لیزر به دستگاهی گفته می شود که با متمرکز کردن نور بسیار دقیق بر بافت های معیوب، موجب درمان آن ها می شود. لیزر درمانی شبکیه ی چشم، یکی از رایج ترین لیزردرمانی های چشم می باشد. 

از این روش برای درمان کردن رتینوپاتی دیابتی استفاده می شود که یک اشعه قوی از نور لیزر را بر روی قسمتی از شبکیه که صدمه دیده است، متمرکز می کنند که باعث می شود تا رگ های نشت کننده بسته شوند. با این کار، تورم مرکز دید کاهش می یابد.

تشخصی رتینوپاتی در مراحل اولیه می تواند باعث آهسته کردن روند کاهش دید شود و همچنین در بیمارانی هم که رتینوپاتی آن ها در مرحله ی پیشرفته تری است، جراحی لیزر موجب می شود تا شانس کاهش دید کم تر شود.

لیزر چشم دیابتی
مراقبت پس از لیزر

 

مراقبتهای بعد از لیزر چشم دیابتی

عمل لیزر شبکیه، از عمل های سرپایی به شمار می آید که در آن ضایعات شبکیه با استفاده از امواج لیزر، درمان می شود. برای انجام لیزر شبکیه، از قطره هایی استفاده می شود که کار آن ها بازکردن مردمک چشم برای عمل می باشد. 

پس از انجام عمل لیزر شبکیه، دید شما کاهش می یابد و شما قادر از انجام کارهایی که به دید دقیق نیاز دارند و در صورت کاهش دید می تواند شما را در خطر بیندازند، دوری کنید. مثل استفاده از چاقو، رانندگی کردن، استفاده از پله ها، وسایل برنده و ...

شما پس از عمل نیازی به استفاده از عینک آفتابی ندارید و استفاده از عینک آفتابی پس از عمل الزامی ندارد. اما اگر چشم شما حساسیت زیادی به نور نشان داد می توانید از عینک های آفتابی استفاده کنید.

لیزر چشم
مراقبت از چشم بعد از لیزر

همچنین پس از عمل، شما نیازی ندارید تا از قطره های مخصوصی استفاده کنید. البته اگر پیش از لیزر از قطره های خاصی برای چشم تان استفاده می کرده اید، پس از مشورت با پزشک تان، مصرف آن را ادامه دهید.

 

عوارض لیزر چشم دیابتی

مثل هر عمل دیگری، لیزر درمانی شبکیه هم موجب بروز مشکلاتی می شود که ما برخی از آن ها را در ادامه برای شما نقل می کنیم.

1- تار شدن دید تا حداکثر یک روز پس از عمل

2- حساس شدن چشم ها به نور

3- افت کردن دید چشم در نور

4- کاهش دید در تاریکی و مکان های تاریک

5- تغییر کردن دید رنگ

لیزر چشم
لیزر چشم دیابتی

6- مشاهده ی لکه های سیاه در میدان دید

7- مشاهده ی لکه های رنگی 

تمامی عوارض یاد شده در بالا، گذرا هستند و به طور خودکار پس از چند ساعت و یا چند روز از بین می روند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی