تهران

علائم فشار خون بالا چیست و چگونه می توان آن را کاهش داد ؟

معرفی علائم فشار خون بالا
فشار خون بالا نوعی بیماری مزمن است که باعث می شود سرعت گردش خون در رگ ها و شریان ها افزایش یابد . آن گاه قلب برای این که بتواند سرعت گردش خون را کنترل کند با سرعت بیشتری فعالیت می کند . به این بیماری پرفشاری خون یا پرفشاری شریانی نیز می گویند .

همان طور که می دانید فشار خون نوعی بیماری مزمن است که افراد بسیاری از آن رنج می برند . داشتن سبک زندگی و تغذیه ناسالم عوامل شایع ابتلا به این نوع بیماری است .


به نظر شما علائم فشار خون بالا چیست ؟ بیماری فشار خون می تواند علائمی را از خودش بروز دهد و یا هیچ نشانه ی خاصی نداشته باشد . بنابراین افراد مبتلا به این نوع بیماری باید زیر نظر پزشک متخصص باشند . این بیماری می تواند خاموش باشد ، یعنی فرد فشار خون بالا داشته باشد ولی خودش از این موضوع بی اطلاع باشد . به همین دلیل است که عده ای آن را به عنوان قاتل خاموش می شناسند . 

 

فشار خون می تواند مزمن و یا حاد باشد . به همین دلیل این بیماری را به دو دسته پرفشاری خون اولیه و پرفشاری خون ثانویه تقسیم می کنند . پرفشاری خون اولیه به مرور زمان خود را نشان می دهد . ریشه ارثی دارد و بخاطر بیمار دیگر به وجود نیامده است . اما پرفشاری خون ثانویه به خاطر بیماری دیگری به وجود می آید .

 

علائم فشار خون بالا چیست
علائم فشار خون بالا چیست و چگونه می توان آن را کاهش داد ؟


داشتن سرگیجه و سردرد و یا خون ریزی از ناحیه بینی از جمله علائم پرفشاری خون هستند که به ندرت خودشان را نشان می دهند . وظیفه قلب است که خون را به سایر قسمت های بدن برساند ، زمانی که فشار خون بالا می رود قلب برای این که سیستم گردش خون را کنترل کند با سرعت بیشتری کار می کند بنابراین ضربان قلب بالا می رود یا به عبارتی دیگر قلب تند تند می تپد . فشار خون بالا علائم محدودی دارد و اگر به سرخرگ ها آسیبی بزند فرد در مرض سکته های قلبی و مغزی یا ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار می گیرد .

 

منظور از بحران پرفشاری خون چیست ؟

اگر فشار خون ناگهان و سریعا افزایش یابد به آن بحران پرفشاری خون می گویند . عامل اصلی به وجود آورنده بحران پرفشاری خون ، پرفشاری خون ثانویه است . در چنین شرایطی اگر فشار خون سیستولی همان عدد اول 180 به بالا و دیاستولی همان عدد دوم 110 به بالا باشد ، باید سریعا به اورژانس مراکز درمانی مراجعه کنید . سردرد و اضطراب شدید ، خونریزی از ناحیه بینی و تنگی نفس از علائم بحران پرفشاری خون هستند .


تورم مغز ، جمع شدن مایعات در ریه ها ، سکته مغزی ، پاره شدن سرخرگ اصلی قلب و تشنج زنان باردار از عوارض جبران ناپذیر وضعیت خطرناک فوریت پرفشاری خون است .

 

معرفی خطرات جدی فشار خون بالا
خطرات جدی فشار خون بالا چیست ؟

 

خطرات جدی فشار خون بالا چیست ؟

خطرات فشار خون بالا عبارتند از :
1.    ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
2.    سکته و نارسایی قلبی
3.    جمع شدن مایعات در ریه
4.    فراموشی و از دست دادن حافظه
5.    ابتلا به بیماری نارسایی کلیوی
6.    ناتوانایی جنسی
7.    از دست دادن بینایی


بررسی مشکلات فشار خون در دوران بارداری

عوامل متعددی مانند کم تحرکی ، اضافه شدن وزن ، لقاح مصنوعی (IVF) ، بارداری از 40 سال به بالا ، داشتن سابقه در خانواده و ... باعث بروز مشکلات فشار خون در دوران بارداری می شوند . اگر از هفته بیستم بارداری فشار خون بالا همچنان ادامه داشت ، پره اکلامپسی به مغز و اندام ها آسیب می زند و حتی ممکن است باعث تشنج و مرگ شود . فشار خون بالا در مادر باعث شده که جنین سقط شود و یا نوزاد نارس به دنیا بیاید .

 

چگونگی درمان فشار خون بالا
چگونه می توان فشار خون بالا را درمان کرد ؟


چگونه می توان فشار خون بالا را درمان کرد ؟

راه های متعددی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد . تغییر سبک زندگی ، تغذیه سالم ، ورزش ، کاهش وزن و استفاده از داروهای مناسب روش هایی است که پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار در نظر می گیرد .


هر زمان متوجه شدید که باید با بیماری فشار خون دست و پنجه نرم کنید ، فشار خونتان را زیر نظر داشته باشید و مدام کنترل کنید . سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید و زندگی سالمی برای خود بسازید . چنان چه فشار خون شما پایین نیامد ، یا هر یک از علائم تنگی نفس ، اختلال در بینایی ، تهوع ، سرگیجه و خستگی مفرط  داشتید فورا به پزشک خود اطلاع دهید . تا اگر نیاز است داروی دیگری برای شما تجویز کند .

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی