تهران

خواص گل گاوزبان, چه کسانی نباید گل گاوزبان مصرف کنند؟

خواص گل گاوزبان
اکثر افراد گل گاوزبان را به گیاه آرامش بخش و نشاط آور می‌شناسند که طبع گرمی دارد. اما باید بدانید که خواص این گیاه شگفت انگیز بسیار زیاد است و نه فقط از دم کرده آن بلکه از روغن این گیاه و برگ آن نیز استفاده‌های دارویی زیادی می‌شود. همه چیز درباره گل گاوزبان و نحوه مصرف آن را در تیجور بخوانید.

خواص گل گاوزبان, چه کسانی نباید گل گاوزبان مصرف کنند؟

گل گاوزبان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی محسوب می‌شود که خواص اعجاب انگیزی دارد. ارتفاع بوته این گیاه به 60 سانتی‌متر می‌رسد. گیاه گل گاوزبان بومی شرق میانه بوده و در زمان‌های گذشته در جنگ از آن برای افزایش شهامت و شجاعت سربازان استفاده می‌کردند. تمامی قسمت‌های گیاه گل گاوزبان به جز ریشه آن، خوش عطر هستند و برای مصارف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه یک گیاه منحصر به فرد یا خاصیت فوق‌العاده است که رشد سریعی هم دارد.

قصد داریم در این مقاله شما را با گیاه گل گاوزبان و خواص گل گاوزبان بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

عکس گل گاوزبان
خواص گل گاوزبان, چه کسانی نباید گل گاوزبان مصرف کنند؟

گل گاوزبان چیست؟

گل گاوزبان یک گیاه علفی است که طول آن به 40 تا 70 سانتی متر نیز می‌رسد. این گیاه در مزرعه‌ها و زمین‌های بایر رشد می‌کند البته منشا اولیه آن شهر دمشق است. اگر گیاه گل گاوزبان تجزیه شود از آن ماده‌ای مهم (نیترات دو پتاس) به وجود می‌آید که بیشتر خواص گل گاوزبان به دلیل وجود این ماده است. به طور کلی گل گاوزبان یک گیاه طبی است که برای استفاه دارویی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گیاه گل گاو زبان
 گیاه گل گاو زبان

طبع گل گاوزبان

گل گاوزبان یکی از گیاهان آرامش بخش و دارای طبعی گرم و نشاط آور است.این گیاه برای درمان تب و آبله مرغان از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین دمنوش گل گاو زبان برای درمان درد سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما آلرژی فصلی دارید حتما از این دمنوش استفاده کنید.

طبع گل گاوزبان

انواع گل گاوزبان

در این قسمت به بررسی انواع مدل‌های مختلف گل گاوزبان می‌پردازیم:

  • گل گاوزبان ایرانی

گل گاوزبان ایرانی در بلندی‌های رودستر، رامسر و شهسوار به صورت خودرو یافت می‌شود. در این مناطق شرایط آب و هوایی کوهستانی و سردسیر است و در طول بهار و تابستان باران‌های متناوبی می‌بارد. این گل گاوزبان را می‌توانید خارج از خانه از اوایل تا اواخر بهار هنگامی که خاک گرم شد بکارید.

  • گل گاوزبان اروپایی

طبق نوشته‌های "دیوسکورید و تیوفراست" گل گاوزبان باغی یا همان گل گاوزبان اروپایی یک گیاه دارویی مهم است و خواص درمانی زیادی دارد. کاشت و برداشت گل گاوزبان اروپایی یا باغی توسط بذر و به صورت مستقیم در زمین‌های اصلی انجام می‌شود.

انواع گل گاوزبان
انواع گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان

در ادامه به بررسی خواص شگفت انگیز گل گاوزبان می‌پردازیم:

1. جلوگیری از نوسانات خلقی به دلیل یائسگی
خانم‌های یائسه که دچار نوسانات خلفی می‌شوند می‌توانند به جای استفاده از هورمون درمانی از مکمل‌های گل گاوزبان کمک بگیرند.

2. درمان سرما خوردگی و تنگی نفس با گل گاوزبان
شما برای درمان تنگی نفس، سرما خوردگی و گلودرد خود می‌توانید دمنوش گل گاوزبان را با کمی لیمو عمانی و عسل ترکیب کرده و نوش جان کنید. این دمنوش قابلیت این را دارد که سرفه‌های فصل زمستان را نیز درمان کند.
علاوه بر این موضوع این دمنوش می‌تواند وقفه‌های تنفسی، سرفه‌های مزمن و آسم‌های خفیف را درمان کند. شما می‌توانید گیاه گل گاوزبان را با سنبل‌الطیب، بابونه و شقایق مخلوط کنید و آن را روزانه 2 تا 3 بار برای درمان سرفه مصرف کنید.

درمان سرماخوردگی و تنگی نفس با گل گاوزبان
درمان سرماخوردگی و تنگی نفس با گل گاوزبان

3. تقویت اعصاب و روان با گل گاوزبان
به دلیل آن که دمنوش گل گاو زبان تقویت کننده حواس پنجگانه و اعصاب و روان است نشاط آور بوده و می‌تواند اختلالات حواس را درمان کند.

4. درمان وسواس با گل گاوزبان
برای درمان وسواس گل گاو زبان بسیار مفید می‌باشد.

5. جلوگیری از سرطان با گل گاوزبان
از دیگر خواص گل گاوزبان می‌توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره کرد، زیرا این نوشیدنی سرشار از منیزیم می‌باشد که باعث می‌شود از سرطان جلوگیری کند. همچنین سرطان‌های متفاوت همچون سرطان پستان، پروستات و کبد را می‌توان با مصرف گل گاوزبان درمان کرد.

جلوگیری از سرطان با گل گاوزبان
جلوگیری از سرطان با گل گاوزبان

6. درمان بیماری‌های دهان با گل گاوزبان
برگ‌های تازه گل گاوزبان قابلیت این را دارند که برفک، جوش‌های چرکین، سستی بیخ دندان را درمان کند و همچنین حرارت دهان را هم از بین ببرد.

7. درمان روماتیسم با گل گاوزبان
گل گاو زبان به دلیل آن که حاوی آلکوالویید است می‌تواند به عنوان نوشیدنی ضد سرطانی و ضد رماتیسمی مورد استفاده قرار گیرد.

8. درمان مشکلات پوستی با گل گاوزبان
عصاره گل گاوزبان از ترکیبات نرم کننده و برطرف کننده خارش پوستی تولید شده است. شما می‌توانید افشره برگ گل گاوزبان را با مقدار مساوی آن آب ترکیب کنید و آن را برای رفع خارش پوست، خشکی پوست و رفع جوش‌های عصبی پوست استفاده کنید.

گل گاوزبان برای پوست
گل گاوزبان برای پوست

9. خواص گل گاوزبان در روزهای گرم
شما برای خنک شدن می‌توانید برگ‌های تازه گل گاوزبان را داخل سالاد استفاده کنید و یا برگ‌های آن را در آب ریخته و با اضافه کردن آبلیمو و شکر نوشیدنی فوق العاده خنک و نشاط آوری را برای خود تهیه کنید.

10. خواص گل گاوزبان برای مو
شما با مالیدن روغن گل گاوزبان به سر خود می‌توانید مشکلات پوست کف سر خود را کاهش دهید.

11. درمان شوره سر با گل گاوزبان
شما با استفاده از روغن گل گاوزبان می‌توانید شوره و خارش پوست سر خود را درمان و موهای‌تان را پر پشت و درخشان کنید.

درمان شوره با گل گاوزبان
درمان شوره با گل گاوزبان

12. مصرف گل گاوزبان در شیردهی، بارداری و در کودکان
توجه داشته باشید اگر گل گاوزبان را در دوران بارداری مصرف کنید به دلیل آن که گل گاو زبان حاوی آلکالوئید است به جنین آسیب وارد می‌کند. بنابراین خانم‌هایی که باردار هستند باید از هر گونه مصرف خودسرانه انواع دم کرده و جوشانده گل گاو زبان در دوران بارداری خودداری کنند.

13. گل گاوزبان برای سلامت استخوان‌ها
با توجه به این که گل گاوزبان حاوی مقدار زیادی کلسیم می‌باشد می‌تواند بر روی استخوان‌ها در سنین میانسالی تاثیر بگذارد و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

14. گل گاوزبان برای دیابت و قندخون
دمنوش گل گاوزبان می‌تواند به عنوان کاهش دهنده قند خون مورد استفاده قرار گیرد و به افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

گل گاو زبان و فشار خون گل گاوزبان برای دیابت و قندخون
گل گاوزبان برای دیابت و قندخون

روش دم کردن گل گاوزبان

برای دم کردن گل گاوزبان مقدار دو تا پنج مثقال گل گاوزبان را با نیم لیتر آب جوش ترکیب کنید. این کار را باید همانند چای روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری بگذارید و آن را پس از دم کشیدن بگذارید بماند و بعد دمنوش تان را میل کنید. توجه داشته باشید که تنها در طول روز می‌توانید 2 گرم گل گاوزبان را به صورت دمنوش تهیه و آن را سه بار در طول روز مصرف کنید.

روش دم کردن گل گاوزبان
روش دم کردن گل گاوزبان

عوارض گل گاوزبان - چه کسانی نباید گل گاوزبان مصرف کنند؟

این گیاه با این که می‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری ها را درمان کند اما در صورت زیاده روی در مصرف آن مشکلات زیر ممکن است برای شما پیش بیاید:

  • مسمومیت کبدی
  • سرطان کبد
  • افزایش فشار خون
  • ناراحتی معده و دستگاه گوارش
  • تشدید درد در بیماران مبتلا به سنگ کلیه
  • گل گاوزبان برای زنان باردار مضر است
  • مصرف گل گاوزبان برای نوزادان و کودکان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • در دوران شیردهی خانم‌ها از مصرف گل گاوزبان خودداری کنند.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی