تهران

گل مژه چیست و چگونه درمان می شود

گل مژه چشم و درمان
گل مژه یک بیماری پوستی است که در اطراف چشم ظاهر می شود. گل مژه داخل چشم نیز می تواند به وجود بیاید. در این مقاله قصد داریم شما را با علت ایجاد گل مژه، درمان آن، علائم و درمان های خانگی آن آشنا کنیم. با تیجور همراه باشید.

گل مژه چیست و چگونه درمان می شود

بطور کلی گل مژه به التهاب و برجستگی در پلک گفته می شود و انواع مختلفی می تواند داشته باشد. عفونت چشم بعضی وقت ها بصورت گل مژه خود را نشان می دهد که دردناک تر از شکل های دیگر است و می تواند باعث از بین رفتن زیبایی نیز شود. گل مژه می تواند داخل چشم نیز باشد که حتما باید پزشک آن را معاینه کند. عفونت چشم اگر درمان نشود در مواردی باعث نابینایی نیز می شود. با مراجعه به پزشک  می توانید متوجه شوید که گل مژه شما خودش خوب می شود و نیازی به درمان ندارد، ویا نیاز به آنتی بیوتیک و در مواردی نیاز به جراحی دارد.

علل ایجاد گل مژه چشم

میکروب، گرد و خاک و انتقال آلودگی به چشم و یا اطراف آن میتواند باعث به وجود آمدن گل مژه شود. عدم رعایت بهداشت و پاک نکردن لوازم آرایش به مدت طولانی می تواند باعث ایجاد گل مژه شود. همچنین لنز های آلوده، میکروب استافیلوکوک، مسدود شدن غدد و مجاری چشم، بلفاریت مزمن و یا دست زدن به چشم با دست آلوده می تواند باعث گل مژه شود.

 

علل ایجاد گل مژه
علل ایجاد گل مژه

درمان گل مژه چشم

اولین کار بعد از تشخیص گل مژه این است که بهداشت فردی را رعایت کنید و به چشمان خود دست نزنید. بعد از آن باید لوازم آرایشی خود را دور بیندازید و بعد از درمان دوباره از لوازم جدید استفاده کنید. به هیچ عنوان از وسایل بهداشتی و لوازم آرایشی افراد دیگر استفاده نکنید. گل مژه ها اکثرا در زیبایی فرد تاثیر منفی میگذارند و می توانند اعتماد به نفس را کاهش دهند. در موارد کمی نیز باعث آسیب به چشم و بینایی می شوند. پس بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

در ادامه تعدادی از درمان های خانگی گل مژه را معرفی می کنیم ولی بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید و با اجازه پزشک از درمان های زیر استفاده کنید.

 

درمان گل مژه با چای کیسه ای

درمان گل مژه با چای کیسه ای
درمان گل مژه با چای کیسه ای

در این درمان خانگی شما فقط به چای کیسه ای و آب گرم نیاز دارید. چای کیسه ای باید مدت کوتاهی در آب گرم باشد. سپس آن را روی گل مژه گذاشته تا خنک شود. این کار باید 3 بار در روز بطور مسمتر تکرار شود.

 

درمان گل مژه با  سرکه سیب

2 قاشق سرکه سیب را در یک فنجان آب هم بزنید و سپس با پنبه به مدت 2 دقیقه روی گل مژه قرار دهید. این کار را روزی 3 بار تکرار کنید تا گل مژه بهبود یابد.

 

درمان گل مژه با  عسل

اول 3  قاشق عسل را با دو فنجان آب گرم ترکیب کنید. سپس روی پلک و گل مژه بگذارید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

درمان گل مژه با عسل
درمان گل مژه با عسل

درمان گل مژه با  پیاز

بعد از حلقه حلقه کردن پیاز برای مدت کوتاهی آن را روی چشم تان بگذارید و 2 بار در روز تکرار کنید.

 

درمان گل مژه با  زردچوبه

مقداری زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط کنید پلک را با ترکیب به دست آمده بشویید. روزی 2 بار این کار را تکرار کنید تا گل مژه بهبود یابد.
 

درمان گل مژه با  آب سیر

درمان گل مژه با سیر
درمان گل مژه با سیر

یک حبه سیر را خوب له کنید و شیره­ ی آن را با پد روی گل مژه بگذارید، مراقب باشید سیر داخل چشمتان نرود. روزی 2 بار این کار را تکرار کنید تا گل مژه روند بهبودی پیدا کند.
 

درمان گل مژه با  روغن کرچک

روغن کرچک را در ظرفی بریزید و با گوش پاکن روی گل مژه بمالید. سپس باید 15 دقیقه صبر کنید تا خوب روی گل مژه اثر کند. روغن را با آب گرم شستشو دهید. این کار را روزی چند بار تکرار کنید.
 

درمان گل مژه با  روغن نارگیل

روغن نارگیل را کمی گرم کنید و بعد از شستشوی گل مژه روی آن بمالید. میتوانید روغن را بعد از مالیدن پاک نکنید. روزی 2 بار این عمل را تکرار کنید.
 

درمان گل مژه با  روغن درخت چای

2 قاشق آب تمیز را با 5 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید و خوب هم بزنید. قبل از مالیدن روغن روی گل مژه آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود. این کار را روزی چند بار تکرار کنید تا گل مژه به مرور زمان رو به بهبودی برود.

درمان گل مژه با  کمپرس گرم

درمان گل مژه با کمپرس گرم
درمان گل مژه با کمپرس گرم

برای درمان گل مژه با کمپرس گرم نیاز به آب داغ و یک پارچه کوچک تمیز دارید. سپس پارچه کوچک را داخل آب داغ بزنید و آب آن را بگیرید، صبر کنید تا کمی خنک شود و روی گل مژه و چشم بگذارید. این کار را می توانید به دفعات بیشتری انجام دهید.

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا باید برای گل مژه به پزشک مراجعه کنیم؟

    بله، برای اطمینان بهتر است بعد از بوجود آمدن گل مژه به دکتر مراجعه کنید. با معاینه کامل چشم گل مژه تشخیص داده می شود. دکتر تشخیص میدهد که گل مژه شما نیاز به جراحی یا دارو دارد و یا خودش بهبود می یابد.
  2. علائم گل مژه چیست ؟

    خارش، درد، ناراحتی هنگام پلک زدن، پوسته پوسته شدن پلک، ترشح، تغییر رنگ، تورم پلک، حساس شدن پلک و اطراف آن، قرمزی و برجستگی روی پلک یا اطراف آن
  3. چه کسانی در خطر گرفتن گل مژه هستند؟

    کسانی که از لوازم آرایشی تاریخ گذشته استفاده میکنند. کسانی که دارای بلفریت هستند. کسانی که شب با آرایش به تخت میروند. لنزهای تماسی خود را با دست آلوده بر میدارند. چشمان خود را با دست آلوده لمس میکنند.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی