تهران

با انواع مختلف پرده منزل و شستشوی آنها آشنا شوید

مدل‌های مختلف پرده منزل و راهنمای شستشوی پرده
میدونید انواع بسیار مختلفی از مدل‌های متنوع پرده و جنس‌های متنوع پارچه برای پرده‌ خونه تو بازار موجوده؟ برای اینکه با این پرده‌های مختلف و نحوه شستشوی صحیح اون‌ها آشنا بشید تا انتهای این مطلب با ما باشید.

نکاتی برای شستشوی انواع پرده‌های منازل

پرده منزل باعث می‌شود که فضای داخلی زیباتر شود. از این رو در طراحی دکوراسیون منزل از آن به عنوان یکی از المان‌های مهم و ضروری استفاده می‌شود. پرده در کنار زیبایی که برای منزل ایجاد می‌کند، حریم خصوصی و کنترل میزان تابش نور را هم به عهده دارد. 
بهتر است هنگام خرید پرده منزل بهترین نوع آن را از لحاظ کیفیت انتخاب کنید زیرا هنگامی که پرده در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد ممکن است پوسیده شود. به همین علت با انتخاب پرده با کیفیت تا سالیان سال نیازی به تعویض آن ندارید.

مدل پرده پذیرایی
انتخاب پرده مناسب اتاق

جنس پرده منزل

انتخاب پرده مناسب یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا انتخاب مدل و نوع پارچه پرده با توجه به اتاقی که قرار است پرده در آن نصب شود متفاوت است. به عنوان مثال اگر قصد دارید پرده را در اتاق نشیمن نصب کنید بهتر است پارچه‌های سنگین را خریداری نمایید و برای اتاق خواب‌ها پرده سبک‌تر را انتخاب کنید. 
در هنگام خرید پرده به یاد داشته باشید که جنس پرده را به صورتی انتخاب کنید که وقتی پرده را در گوشه پنجره جمع می‌کنید به شکل مناسبی بایستد. پارچه‌های کتان و ابریشم برای اینکار می‌توانند انتخاب مناسبی باشند زیرا هنگام جمع کردن نمای خوبی خواهند داشت.

پرده جدید پذیرایی
نکاتی که برای خرید پرده باید در نظر داشته باشید

اندازه مناسب پرده منزل

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید انتخاب طول پرده می‌باشد. اگر می‌خواهید سقف خانه بلندتر از آنچه که هست به نظر برسد بهتر است میله پرده را در بالاترین قسمت نصب کنید. با اینکار طول پرده افزایش پیدا می‌کند و سقف منزل بلندتر به نظر می‌رسد. 
اگر دارای دو پنجره جدا از هم هستید و فاصله آن‌ها زیاد نیست می‌توانید از یک پرده عریض برای پوشاندن دو پنجره استفاده کنید. 
اگر منزل شما دارای پنجره‌های معمولی و کوتاه می‌باشد بهتر است از پرده‌هایی که در حاشیه پایین آن‌ها تزئینات بیشتری دارد استفاده کنید و یا از قاب‌های چوبی که در بالای پرده نصب می‌شوند استفاده کنید.

جدیدترین پرده پذیرایی
انتخاب پرده مناسب اتاق

انواع پارچه برای دوخت پرده

امروزه پارچه پرده در طرح‌های متنوعی در بازار موجود می‌باشد که پاسخگو تمامی سلقیه‌ها است و از پرده سبک تا پرده سنگین در دسترس عموم قرار دارد و فرد می‌تواند با توجه به دکوراسیون منزل و بودجه خود پرده مناسب را انتخاب و خریداری کند.

در ادامه شما را با انواع پارچه‌های مناسب پرده آشنا می‌کنیم:

  • پارچه دانتل برای پرده:

یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها در بازار پارچه دانتل می‌باشد. این پارچه‌ها دارای طراحی خاصی می‌باشند که نظر مخاطبین را به خود جلب می‌کنند. پرده‌های دانتل نمای زیبایی دارند که معمولا مناسب اتاق‌های نشیمن هستند. 

انواع پرده پذیرایی
پرده با پارچه دانتل
  • پارچه های کتان و ساتن برای پرده:

پارچه‌های کتان و ساتن در کنار سادگی دارای ضخامت بالایی هستند و نور آفتاب را به آسانی از خود عبور نمی‌دهند. به همین علت به همراه این نوع پارچه‌ها نیازی به استفاده از آستری نیست.

مدل پرده های جدید پانچی
پارچه‌های کتان و ساتن
  • پارچه حریر برای پرده: 

از پارچه حریر بیشتر برای دوخت پرده‌های سبک استفاده می‌شود. پارچه‌های حریر دارای طرح‌ها و نقش‌های ظریف و نرم هستند و از آن‌ها می‌توان در اتاق خواب‌های منزل استفاده کرد. پرده‌هایی که با پارچه حریر ساخته می‌شوند مناسب اتاق‌هایی هستند که نور بیش‌تری نیاز دارند.
این نوع پارچه به دلیل ظرافت خاصی که دارد در مقابل نور خورشید مقاومت چندانی ندارد، به همین علت بهتر است به همراه پرده حریر از آستری نیز استفاده کنید.

  • پارچه های ابریشم و مخمل:

استفاده از این نوع پارچه‌ها برای اتاق‌های رسمی مانند اتاق پذیرایی مناسب می‌باشد. پارچه‌های ابریشم و مخمل به راحتی حالت می‌گیرند و فضای رسمی اتاق را دلنشین‌تر می‌کنند.

پارچه پرده های کتان
پارچه‌های ابریشم و مخمل

انواع مختلف پرده منزل

این روزها انواع مختلفی از مدل‌های مختلف پرده در بازار موجود می‌باشد. همچنین مخاطب با توجه به سبک طراحی منزل خود می‌تواند درخواست دوخت پرده مورد علاقه خود را بدهد. 

در ادامه شما را با انواع مدل‌های پرده تزئینی آشنا می‌کنیم:

  • پرده مدل آستری:

آستری پارچه‌ای ارزان قیمت و قابل شستشو می‌باشد. جنس این پرده کتان است و داخل آن کمی پلاستیک به کار رفته است. این پرده را در زیر پرده اصلی نصب می‌کنند تا از پرده اصلی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید محافظت کند. برای حفظ ظاهر پرده اصلی آستری را به رنگ‌های سفید یا کرم و بدون طرح انتخاب می‌کنند. 

آستر مناسب برای پارچه تور
استفاده از آستری زیر پرده اصلی
  • پرده مدل رومن:

پرده رومن، پرده‌ای ساده همراه با ظرافتی خاص می‌باشد. این مدل پرده به صورت کرکره‌ای باز و بسته می‌شود. پرده رومن مناسب اتاق‌هایی می‌باشد که در آن بیش از یک دست مبلمان قرار گرفته است. در اصل پرده‌های رومن از پارچه‌های ساده یا بافت‌دار تهیه شده است اما به سلیقه مشتری می‌توان آن‌ها را با پارچه‌های چارخونه یا راه راه نیز طراحی کرد. 
یکی از ویژگی‌های این نوع پرده عدم استفاده از آستر در زیر آن می‌باشد. مکانیزم این پرده شبیه به پرده شید رول است و جزو پرده‌های مدرن محسوب می‌شود. اگر به دنبال پرده‌های شیک هستید این پرده مناسب بسیار مناسب است.

مدل پرده های جدید پذیرایی 2020
پرده رومن و شید
  • پرده مدل پیلی دار:

پرده پیلی دار با استفاده از پارچه‌های حریر قابل اجرا می‌باشد. این مدل پرده مناسب هر گونه سبک و طرح داخلی منزل می‌باشد و بر خلاف ظاهر ساده آن جلوه‌ای ویژه به خانه می‌بخشد. پرده پیلی دار مناسب اتاق‌هایی است که سقف آن‌ها کوتاه است زیرا باعث می‌شود که سقف اتاق بلندتر به نظر برسد. همچنین این نوع پرده مناسب پنجره‌های کم عرض هم می‌باشد.

  • پرده مدل چوبی:

این نوع پرده‌ها از چوب‌هایی مانند افرا و بامبو تولید می‌شوند. از آنجایی که در تولید این نوع پرده از چوب استفاده شده است فضای گرمی را به خانه می‌بخشد. بیشترین کاربرد این پرده در اتاق‌های اداری مانند اتاق مدیران است به دلیل اینکه باعث ایجاد ظاهری رسمی می‌شود.

مدل پرده های بامبو
پرده چوبی
  • پرده مدل ترکیبی:

پرده ترکیبی از ترکیب دو پارچه ساده و طرح‌دار تشکیل می‌شود. اگر قصد دارید از پرده ترکیبی در اتاق خود استفاده کنید، باید رنگ پرده را مطابق با دیگر اجزای اتاق از جمله مبلمان و کوسن انتخاب کنید زیرا در این صورت فضایی زیباتر ایجاد می‌شود.

  • پرده مدل حاشیه دار:

در قسمت بالایی و پایینی پرده حاشیه دار از حاشیه‌های تزئینی استفاده شده است. پرده‌هایی که حاشیه آن در قسمت پایینی قرار گرفته است مناسب پنجره‌های کوتاه و پرده‌هایی که حاشیه آن در قسمت بالایی پرده قرار دارد مناسب پنجره‌های بلند می‌باشد. این نوع پرده بیشتر برای اتاق خواب یا آشپزخانه مورد استقاده قرار می‌گیرد.

پرده های ساده و شیک پذیرایی
پرده حاشیه دار
  • پرده مدل شید بیرونی:

پرده شید بیرونی، کاملا ساده و بدونه هیچگونه حالت تزئینی می‌باشد. کاربرد این پرده جلوگیری از تابش نور خورشید و خنک نگه داشتن فضای داخلی اتاق می‌باشد. پرده شید مناسب پنجره‌ها و ایوان‌های بزرگ می‌باشد.

  • پرده مدل شید رول:

پرده های شید رول مناسب پنجره‌هایی هستند که روبه داخل باز می‌شوند، زیرا این مدل پرده‌ها، حالت بالا رونده دارند و هنگامی که جمع می‌شوند داخل محفظه‌ای استوانه‌ای شکل قرار می‌گیرند. پرده شید رول حالت تزئینی ندارد و شما درصورتی که علاقه داشتید می‌توانید از پرده تزئینی در کنار آن استفاده نمایید. 
مکانیزنم حرکتی پرده شیط رول به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود. 

  • مکانیزم فنری:

با استفاده از این مکانیزم می‌توانید پرده را در هر ارتفاعی تنظیم کنید. 

  • مکانیزم معمولی:

با این مکانیزم ارتفاع پرده توسط یک زنجیر که در سمت چپ یا راست پرده قرار دارد کنترل می‌شود. 

  • مکانیزم فنری کنترل شده:

تفاوت این مکانیزم با مکانیزم فنری این است که در این مدل پرده به صورت نرم و آهسته رول می‌شود. 

  • مکانیزم الکترو مکانیکی:

در این مکانیزم می‌توانید ارتفاع پرده را توسط ریموت و یا کلید دیواری کنترل کنید.

شید رول برقی
شید رول برقی
  • پرده مدل بالا رونده یا لانه زنبوری:

در تولید پرده‌های لانه زنبوری، از پارچه یا متریال سبک استفاده می‌شود. این مدل پرده دارای رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی است. یکی از ویژگی‌های پرده لانه زنبوری تطبیق آن با هر سبک و دکوراسیون داخلی اتاق می‌باشد. این پرده دارای مدل برقی هم نیز می‌باشد.

مدل پرده
پرده بالا رونده یا لانه زنبوری
  • پرده مدل کرکره‌ای:

پرده کرکره‌ای یکی از بادوام ترین پرده‌های موجود در بازار است. درصورت استفاده از این نوع پرده‌ها می‌توانید روشنایی وارد شده به اتاق را کنترل کنید. این نوع پرده مناسب مکان‌هایی می‌باشد که کنترل دید در آن جا از اهمیت بالایی برخوردار است.
پرده کرکره‌ای دارای تیغه‌های آلومینیومی و چوبی است. امروزه مدل چوبی آن به دلیل ظرافت و زیبایی، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدل پرده
پرده کرکره‌ای
  • پرده مدل زبرا:

این مدل پرده همانند مدل‌های دیگری که گفته شد طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. پرده‌های زبرا از نوع پرده‌های بالا رونده هستند که از دو لایه ترکیبی تور و پارچه ساخته شده‌اند. تورهای این پرده با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گرفته‌اند که برای تنظیم نور داخلی اتاق می‌توان آنها را تغییر داد.

طرح زبرا
پرده طرح زبرا
جدیدترین مدل های زبرا سه بعدی
جدیدترین مدل‌های پرده زبرا 
  • پرده مدل حصیری بامبو:

پرده حصیری بامبو از الیاف طبیعی یا نی بامبو ساخته می‌شود. این مدل پرده در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشد. این پرده دارای نخ یا زنجیر رولی می‌باشد که توسط آن‌ها می‌توانید پرده را در بالا جمع کنید. این نوع پرده قابل شستشو و نگهداری و نظافت از آنها آسان می‌باشد.

چوب پرده های ساده
پرده حصیری بامبو
  • پرده مدل پانچی:

پرده پانچی، از نوع پرده‌های ساده است که در اتاق‌هایی که طراحی مدرن دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های ظاهری این پرده چین‌های عمیق آن می‌باشد.

مدل پرده های جدید پانچی
مدل پرده‌های جدید پانچی
مدل پرده های جدید پانچی
مدل پرده‌های جدید پانچی
  • پرده مدل سلطنتی:

یکی از پرده‌هایی که در طراحی دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرده سلطنتی می‌باشد. این مدل پرده بیشتر در اتاق‌هایی که دارای سبک کلاسیک می‌باشند نصب می‌شوند.

پرده سلطنتی
پرده سلطنتی
  • پرده مدل تور:

اگر به دنبال انتخاب مدل پرده‌های ساده هستید، پرده توری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این مدل پرده در اتاق‌های با طراحی سبک مدرن نیز به چشم می‌خورد. پرده توری در عین سادگی، پرده‌ای زیبا می‌باشد.

آستر مناسب برای پارچه تور
پرده تور
  • پرده مدل سه بعدی:

پرده سه بعدی یکی از جدیدترین نوع پرده است که می‌توان از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. پرده سه بعدی بیشتر در اتاق خواب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند نمای منحصر بفرد و زیبایی ایجاد کند.

جدیدترین مدل های زبرا سه بعدی
پرده سه بعدی

شست و شوی پرده

شست و شوی پرده و تمیزی آن یکی از کارهای واجبی است که نباید نادیده گرفته شود زیرا پرده‌ها گرد و غبار و آلودگی را خیلی زود به خود جذب می‌کنند و اگر تمیز نشوند باعث آلرژی و بیماری می‌شوند. 

شستن پرده های حریر
نکات شستشوی پرده

روش صحیح شستن پرده

به طور کلی شستن پرده به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • پرده‌های ظریف با الیاف حساس:

برای اینکه الیاف پرده آسیب نبینند بهتر است این نوع پرده‌ها را با دست بشویید. 

  • پرده‌های سبک:

این پرده‌ها قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارا می‌باشند. 

  • پرده‌های ساخته شده از پارچه‌های سنگین:

برای این نوع پرده‌ها بخار شویی و خشکشویی پرده بهترین گزینه تمیز کردن است.

شستن پرده پارچه مخمل
روش صحیح شستن پرده

شست و شوی پرده با ماشین لباسشویی

پرده‌های پارچه‌ای را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید و از پودرهای معمولی برای شستشوی آن‌ها استفاده کنید. تنظیمات ماشین لباسشویی را روی دور آهسته و کند قرار دهید و درجه آب را روی سرد انتخاب کنید. اگر پرده مدت زیادی است که شسته نشده بهتر است پرده را به خشکشویی دهید تا به خوبی تمیز شود.

شست و شوی پرده پارچه‌ای
شست و شوی پرده پارچه‌ای 

شستشوی پرده با دست

یکی از روش های ایمن برای شست و شوی پرده‌های حساس، شستشوی دستی می‌باشد. داخل یک تشت بزرگ را پر از آب کنید و داخلش آن صابون ملایم بریزید. توجه فرمایید شستشوی پرده به صورت دستی کار دشواری می‌باشد. اگر دارای پرده‌های حساسی هستید باید آنها را به خشکشویی بدهید و یا با دست در منزل بشویید.

شستن پرده های توری
شستشوی پرده توری

شستشوی انواع پرده

  • شستشوی پرده تور:

یکی از ایرادات شستشوی پرده تور ازبین رفتن آهارهای تور بعد از چند بارشستشوی پرده می‌باشد. البته امکان آهار دادن مجدد تورها امکان پذیر است. برای شستشوی پرده می‌توانید یک تشت بزرگ را پر از آب کنید و با مایع صابون پرده را بشویید، سپس یک ظرف را بردارید و داخل آن مقداری آب گرم و یک لیوان نشاسته بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید تا لعاب دار شود و بعد از آن مایع را داخل تشت بریزد و بگذارید پرده به مدت یک ساعت داخل آن بماند و بدون آبکشی پرده را در آورده و آویزان کنید تا خشک شود. با اینکار پرده آهار خود را به دست می‌آورد.

شستن پرده های توری
شستشوی پرده توری
  • شستشوی پرده پارچه‌ای:

پرده‌های پارچه‌ای تنوع بالایی دارند. برخی از آن‌ها را نمی‌توان در خانه شستشو داد. پرده‌هایی همانند پرده‌های ابریشم، پرده‌های ساتن و پرده‌های مخمل را بهتر است برای شستشو به خشکشویی پرده ببرید تا بافت پارچه آسیب نبیند. 
شستشوی دیگر پرده‌های پارچه‌ای در منزل امکان پذیر است و می‌توانید پس از اینکه شستشوی پرده را تمام کردید درحالی که هنوز مرطوب است آن را پهن کنید تا چروک نشود. توجه فرمایید اتو کردن پرده کاری دشواری است. سعی کنید با پهن کردن پرده به طور صحیح مرحله اتو کردن را حذف کنید.

شستشوی انواع پرده پارچه ای مانند مخمل
شستشوی انواع پرده پارچه ای مانند مخمل
  • شستشوی پرده آلومینیومی:

برای شستشوی این مدل پرده باید از محلول شوینده و یا اسپری‌های شوینده پرده آلومینیومی که در بازار موجود می‌باشد استفاده کنید. ابتدا اسپری را بر روی تمامی پرده بپاشید و بعد با استفاده از دستمال بدون پرز، تمامی قسمت‌های پرده را تمیز کنید. برای پرده‌هایی که مدت زیادی است تمیز نشده‌اند می‌توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا پرده کاملا تمیز شود. توجه فرمایید برای شستشوی این پرده از برس‌های زبر یا اسکاچ استفاده نکنید زیرا به سطح پرده آسیب جدی وارد می‌کند.

لوردراپه عمودی
شستشوی پرده آلومینیومی
  • شستشوی پرده پلیسه در خانه:

پرده‌های پلسه در کنار زیبایی که دارند در معرض کثیفی و آلودگی بیشتری نیز قرار دارند. بهتر است از ابتدایی که پرده را خریداری کردید به صورت مرتب پرده را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار به بافت پلیسه نفوذ نکند. برای تمیز کردن پرده ابتدا پرده را آویزان کنید و با سری مناسب جاروبرقی گرد و غبار را پاک کنید و بعد با استفاده از اسفنج مرطوب کثیفی باقی مانده را تمیز کنید. 
توجه فرماید هیچگاه پرده پلیسه را با آب شستشو ندهید زیرا اینکار موجب باز شدن پلیسه می‌شود و زیبایی پرده از بین می‌برد.

مدل پرده های بامبو
شستوشوی پرده پلیسه در خانه
  • شستشوی لوردراپه:

برای شستشوی این نوع پرده بهتر است از جاروبرقی به همراه سری مناسب استفاده کنید و گردگیری پرده را به طور منظم انجام دهید تا از کثیف شدن آن جلوگیری شود. اگر قصد دارید این پرده را در خانه بشویید ابتدا پرده را از گیره جدا کنید سپس با استفاده از شوینده ملایم و اسفنج هر قسمت از پرده را به صورت مجزا تمیز کنید.

لوردراپه عمودی
شستشوی لوردراپه
  • شستشوی پرده‌های چوبی:

پرده‌های چوبی در مقابل آب بسیار حساس هستند به همین علت برای شستشوی این گونه پرده‌ها از آب کمتری استفاده کنید. شستشوی پرده چوبی باید به سرعت انجام و سریعا خشک شود. برای شستن این مدل پرده می‌توانید از یک برس نرم و کمی آب استفاده کنید.

مدل پرده های بامبو
شستشوی پرده های چوبی
  • شستشوی پرده زبرا:

بهترین راه حل برای شستشوی پرده زبرا خشکشویی و بخارشویی پرده می‌باشد که اینکار را باید به صورت سالیانه انجام دهید. بهتر است پرده را به صورت منظم با استفاده از جاروبرقی، گردگیری و غبار زدایی کنید تا از کثیف شدن زیاد پرده جلوگیری کنید.

شستن پارچه مخمل
استفاده از بخار شور برای نظافت پرده

 

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی