تهران

با این نکات طلایی به راحتی انواع لکه را از روی لباس پاک کنید

پاک کردن لکه از روی لباس
در این مقاله به یکی از مشکلات خانم‌ها در از بین بردن لکه‌های ایجاد شده بر روی لباس می‌پردازیم تا با چند راه کار ساده از دست لکه‌ها خلاص شوند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که بعد از لک شدن لباس فوری آن را بشویید و نگذارید لکه خشک شود ولی قبل از آن باید به چند نکته و راه کار توجه کنید.

با این نکات طلایی به راحتی انواع لکه را از روی لباس پاک کنید

هر لکه‌ای که روی لباس ایجاد می‌شود را باید سریعا با روش‌های مخصوص پاک کنید زیرا ماندگاری لکه یا کثیفی رو لباس و پارچه پاک کردن آن را سخت می‌کند و حتی ممکن است مقداری از رد لکه حتی به صورت کمرنگ روی لباس باقی بماند و باعث شود که دیگر آن لباس غیر قابل استفاده شود.

در این مقاله از تیجور به طور جداگانه روش‌های پاک کردن صحیح انواع لکه‌های روی لباس را بررسی کردیم تا بتوانید به طور صحیح آن‌ها را پاک کنید تا اثری از لکه‌ها باقی نماند.

از بین بردن لکه چمن از روی لباس

در قدم اول برای پاک کردن لکه سبز چمن از روی لباس می‌توانید مواد شوینده یا پاک کننده را مستقیم روی قسمت لکه بزنید و پارچه را بهم بمالید. برای پاک کردن لکه می‌توانید از مسواک کهنه نیز استفاده کنید و آن را روی لکه پارچه بکشید. یا مثل بقیه لباس‌ها با ماشین لباسشویی یا دستی بشویید. راه حل دیگر این است که از آمونیاک یا سرکه سفید رقیق برای پاک کردن لکه‌های باقی مونده استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از الکل صنعتی یعنی متانول یا متیل الکل برای پاک کردن این لکه استفاده کنید. برای امتحان اینکه احیانا رنگ پارچه با سرکه سفید نرود یا الیاف آن خراب نشود مقداری از سرکه را گرم کرده و با پنبه به قسمتی از لباس بزنید سه دقیقه زمان دهید و سپس با دستمال آن را پاک کنید اگر رنگ لباس نرفت می‌توانید به عنوان پاک کننده از آن استفاده کنید.

لکه گیری لباس رنگی
از بین بردن لکه چمن از روی لباس

از بین بردن لکه شکلات از روی لباس

اول بگذارید شکلات سرد و سفت شود و تا جایی که می‌توانید اضافه شکلات را آرام از روی لباس پاک کنید. قبل از شستشوی لباس مایع لباسشویی بی رنگ یا پودر لباسشویی و پاک کننده را مستقیم روی لکه بریزید و با استفاده از مسواک مواد شوینده را روی پارچه لباس بکشید و یا می‌توانید با مالیدن پارچه لباس بهم این کار را انجام دهید و بگذارید پنج تا ده دقیقه بماند و بعد از آن می‌توانید به روش ساده بدون پاک کردن مواد شوینده آن را در ماشین لباسشویی انداخته و روی گرم‌ترین درجه حرارت شستشوی لباس بگذارید.
راه حل دیگر اگر لباس با شیر کاکائو کثیف شده است از چند قطره آمونیاک استفاده کنید و اگر لکه به خاطر شکلات است می‌توانید از پروکسید هیدروژن برای تمیز کردن پارچه سفید و یا دو قاشق غذا خوری سرکه سفید برای لباس رنگی استفاده کنید و یا می‌توانید یک قاشق غذا خوری پودر لباسشویی آنزیم‌دار را با دو لیوان آب مخلوط کرده و روی قسمتی که لکه دارد را 20 دقیقه در آن قرار دهید و بعد آن را آبکشی کرده و بشویید.

پاک کردن لکه لباس سفید
از بین بردن لکه شکلات از روی لباس

از بین بردن لکه آب میوه از زوی لباس

لباس را 30 دقیقه در آب سرد قرار دهید. سپس ماده شوینده را مستقیم روی لکه بریزید و بگذارید 20 دقیقه بماند و بعد بدون شستن ماده شوینده در آب ماشین لباسشویی روی گرم‌ترین درجه حرارت شستشو بگذارید و لباس را بشویید.
راه حل دیگر این است که پس از اینکه لباس را 30 دقیقه در آب سرد قرار دادید آن را در مخلوط آب گرم و ماده شوینده آنزیم‌دار قرار دهید و سپس با آب سرد آن را آبکشی کنید و بعد لباس را در محلول سرکه و آب که نسبت آن باید یک به دو باشد قرار دهید و ده دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی کنید.

از بین بردن لکه آب میوه
از بین بردن لکه آب میوه از روی لباس

از بین بردن لکه آدامس از روی لباس

اولین کار این است که ماده شوینده را روی قسمتی از پارچه امتحان کنید و مطمئن شوید پارچه تغییر رنگ نمی‌دهد یا می‌توانید به جای ماده شوینده سرکه داغ را با پنبه روی قسمتی که دیده نمی‌شود بمالید. همچنین می‌توانید روی آن قسمت دستمال کاغذی بگذارید و اگر رنگ پس نداد مراحل را ادامه دهید. یک تا سه دقیقه لباس را در سرکه داغ خیس کنید و بعد از آن آدامس را بکنید اگر کامل از بین نرفت با گرم‌ترین درجه حرارت ماشین لباسشویی آن را بشویید. به غیر از این مراحل راه حل ساده استفاده از یخ است. روی آدامس یخ بگذارید تا سفت شود بعد به آسانی می‌توانید آن را جدا کنید.

از بین بردن لکه آدامس
از بین بردن لکه آدامس از روی لباس

از بین بردن لکه گل از روی لباس

بذارید گل سریع‌تر خشک شود بعد با برس یا دست روی آن بکشید تا گل اضافی آن بریزد. ماده شوینده ملایم و کمی آب روی پارچه بمالید تا کف کند بعد آن را بشویید. اگر لکه‌ای باقی ماند با استفاده از سرکه سفید، پودر آنزیم‌دار و کمی آب باقی مانده لکه را پاک کنید. 

اگر نمی‌توانید پارچه را با ماشین بشویید بگذارید خشک شود و سپس محلول یک قاشق مایع ظرفشویی و یک لیوان آب را روی لکه بریزید و بعد با آب سرد بشویید.

اگر لکه گل روی لباس سفید است از ترکیب یک به چهار جوش شیرین و آب استفاده کنید. اول بگذارید گل کامل خشک شود و بعد گل را جدا کنید اگر لکه‌ای باقی ماند قسمت لکه‌دار را در محلول آب و جوش شیرین قرار دهید 20 دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی کنید.

پاک کردن لکه گل از لباس سفید
از بین بردن لکه گل از روی لباس

از بین بردن لکه چای و قهوه

روی لکه چای و قهوه آب سرد بریزید و سپس مایع شوینده را روی لکه بریزید و پارچه را بهم بسابید و از مسواک نرم برای کشیدن روی لکه استفاده کنید و بگذارید مواد شوینده چند دقیقه روی پارچه بماند سپس بدون شستن مواد شوینده با گرم‌ترین درجه حرارت آن را بشویید. 

راه حل بعدی برای پاک کردن لکه چای و قهوه روی پارچه رنگی این است که با اسفنج و آب گرم جای لکه را بشویید اگر باز هم جای لکه باقی ماند روی لکه گلیسیرین گرم بریزید و به مدت 30 دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب گرم یا ولرم و صابون بشویید. 
برای از بین بردن جای لکه چای و قهوه از روی پارچه سفید و نخی پشت و روی لکه آب جوش بریزید و اگر لکه از بین نرفت با آب اکسیژنه و آب آن را بشویید. برای پارچه سفید و نخی ابتدا از آب و صابون استفاده نکنید زیرا باعث ماندگاری لکه می‌شود. اگر لکه از شیر قهوه است از محلول حلال چربی نیز استفاده کنید.

از بین بردن لکه چای و قهوه
از بین بردن لکه چای و قهوه

از بین بردن لکه چربی از روی لباس

ابتدا فورا لکه را با آب سرد بشویید و بعد روی لکه صابون بمالید تا پاک شود و سپس دوباره بشویید. می‌توانید چندین بار این مرحله را تا پاک شدن کامل لکه ادامه دهید. 
راه حل بعدی این است که روی لکه دستمال کاغذی بگذارید و محلول حلال چربی روی سطح لکه بریزید و بگذارید تا خشک شود و بعد آبکشی کنید. 
راه حل دیگر این است که روی لکه  موادی مانند جوش شیرین، نشاسته ذرت، پودر بچه یا نمک بریزید و بگذارید کمی بماند و بعد بدون سابیدن آن پودر را از روی پارچه بردارید. اگه باز هم جای آن باقی ماند از شوینده آنزیم‌دار استفاده کنید. 
همچنین می‌توانید لباس را بهم بسابید و روی لکه روغن مستقیم مواد شوینده بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با گرم‌ترین درجه حرارت بشویید.

از بین بردن لکه چربی
از بین بردن لکه چربی

از بین بردن لکه از روی لباس رنگی

اول از همه قسمتی از پارچه که دید ندارد مقداری محلول آنزیم‌دار بریزید و سپس روی آن دستمال کاغذی بگذارید و اگر رنگ پس داد این لباس را برای شستن از سایر لباس‌ها جدا کنید تا بقیه لباس‌ها را رنگی نکند. 

برای پاک کردن لکه از محلول سرکه و آب یا اسپری لکه‌بر استفاده کنید و روی لکه بزنید و 15 دقیقه صبر کنید و سپس با مسواک روی لکه بکشید بعد از آن با پودر یا مایع لباسشویی آنزیم‌دار لباس را بشویید تا لکه از بین برود. 

از بین بردن لکه از روی لباس رنگی
از بین بردن لکه از روی لباس رنگی

از بین بردن لکه از روی لباس سفید

برای از بین بردن این لکه می‌توانید از محلول لیمو و سرکه استفاده کنید. ترکیب لیمو و سرکه ترکیب قوی‌ای است که لکه‌های روی لباس سفید را از بین می‌برد. 

راه حل بعدی استفاده از آسپرین است. آسپرین تمام لکه‌ها را از روی لباس پاک می‌کند. در یک تشت پر از آب 16 عدد قرص آسپرین بندازید و هم بزنید تا حل شود. سپس لباس‌ها را در تشت قرار دهید و 30 دقیقه خیس کنید و سپس با مواد شوینده معمولی لباس را بشویید. 

یکی دیگر از روش‌ها استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین است. یک فنجان جوش شیرین را با چهار لیوان آب مخلوط کنید و سپس لباس را در آن خیس کنید.

از بین بردن لکه از روی لباس رنگی
از بین بردن لکه از روی لباس سفید

از بین بردن لکه گچ از روی لباس

برای این کار نیاز به پاک کننده مثل اسپری لکه‌بر، الکل، مایع ظرفشویی یا لباسشویی دارید. ابتدا لباس را بتکانید تا گچ اضافی آن از بین برود و سپس با مسواک اضافه آن را پاک کنید. 
می‌توانید برای پاک کردن لکه از الکل استفاده کنید. یک دستمال را به الکل آغشته کنید و روی لکه بکشید تا لکه از بین برود. قبل از این کار حتما روی قسمت تویی لباس الکل را امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ لباس نمی‌رود. 

راه حل دیگر این است که مایع شستشو را روی لکه بریزید و 15 دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی کنید. 
و سپس لباس را با گرم‌ترین درجه حرارت بشویید. 

پاک کردن گچ از روی پارچه
از بین بردن لکه گچ از روی لباس

از بین بردن لکه سفید از روی لباس مشکی

راه حل اول این است که لباس خود را داخل ماشین لباسشویی بشویید اگر جنس لباس‌تان از پنبه است با آب سرد لباس را بشویید. 
راه حل دوم برای از بین بردن لکه روی لباس مشکلی استفاده از قهوه است. برای این کار به دو فنجان قهوه بسیار پر رنگ احتیاج دارید تا نتیجه بهتری بگیرید تا لباس به رنگ اولیه برگردد. 
دو فنجان قهوه را داخل تشتی که می‌خواهید لباس را بشویید یا روی لباسی که داخل ماشین لباسشویی انداخته‌اید بریزید و طبق روال بشویید. نگران باقی ماندن قهوه روی جداره ماشین لباسشویی نباشید زیرا به آسانی با آب پاک می‌شود. 

برای از بین بردن لکه وایتکس نیاز به مقداری الکل ایزوپروپیل و دو تا پد جاذب یا دو تکه پنبه دارید. اول پنبه یا پد جاذب را به الکل آغشته کنید و بعد روی قسمت لک شده بکشید این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه پاک شود. این کار روی لباس‌های تیره با لکه‌های کوچک جواب می‌دهد و اثر می‌گذارد.

روش بعدی این است که کل لباس را به وایتکس آغشته کنید این کار روش آسانی است اما باید دقت داشته باشید که لباسی با رنگ روشن‌تر تحویل می‌گیرید. برای این کار نیاز به سفید کننده کلرین، پاک کننده ضد کلر و یا سدیم که از سفید کنندهاست و یا 3َ% هیدروژن پراکسید لازم دارید. یک تشت را پر آب کنید سپس لباس را در آن قرار داده و خیس کنید و یک فنجان سفید کننده به آن اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت بماند و سپس بشویید با این کار لباس با رنگ اصلی آن فرق می‌کند و لکه نیز از بین می‌رود.

نکته مهم: هیچ وقت برای از خنثی کردن سفید کننده از سرکه استفاده نکنید زیرا گاز سمی تولید می‌کند. 

لکه سفید روی لباس مشکی
از بین بردن لکه سفید از روی لباس مشکی

از بین بردن لکه جوهر از روی لباس

بهترین و رایج‌ترین پاک کننده برای از بین بردن لکه جوهر، اسپری مو است. بدین صورت که زیر لکه دستمال کاغذی، پارچه یا حوله تمیز قرار دهید و تا وقتی جوهر کامل پاک شود اسپری کنید. چند ثانیه صبر کنید خیس بماند و بعد لکه جوهر را تمیز کنید. این فرایند را تکرار کنید و در آخر با مواد شوینده آنزیم‌دار آن را بشویید. 
راه حل بعدی این است که پارچه لک شده را یک نصف روز در یک ظرف شیر غوطه‌ور کنید و بعد آن را بشویید.

از بین بردن لکه جوهر
از بین بردن لکه جوهر از روی لباس

از بین بردن لکه مداد و مداد شمعی از روی لباس

برای از بین بردن لکه مداد یک راه کار ساده وجود دارد بدین صورت که ابتدا با پاک کن آن را پاک کنید و سپس با صابون بشویید و برای باقی مانده لکه از الکل یا کلروفرم استفاده کنید و سپس با استفاده از پارچه یا دستمال نرم روی آن را بکشید. 

برای پاک کردن مداد شمعی باید از محصولات مخصوص پاک کردن مداد شمعی استفاده کنید و برای اثر کردن بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. و بعد لکه را پاک کنید. در صورت لزوم چند بار این کار را تکرار کنید تا کامل لکه پاک شود. 

راه حل بعدی این است که سطح لک‌دار شده را روی دستمالی قرار دهید طوری که قسمت لک روی دستمال باشد و روی آن روغن اسپری کنید و 5 دقیقه صبر کنید پارچه را برگردانید و دوباره اسپری کنید و باز هم 5 دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی کنید. 
در آخر با آب گرم و مایع شوینده به صورت دستی یا ماشین لباسشویی بشویید.

پاک کردن مداد از روی پارچه
از بین بردن لکه مداد و مداد شمعی از روی لباس

 

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی