تهران

تا حالا خاکشیر اینجوری تمیز کردید؟

ترفندهای صحیح تمیز کردن خاک شیر
خاک شیر یکی از مواد گیاهی و دارای فواید بسیار در نزد ایرانیان است که بیشتر شهرت آن برای رفع عطش و تشنگی در ایام تابستان است هم چنین از خاک شیر در ماه رمضان نیز برای کم کردن از عطش روزه داری بهره می برند. و اما چگونگی تمیز کردن صحیح خاک شیر و بیان خواص بی شمار آن در ادامه این مطلب بیان خواهد شد.

روش صحیح تمیز کردن خاک شیر

خاکشیر یکی از چندین نوع شربت سنتی ما ایرانیان است که بیشتر برای رفع تشنگی در تابستان استفاده می شود و استفاده از آن  بخصوص برای روزه داران در ماه رمضان مفید بوده و رواج زیادی دارد. در خاکشیر املاح و شن ریزه هایی وجود دارد که در صورت خوب پاک نشدن و شسته نشدن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این مطلب راهکارهای پاک کردن و نحوه شستن صحیح خاکشیر را برای شما عزیزان بیان می کنیم تا شربت گوارایی را تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

روش صحیح شستن خاک شیر
پاکسازی و شستن خاک شیر


نحوه شستن خاکشیر با روش صحیح

خاکشیر یکی از مواد شربتی بسیار مفید برای رفع تشنگی  و عطش در روزهای گرم سال محسوب می شود فقط باید هنگام پاک کردن آن دقت زیادی به خرج داد و مرحله ریگ شویی آن را به درستی انجام داد.
برای شستن خاکشیر به روش صحیح، ابتدا مقداری از آن را درون یک کاسه ریخته و روی آن آب می ریزیم. برای جلوگیری از حالت گلوله گلوله شدن خاکشیر آن را با یک قاشق یا چنگال هم می زنیم تا به مرور ته نشین شود. چنانچه در خاکشیر برگ و خاشاک وجود داشت روش بهتر خیس کردن آن در آب است تا برگ و خاشاک موجود در آن به روی سطح آب بیایند. سپس به آرامی آب ظرف را خالی می کنیم و مجددا روی خاکشیر آب ریخته و مدتی کنار می گذاریم و دوباره روی سطح آب را خالی می کنیم این عمل را تا زمانی که دیگر هیچ برگ و خاشاکی روی آب دیده نشود و آب کامل زلال شده باشد ادامه می دهیم.

روش صحیح شستن خاک شیر
پاک کردن و شستن صحیح خاک شیر


در مرحله بعدی از شستن خاکشیر ظرف بزرگتری را انتخاب کرده (بهتر است ظرف مورد نظر از جنس روی باشد) و خاکشیر را به آرامی هم زده و در درون ظرف بزرگتر خالی می کنیم.
این کار به این منظور صورت می گیرد که اگر چنانچه شن یا سنگریزه ای در زیر خاکشیرها و ته ظرف جمع شده با خاکشیر مخلوط نشود و در همان ته ظرف باقی بماند. شن های ته ظرف را خالی کرده و ظرف را شسته و این کار را دوباره انجام می دهیم (خاکشیر را به آرامی هم زده و در درون ظرف دیگری می ریزیم). برای پاکسازی و شسته شدن صحیح خاکشیر باید این کار را چند بار مجدد انجام دهیم تا وقتی که دیگر اثری از شن در کف ظرف باقی نماند. (می توانید برای جلوگیری از هدر رفت آب در این پروسه آب مصرف شده را برای آبیاری گلدان ها استفاده کنید).


خواص خاکشیر

یبوست و اسهال

خاکشیر به عنوان یک ماده ملین روده شناخته می شود که باعث افزایش حرکات روده شده و از این طریق موجب پیشگیری و درمان یبوست می گردد. شربت خاکشیر هم در صورتی که با آب گرم تهیه شده باشد منجر به درمان یبوست می شود. در طب سنتی ایرانی خاکشیر را به عنوان ماده ای مفید برای پاکسازی روده ها و هم چنین درمان اسهال می شناسند. شربت خاکشیر چنانچه با آب سرد تهیه شود باعث درمان بیماری اسهال می گردد.

کبد چرب

خاکشیر دارای خواص دیورتیک طبیعی بوده و به امر پاکسازی و سم زدایی کبد کمک شایانی می کند و تاثیر زیادی در درمان بیماریهای کبد بخصوص کبد چرب دارد.

درمان التهاب مجاری ادراری

خاکشیر تاثیر شگرفی در درمان التهابات مجاری ادراری و کلیوی دارد. بخصوص در مواقع ابتلای شخص به سنگ کلیه که منجر به بروز التهاب در موضع کلیوی یا مجاری ادراری می شود، نوشیدن 4 تا 5 لیوان خاکشیر به صورت روزانه که از شیرین کننده طبیعی مانند سکنجبین در آن استفاده شده باشد تاثیر بسزایی خواهد داشت. 


از سایرخواص بیشمار دیگری که خاکشیر دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود زخم و جراحت، درمان ترشحات زنانه، تنظیم کننده دستگاه گوارش، استفاده از دانه های خاکشیر به عنوان پادزهر برای فرد مسموم، موثر در درمان اسهال کودکان، تسکین و بهبود فشار خون، روشن کننده پوست.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی