تهران

نکات ساده و طلایی برای برق انداختن دیوار خانه

راهنمای شستشوی دیوار
در این مقاله درباره تکنیک‌های برق انداختن دیوار و نظافت خانه، شستشوی دیوار، شستشوی دیوار گچی، شستشوی دیوار رنگ روغن، شستشوی دیوار لاتکس و شستشوی کاغذ دیواری و... مطالبی گردآوری شده است با مجله تیجور همراه ما باشید.

بهترین روش تمیز کردن دیوار ها

تمیز کردن دیوارها به علت مساحت زیاد و ارتفاعشان کار سختی می باشد اما حداقل سالی یک بار باید دیوارها و سقف را تمیز کرد. ابتدا برای تمیز کردن هر دیواری وسایل اطراف دیوار را جمع کنید پنجره را بازکنید و با کمک یک جارو یا تی که سر آن یک کلاه خشک و تمیز متصل کرده اید قسمت هایی که دستتان نمی رسد را گردگیری کنید. از بالا به پایین این کار را انجام دهید.می‌توانید برای اینکه گردگیری کامل ‌تر انجام شود از جاوبرقی نیز کمک بگیرید.به کف اتاق نیز توجه داشته باشید. قرار نیست با تمیزکردن دیوارها به کثیف کردن کفپوش‌ها برسید. بنابراین بهتر است پیش از شروع کار شستشوی دیوار، کف اتاق را یک پلاستیک یا دستگیره قرار دهید تا چیزی روی زمین نریزد و آن را کثیف نکند. اگر این مرحله را انجام ندهید و سریع به سراغ دستمال خیس یا شستن دیوار بروید، دوده‌ها و گرد و غبار باقی مانده روی دیوار بیشتر پخش خواهد شد و این مساله کار شما را دشوار می‌کند. 

نحوه تمیز کردن دیوار
نحوه تمیز کردن دیوار

انواع پوشش دیوار

  • دیوار با رنگ روغن
  • دیوار رنگ لاتکس
  • کاغذ دیواری
  • دیوار گچی
  • دیوار با رنگ پلاستیک
  • دیوار آکرولیک
  • دیوار مولتی کالر

نکته های قبل از شستشو ی دیوار

پیش از شروع به کار تمیز کردن دیوار به این نکات توجه کنید

تمیز کردن دیوارها را از بالا به پایین انجام دهید.
در مدت زمانی که مشغول تمیز کردن دیوارها هستید حتما یک سطل آب تمیز کنارتان داشته باشید تا برای شستشوی وتمیز کردن دستمال ها زحمت کمتری بکشید و در وقتتان صرفه جویی شود. قبل از اینکه کار خود را شروع کنید روی قسمت کوچکی از دیوار که در دید نیست، محلولتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید به رنگ دیوار آسیب نمی رساند و در اصطلاح دیوار را خراش نمیدهد و رنگ را نمیخورد.

1.شستشوی دیوار  رنگ روغن

شستشوی دیوار  رنگ روغن
شستشوی دیوار  رنگ روغن

حل شدن رنگ روغن نسبت به رنگ لاتکس در آب سخت‌تر است، برای این کار می‌توانید علاوه بر محلول آب، مایع ظرفشویی و سرکه سفید، از مواد شیمیایی سخت‌تر و قوی‌تر نیز برای شستشوی دیوار رنگ روغن استفاده کنید. برای اینکه یک محلول قوی برای شستن دیوار رنگ روغنی داشته باشید می‌توانید از تمیز کننده چندمنظوره یا جرم گیر برای شستشوی دیوارهای رنگ روغنی که خیلی چرب و آلوده هستند استفاده کنید. مخصوصا برای شستشوی دیوارهای آشپزخانه که به علت پخت غذا ممکن است دیوار چرب تری نسبت به سایر نقاط خانه داشته باشد. دقت داشته باشید که حتما از یک اسفنج نرم برای این کار استفاده کنید چرا که ممکن است به دیوار آسیب زده و روی آن خش بیندازید.

برای تمیز کردن دیوارهای رنگ روغنی از محلول های شوینده طبیعی زیر نیز میتوان استفاده کرد:

  • مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش شیرین و یک دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی مناسب است. 
  • استفاده از محلول ترکیبی یک قسمت سرکه و سه قسمت آب نیز می تواند مفید واقع شود.
  • یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس ، یک قاشق غذاخوری آمونیاک و یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی باهم مخلوط کنید اما قبل از استفاده از ترکیب دستکش بپوشید. 
  • ترکیب دیگر یک پیمانه بوراکس، نصف پیمانه سرکه و یک چهارم پیمانه آمونیاک است.
  • یک سطل آب گرم، مقداری پودر ماشین لباس شویی یا ماشین ظرف شویی همراه با مقدار کمی سرکه را ترکیب کنید و با استفاده از یک اسفنج دیوار را بشویید. بعد با یک دستمال تمیز دیوار را خشک کنید تا لکه و مواد شوینده از دیوار پاک شود. اگر لکه روی دیوار به جا مانده بود یک سیب زمینی را نصف کنید و روی آن بمالید.

نکته
 از محصولاتی که حاوی الکل برای تمیز کردن دیوارها هستند خودداری کنید. این محصولات سطح رنگ را از بین می برند و جای لکه سفید آن روی دیوار می ماند.

2.شستشوی دیوارهای لاتکس

شستشوی دیوارهای لاتکس
شستشوی دیوارهای لاتکس

برای شستشوی دیوار لاتکس از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.
برای این منظور به یک یک سطل آب، چهار قطره مایع ظرفشویی و یک اسفنج نیاز دارید اسفنج را در محلول زده و آرام روی دیوار بکشید. و با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز آن را خشک کنید.  
اگر با این روش لکه ها و آلودگی های روی دیوار از بین نرفت می توانید از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید.

با تمیز کردن به روش فوق اگر آلودگی های روی دیوار از بین نرفت،  هرگز از محلول های شیمیایی و مواد تمیزکننده که از ترکیبات خیلی قوی ساخته شده اند برای تمیز کردن دیوار لاتکس استفاده نکنید. باید دوباره دیوار را رنگ کنید.

3.شستشوی کاغذ دیواری

شستشوی کاغذ دیواری
شستشوی کاغذ دیواری

شستشوی کاغذ دیواری دقت خاصی میخواهد به هیچ عنوان از ترکیبات قوی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. چون ممکن است به طرح روی کاغذدیواری و یا بافت آن آسیب برساند.  
کاغذ دیواری را خیس نکنید چون با این کار چسب آن کنده شده و کاغذ دیواری کنده می شود. 

  • برای تمیز کردن کاغذ دیواری بهتر است از یک محلول ملایم و یک دستمال خشک و میکروفیبر برای تمیز کردن استفاده کنید. دستمال را خیلی خیس نکنید و فقط کمی آن را مرطوب کنید. اگر کاغد دیواری شما قابل شستشو است ترکیب محلول آب گرم و مایع ظرف شویی و یک اسفنج کافی است. اسفنج را به محلول آغشته کرده روی دیوار کشیده و با یک دستمال خشک آن را پاک کنید. 
  • برای تمیز کردن کاغذ دیواری از محلول رقیق شده آب ولرم با صابون و یک اسفنج نرم و یک حوله خشک نیز می توانید استفاده کنید. 
  • اگر روی کاغذ دیواری شما لکه ای وجود نداشت استفاده از آب گرم برای پاک کردن کافی است. 
  • از محلول آب ولرم به اضافه پودر ماشین لباسشویی، اسفنج و یک دستمال نرم نیز می توانید کمک بگیرید. 

نکته:
قبل از شستشوی کاغد دیواری گردگیری را فراموش نکنید.

4.شستشوی رنگ آکرولیک

شستشوی دیوار رنگ آکریلیک
شستشوی دیوار رنگ آکریلیک

روی بعضی از محصولات رنگ آکرولیک نوشته شده است قابل شستشو اما اصلا این رنگ قابل شستشو نیست از رنگ های دیگر ضعیف تر است و زود پوسته پوسته می شود. رنگ آکرولیکی قابل شستشو است که زیرسازی آن پرایمر مخصوص یا رنگ روغن باشد. اگه در  مواد تشکیل دهنده رنگ آکریلیک رزین استفاده شده باشد قابل شستشو است که این امر به نوع و کیفیت رزین تا مقدار زیادی بستگی دارد. 

5.شستشوی دیوار گچی

شستشوی دیوار گچی
شستشوی دیوار گچی

دیوار گچی را بهتر است هفتگی گردگیری کنید. مخصوصا دیواری که رنگی روی آن زده نشده است. چون گرد و خاک باعث دو رنگ شدن دیوار می شود. برای تمیز کردن دیوار گچی به یک سطل آب و ½ پیمانه وایتکس یا مایع سفید کننده نیاز دارید یکاسفنج نرم تمیز و خشک را به این محلول آغشته کرده و بر روی دیوار بکشید و با یک دستمال خشک آن را خشک کنید.

 

شستشوی دیوار با شوینده های طبیعی

شوینده طبیعی لکه های دیوار
شوینده طبیعی لکه های دیوار
شستشوی دیوار با شوینده های طبیعی
شستشوی دیوار با شوینده های طبیعی

یکی از شوینده های طبیعی دیوار بوراکس است. یک دوم پیمانه بوراکس به اضافه یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با هم ترکیب کنید این محلول یک شوینده طبیعی برای تمیز کردن دیوار است. 
بوراکس، پودری سفیدرنگ و متشکل از کریستال های نرم و بی رنگ است و به راحتی در آب حل می شود.

شوینده خانگی دیگر که می توانید لک های دیوار را با آن  تمیز کنید خمیر دندان غیر ژلی است. کمی خمیر دندان روی قسمت های کثیف دیوار قرار دهید با یک برس روی آن بکشید بعد با آب و یک دستمال مرطوب سطح دیوار را تمیز کنید.

 

مطلب مفید بود؟
136
15
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی