تهران

معرفی 10 مدل گل و گیاه آپارتمانی مناسب فصل بهار

گل و گیاه آپارتمانی
تجربه مراقبت و نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی، تجربه بسیار لذت بخشی است زیرا هم باعث زیبایی محل زندگی و محل کار و هم باعث شادابی روحی و روانی خواهد شد. در این مقاله 10 نمونه از بهترین و مقاوم‌ترین گل و گیاهان آپارتمانی را معرفی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم که حتما نگهداری از گل و گیاه را تجربه کنید.

معرفی 10 مدل گل و گیاه آپارتمانی مناسب فصل بهار

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به فضای سالم و آرامش بخش منزل، اداره و محیط کار خود اهمیت می‌دهید بهتر است که انواع گل و گیاهانی که موجب زیبایی این فضاها می‌شوند را بشناسید. گیاهان و گل‌های زیبا علاوه بر جلوه خاص و زیبایی که به دکوراسیون می‌دهند. موجب کاهش تنش و استرس در محیط اطراف خود می‌شوند و همچنین با پاک سازی هوا از بروز مشکلات تنفسی هم جلوگیری می‌کنند. 
در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین گل و گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم که می‌توانید با اضافه کردن این گیاهان زیبا تغییراتی اساسی در منزل یا محیط کار ایجاد کنید.

انواع گیاهان آپارتمانی
استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی در فضای منزل

معرفی بهترین گل و گیاهان آپارتمانی

  • پتوس (pothos)

یکی از بهترین گل‌ها برای افزایش نمای سبز در محیط گل پتوس است. این گیاه را می‌توانید داخل سبد به صورت آویز بگذارید و یا در محیط اطراف خانه بگذارید. یکی از ویژگی‌های این گیاه سم زدایی محیط اطراف است به ویژه سمومی که از فرش و یا مبلمان خانه به وجود می‌آیند را جذب و از بین می‌برند. 
پتوس در نورهای مختلفی می‌تواند زنده بماند و رشد کنند اما نور کم موجب کاهش تنوع برگ‌های آن می‌شود. 
پوتوس‌ها نیازی به مراقبت ویژه‌ای ندارند اما خاک همیشه مرطوب به هیچ عنوان برایش مناسب نیست. به همین علت هنگام خشک شدن خاک گلدان باید خاک را آبیاری کنید و نور خوبی برای پتوس در نظر بگیرید. 
به دلیل اینکه نگهداری از این گیاه آسان است نیازی به کود دهی زیاد نیست اما اگر قصد دارید گیاه‌تان بارور شود باید هر شش ماه یک‌بار به آن کود مخصوص گیاهان آپارتمانی را بدهید.

نحوه پرورش گل پتوس
گلدان زیبای پتوس
  • زاموفیلیا (zamioculcas zamiifolia)

زاموفیلیا گیاه بومی شرق آفریقا است که با نام خانه آینده هم شناخته می‌شود. زاموفیلیا بهترین سازگاری را دارد و در هر شرایط محیطی  زنده می‌ماند و به خوبی رشد می‌کند. همچنین این گیاه آپارتمانی همیشه سبز می‌ماند اما باید سه بار در ماه آبیاری شود. 
رشد گیاه زاموفیلیا به میزان نوری که به آن می‌رسد بستگی دارد اما حواستان باشد که در نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. همچنین بهترین دما برای رشد این گیاه دمای 18 تا 26 درجه سانتی گراد است. آب بیش از حد ممکن موجب پوسیدگی غده این گیاه می‌شود و آن را از بین می‌برد. این گیاه موجب تصفیه هوای محیط اطراف خود می‌شود. 
طبق تحقیقات انجام گرفته در گروه گیاهان و علوم زیست محیطی دانشگاه کپنهاگ در سال 2014، این گیاه می‌تواند ترکیبات آلی مانند: زایلن، اتیل بنزن و تولوئن را از بین ببرد. 
این گیاه در صورت خورده شدن برای حیوانات خانگی و انسان‌ها سمی است بنابراین بهتر است که دور از دسترس حیوان و یا کودکان قرار بگیرد. البته به طور کلی در صورت لمس برگ‌ها و ساقه گیاه هیچ مشکلی برای شما پیش نمی‌آید و می‌توانید به راحتی از آن‌ها نگهداری کنید.

نحوه پرورش گل زاموفیلیا
گلدان زاموفیلیا برای خانه
نحوه پرورش گل زاموفیلیا
زاموفیلیا (zamioculcas zamiifolia)
  • گیاه مار یا سانسوریا (sansevieria trifasciata)

یکی از گیاهان تحمل پذیر در شرایط آپارتمانی یا محل کار، سانسوریا است. این گیاه تا چندین هفته در برابر شرایط سخت می‌تواند مقاومت کند و شکل ظاهری آن به هیچ عنوان از بین نمی‌رود.
این گیاه برای آپارتمان‌ها و محیط‌هایی که نور کمی دارند مناسب می‌باشند و با آب بسیار کم به راحتی رشد می‌کنند. گیاه مار توسط ساقه‌های زیر زمینی ریزوم رشد می‌کنند ولی سرعت رشد آن‌ها بسیار آرام و متوسط است. زمان مناسب برای آبیاری این گیاه، هر دو هفته یکبار است با توجه به شرایط خانه اندازه گلدان و نوع خاک میزان آبیاری گیاه تغییر پیدا می‌کند. 
طبق گفته‌های ناسا بهترین گیاه برای تصفیه هوای محیط اطراف گیاه سانسوریا است زیرا می تواند حداقل 170 آلاینده شناخته شده همچون مونوکسید کربن، نیتروژن، مونو اکسید نیتروژن، بنزن، کلروفرم و تری کلرواتیلن را از بین ببرد. 
از ویژگی‌های دیگر این گیاه جذب دی اکسید کربن است، همچنین اکسیژن بیشتری را در طول شب آزاد می‌کند. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بهترین فیلترهای طبیعی هوای اطراف شناخت.

نحوه پرورش گل سانسوریا
انواع گلدان‌های سانسوریا برای خانه یا محل کار
  • گیاه برگ عبایی یا چدن (Aspidistra Elatior)

گیاه عبایی به دلیل اینکه غیر قابل مردن است به نام گیاه چدن نیز شناخته می‌شود. به طور مثال اگر این گیاه را به مدت طولانی آبیاری نکنید و یا آن را در محیطی بدون نور قرار دهید به راحتی به رشد خود ادامه می‌دهد و به هیچ عنوان پژمرده نمی‌شود و نمی‌میرد. 
این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره است که می‌تواند جلوه خاصی به محیط اطراف بدهد بنابراین در هر گوشه از خانه که می‌خواهید آن را قرار دهید و از زیبایی آن و فوایدی که دارد لذت ببرید. همانطور که گفته شد این گیاه با آب و نور کم هم به خوبی رشد می‌کند به همین علت اگر به آن بیش از حد آب دهید و یا اگر آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید، ریشه‌های گیاه پوسیده و برگ‌های آن سفید می‌شود. به طور کلی از گذاشتن گیاه در مقابل نور مستقیم آقتاب خودداری کنید و به آن آب زیادی ندهید.

نحوه پرورش گل برگ عبایی
گیاه برگ عبایی یا چدن 
  • آنتوریوم anthurium

گل فلامینگو یا آنتوریوم بومی جنگل‌های پر باران جنوب آمریکا و مناطق گرمسیری است که با نام tailflower هم شناخته می‌شود. از نام‌های رایج این گیاه می‌توان به نام‌های گل بیدمشک، آنتوریوم، گل فلامینگو و جلبک اشاره کرد. برگ‌های این گیاه با طیف‌های گستره و روشنی رشد می‌کند به همین علت این گیاه را نماد مهمان نوازی و خونگرمی می‌شناسند. برخی از افراد معتقدند که این گیاه موجب خوش شانسی هم می‌شود. گیاه آنتوریوم یه دلیل طول عمر بالایی که دارد یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی محسوب شده اما برخی از این گیاهان گل‌دار و برخی دیگر تنها از نظر شاخه و برگ زیبا هستند.
آنتوریوم‌ها با برگ‌های قرمز، زرد و صورتی رنگ بسیار پرطرفدار است و افراد برای خانه‌های خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند. 
این گیاه در محیط گلخانه‌ای بهتر رشد می‌کند اما شما می‌توانید در محیط خانگی یا آپارتمان نیز به راحتی از آن مراقبت نمایید. البته در نظر داشته باشید که این گیاهان با نور غیر مستقیم خورشید بسیار خوب رشد می‌کنند و به همین علت از قرار دادن آن‌ها در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. همچنین خاک این گیاه همیشه باید مرطوب باشد بنابراین از خشک شدن خاک آن جلوگیری کنید. 
لطفا توجه داشته باشید که این گیاه خوراکی نیست و در صورت مصرف بسیار سمی می‌باشد به همین علت آن را دور از حیوانات خانگی و یا کودکان خود قرار دهید.

نحوه پرورش گل آنتوریوم
گلدان زیبای آنتوریوم anthurium
  • دیفن باخیا (Dieffenbachia amoena)

دیفن باخیا بسیار پرطرفدار و شناخته شده است. برگ‌های این گیاه بسیار بزرگ و پهن است و به رنگ‌های زرد و سبز روشن همراه با لکه‌های سبز عمیق رشد می‌کند. به دلیل شرایط نگهداری آسان به راحتی  این گیاه را می‌توانید در آپارتمان خود نگهداری کنید. اگر از گیاه دیفن باخیا به خوبی نگهداری کنید حتی تا ارتفاع 2 متر هم رشد می‌کند. همانطور که گفته شد به دلیل تحمل این گیاه در شرایط مختلف لازم به رسیدگی زیاد به آن نیست. فقط این نکته را به یاد داشته باشید که از گذاشتن این گیاه در مقابل فن و دستگاه تهویه هوا خودداری کنید. 
اگر قصد حمل و نقل گیاه دیفن باخیا را دارید از آب دادن به آن خودداری کنید زیرا آب موجب شکننده شدن برگ‌های آن می‌شود و در صورت برخورد ممکن است برگ‌های آن شکسته شود و از بین برود. 
توجه داشته باشید که این گیاه دارای سمومی است. به همین دلیل پس از دست زدن به جوانه‌های آن حتماً دست‌های خود را به خوبی بشویید. همچنین با توجه به سمی بودن شیره گیاه در صورت خورده شدن توسط حیوانات خانگی و کودکان می‌توانید موجب از بین رفتن تارهای صوتی شود به همین علت این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات خود دور نگه دارید.

نحوه پرورش دیفن باخیا
گلدان دیفن باخیای بزرگ
نحوه پرورش گل دیفن باخیا
انواع گلدان‌های زیبای دیفن باخیا 
  • اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum wallisii)

اسپاتی فیلوم یکی از گیاهانی است که طول عمر زیادی دارد که دارای برگ‌هایی همیشه سرسبز و گل‌های سفید رنگ زیبا است. به طور کلی ارتقاع این گیاه به 45 تا 60 سانتی متر می‌رسد. اسپاتی فیلوم‌ها به دلیل گل‌های درخشان، برگ‌هایی براق و معطر برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب می‌باشند. گل‌های این گیاه در اواخر زمستان تا فصل بهار و تابستان تشکیل می‌شود و عمرشان تقریباً 4 تا 10 هفته است. البته در طول سال ممکن است شاهد دو بار گلدهی این گیاه باشید. 
زمانی که گل‌های گیاه شروع به پژمرده شدن می‌کنند باید ساقه آن‌ها را تا حد زیادی نزدیک به پایه قطع کنید همچنین برای رشد گیاه آنها را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا تنها نور متوسط برای رشد آن‌ها کافی است. 
توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد موجب سوختگی و پژمردگی برگ‌های گیاه می‌شود به همین علت از آبیاری زیاد آن‌ها خودداری کنید. اگر قصد آبیاری دارید بهترین راه این است که سطح خاک گلدان را بررسی کنید و زمانی که سطح خاک خشک شد آن را آبیاری کنید. البته با رسیدن فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

نحوه پرورش گل و گیاه آپارتمانی
گلدان زیبای گیاه اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum wallisii)
  • فیکوس (ficus elastica)

اگر قصد دارید گیاهی را خریداری کنید که همیشه سبز باشد و طی چند سال به ارتفاعات زیادی برسد باید به سراغ گیاه فیکوس بروید. برگ‌های این گیاه بسیار براق است و می‌تواند محیط شما را زیبا و جذاب کند. این گیاهان در اندازه‌های کوچکی به فروش می‌رسند اما به سرعت رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. البته اگر فقط زیبایی درخت برایتان مهم است و می‌خواهید در اندازه کوچک باقی بماند با هرس کردن می‌توانید رشد گیاه را کنترل کنید. این گیاه یکی از فوق العاده‌ترین گیاهان برای تمیز کردن هوای محیط خانه است که می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. از ویژگی‌های دیگر این گیاه می‌توان به افزایش رطوبت اتاق اشاره کرد که این رطوبت برای آبرسانی پوست افراد آن محل فوق العاده است.
ممکن است لبه‌های برگ‌ها زرد شود که این امر نشان دهنده خاک فقیر، آب زیاد و یا تغذیه کم آن است. در این صورت باید به گیاه برسید تا زردی برگ‌ها از بین برود. 
فیکوس یکی از گیاهان سمی آپارتمانی است که شیره آن موجب تحریک چشم و پوست حیوانات و انسان می‌شود به همین علت این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید. همچنین در صورت دست زدن به برگ‌های آن دست‌هایتان را به خوبی بشویید. البته هنگام دست زدن به برگ گیاه بهتر است که دستکش دست کنید.

نحوه پرورش گل فیکوس
گلدان زیبای فیکوس
گل و گیاه آپارتمانی ارزان
برگ فیکوس (ficus elastica)
  • گل داودی

گل داودی یا داوودی یکی از گیاهان خانگی بسیار زیبا است که با گل‌های خوش رنگ محیط اطراف خود را زیباتر می‌کند. اگر به این گیاه به خوبی رسیدگی کنید و از خاک مساعد و آب کافی و همچنین مکان آفتاب‌گیر برای نگهداری آن استفاده کنید، نگهداری از آن بسیار راحت می‌شود. 
از نقاط قوت این گیاه می‌توان به تصفیه هوا و از بین بردن ترکیبات سمی از جمله بنزن، آمونیاک و فرمالدئید اشاره کرد. البته این گیاه معایبی هم دارد و آن هم این است که برگ گیاه حاوی سمومی است که برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است به همین علت این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.

نحوه پرورش گل داوودی
گلدان داوودی در فصل بهار
زیباترین گلهای آپارتمانی
انواع گل زیبای داودی
  • گیاه پیرومیا یا قاشقی (Peperomia magnoliifolia)

پیرومیا یا همان قاشقی گیاهی است که برگ‌های آن شبیه به قاشق و گوشتی است که در دو مدل ساده و ابلق وجود دارد. این گیاه در عین حال که بسیار زیباست اما نسبتا رشد کندی دارد اما به خوبی با شرایط آپارتمان و محل کار سازگار می‌شود.

قاشقی را اگر در نور مستقیم خورشید قرار دهید دوام پیدا نمی‌کند و حتما در جایی باید باشد که نور غیر مستقیم خورشید به آن بتابد و همچنین در زمستان هم نباید در معرض هوای سرد قرار بگیرد و حتما باید در داخل آپارتمان و یا محل کار باشد. میزان آبیاری این گیاه بهتر است که در تابستان هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار صورت بگیرد زیرا این گیاه رطوبت و آب را در بافت ساقه و برگ‌های خود ذخیره می‌کند. در صورت آبیاری بیش از اندازه آن، ریشه گیاه می‌پوسد و منجر به از دست رفتن گیاه می‌شود.

نحوه پرورش گل قاشقی
گلدان قاشقی یا پیرومیای ابلق

مطلب مفید بود؟
9
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی