تهران

سریع‌ترین درمان برای لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت

درمان لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت
در سنین مختلف و موقعیت‌های مختلف ممکن است انواع لک‌های پوستی مانند لک قهوه‌ای یا لک سفید بر روی صورت شما ظاهر شود که می‌تواند علت‌های مختلفی مانند تغییرات هورمونی یا عدم استفاده از ضد آفتاب‌ها باشد. برای درمان این لک‌ها روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه این مطلب با آن‌ها آشنا خواهید شد.

پوست

پوست بزرگترین عضو بدن و محافظی بین اعضای بدن و محیط پیرامون است که بدن را به طور کامل پوشش میدهد. برخی از وظایف پوست عبارت است از: تنظیم دمای بدن، ذخیره سازی چربی، حفاظت در برابر عفونت‌ها، حفاظت در مقابل گرما و نور و از همه مهم‌تر یک عنصر حسی می‌باشد. تعیین کننده رنگ پوست صورت و بدن ما ملانین است. مسئول ساخت رنگدانه‌های پوستی سلولی به نام ملانوسیت است. در اثر تغییر سرعت تولید ملانین و تجمع غیر یکنواخت رنگدانه‌ها گروه‌های خوش خیمی مثل: کک و مک، خال و لکه‌های پیری روی پوست تولید می‌شود که در مقابل با از دست دادن این رنگدانه‌ها باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌شود.

لک های قهوه ای پوست
انواع لک‌های پوستی

بررسی شایع‌ترین لکه‌های پوستی

  • لکهای سفید

از شایع ترین انواع لکهای پوستی می‌توان به لکه‌های سفید یا ویتیلیگو اشاره کرد که با نقاط کم رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شوند و بعد از مدت زمانی به تمام بدن گسترش پیدا می‌کند. 

لک های سفید پوست
لک‌های سفید پوست
  • لک‌های قهوه ای 

این نوع لکه‌ها معمولا بعد از 40 سالگی ظاهر می‌شود و دلیل مشخصی برای آن نیست اما متخصصان بر این عقیده هستند که تابش نور آفتاب در طول سال‌های زیاد باعث به وجود آمدن این لک‌ها می‌شوند و به لکه‌های پیری معروف هستند. این لکه‌های مسطح و قهوه‌ای رنگ در صورت و پشت دست‌ها ظاهر شده و بدون محافظت صحیح به مرور زمان پر رنگ‌تر و وسیع‌تر می‌شوند.

 علاوه بر این لکه‌های ناشی از بارداری، ماه گرفتگی و جای جوش نیز در دسته بندی لکه‌های قهوه‌ای قرار دارند.

لک های قهوه ای پوست
لک‌های قهوه‌ای روی پوست دست
  • لک‌های کک و مک

افرادی که دارای پوست خیلی روشن و سفید هستند و موهای نارنجی رنگ دارند بیشتر از سایر افراد دچار کک و مک می‌شوند. به طور کلی آنها هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند. این لکه‌ها در صورت، بازوها، گردن و کمر دیده می‌شوند. 

لک قهوه ای پوست صورت
کک و مک صورت
  • لک‌های حاملگی 

این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای کمرنگ و روشن هستند که عموما روی پوست صورت خود را نشان می‌دهند. اگر از کرم ضدآفتاب استفاده نشود احتمال اینکه این لکه‌ها بیشتر شوند وجود دارد. همچنین این لک‌ها بر اثر تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها نیز ایجاد می‌شود. 

لک بارداری
لک بارداری روی صورت
  • لک‌های یائسگی

نوع دیگر لک‌های پوستی لکه‌های یائسگی نام دارد که در اثر بالا رفتن سن خانم‌ها به وجود می‌آید و همچنین ممکن است از طریق مصرف قرص‌های ضدبارداری که باعث تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها می‌شود نیز روی پوست ظاهر شود. 

درمان لک های قهوه ای پوست صورت
لک‌های پوستی دوران یائسگی
  • خال پوستی

خال‌ها نقاط ریز یا درشت تیره‌ایی هستند که ممکن است در هر قسمت از بدن به وجود آیند که اندازه و شکل‌های مختلفی دارند. اگر رنگ و اندازه آنها به مرور زمان تغییر کند حتما باید به پزشک مراجعه شود در غیر این صورت بی ضرر هستند ولی اگر به لحاظ ظاهری خوشایند نبودند می‌توان توسط متخصص پوست با استفاده از لیزر یا عمل جراحی آن‌ها را از بین برد یا کمرنگ کرد.

رفع لک قهوه ای پوست
انواع خال پوستی
  • لک‌های قرمز رنگ ماه گرفتگی

این لکه‌ها از زمان تولد ایجاد می‌شود و دلیل آن هم عروق خونی غیر طبیعی پوست می‌باشد که به شکل این لک‌های قرمز رنگ و اصطلاحا ماه گرفتگی دیده می‌شود. 

درمان لک قهوه ای پوست صورت
ماه گرفتگی در صورت
  • آنژیوم

آنژیوم‌ها لکه‌های برآمده و گوشتی کوچک قرمز رنگ روی پوست هستند. آنها معمولادر لایه بیرونی پوست شکل می‌گیرند. این نوع لکه‌ها به علت آلرژی‌های مختلفی به غذا، داروها، مواد آرایشی و غیره به وجود می‌آیند. 

درمان لکه های قهوه ای پوست در طب سنتی
لک‌های آنژیوم
  • لک‌های گرما زدگی

در آب و هوای گرم به هنگام عرق کردن مخصوصا در زیر گردن، زیر بغل و کشاله ران، لکه‌های قرمز کوچکی بر اثر اسیدی بودن عرق انسان ظاهر می‌شود که دلیل این اتفاق رگ‌های خونی ریزی هستند که زیر پوست پاره می‌شوند و مانند لکه‌های قرمز رنگ ظاهر خود را نشان می‌دهند.

درمان لک های قهوه ای پوست
لک‌های ناشی از گرما زدگی

بیماری‌های زیر باعث به وجود آمدن لک و قرمزی در پوست می‌شوند:

  • لوپوس
  • آبله مرغان
  • کبودی یا سیفلیس

این‌ها نمونه‌هایی از لکه‌های پوستی هستند که در افراد مختلف به وجود می‌آیند. لک‌ها به جنس و سن خاصی بستگی ندارند بلکه به نوع بروز لک در پوست بستگی دارند. برخی لک‌ها در مردان و بعضی در زنان شایع‌تر می‌‌باشد. برخی به دوران کودکی مرتبط هستند و برخی در دوران سالمندی ظاهر می‌شوند.

البته بعضی از لک‌ها به دلیل کمبود ویتامین b12 نبز به وجود می‌آیند. این نوع لک‌ها در کسانی که پوستی تیره رنگ دارند شایع‌تر می‌باشد. 
کمبود ویتامین A، اسید فولیک و کم خونی هم می‌تواند باعث بروز لک شود.

بعضی از لک‌ها نیز ممکن است از عوارض دارویی باشد و باعث به وجود آمدن رنگ قهوه‌ای یا آبی بر روی پوست شود. مثل داروهایی که برای ضد بارداری، ضد مالاریا و داروهای روانپزشکی استفاده می‌شود. همچنین داروهای شیمی درمانی و داروهایی که پوست را به نور حساس می‌کند نیز باعث به وجود آمدن لک در پوست می‌شوند. 
همچنین بیماری هایی مثل آسم، مشکلات کبدی، روماتیسم و بیماری ریوی نیز باعث به وجود آمدن لکه‌های تیره رنگ روی پوست می‌شوند. 

درمان لک های قهوه ای پوست صورت

روش‌های پیشگیری از لک‌های پوستی

  • ضد آفتاب

مهم‌ترین روش پیشگیری از لک‌های پوستی استفاده دائم از ضدآفتاب‌ها می‌باشد که باید با توجه به spf تعیین شده و نوع پوست افراد استفاده شود. قرار نگرفتن در نور شدید آفتاب، پوشیدن لباس مناسب و استفاده از عینک و کلاه نیز کمک زیادی می‌کند تا از پوست شما در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت شود. 

درمان لکه های قهوه ای پوست صورت
استفاده از ضد آفتاب در درمان لک‌های پوستی
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی 

تا حد امکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید و اگر مجبور به این کار شدید از دستکش و ماسک استفاده کنید. عطر و ادکلن را مستقیم به پوست خود نزنید و آن را روی لباس خود اسپری کنید. 

استفاده از بعضی مواد غذایی می‌تواند به درمان مشکلات پوستی کمک کند. از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان از پوستتان در برابر رادیکال های آزاد محفاظت کنید. 

میوه‌ها، سبزی‌های قرمز و سبز دارای آنتی اکسیدان‌ هستند. همچنین خوراکی‌هایی که ویتامین A یا E دارند نیز به سلامت افراد کمک می‌کند و از بروز لک‌ها جلوگیری می‌کند. 

برخی میوه‌ها، ماست و سبزی‌ها نیز خاصیت لایه برداری دارند و می‌توان از آنها برای بهبود لک‌های پوستی استفاده کرد. استفاده از جعفری، کرفس، لیموترش به شکل ماسک به سلامت پوست کمک می‌کند. البته از ماسک‌ها نیز باید درست استفاده کرد زیرا مصرف غیر اصولی آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد لک شود به طور مثال آب جعفری حاوی ماده‌ای به نام پسورالن است که اگر روی پوست زده شود و فرد در برابر آفتاب قرار بگیرد لک‌های پوستی ایجاد می‌شود. پس اگر قصد استفاده از این ماده را دارید باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید و بعد از آن استفاده کنید.

درمان لکه های قهوه ای پوست در طب سنتی
پیشگیری از لک‌های پوستی با رژیم غذایی
  • مراجعه به پزشک متخصص 

برای تشخیص و درمان کامل لک‌های پوستی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد. کرم‌های ضد لک با ترکیبات مختلفی که دارند می‌توانند علاوه بر لایه برداری باعث کاهش ملانین شوند و لکه‌های پوستی را از بین ببرند. لکه‌هایی که روی لایه سطحی پوست قرار دارند زودتر و راحت تر درمان می‌شوند اما آن‌هایی که در لایه عمیق پوست قرار دارند برای درمان زمان‌بر هستند.

البته برخی از لکه‌های پوستی نیز با پیلینگ شیمیایی سطحی با دوز مناسب هم توصیه می‌شود.

استفاده از داروهای ضد لک یا روشن کننده‌ها که ترکیب‌های بی رنگ کننده از جمله هیدروکینون و کورتیکو استروئید دارند نیز می‌تواند موثر باشد. اگر کرم‌های ضد لک بر روی لکه‌ها تاثیری نداشت باید از روش‌های دیگر استفاده کرد. برای مثال پزشک ممکن است  لیزر را برای از بین بردن لکها پیشنهاد کند که این روش برای لک‌های بارداری مناسب نیست و یا حتی ممکن است باعث بیشتر شدن آن شود. همچنین برای افرادی که اختلالات هورمونی دارند نیز مناسب نیست این افراد ابتدا باید به درمان اختلالات بپردازند. متخصص پوست و مو برای انجام لیزر باید ابتدا قسمت کوچکی از لک‌ها را به طور آزمایشی لیزر کند و اگر بعد از 3 تا 4 هفته تغییرات مثبت در پوست حاصل شد بعد از آن قسمت‌های بیشتری را لیزر کند.

لکه‌های پوستی در زمستان کم رنگ هستند و در تابستان پررنگ‌تر می‌شوند. اگر اهل استفاده از کرم‌های شیمیایی نیستید و لک‌‌های سطحی روی پوست خود دارید می‌توانید از روش‌های گیاهی و خانگی برای درمان و کمرنگ شدن لک‌ها استفاده کنید. 

در ادامه این مطلب چند روش خانگی برای درمان لک‌های پوستی را آموزش می‌دهیم:

روش‌های گیاهی و خانگی برای درمان لک‌های پوستی

  • استفاده از آبلیمو برای درمان لک‌های پوست

آبلیمو را مستقیم به لک‌های صورت بزنید. آبلیمو دارای اسید است که باعث تجزیه رنگدانه ملانین می‌شود و طی یک تا دو ماه رنگ و ظاهر لک‌ها را کاهش می‌دهد. ویتامین c موجود در لیموترش پوست را روشن می‌کند و بهترین روش برای رفع لکه‌های قهوه‌ای پوست است.

برای استفاده از این روش لیمو‌ترش را از وسط به دو نیم کنید و سپس آن را مستقیم بر روی لک‌ها بزنید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی آبلیمو را به پوست خود زدید باید از نور آفتاب دوری کنید. 

  • ترکیب آبلیمو و شکر برای درمان لک‌های پوست

آبلیمو را در ظرفی بریزید و 2 تا 4 قاشق شکر به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. سپس با پنبه یا قلم مو از این ترکیب روی لکه‌ها بزنید و بعد از 30 دقیقه با آب سرد بشویید. بعد از استفاده از این ترکیب ممکن است پوست خشک شود که باید از مرطوب کننده استفاده کنید. 

  • جعفری برای درمان لک‌های پوست

ویتامین C و A موجود در گیاه جعفری به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند همچنین با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و باعث می‌شود پوستی درخشان، روشن و بدون لک داشته باشید. مقداری جعفری یک قاشق چای خوری آبلیمو، 2 قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید خمیر به دست آمده را روی پوست خود قرار دهید و بعد از 20 دقیقه با آب بشویید. 

  • چای جعفری و آبلیمو برای درمان لک‌های پوست

روش دیگر تهیه چای جعفری و آبلیمو است. یک ساقه جعفری را خرد کرده به آن دو فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید کمی بجوشد و 10 دقیقه صبر کنید تا به همان حال بماند سپس در صافی ریخته و فشار دهید تا عصاره آن خارج شود. یک قاشق غدا خوری آبلیمو به آن اضافه کرده و بعد از خنک شدن با استفاده از پنبه روی پوست خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. از این روش می توانید هر شب استفاده کنید.

  • شیر برای درمان لک‌های پوست

روش دیگر استفاده از شیر است. ویتامین‌های موجود در شیر بسیار برای پوست مفید می‌باشد. 2 قاشق غذاخوری شیر را با 2 قاشق عسل مخلوط کنید با استفاده از پنبه شیر را به لکه‌های تیره بمالید و به مدت 10 دقیقه به صورت دایره وار ماساژ دهید. روزانه می‌توانید از این روش استفاده کنید. 

  • ماست برای درمان لک‌های پوست

اسید لاکتیک موجود در ماست می‌تواند به لایه برداری پوست مرده کمک کند. دو قاشق غذاخوری ماست ساده به همراه یک قاشق غذاخوری از بلغور جو دوسر پخته شده و یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم مخلوط کنید سپس این خمیر را روی کل صورت خود بزنید.  20 دقیقه بعد آن را با آب بشویید. 

روش دیگر استفاده از ماست، گلاب و نعنا می‌باشد. این این سه ماده را با هم ترکیب کرده و از خمیر حاصل روی صورت خود بمالید 40 دقیقه صبر کنید و بعد بشویید. 

  • آب پیاز برای درمان لک‌های پوست

آب پیاز نیز برای درمان لک‌ها بسیار مفید است. آب پیاز را به هر روشی که می‌توانید بگیرید و با استفاده از یک  پنبه آن را روی صورت خود بزنید. سپس بگذارید تا خشک شود و بعد با آب بشویید. 

برای درمان سریع لک‌های قهوه‌ای می‌توانید از آب یک عدد لیمو بعلاوه 2 قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق غذا خوری عسل استفاده کنید. از خمیر به دست آمده به وسیله پنبه روی نقاطی که لکهای قهوه‌ای دارند بمالید و 30 دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب سرد بشویید. 

  • سیب زمینی برای درمان لک‌های پوست

اگر لکه‌های سیاه روی پوست خود دارید از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی خاصیت سفید کنندگی دارد و نشاسته آن به کاهش رنگدانه‌ها کمک می‌کند. سیب زمینی را برش زده روی لک‌های تیره صورت خود قرار دهید و چند دقیقه بعد صورت خود را با آب بشویید. 
روش دیگر این است که سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید. یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کرده و مخلوط به دست آمده را روی صورت خود بگذارید. 15 دقیقه بعد با آب ولرم بشویید. 

  • ترب کوهی برای درمان لک‌های پوست

استفاده از خمیر ترب کوهی برای زخم‌های آکنه و لک‌های تیره پوست مناسب است. ترب کوهی را رنده کرده و با کمی آب خمیر درست کنید. خمیر را روی پوست خود بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید و بعد آن را بشویید. می‌توانید به خمیر ترب کوهی یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید اما از این ترکیب فقط سه بار در هفته استفاده کنید.

  • عسل برای درمان لک‌های پوست

 عسل نیز یک لایه بردار طبیعی است البته اگر عسل طبیعی و خالص باشد. ابتدا یک قاشق غذا خوری عسل را با دو قاشق غذا خوری آب گوجه فرنگی مخلوط کرده سپس خمیر را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید. 

  • روغن کرچک برای درمان لک‌های پوست

روغن کرچک نیز پوست را پاکسازی و تمیز می‌کند و همچنین دارای ویتامین E می‌باشد و لکه‌های تیره را کاهش می‌دهد. پنج قطره روغن کرچک را روی پنبه بریزید و دو بار در روز روی لکهای صورت بزنید و بعد از یک ساعت بشویید. 

  • آلوورا برای درمان لک‌های پوست

آلوورا به رفع تیرگی پوست و شادابی آن کمک می‌کند. یک برگ آلوورا را ببرید و کمی از ژل تازه آن را بردارید و به صورت خود بزنید و آرام ماساژ دهید 20 دقیقه بعد آن را بشویید. 

  • جو دوسر برای درمان لک‌های پوست

اگر دچار التهاب‌های پوستی هستید از بلغور جو دوسر استفاده کنید. سه قاشق غذاخوری جو دو سر یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذا خوری شیر را با هم مخلوط کرده تا خمیری شکل شوند سپس از خمیر به صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود و بعد بشویید. همچنین می‌توانید دو قاشق چای خوری جو دوسر را با نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری نخود و یک قاشق چای خوری برگ چای سبز و آب ترکیب کرده و به صورت خود بمالید و صبر کنید تا خشک شود و سپس بشویید .

  • خیار برای درمان لک‌های پوست

خیار دارای ویتامین‌های مناسب پوست است که می‌توانید روزانه از آن استفاده کنید و از شر لکه‌های تیره خلاص شوید. یک عدد خیار، نصف قاشق چای خوری ژل آلوورا و یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم ترکیب کنید. از این ترکیب روی صورت خود بگذارید و صبر کنید تا 30 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. 

  • گوجه فرنگی برای درمان لک‌های پوست

گوجه فرنگی برای درمان لک‌های پوستی بسیار مفید است. گوجه فرنگی را با شکر مخلوط کنید و 10 دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید و بعد با آب بشویید. 

  • زردچوبه برای درمان لک‌های پوست

از زردچوبه می‌توانید ماسکی مفید برای لک‌های پوستی تهیه کنید زیرا حاوی کورکومین است. کورکومین یک نوع آنتی اکسیدان است که به از بین بردن لک‌های پوست کمک می‌کند. اما اگر بیش از 20 دقیقه روی پوست بماند پوست لکه‌دار و رنگی می‌شود. برای ماسک زردچوبه نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چای خوری آبلیمو و 2 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کرده و سپس روی پوست صورت و یا لک‌ها بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. 

  • روغن بادام شیرین برای درمان لک‌های پوست

روغن بادام شیرین دارای اسیدهای سالم و ویتامین می‌باشد و برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار مفید است که می‌توانید آن را مستقیم به پوست خود بزنید و ماساژ دهید. بعد از ماساژ احتیاجی به شستشوی پوست نیست.

  • سرکه سیب برای درمان لک‌های پوست

سرکه سیب برای از بین بردن لک‌های پوست عالی است. یک قاشق چای خوری سرکه سیب، آب و عسل را ترکیب کرده و سپس روی صورت خود بمالید و 15 دقیقه صبر کنید و بعد آن را بشویید. 

  • آناناس برای درمان لک‌های پوست

آناناس غنی از ویتامین A و C است. آناناس برای کلاژن سازی پوست بسیار مناسب است. آب آناناس تازه را بگیرید و با استفاده از یک تکه پنبه آن را به صورت خود بزنید و بعد از خشک شدن با آب بشویید. 

  • شکر برای درمان لک‌های پوست

شکر نیز یک لایه بردار طبیعی و ارزان است. کمی شکر را با حرکت دایره ایی روی پوست خود ماساژ دهید و بعد بشویید. 

  • لوسیون کالامین برای درمان لک‌های پوست

لوسیون کالامین برای نیش حشرات و یا درمان خارش‌های سمی مفید است اما کائولن موجود در این لوسیون نیز برای از بین بردن لک‌های تیره نیز مفید می‌باشد. کمی از لوسیون را به لک‌های تیره پوست صورت خود بزنید و بگذارید یک شب بماند و صبح آن را بشویید. 

  • روغن ویتامینE برای درمان لک‌های پوست

روغن ویتامین E نیز بسیار برای پوست و درمان لک‌های پوستی مفید است. از روغن ویتامین E هر روز به طور مستقیم به پوست تمیز خود بمالید.

 

مطلب مفید بود؟
9
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی