تهران

دلیل سکسکه نوزاد و راه درمان آن را می‌دانید؟

درمان سکسکه ی نوزادان
معمولا همه نوزادان دچار سکسکه می‌شوند و تقریبا این امر کاملا طبیعی است ولی اگر این سکسکه طولانی شود به طوری که منجر به اختلال در خواب نوزاد شود حتما باید به پزشک مراجعه کرد. دو علت شایع سکسکه نوزادان یکی بلع هوا هنگام شیر خوردن و دیگری زاویه غلط سر نوزاد با پستان مادر و یا شیشه شیر است.

دلیل سکسکه نوزاد و راه درمان آن را می‌دانید؟

سکسکه در نوزادان بسیار رایج است و تقریبا همه نوزادان آن را تجربه می‌کنند. به صورت علمی و تخصصی هنگامی که دیافراگم منقبض می‌شود، سکسکه ایجاد می‌شود. اگر تعداد دفعات سکسکه نوزاد به قدری زیاد شد که ساعات زیادی با فرزندتان درگیر این موضوع بودید به طوری که حتی در روند خواب نوزادتان هم اختلال ایجاد کرد، حتما موضوع را با پزشک درمیان بگذارید.

درمان سکسکه نوزاد
سکسکه نوزادان

دلایلی که باعث سکسکه نوزاد می‌شوند

  • ریفلاکس معده (بازگشت غذا از مری به معده)

بین مری و معده یک اسفنگتر وجود دارد که باعث می‌شود غذا از مری به معده برنگردد. این اسفنگتر در نوزادانی که تازه متولد شده‌اند هنوز ضعیف است و باعث می‌شود که شیری که می‌خورند همراه با اسید معده به مری وارد شود. اسید معده سلول‌های داخلی مری را تحریک کرده و منجر به انقباض دیافراگم و در نهایت سکسکه می‌شود.

  • شیر خوردن بیش از حد نوزادان

نوزادانی که در هر وعده شیر زیادی می‌خورند باعث تورم معده و سپس انقباض دیافراگم می‌شوند که همین امر باعث بروز سکسکه می‌شود.

  • بلع هوا توسط نوزادان هنگام شیر خوردن

هنگامی که نوزادان شیر می‌خورند به طور طبیعی بابت نفس کشیدن مقداری هم هوا می‌بلعند. هنگامی که مقدار هوای بلعیده شده همراه با شیر زیاد شود، معده متورم شده و به دیافراگم فشار وارد می‌کند. تحریک دیافراگم موجب انقباض آن و در نتیجه سکسکه در نوزادان می‌شود.

  • حساسیت نوزادان به شیر مادر یا شیر خشک

ممکن است برخی نوزادان به شیر خشک یا حتی شیر مادر حساسیت نشان دهند که این حساسیت باعث التهاب مری و تحریک دیافراگم و سپس سکسکه خواهد شد.

  • آلودگی هوا و واکنش نوزادان

وجود هر گونه آلودگی در هوا مانند ذرات معلق، عطر و یا گرد و غبار هنگامی که وارد دستگاه تنفسی نوزاد می‌شوند منجر به سرفه آن‌ها خواهد شد. سرفه‌های پی در پی به دیافراگم فشار می‌آورد که همین امر در نتیجه منجر به سکسکه خواهد شد.

  • کاهش دمای محیط برای نوزادان

هنگامی که به طور محسوسی دمای محیط کاهش میابد باعث می‌شود که عضلات بدن نوزاد منقبض شود. این انقباض عضلات دیافراگم را هم منقبض می‌کند که در نتیجه باعث سکسکه نوزاد خواهد شد.

علت سکسکه نوزاد
دلایل سکسکه نوزادان

با این روش‌ها از سکسکه نوزاد جلوگیری کنید

  • مقدار وعده‌های غذایی نوزاد را بیشتر کنید و سعی کنید که در هر وعده مقدار کم و مشخصی به نوزاد شیر بدهید
  • هنگامی که نوزاد به طور کامل خوابیده به او شیر ندهید و سعی کنید او را با زاویه 35 تا 45 درجه نگه‌ دارید و سپس به او شیر دهید.
  • به سر و صدایی که نوزاد هنگام شیر خوردن ایجاد می‌کند دقت کنید. معمولا نوزادان اگر هنگام شیر خوردن هوای زیادی هم ببلعند سر و صدای زیادی هنگام خوردن ایجاد می‌کنند که در این صورت باید شیر دادن را متوقف کنید و زاویه نوزاد برای شیر خوردن را تغییر دهید.
  • اگر نوزاد شما عادت دارد که در هر وعده غذایی شیر زیادی بخورد می‌توانید هنگامی که کمی شیر خورد نوزاد را بلند کنید، آروغ او را بگیرید و سپس دوباره به او شیر دهید.
  • نوزاد را بر روی شکم او روی دستان خود بگیرید و به آرامی کمر او را ماساژ دهید. این کار باعث باعث می‌شود فشاری که به شکم وارد می‌شود انقباضات دیافراگمی را کاهش می‌دهد.
روش های درمان سکسکه نوزاد
درمان سکسکه نوزادان
درمان سکسکه نوزاد
حالت‌های مناسب نوزادان برای درمان سکسکه

برای درمان سکسکه نوزادان کارهای زیر را به هیچ وجه انجام دهید

به هیچ عنوان نوزاد خود را نترسانید و یا به طور ناگهانی داد نزنید زیرا این کارها ممکن است آسیب جدی به نوزاد وارد کند.

هرگز برای رفع سکسکه به نوزاد خود مواد غذایی ترش ندهید زیرا نوزادان به جز شیر مادر و یا شیر خشک نباید چیز دیگری بخورند و اسید موجود در مواد غذایی ترش باعث تحریک و آسیب معده نوزادان خواهد شد.

برای درمان سکسکه نوزادان آن‌ها را نترسانید
برای درمان سکسکه نوزادان آن‌ها را نترسانید

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی