تهران

بررسی علت تب در کودکان به همراه معرفی تب بر قوی و سریع

علت تب در کودکان
هنگامی که نوزاد و یا کودک‌تان تب می‌کند علامت این است که بدن او با یک بیماری مانند عفونت در حال مقابله است. اما باید بدانید که تا چه دمایی تب را در منزل می‌توان کنترل و درمان کرد و در چه دمایی باید حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد. همه چیز درباره تب در کودکان و روش‌های درمان تب در کودکان در تیجور

بررسی علت تب در کودکان به همراه معرفی تب بر قوی و سریع

معمولا تب و لرز در همه کودکان اتفاق می‌افتد ولی مهم‌ترین نکته در زمان تب کودکان این است که والدین در این مواقع باید آگاهی کامل داشته باشند چه اقداماتی انجام دهند و چه زمانی باید نگران شوند و حتما نزد پزشک متخصص اطفال بروند.

به طور کلی تب پاسخ طبیعی بدن به بسیاری از بیماری‌‌ها همچون عفونت است. در زمانی که تب اتفاق می‌افتد دمای بدن روی یک دمای بالاتر از حد طبیعی خود افزایش پیدا می‌کند تا نشان دهد که یک مشکلی در بدن اتفاق افتاده و باید حل شود. اما باید بدانید که اگر تب کودک افزایش پیدا کند می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تری برای کودک شود. بنابراین اگر تب کودک شما بالا رفت و ادامه‌دار بود حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی اندازه گیری دقیق دمای بدن کودک، علائم تب در کودکان، قادامات و سریع و مناسب برای درمان تب کودکان و... آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر دارای فرزند هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تب در کودکان
تب در کودکان

تب چیست؟

در ابتدا باید بدانید که هیچ عدد واحدی وجود ندارد که بتوان با آن نشان داد که فردی تب کرده است. به طور کلی اگر دمای بدن فرد بالاتر از حد طبیعی و نرمال است (38 درجه) می‌گوییم تب اتفاق افتاده است. البته این میزان بستگی به شیوه اندازه گیری همچون اندازه گیری از طریق گوش، زیر بغل، پیشانی، دهان یا مقعد دارد. اگر شما از هر یک از این موارد دمای بدن کودک خود را اندازه بگیرید ممکن است که دمای آن کمی متفاوت به دست آید. یکی از شیوه‌های اندازه گیری دمای بدن کودک به طور دقیق دمای دهان یا مقعد است.

درجه تب در کودکان
درجه تب در کودکان

علت تب در کودکان

عفونت یکی از مهم‌ترین دلایل بروز تب در کودکان است. همچنین بیماری‌های رایج همچون بیماری‌های باکتریایی و ویروسی نیز از عوامل بروز تب در کودکان هستند. به طور کلی دسته بندی این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرما خوردگی
  • عفونت‌های گوش
  • التهاب مجاری ادراری
  • عفونت مجرای ادرار
  • واکسن زدن
  • پرکاری تیروئید
  • دهیدراته شدن بدن (کم آبی) به دلیل استفراغ یا اسهال شدید کودکان
  • مصرف برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها

علاوه بر موارد بالا طبق شواهد علمی موجود نشان داده شده است که دندان درآوردن در بچه‌ها نیز می‌تواند موجب بروز تب در کودکان شود. به طور کلی شما نباید هیچ گونه مواردی که می‌تواند موجب بروز تب در کودکان شود را نادیده بگیرید و باید به دنبال دلیل بروز تب در کودک باشید. 

علت تب در کودکان
علت تب در کودکان

چگونه دمای بدن کودک را اندازه بگیریم؟

شما برای اندازه گیری دمای بدن کودک خود می‌توانید از دماسنج‌های شیشه‌ای استفاده کنید. این دماسنج‌ها نسبت به دماسنج‌های دیجیتالی بسیار ارزان قیمت‌تر و دقیق‌تر و در دسترس‌تر هستند.

به طور کلی دماسنج‌ها انواع مختلفی دارند. دماسنج‌های شیشه‌ای جیوه‌دار به دلیل احتمال خطر قرار گرفتن جیوه در دسترس کودکان به دلیل شکستن توصیه نمی‌شود اما شما می‌توانید در زمان نبود دماسنج‌های دیجیتالی از این دماسنج استفاده کنید اما توجه داشته باشید که دماسنج جیوه‌ای به دلیل مایعاتی که دارد باید رو به پایین تکان داده شود. علاوه بر این موضوع دماسنج‌های نوار پلاستیکی و پستانکی نیز موجود هستند اما این نوع دماسنج‌ها به دقت دماسنج‌های دیجیتالی نمی‌رسند.

دمای کدام ناحیه از بدن کودک را اندازه بگیریم؟

به طور کلی شما می‌توانید از نواحی مختلفی همچون زیر زبان، مقعد، پیشانی و زیر بغل دمای بدن کودک را اندازه بگیرید. بهترین شیوه برای اندازه گیری دمای بدن کودک اندازه گیری دمای بدن از طریق زیر زبان می‌باشد. اگر کودک شما می‌تواند دماسنج را زیر زبان خود نگه دارد بهترین راه برای اندازه گیری دمای بدن او استفاده از دماسنج زیر زبانی است. اما اگر کودک نمی‌تواند دماسنج را زیر زبان خود نگه دارد این کار را می‌توانید از طریق زیر بغل انجام دهید. اگر دمای زیر بغل کودک شما بیشتر از 37.2 درجه سانتیگراد بود این امکان وجود دارد که کودک شما بیمار شده باشد بنابراین نیاز به اندازه گیری دمای مقعدی می‌باشد. اندازه گیری دمای بدن از طریق دمای مقعدی برای نوزادان از بدو تولد تا 3 ماهگی مناسب می‌باشد.
توجه داشته باشید که دمای اندازه گیری شده توسط پیشانی دقت کمتری نسبت به اندازه گیری دمای بدن از طریق دهان دارد.

درجه تب در کودکان
درجه تب در کودکان و اندازه گیری آن

درجه تب در کودکان

به طور کلی درجه مشخصی برای تب وجود ندارد اما در موارد زیر می‌توان گفت که کودک تب دارد:

  1. اندازه گیری مقعدی 4.100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سلسیوس
  2. اندازه گیری زیر بغلی 99 درجه فارنهایت یا 37.2 درجه سلسیوس 
  3. اندازه گیری دهانی 5.99 درجه فارنهایت یا 37.5 درجه سلسیوس
درجه تب در کودکان
درجه تب در کودکان

درمات تب کودکان

شما با روش‌های زیر می‌توانید تب کودکان را پایین بیاورید و درمان کنید:
1. استفاده از داروها برای درمان تب کودکان

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان تب کودکان با استفاده از داروهایی مانند استامینوفن است. این روش درمانی می‌تواند موجب کاهش ناراحتی کودک شود و دمای بدن او را تا 100 درجه فارنهایت یا 1.5 درجه سانتیگراد کاهش دهد. باید بدانید که کودک ممکن است که هر 4 تا 6 ساعت یک بار استامینوفن نیاز داشته باشد اما نباید در یک دوره 24 ساعته بیش از پنج بار به کودک استامینوفن بدهید. علاوه بر این موضوع استامینوفن را نباید به کودکان زیر سه ماهه بدون مشورت با پزشک بدهید همچنین دوز استامینوفن باید با توجه به وزن کودک محاسبه شود.
2. استراحت
3. افزایش مصرف مایعات
4. روش های خانگی

در ادامه شمارا با روش های خانگی درمان تب کودکان آشنا میکنیم:

درمان تب کودکان در خانه
درمان تب کودکان در خانه

روش‌های خانگی برای پایین آوردن تب در کودکان

تب یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است که می تواند موجب ناراحتی شود این بیماری در شب بدتر شده و خواب را به هم می‌زند. در زمان تب ممکن است که فرد احساس بدن درد، گرما و حتی مریضی کند اما جای نگرانی نیست و شما با استفاده از مراحل زیر می‌توانید تا حدودی این مشکلات را رفع کنید.
1. قرار دادن جوراب مرطوب بر روی مچ پا برای درمان تب
یکی از شیوه‌های عالی برای کاهش تب کودکان استفاده از جوراب مرطوب بر روی مچ پا است. شما می‌توانید جوراب را کمی مرطوب کنید و آن را بر روی مچ پای فرزند خود قرار دهید. هنگامی که جوراب خشک شد این روش را دوباره تکرار کنید البته توجه داشته باشید که آب از آن‌ها چکه نکند و حتماً قبل از استفاده آن‌ها را بچلانید. این روش موجب آرام شدن و تسکین کودک بیمار می‌شود.

2. مصرف مقدار زیادی آب برای درمان تب
یکی از عواملی که موجب بروز تب در افراد می‌شود کم شدن آب بدن است. در این هنگام بدن در حال مبارزه با موجودات خارجی می‌باشد. بنابراین شما باید چای گیاهی، آب آشامیدنی و آب میوه مصرف کنید. همچنین اگر تب با استفراغ و اسهال همراه بود باید مقدار مایعات مصرفی‌تان را با توجه به سن بیمار افزایش دهید. ( کودکان 1.5 لیتر، مردان بالغ 3 لیتر، خانم‌ها 2.2 لیتر)

برای پایین آوردن تب در کودکان
مصرف مقدار زیادی آب برای پایین آوردن تب در کودکان

3. برای درمان تب با آب دمای معمولی پاشویه کنید
اگر به مدت دو دقیقه زیر دوش بایستید دمای بدن به آرامی پایین می‌آید. شما با این روش می‌توانید از بروز آسیب تغییر دمای بدن جلوگیری کنید.

4. سرد کردن سر و گردن برای درمان تب
برای انجام این کار باید از پارچه‌های سرد یا مرطوب استفاده کنید و این روش را هر چند بار که لازم است تکرار کنید توجه داشته باشید که هنگامی که پارچه خشک شد و یا دیگر احساس خنک شدن نداد باید آن را مرطوب یا عوض کنید. علاوه بر این موضوع بهتر است که از مایعاتی همچون چای گیاهی و سوپ سبزیجات استفاده کنید تا بدن سریع‌تر ریکاور شده و فرد بتواند به سرعت بهبود یابد.

5. مصرف چای کشمش برای درمان تب
برای استفاده از این روش شما باید یک فنجان کشمش را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بگذارید تا به خوبی خیس بخورند. هنگامی که کشمش‌ها نرم شدند آن‌ها را له کرده تا با آب ترکیب شوند. هنگامی که کشمش‌ها به خوبی در آب حل شدند آن‌ها را از صافی رد کنید تا مایع یک دستی به دست بیاید. این نوشیدنی را به اندازه نصف فنجان در طول روز مصرف کنید.

برای پایین آوردن تب در کودکان
مصرف چای کشمش برای پایین آوردن تب در کودکان

6. چای مریم گلی برای درمان تب
این چای موجب عرق کردن بدن و کاهش تب در فرد می‌شود.

  • برای استفاده از این روش مقداری مریم گلی را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید کمی دم بکشد.
  • پس از انجام مرحله بالا روی فنجان را بپوشانید و به مدت چند دقیقه صبر کنید.
  • شما می‌توانید قند، عسل یا استویا را به همراه چند قاشق غذا خوری آب لیمو به این نوشیدنی اضافه کنید.

7. مصرف بستنی برای درمان تب
یکی از روش‌های آسان برای کاهش تب کودکان، استفاده از بستنی است. قند موجود در بستنی برای تب کودکان بسیار مفید می‌باشد. همچنین بستنی سرد است و در نتیجه می‌تواند تب را کاهش دهد و بدن کودک را هیدراته و خنک نگه دارد.

8. استفاده از چای کاهو برای درمان تب
یکی از روش‌های عالی برای حفظ آب بدن نوشیدن چای کاهو است. این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر و سدیم است. برای استفاده از این روش شما باید یک لیتر آب جوشیده را داخل یک ظرف بریزید و یک بوته برگ کاهو را در آن بگذارید و بعد از گذشت 15 دقیقه شیرین کننده خود را انتخاب کرده و بعد از سرد شدن نوشیدنی‌تان را بنوشید.

توجه: تمامی روش‌های خانگی برای درمان تب موثر می‌باشند اما بهتر است که قبل از استفاده از آن با یک متخصص مشورت کنید.

برای پایین آوردن تب در کودکان
استفاده از چای کاهو برای پایین آوردن تب در کودکان

نکات مهم برای پایین آوردن تب در کودکان

  1. اگر هوا گرم است دمای اتاق کودک را پایین بیاورید همچنین لباس‌های نخی و نازکی را تن کودک خود کنید.
  2. در زمان حمام کردن برای پایین آوردن تب کودک بهتر است که از یک لیف نرم استفاده کرده و پوست او را شستشو دهید.
  3. خواب کافی و استراحت می‌تواند موجب کاهش تب در کودکان شود تا بعدا فرصت مبارزه با عفونت‌ها را پیدا کند و بتواند بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کند.
  4. به دلیل آن که تب در کودکان موجب دهیدراته شدن بدن می‌شود برای رفع تب باید آب کافی و مایعات به کودک خود بدهید همچنین باید از غذاهای سبک مانند سوپ استفاده کنید.
برای پایین آوردن تب در کودکان
نکات مهم برای پایین آوردن تب در کودکان

درمان تب کودکان

1. درمان تب کودکان در خانه با استفاده از آب سرد
شما برای انجام این روش باید یک تکه‌ای پارچه یا حوله را داخل آب سرد قرار داده و سپس آب اضافی آن را بگیرید و دستمال را در نواحی مانند زیر بغل، دست و پای کودک قرار دهید تا دمای بدن کودک کاهش پیدا کند. اگر دمای بدن کودک کمی بالاتر بود می‌توانید این پارچه را بر روی گردن و پیشانی او هم قرار دهید.

2. درمان تب و لرز کودکان با ریحان
برای استفاده از این روش شما باید 20 عدد برگ ریحان را با یک قاشق چای خوری زنجبیل پودر شده و همچنین یک فنجان آب ترکیب کنید پس از آن که مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند مقداری عسل را هم به آن ها بیفزایید. این چای را 2 تا 3 بار در طول روز مصرف کنید علاوه بر این موضوع می توانید یک قاشق چای خوری ریحان را با یک چهارم فلفل ترکیب کنید و محلول را داخل یک فنجان آب در حال جوشیدن بریزید به مدت 5 دقیقه صبر کنید و چای را میل کنید. برای درمان باید این ترکیب را در طول روز 2 الی 3 بار بنوشید.

درمان تب و لرز کودکان با ریحان
درمان تب و لرز کودکان با ریحان

3. درمان تب کودکان با نعناع
برای استفاده از این روش شما باید یک قاشق غذا خوری برگ نعنای خشک شده را داخل یک فنجان آب داغ بریزید سپس به مدت 10 دقیقه صبر کنید و بعد از گذشت این مدت مقداری عسل را به آن اضافه کنید. شما این نوشیدنی را باید روزانه 3 الی 4 بار مصرف کنید. علاوه بر این موضوع می‌توانید مقداری برگ نعنا را به همراه نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل داخل مقداری آب بریزید و آن را بر روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. شما باید این نوشیدنی را در طول روز سه بار بنوشید.

درمان تب کودکان با نعناع
درمان تب کودکان با نعناع

4. درمان خانگی تب با سرکه سیب
شما می‌توانید نصف فنجان سرکه سیب را داخل وان حمام با آب ولرم بریزید سپس به مدت 5 الی 10 دقیقه صبر کنید و خود را به مدت 5 دقیقه در آن بخیسانید. اگه تب بالایی دارید این کار را باید در طول روز چندین بار دیگر هم تکرار کنید. علاوه بر این موضوع می‌توانید مقداری سرکه سیب را با آب سرد ترکیب کنید و حوله ای را به آن آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید و حوله را بر روی پیشانی یا شکم خود بگذارید و هنگامی که حوله گرم شد آن را از روی بدن خود بردارید و دوباره این کار را تکرار کنید.

5. کاهش تب و درمان آن با استفاده از سفیده تخم مرغ
برای استفاده از این روش شما باید 3 عدد تخم مرغ را بشکنید و زرده آن را جدا کنید. پس از انجام این کار سفیده‌های تخم مرغ را هم بزنید و سپس یک حوله یا پارچه را به آن آغشته کنید و آن را بر روی کف پاهای خود بگذارید. هنگامی که پارچه خشک شد این کار را دوباره تکرار کنید تا زمانی که تب کاهش پیدا کند.

6. درمان تب با استفاده از گیاه چوب صندل
شما برای استفاده از این روش باید نصف قاشق چای خوری پودر چوب صندل را با مقداری آب ترکیب کنید و یک ماسک غلیظ به دست آورید. سپس این ماسک را بر روی پیشانی خود بگذارید و به مدت چند دقیقه صبر کنید. شما باید در طول روز از این روش چندین بار استفاده کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. چه دمایی در بدن نوزادان و کودکان تب محسوب می‌شود؟

    1. نوزادان زیر سه ماهه که درجه حرارت بدنشان 38 درجه یا بالاتر باشد. 2. بچه های بزرگتری که دمای حرارت بدنشان بالاتر از 39 درجه باشد. 3. نکته مهم: بچه‌های بزرگتری که تبی کمتر از 39 درجه دارند، باید حتما به پزشک مراجعه شود.
  2. چه اقدامات فوری و اولیه‌‌ای در بروز تب در کودکان باید انجام داد؟

    ابتدا با تب سنج دمای بدن کودک یا نوزاد خود را اندازه بگیرید. اگر تا 39 درجه بود می‌توانید از استامینوفن و روش پاشویه که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده استفاده کنید. اما اگر تب بالای 39 درجه بود حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا منجر به تشنج در کودکان و نوزادان نشود.
  3. علت تب طولانی مدت در کودکان چیست؟

    اگر تب طولانی مدت باشد نشان دهنده اختلالات زمینه‌ای همچون عفونت محدود یا اختلالات مزمن است. تب امکان دارد تا زمانی که بدن در برابر عفونت مقابله می کند ادامه داشته باشد. شما باید دائماً تب کودک را اندازه گیری کنید. اگر در رابطه با تب طولانی مدت کودک خود نگران باشید و این علائم بیشتر از ده روز به طول انجامید باید به پزشک مراجعه کنید.
  4. عوارض تب در کودکان چیست؟

    اگر به علائم تب در کودکان بی توجهی شود عوارض زیر ممکن است که ظاهر شوند: 1. تشنج ناشی از تب 2. عدم درمان و بازگشت مجدد تب
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی