تهران

اینجوری بوی بد دهان کودک رو از بین ببرید

بوی بد دهان کودک و علل ایجاد آن و روش های درمان
انتشار بوی بد از دهان در هر شرایطی می تواند بسیار ناخوشایند و آزار دهنده باشد. بوی بد دهان اغلب به دلایل مختلف در کودکان و بزرگسالان بروز می کند. در ادامه این مطلب به علل ایجاد بوی بد دهان در کودکان، درمان و روشهای جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بوی بد دهان در کودکان

بوی بد دهان همواره آزار دهنده و ناخوشایند است. علاوه بر اینکه بوی بد دهان باعث ایجاد حس بد و ناخوشایند در اطرافیان می شود، از آنجایی که ممکن است نشانه ای از یک مشکل داخلی در بدن نیز باشد دارای اهمیت است. این مساله بویژه در کودکان که دارای اندام های داخلی بخصوص دستگاه گوارشی سالمی هستند و معمولا نباید به این مشکل دچار شوند بیشتر حائز اهمیت خواهد بود.

انتشار بوی بد از دهان کودکان، علل و روشهای درمان
انتشار بوی بد از دهان کودکان، علل و روشهای درمان


دلیل بوی بد دهان در کودکان

مشکلات گوارشی از جمله شایع ترین دلایل بوجود آمدن بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان محسوب می شود. پوسیدگی دندان ها نیز از عوامل مهم دیگری است که می تواند باعث بوی بد تنفس در کودکان شود. در ادامه به علل و عوامل دیگری که می توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند اشاره خواهیم کرد.

دلایل ایجاد بوی بد دهان در کودکان
دلایل ایجاد بوی بد دهان در کودکان


عفونت سینوس ها و ابتلا به سینوزیت

عفونت سینوسی یکی از بیماری های شایع در فصل سرماست. سینوس ها حفره هایی مملو از هوا هستند که در قسمت هایی از صورت و پیشانی قرار دارند. اگر به هر دلیلی این حفره ها پر از چرک و موکوس شوند، فرد مبتلا به سینوزیت می شود.
گلو درد و گرفتگی بینی از علائم عفونت سینوسی است پس اگر اخیرا این علائم در کودکتان وجود داشته و با بوی بد دهان همراه است، علت آن احتمالا عوارضی است که در اثر عفونت سینوس ها و سینوزیت ها بروز کرده است.
ترشحات سینوس ها در زمان ابتلا به عفونت سینوسی در گلو و بینی جمع می شوند و به این ترتیب زمینه تجمع باکتری ها در محیط گلو فراهم می گردد. همین آلودگی بوجود آمده باعث می شود تا تنفس با بوی بد دهان همراه شود.
اگر که بوی بد دهان کودک ناشی از ابتلا به عفونت سینوسی باشد بایستی جهت درمان به پزشک متخصص مراجعه شود.


ورم یا عفونت لوزه ها

لوزه ها عبارتند از دو غده کوچک که محل قرار گیری آنها در مسیر گلو است. مانع شدن از ورود میکروب ها به بدن از طریق گلو وظیفه اصلی لوزه هاست. 
در مواقعی لوزه ها در برابر برخی ویروس ها و میکروب ها آسیب پذیر می شوند بویژه هنگام ورود ویروس سرماخوردگی به بدن. در این صورت است که لوزه ها دچار ورم و عفونت می شوند. از نشانه های اصلی ابتلای لوزه ها به ورم یا عفونت، بوی بد دهان است.
در صورتی که کودکتان علاوه بر بوی بد دهان دچار علائمی مانند گلودرد، تب و لرز، گوش درد و سردرد شد بایستی برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

چگونه بوی بد دهان را در کودکان از بین ببریم؟
ورم و عفونت لوزه از عوامل ایجاد بوی بد در دهان کودکان


پوسیدگی دندان ها

پوسیدگی دندان ها یکی از عوامل شایع ایجاد بوی بد دهان محسوب می شود. با بوجود آمدن پوسیدگی در یک یا چند دندان، بوی بد دهان بوسیله مسواک زدن و استفاده کردن مداوم از دهانشویه درمان و برطرف نخواهد شد.
بنابراین اگر که کودک شما دارای یک یا چند دندان پوسیده است، بایستی هر چه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید. اگر در این حالت درمان صورت نگیرد علاوه بر بوی بد دهان، ترشحات آلوده ی دندان های پوسیده به تدریج باعث آسیب دیدن دستگاه گوارشی خواهند شد.

 

پوسیدگی دندان ها عاملی برای ایجاد بوی بد در دهان کودک
پوسیدگی دندان ها عاملی برای ایجاد بوی بد در دهان کودک


التهاب یا عفونت لثه ها

التهاب و عفونت لثه ها نیز یکی از دلایلی است که ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان در کودکان شود. هرازگاهی وضعیت لثه های کودکتان را بررسی نمایید. اگر  لثه کودک متورم شده یا زخم باشد، عفونت و التهاب در لثه ها ایجاد شده است.
اکثرا عفونت و التهاب لثه با خونریزی شدید یا خفیف در هنگام مسواک زدن همراه است. معمولا جرم های جذب شده در دندان ها عامل التهاب لثه محسوب می شوند. برای درمان بوی بد دهان ناشی از التهاب لثه بایستی کودک خود را نزد دندان پزشک ببرید تا با استفاده از ابزارهای لازم جرم ها و پلاک های دندانی را از سطح آنها پاکسازی کنند.


تغذیه نامناسب یا مصرف برخی خوراکی های خاص

بعضی از مواد غذایی و خوراکی یا برخی از فست فودها که در آنها از سیر یا پیاز استفاده می شود، اغلب موقتا باعث ایجاد بوی بد در دهان می شوند. با در نظر گرفتن این مورد که خوراکی های بلع شده برای هضم شدن در دستگاه گوارش برای مدت زمان معینی نگه داشته می شوند، بخشی از بویی که از آنها منتشر می شود باعث ایجاد بو در دهان می گردد.
چنانچه پس از مصرف خوراکی ها یا فست فودهای حاوی سیر یا پیاز بوی بد از دهان کودک شما منتشر می شود این امر موقتی بوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد.

از بین بردن بوی بد دهان کودک
مصرف خوراکی های فست فودی و تنقلات باعث ایجاد موقت بوی بد در دهان می گردد


آلودگی در دهان

شست و شوی دهان بعد از هر وعده غذایی حائز اهمیت است. زیرا باقی مانده خوراکی ها و غذاها بین دندان ها و لثه های کودک می تواند منشاء ایجاد بوی بد در دهان شود. مضاف بر این تجمع باقی مانده غذاها مابین دندانها عاملی برای پوسیدگی و ایجاد جرم و پلاک در طولانی مدت در دندانهای کودک محسوب می شود.


خشک شدن دهان

خشکی دهان یکی دیگر از عوامل بوجود آمدن بوی ناخوشایند دهان در کودکان است. البته بایستی متذکر شویم که این امر نسبت به سایر عوامل ذکر شده مثل پوسیدگی دندان ها و عفونت سینوسی تاثیر بسیار ناچیزی دارد.
عوامل متعددی می توانند باعث خشکی دهان کودک شوند که تحرک بالای کودک، ابتلای کودک به سرماخوردگی و یا عفونت سینوسی و سینوزیت از جمله این عوامل هستند. 


درمان بوی بد دهان در کودکان

برای درمان بوی بد دهان کودک بایستی ابتدا دلیل آن مشخص شود، بنابراین در صورتی که منشاء بوی بد دهان کودکتان عواملی نظیر پوسیدگی دندان ها و عفونت های سینوسی و سینوزیت ها هستند به هیچ وجه نمی توان با استفاده از مسواک و دهان شویه آن را برطرف کرد. 
ضمنا استفاده کردن از روش هایی مانند جویدن آدامس، قرص های نعنا و مواردی از این قبیل جهت رفع بوی بد دهان کودک توصیه نمی شود. چون بکارگیری این روش ها شاید برای کوتاه مدت جواب بدهد و باعث حذف یا کاهش بوی بد دهان شود ولی به تدریج و در بلند مدت می تواند به عنوان عامل بوجود آمدن آسیب جدی به دندان ها و دستگاه گوارشی کودک شناخته شود.
استفاده مناسب و به اندازه مایعاتی مانند آب، شست و شوی منظم دهان و مسواک زدن روش های سالم تر و تایید شده تری برای رفع بوی بد دهان در کودکان محسوب می شوند. با این حال چنانچه با وجود رعایت موارد مذکور همچنان بوی ناخوشایندی از تنفس کودکتان به مشامتان می رسد بهترین راه برای درمان مراجعه به پزشک متخصص است. 

بوی بد دهان در کودکان
درمان بوی بد دهان در کودکان


راههای جلوگیری از ایجاد بوی بد در دهان کودکان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از اولویت های مهم برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در دهان کودکان است. بایستی به کودکان خود آموزش دهید که بلافاصله بعد از هر وعده غذایی اقدام به شست و شوی دهان خود بکنند. مسواک زدن پیش از خواب نیز اهمیت ویژه ای دارد.

بوی بد دهان کودک
مسواک زدن عاملی مهم در جلوگیری از ایجاد بوی بد در دهان کودک


اگر که در دندان های کودکتان نشانی از پوسیدگی مشاهده کردید سعی کنید هر چه زودتر نسبت به درمان آن با مراجعه به دندان پزشک اقدام نمایید. در صورتی که پوسیدگی دندان در مراحل ابتدایی درمان شود می تواند هم از رشد و تسریع پوسیدگی جلوگیری نماید هم مانع از ایجاد بوی بد در دهان کودک شود.
همچنین استفاده کردن به اندازه میوه و مایعات بخصوص آب و اجتناب از مصرف فست فودها و انواع تنقلات صنعتی علاوه بر تضمین سلامتی کودکتان مانع از ایجاد بوی بد در دهان کودک نیز می شود.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا می توان از نوع بوی بد دهان به منشاء آن پی برد؟

    در حالت کلی خیر. ولی این تشخیص در برخی از بیماران مبتلا به دیابت می تواند صورت گیرد. زیرا از دهان بیماران مبتلا به دیابت مقداری بوی اوره به مشام می رسد. ولی اگر بخواهیم به صورت کلی پاسخ دهیم بایستی بگوییم که زمانی که بیمار مراجعه می نماید نمی توان گفت که حتما منشاء بوی دهان چه چیزی است. نخست بایستی چکاپ صورت بگیرد و بررسی از عوامل شایع تر شروع شود و سپس علت دقیق بوی دهان مشخص گردد.
  2. آیا می توان از شوینده های سنتی برای شست و شوی دهان استفاده کرد؟

    زمانی که منشاء ایجاد بوی بد در دهان مصرف موادی مانند سیر و پیاز باشد، می توان در کنار آنها از موادی مانند مرکبات و سبزیجات معطر مثل نعنا، پونه و جعفری که باعث کاهش بوی بد دهان می شوند استفاده کرد. در کل هر دهانشویه ای که به معطر شدن دهان بیانجامد و باعث کاهش آلودگی های دهان شود می تواند موثر باشد.
  3. اگر کودکان دارای دندان های شیری دچار مشکل بوی بد در دهان شوند باید به دندان پزشک مراجعه کنند یا خیر؟

    بوی بد دهان در کودکان با دندان های شیری می تواند به دلیل پوسیدگی دندان ها ایجاد شود که اگر درمان نشود می تواند باعث عفونت در دندان ها گردد. حتی در کودکانی با سنین کم برای حذف و درمان پوسیدگیها کودک تحت بیهوشی قرار گرفته و پوسیدگی ها حذف می شوند. این کار برای کودکانی که دندان های شیری آنها کشیده می شود با وسیله ای تحت عنوان فضا نگهدار انجام می شود که در مواقع ضروری کاربرد دارد.
  4. کدام بیماریها برای لثه شایع بوده و موجب ایجاد بوی بد در دهان می شوند؟

    التهاب خود لثه یا بافت های عمیق تر جزء بیمارهای لثه هستند. زمانی که عفونت به بافت های عمیق تر نفوذ می کند بوی بد دهان بیشتر می شود. دلیل این امر هم این است که هم عفونت در این ناحیه ایجاد شده و هم بافت طبیعی شروع به از بین رفتن کرده است و مرگ سلولی در این مکان ایجاد می گردد.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی