تهران

ویژگی ها و امکانات خودرو کوییک

امکانات خودرو کوییک
با توجه به محبوبیت فوق‌العادهٔ کراس‌ اوورها در بازارهای جهانی و به‌ تبع آن در کشورمان، بسیاری از خودروسازان با افزودن قطعاتی به هاچ‌بک‌ های خود، نمایی کراس‌ اوور مانند به آن‌ها می‌بخشند که اصطلاحاً کراس هاچ‌ بک نامیده می‌شوند و حالا سایپا نیز در کوییک همین رویه را در پیش گرفته است.

خودرو کوییک به چه معناست؟

شرکت سایپا مدعی است که در نامگذاری خودرو کوییک  از یک نام ایرانی استفاده نموده  است و برای آن موارد مختلفی را ذکر کرده است که عبارت‌اند از:  نام طایفه‌ای از ایل‌های کُرد که در منطقهٔ جغرافیایی  ژاورود سکونت دارند کوییک می باشد، کوییک نام روستایی در  شهرستان جاسک استان هرمزگان است، همچنین در شهرستان کامیاران استان کردستان نیز روستایی با نام کوییک وجود دارد، کوییک نام تپه‌ای باستانی است که متعلق به هزارهٔ چهارم میلادی می باشد و در شهرستان جوانرود استان کرمانشاه قرار دارد. بااین‌حال گفته می‌شود که به خاطر اینکه کلمۀ کوییک هم به لحاظ آوایی و هم نوشتاری خوش‌ترکیب و خوش‌صدا است و همچنین با کلمه لاتین Quick هم شباهت دارد که به معنای تند و سریع میباشد، سایپا این نام ‌را برای محصول جدیدش برگزیده است.

 

کوییک ساپیا
ویژگی ها و امکانات خودرو کوییک

طراحی ظاهری سایپا کوییک

طراحی جلویی سایپا کوییک

تقریباً شاهد همان نمای ساینا در نمای جلو سایپا کوئیک هستیم .چراغ‌ها همان چراغ‌های ساینا هستند با این تفاوت که درون آن‌ها مانند ساندرو استپ‌وی، تریم دودی کار شده است؛ اما جلوپنجره سایپا کوئیک تغییر کرده و فرمی زیباتر پیدا کرده است درحالی‌که در میانه آن نیز یک خط کرومی طراحی شده است. همچنین سپر جلو سایپا کوئیک نیز کاملاً تغییر کرده و از آن فرم زشت و ناپخته ساینا خبری نیست. بدین ترتیب یک ورودی هوای بزرگ در میانه سپر طراحی شده و پروژکتورها هم در عمق سپر قرار گرفته‌اند؛ اما در کنار پروژکتورها، چراغ‌های روشنایی در روز نصب شده‌اند که کاملاً ناهماهنگ بوده و همانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسند. همانند تمامی کراس‌اوورنماها، زیر سپر جلوی سایپا کوئیک هم محافظی نقره‌ای‌رنگ تعبیه شده است.

کوییک سایپا
کوییک سایپا

 

طراحی جانبی سایپا کوییک

در نمای جانبی سایپا کوئیک هم باز مشابه کراس هاچ‌بک‌ها و طبق رویه و مُد جهانی، پوشش‌های پلاستیکی به اطراف گلگیرها اضافه شده (بچه گلگیر)، رکاب‌ها به رنگ مشکی درآمده‌اند و ریل‌هایی هم روی سقف قرار گرفته است. همچنین در این بخش رینگ‌ها هم تغییر کرده و فرمی بسیار زیباتر از ساینا پیدا کرده‌اند که البته امیدواریم در نمونه‌های تولیدی هم باقی بمانند! این در حالی است که دستگیرهٔ درها نیز به نمونه‌های موسوم به آسان‌بازشو تغییر یافته‌اند. بدین ترتیب در این قسمت جانبی سایپا کوئیک غیرازاین موارد تغییر دیگری نسبت به ساینا سدان یا تیبا هاچ‌بک دیده نمی‌شود.


طراحی عقب سایپا کوییک

در طراحی عقب کوئیک برخلاف تیبا 2، محل نصب پلاک از روی سپر به روی درِ صندوق بار انتقال پیدا کرده و فرم چراغ‌ها هم تغییر پیدا کرده است به‌گونه‌ای که علاوه بر تغییر قسمت اصلی چراغ‌ها، قطعه‌ای هم روی درِ صندوق اضافه شده است. البته به جهت جلوگیری از تغییر قالب‌ قسمت گلگیرهای جانبی، بخشی از چراغ‌های عقب که روی گلگیرها کشیده شده‌اند نسبت به تیبا هاچ‌بک بدون تغییر باقی مانده‌اند اما در آن‌ها نئون بکار رفته که موجب ایجاد نمایی زیباتر شده است. همانند جلو، در زیر سپر عقب سایپا کوئیک هم محافظ نقره‌ای بکار رفته درحالی‌که روی سپر نیز پوشش پلاستیکی قرار گرفته و پروژکتور تکی عقب تیبا 2 هم جای خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده است. همچنین در اینجا هم مثل ساینا نام خودرو به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبیده شده است. بااین‌حال نمای عقبی کوییک بهتر از تیبا 2 طراحی شده  و به نظر می‌رسد تا حدودی از نمای عقبی ب‌ام‌و  X1 نسل قبل الهام گرفته باشد. در کل هرچند در طراحی سایپا کوئیک هنوز هم ناهماهنگی به چشم می‌خورد اما در مقایسه با ساینا و تیبا2  قابل‌قبول بوده و پیشرفت مناسبی نسبت به آنها داشته است.

کوییک ساپیا
اپشن های کوییک

 

امکانات سایپا کوییک

سایپا با معرفی کوییک نشان داد که برای جذب بازار بیشتر سیاست چینی ها در پیش گرفته است. سیاستی که از آپشن زیاد سخن می گوید. از جمله امکاناتی که در سایپا کوییک مشاهده می شود  میتوان به فرمان کمکی برقی مجهز به سنسور سرعت، کروزکنترل، محدود کننده سرعت، سیستم تهویه با نمایشگر و نیمه اتوماتیک، مانیتور، نویگیشن، دوربین و سنسور عقب، سنسور فشار باد لاستیک، دی لایت، تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، سامانه ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی شش حالته راننده با پشتی برقی، چراغ مشایعت تا منزل، کامپیوتر سفر پیشرفته، بلوتوث و… اشاره کرد.

 

ایمنی سایپا کوییک

کوئیک به کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. نکته‌ی جالب در مورد سایپا کوئیک ، سامانه‌های ایمنی متنوع به کار رفته در آن است. سایپا کوییک همانند بسیاری از خودروهای داخلی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. از کاربردی ترین سامانه های ترمزی در خودرو  سیستم ترمز EBD می باشد. ترمزگیری اضطراری (BA) هم از دیگر سیستم‌های به کار رفته در این خودرو است. در صورت گرفتن ترمز به صورت ناگهانی و در شرایط اضطراری  این سامانه حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو اعمال می‌کند. یکی دیگر از امکانات کوئیک مجهز شدن آن  به سیستم کنترل پایداری (ESC) که در صورتی که خودرو بلغزد و سر خورده و  کنترل آن از دست راننده خارج شود کنترل خودرو  را به دست راننده باز می گرداند. مجهز شدن کوئیک به سیستم «پایش فشار باد تایرها» (TPMS) یکی دیگر از امکانات ایمنی آن می باشد. این سامانه ، میزان باد لاستیک‌ها را به راننده اعلام می‌کند. مکانیزم  TPMS به گونه ای است که علاوه بر نمایش اطلاعات لازم، کم‌بودن باد لاستیک‌ها را ، به راننده هشدار می‌دهد.

ویژگی های کوییک
ویژگی های کوییک ساپیا

 

مشخصات فنی سایپا کوییک

سایپا کوییک در 4 مدل ST، SE، SE-A و SE-A LUX عرضه شده است. در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی سایپا کوئیک را ملاحظه نمایید.

مشخصات فنی سایپا کوئیکSE-A LUXSE-ASEST
تعداد سیلندرچهار سیلندر SOHC - دریچه گاز برقی
حجم موتور1503 سی سی
استاندارد آلایندگی یورو 4 - قابل ارتقاء به یورو 5
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار)87 اسب بخار در 5300 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور (NM/RPM)128 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه
نوع فرمانبرقیهیدرولیک
جعبه‌دندهاتوماتیک CVTدستی 5 سرعته
سیستم ترمزجلو دیسکی خنک شونده، عقب کاسه‌ای
سیستم تعلیق جلومک‌فرسون
سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل پیچشی
مصرف سوخت7.27
حجم باک41
طول (میلی‌متر)4005
عرض (میلی‌متر)1678
ارتفاع (میلی‌متر)1532
فاصله دو محور (میلی‌متر)2415

وزن خالص (کیلوگرم)

1063

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی