تهران

در ایران چگونه یک خودرو اجاره کنیم

خودرو اجاره ای
اجاره خودرو در کشور ما از گذشته رواج داشته. مردم اغلب برای لحظات و روز های خاص خود اقدام به اجاره خودرو های محبوب خود می‌کنند. در سراسر دنیا صنعت و کسب و کار اجاره خودرو مدت هاست که رونق گرفته و در حدود یک قرن است که رواج دارد. در ایران نیز این بازار رفته رفته جای خود را پیدا می کند.

در ایران چگونه یک خودرو اجاره کنیم

شاید برای شماهم پیش آمده باشد که به خاطر نداشتن خودرو یا تحویل خودرو به تعمیرگاه، نیاز داشته باشید تا یک خودرو اجاره کنید. و یا دلتان بخواهد که یک خودروی مدل بالا را برای چند روز در اختیار داشته باشید، حال باید بدانیم که در ایران چگونه یک خودرو اجاره کنیم و سازوکار اجاره خودرو در ایران به چه صورت است؟ با ما همراه باشید.

در داخل کشور شرکت هایی هستند که با داشتن سرمایه زیاد و خودروهای متعدد اقدام به اجاره روزانه و هفتگی خودروهای خود می کتند. این مسئله از سال های دور تا کنون در کشور رواج دارد. افراد ممکن است برای مقاصد مختلفی نیاز به خودروی اجاره ای بدون راننده داشته باشند. برای مثال هنگام مراسم عروسی معمولا عروس و داماد احتیاج به یک خودروی مدل بالا دارند و اگر نتوانند از اطرافیان خود چنین خودرویی را بگیرند اقدام به اجاره آن از شرکت های رنت خودرو می کنند.
همچنین برخی از شرکت ها برای موارد مهمی همچون سفر های بین شهری، پذیرایی از مهمان ها و… نیاز دارند تا برای مدت کوتاهی یک خودروی مدل بالا داشته باشند.

اجاره خودرو در دنیا

اجاره خودرو

در سراسر دنیا صنعت و کسب و کار اجاره خودرو مدت هاست که رونق گرفته و در حدود یک قرن است که رواج دارد. اولین شرکت اجاره خودرو در آلمان تشکیل شد و بعد ها در امریکا و سپس سراسر اروپا این شرکت ها تاسیس شدند. برخی از افراد برای کسب درآمد و مسافربری اقدام به رنت کردن خودرو می کنند و از آن پول در می آورند. برای مثال سرویس هایی وجود دارند که نیاز به خودرو های لاکچری دارند.

در ایران چگونه یک خودرو اجاره کنیم؟

اجاره خودرو در ایران نیز سازوکار خاص خودش را دارد و توسط شرکت هایی که دارای پروانه رسمی هستند انجام می شود. البته در این امر باید دقت کنید تا حتما از صحت شرکت ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو مطمئن شوید.
از دید حقوقی اجاره خودرو باید طی یک قرار داد رسمی انجام شود. قراردادی که مشخص می کند مالکیت موقت یک وسیله نقلیه برای مدت زمانی خاص از شخص یا شرکتی به شخص یا شرکتی دیگر انتقال می یابد. برای این قرارداد باید رقمی نیز تعیین شود که این رقم به صورت توافقی بین دو طرف تعیین می شود.

تضامین لازم برای اجاره خودرو

اجاره خودرو

بدون شک در هر قرارداد سالمی برای هر دو طرف تضامینی لازم است. این تضامین سبب می شود تا هم کرایه دهنده خودرو را با خیال راحت تحویل بدهد و هم شخص کرایه کننده در حفظ و نگهداری خودرو و خوش حسابی کوشا باشد.
شرکت باید کارت ملی و گواهی نامه شخصی که می خواهد خودرو را کرایه کند تحویل بگیرد و از صحت آن اطمینان حاصل کند. مسافران خارجی نیز می توانند با ارائه پاسپورت خودرو را تحویل بگیرند.. همچنین باید چک یه سفته ای به قیمت روز خودرو نیز به عنوان ضمانت در اختیار داشته باشد.

قدم بعدی مبلغ ودیعه خودرو است که در همان ابتدای کار باید به صورت تمام و کمال پرداخت شود. این مبلغ بر اساس ارزش روز خودرو تعیین می گردد. 
در طرف دیگر، شخص اجاره کننده خودرو نیز باید ضمانت لازم را دریافت کند. حتما اطلاعات کارت ماشین را با خود خودرو چک کنید تا بعد ها به مشکل بر نخورید، حتما باید از این که خودرو به نام شرکت یا شخص کرایه دهنده آن به شماست اطمینان حاصل کنید.

در برخی موارد ممکن است خلافی خودرو را نیز چک کنید چرا که اگر این مبلغ از حدی بیشتر باشد پلیس در صورت مشاهده خودرو را توقیف می کند.
مورد دیگری که باید حتما مد نظر قرار دهید بررسی خودرو از نظر زدگی های بدنه و نقص آپشن هاست. اگر خودرو را به اسم کاملا سالم تحویل بگیرید و بعد از تحویل ودیعه و سوار شدن به آن متوجه شوید که یکی از آپشن های خودرو، مثلا آیینه برقی یا کولر دچار مشکل است، شرکت اجاره دهنده مسئولیتی را قبول نمی کند.

همچنین باید خودرو را از نظر فنی بررسی کنید، چرا که اگر به اسم خودروی سالم به شما تحویل داده شود و بعد از مدتی متوجه شوید دارای ایراد فنی است مسئولیت آن به عهده شما خواهد بود. پس حتما از سلامت فیزیکی و فنی خودرو اطمینان حاصل کرده و در صورت مشاهده هرگونه ایراد از شرکت اجاره دهنده بخواهید تا آن را در قرارداد لحاظ کند. 
 

چند نکته مهم در مورد اجاره خودرو

اجاره خودرو باید کاملا قاونی انجام شود و دارای حساسیت بالایی است. ممکن است یک خودروی دزدی به شما اجاره داده شود یا خودرویی که در مالکیت شخص دیگری است تحویل شما داده شود، در این صورت دردسرهایی برای شما پیش خواهد آمد.
بعد از اجاره خودرو، حتما در نگهداری آن کوشا باشید. در صورت به وجود آمدن هر عیب ظاهری و فنی مسئولیت آن با شما خواهد بود و در صورت نپرداختن ضرر کرد و یا هزینه تعمیر، ممکن است پیگیری های قضایی علیه شما صورت بگیرد.
سعی کنید اجاره خودرو را صرفا زمانی انجام دهید که به آن نیاز دارید و از اجاره خودروهایی که از صحت و سلامت فنی آن ها مطمئن نیستید اجتناب کنید. حتی الامکان از اجازه خودروهایی که بیش از حد گران هستند خودداری کنید تا در صورت پیش آمدن مشکل، برای شما گران تمام نشود.
 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی