تهران

آشنایی با زنجبیل و خواص درمانی آن

آشنایی با زنجبیل و خواص آن
در زمان قدیم به زنجبیل ، زنجفیل یا شنگویر و یا ژنگویر می گفتند . در گذشته از زنجبیل عنوان ادویه ی آشپزی و یا داروی گیاهی استفاده می کردند . زنجبیل کاربردهای متنوعی دارد و بسیاری از بیماری ها را می توان به کمک آن درمان کرد . در این بخش درباره ی خواص درمانی زنجبیل بیشتر می خوانید .

زنجبیل (Ginger) که نام علمی آن Zingibar Officinate است از گذشته های دور توسط مردم ایران ، چین و هند مورد استفاده قرار می گرفت . این گیاه بدن و معده را تقویت می کند و به عنوان بادشکن و ضد نفخ از آن استفاده می کنند . اخیرا پزشکان چینی به این نتیجه رسیده اند که بهترین دارو برای معالجه ی زخم معده زنجبیل است . در ادامه سایر خواص درمانی زنجبیل را با هم بررسی می کنیم .

 

خواص درمانی زنجبیل چیست
زنجبیل چه خواصی برای بدن دارد ؟

زنجبیل چه خواصی برای بدن دارد ؟

خواص زنجبیل بسیار زیاد است . این گیاه معده درد را بر طرف می کند و در فصل زمستان شما را گرم نگه می دارد . یکی از راه های از بین بردن حالت دل بهم خوردگی ، استفراغ و تهوع افرادی که به مسافرت می روند ، استفاده از زنجبیل است . قرار دادن مقداری زنجبیل خشک در دهان و یا نوشیدن چای زنجبیل سریعا حالت تهوع را از بین می برد . زنجبیل علاوه بر این که باعث تقویت معده می شود . کرم و انگل روده یا معده را از بین می برد . زنجبیل طعم خوبی دارد و برای هضم غذا و معده مفید می باشد .
نوشیدن چای زنجبیل یا شربت زنجبیل و همچنین استفاده از زنجبیل تازه در بدن گرما تولید می کند و از این طریق مواد زائد و سمی که در بدن وجود دارد با عرق کردن از بدن خارج می شود .استفاده از زنجبیل برای خانم هایی که زمان پریود آنها دیر شده است ، توصیه می شود .


بهترین داروی گیاهی که برای گلو درد و سرماخوردگی وجود دارد ، همین زنجبیل است . زمانی که متوجه شدید سرماخورده اید ، چند مرتبه چای زنجبیل را میل کنید . اگر از گلو درد هم رنج می برید هم چای زنجبیل را بنوشید و هم آن را غرغره کنید .


کمپرس زنجبیل باعث می شود تا سموم از بدن خارج شوند . شربت زنجبیل نقش بسیار مهمی در درمان زخم معده دارد . افرادی که از زخم معده رنج می برند ، بهتر است روزانه قبل از غذا یک قاشق چایخوری شربت زنجبیل را همراه با مقدار کمی آب میل کنند . بعد از مدتی متوجه خواهند شد که بیماری آنها التیام یافته است .

 

نحوه استفاده از زنجبیل
چگونه می توان از زنجبیل استفاده کرد

چگونه می توان از زنجبیل استفاده کرد ؟

چای زنجبیل

مقدار 1 قاشق چایخوری زنجبیل خشک و پودر شده یا به اندازه 2 قاشق چای خوری زنجبیل تازه که از قبل رنده شده را درون قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید . 5 دقیقه صبر کنید تا با حرارت ملایم دم بکشد . بعد می توانید این نوشیدنی را با عسل شیرین کنید و بنوشید . اگر چای زنجبیل مدت بیشتری دم بکشد طعم آن تندتر می شود . عده ای چای زنجبیل را بعد از این که سرد شد ، درون یخچال می گذارند تا از آن به عنوان یک نوشابه ی خنک استفاده کنند .


شربت زنجبیل

برای آماده کردن این شربت به یک قسمت زنجبیل و سه قسمت عسل نیاز دارید . سپس آنها را با هم مخلوط کنید و درون یک شیشه ی در بسته بریزید و در یخچال بگذارید . هر گاه نیاز دارید می توانید از آن استفاده کنید .

 

معرفی مضرات زنجبیل
زنجبیل چه مضراتی دارد


زنجبیل چه مضراتی دارد ؟

در این جا مضرات زنجبیل را با هم بررسی می کنیم . کاملا واضح است که هر کدام از مواد غذایی بیش از حد صرف شوند قطعا عوارض جانبی به دنبال خواهند داشت . در صورتی که بیش از حد زنجبیل استفاده کنید با مشکلات زیر مواجه می شوید .

  1. اگر از داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنید مراقب باشید چون زنجبیل تا حدود زیادی فشار خون را پایین می آورد .
  2. اگر فشارخون بالا دارید زنجبیل مصرف نکنید .
  3. باعث اسهال می شود .
  4. ممکن است در دوران بارداری و شیردهی خطر ساز باشد . بنابر نظر متخصصان مصرف زنجبیل خطر سقط جنین را بالا می برد .
  5. در برخی زنان خونریزی قاعدگی افزایش می یابد .
  6. اگر زنجبیل را همزمان با داروهای قند خون مصرف کنید . ممکن است روی دارو اثر بگذارد و قند خون به شدت کاهش یابد .
  7. باعث تشدید ناراحتی های قلبی می شود .
  8. زنجبیل ممکن است بر روی عملکرد سیستم گوارشی فوقانی اثر بگذارد و باعث نفخ و جمع شدن گاز معده شود .
  9. ممکن است به زنجبیل حساسیت داشته باشید .

 

زنجبیل باعث لاغری می شود . ضد التهاب بوده و به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند . با استفاده از زنجبیل می توان دردهای عضلانی را کاهش داد . به طور خلاصه شما در این مطلب  با خواص طبی زنجبیل و مضرات زنجبیل آشنا شدید و دانستید که چه فوایدی برای بدن دارد .

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی