تهران

سبزه عید را با این نکات مهم به راحتی در منزل تهیه کنید

نحوه کاشت سبزه عید
برای داشتن یک سبزه خوب و زیبا برای سفره عید که بتواند تا سیزده بدر با سرسبزی و سرزندگی دوام آورده و همراهتان باشد باید نسبت به زمان کاشت و نحوه کاشت و نگهداری آن واقف باشید.

سبزه عید را با این نکات مهم به راحتی در منزل تهیه کنید

سبزه از سین های مهم و نماد زایش و سرسبزی در سفره هفت سین است. به باور قدیمی ترها بایستی سبزه در منزل تهیه شود ولی خیلی ها امروزه سبزه آماده را از بازار تهیه می کنند. چنانچه شما نیز به فکر تهیه سبزه برای عید هستید ولی با روش کاشت انواع سبزه آشنایی ندارید ما را در ادامه همراهی کنید.


بذرهایی که می توان با آنها سبزه عید را کاشت


بیشتر کاشت سبزه با بذرهایی مانند گندم، عدس، ماش، بزرک و بذرهایی از این قبیل صورت می گیرد اما با استفاده از هسته مرکباتی مانند پرتقال، نارنج، لیمو هم می توان سبزه هایی متفاوت و زیبا کاشت. هم چنین از تخم کدو نیز برای کاشت سبزه عید استفاده می کنند.

ا
عنوان

گندم راحترین و رایجترین بذر برای کاشت سبزه عید محسوب می شود. گندم را می توان یک هفته مانده به عید نیز خیسانده و سبزه کرد ولی برای کاشت سبزه از سایر بذرها حداقل زمان باید 12 روز مانده به عید باشد.

نحوه کاشت سبزه عید
نحوه کاشت سبزه عید

مراحل و نحوه کاشت سبزه عید

در مرحله اول مقداری از بذر موردنظر را در کاسه ای ریخته و خوب بشویید. بذر را در مقداری آب به مدت دو روز بخیسانید در این دو روز حداقل دو بار آب آن را عوض کنید.
بعد از این مرحله بذرها را در درون یک آبکش ریخته و بگذارید تا آبش خالی شود. یک پارچه نخی را شسته و آب آنرا کاملا بگیرید بذرها را داخل پارچه نم دار بریزید و در ظرفی قرار بدهید. اجازه دهید تا زمانی که بذرها جوانه های سفید و ریز بزنند در همین حالت باقی بمانند فقط بایستی در این مدت که حدود دو روز زمان می برد روزی دو سه بار آب روی آن اسپری کنید تا خشک نشوند.
بعد از این اینکه جوانه ها را مشاهده کردید بذرها را به ظرف موردنظر انتقال می دهید و پارچه نم دار را تا زمان سبز شدن کامل بذرها روی آنها قرار می دهید. پارچه را بایستی نم دار کنید و در روز دو سه بار آب روی پارچه اسپری کنید.
بعد از سبز شدن کامل سبزه روی دوبار آنرا زیر شیر آب گرفته و آب آنرا خالی می کنید. 
در طول ایام عید نیز برای اینکه سبزه شما بتواند تا سیزده بدر دوام بیاورد آنرا در حیاط، بالکن یا پشت پنجره قرار می دهید تا در معرض هوای خنک قرار بگیرد و زود پلاسیده نشود.
بهتر است از ظروف فلزی برای سبزه استفاده نشود. ظروف سفالی و چینی گزینه بهتری خواهند بود.

زمان مناسب برای کاشت سبزه عید

بهترین زمان برای درست کردن سبزه عید برای بذرهای مختلف متفاوت است. برای بذر گندم بهترین زمان 20 اسفند یعنی ده روز مانده به عید است. این عدد برای بذر ماش حدود 12 روز یعنی 18 اسفند ماه است. عدس نسبتا زمان بیشتری می طلبد و بایستی از 14 یا 15 اسفند نسبت به کاشت آن اقدام شود.

کاشت سبزه
سبزه عدس

برای کاشت سبزه خرفه و شاهی تنها 10 روز کافی است. یونجه نیز برای سبز شدن و رسیدن به اندازه مناسب حدود 10 روز یا حتی کمتر نیاز دارد و 24 اسفند می تواند زمان مناسبی برای کاشت سبزه یونجه باشد.

کاشت سبزه عید
سبزه خرفه


برای کاشت سبزه ارزن 14 روز تا عید زمان لازم است  و این گیاه در مدت 4 روز جوانه می زند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی