تهران

علت پوسته پوسته شدن صورت چیست؟

پوسته پوسته شدن صورت
شما هم با پوسته پوسته شدن پوست صورت خود دچار خارش و قرمزی می‌شوید؟ در بعضی اوقات پوست صورت ما به علت لایه برداری شیمیایی، آفتاب سوختگی، اگزما و آب و هوای نامساعد به این شکل پوسته پوسته می‌شود. با روش‌های درمان پزشکی و درمان خانگی این خشکی پوست تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

علت پوسته پوسته شدن پوست صورت

پوست صورت بسیار نازک و حساس می‌باشد به همین علت بسیار شکننده و مستعد آسیب است. پوست نازک صورت به دلایل متفاوتی پوسته پوسته می‌شود. شایع ترین علت پوسته پوسته شدن آفتاب سوختگی، جوش، خشکی و خارش پوست صورت می‌باشد که باید به آن‌ها توجه شود.

با تیجور همراه باشید تا شما را با دلایل پوسته پوسته شدن پوست صورت بیشتر آشنا کنیم: 

علت پوسته پوسته شدن صورت بعد از کرم زدن
پوسته پوسته شدن پوست صورت

دلایلی که موجب پوسته پوسته شدن صورت می‌شوند عبارتند از:

  • اختلالات سیستم ایمنی
  • سرطان و درمان سرطان
  • بیماری‌های خاص مانند دیابت یا تیروئید 
  • درماتیت تماسی
  • تعریق
  • عوارض جانبی مصرف داروها
  • عفونت قارچی 
  • تب مخملک
  • عفونت استافر
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست سخت
  • قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت
  • روش های نامناسب مراقبت از پوست
  • واکنش آلرژیک به مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست

اگر پوست صورت شما پوست پوست می‌شود ممکن است علائمی مانند قرمزی، خارش، زبری و حتی خونریزی داشته باشید که اگر این مشکل در مراحل اولیه حل نشود ممکن است منجر به عفونت‌های حاد پوستی شود.

اگزما صورت
علت های دیگری که موجب پوست پوست شدن صورت

دلایل رایج پوسته پوسته شدن پوست صورت و روش‌های جلوگیری از آن

  • آفتاب سوختگی:

یکی از رایج ترین دلایل پوسته پوسته شدن پوست، آفتاب سوختگی می‌باشد. آفتاب سوختگی به دلیل قرار گرفتن پوست در معرض اشعه شدید ماورا بنفش خورشید بدون محافظت کافی رخ می‌دهد. آفتاب دارای پرتوهای UV است که در صورت قرار گرفتن در مقابل آن سلول‌های پوست را می‌کشد و باعث قرمز شدن و سوزش پوست می‌شود. 

روش‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی:

بهترین روش برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از عینک و کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 می‌باشد.

کرم آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی پوست صورت 
  • درمان موضعی مانند لایه برداری از دلایل پوسته پوسته شدن صورت:

درمان‌های موضعی مانند بنزوئیل پراکسید و رتینوئید‌ها باعث علائم شایع پوستی می‌شوند. اشخاصی که از این درمان برای از بین بردن آکنه و چروک استفاده می‌کنند موجب خشکی پوست و در آخر پوسته پوسته شدن پوست صورت می‌شوند. 

روش‌های جلوگیری از پوسته پوسته شدن صورت با درمان‌های موضعی

اگر از این راه (درمان‌های موضعی مانند بنزوئیل پراکسید و رتینوئید‌ها) برای از بین بردن جوش و آکنه استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از پوسته شدن با متخصصین مشورت کنید و ببینید راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد یا خیر. همچنین اگر دارای پوست خیلی حساسی دارید بهتر است این روش درمان را انجام ندهید و از ترکیبات ملایم‌تری برای درمان جوش و آکنه استفاده کنید.

درمان خشکی پوست بعد از لایه برداری
درمان موضعی از دلایل پوسته پوسته شدن پوست صورت
  • سوختگی شیمیایی یا پیلینگ 

پیلینگ شیمیایی امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است که خود یکی دیگر از عوامل پوسته پوسته شدن پوست می‌باشد. اشخاص برای راحت شدن از پوست‌های آسیب دیده خود اینکار را انجام می‌دهند اما اینکار ممکن است موجب تاول زدن پوست قبل از پوسته پوسته شدن پوست شود. 

راه جلوگیری سوختگی با پیلینگ

توجه فرمایید که پلینگ را با مشورت پزشک و زیر نظر متخصص پوست انجام دهید تا موجب پوسته شدن و آسیب دیدگی نشود. اگر هم بعد از پیلینگ دچار سوختگی و پوسته شدن صورت شدید حتما با پزشک در میان بگذارید تا با استفاده از کرم‌های مناسب این سوختگی برطرف شود.

مراقبت بعد از پیلینگ
پیلینگ شیمیایی و عوارض آن
  • آلرژی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت

واکنش‌های آلرژی یکی دیگر از دلایل پوسته پوسته شدن صورت می‌باشد. افراد ممکن است نسبت به محصولات آرایشی یا بهداشتی که استفاده می‌کنند حساسیت داشته باشند که این امر موجب پوسته شدن صورت می‌شود. 

راه های جلوگیری از آلرژی

هنگامی که بعد از استفاده از محصولی پوست صورت قرمز شد اولین کاری که باید انجام دهید این است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر میدانید به چه موادی آلرژی دارید بهتر است قبل از خرید محصول مواد به کار رفته در آن را با دقت بخوانید.

درمان حساسیت پوست به کرم
آلرژی به محصولات آرایشی
  • خشکی پوست دلیل رایج پوسته پوسته شدن صورت

یکی از دلایل رایج پوسته پوسته شدن پوست صورت خشکی بیش از اندازه پوست می‌باشد. خشکی پوست در فصل زمستان بیشتر می‌شود. وقتی که پوست صورت خشک است و لایه‌های رویی پوست در معرض آب و هوای سرد قرار می‌گیرد منجر به جابجایی زودرس سلول‌های پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. 

روش‌های جلوگیری از خشکی پوست

در فصل پاییز و زمستان پوست دست و صورت باید همیشه مرطوب بماند که برای اینکار می‌توانید از تمیز کننده‌های ملایم صورت و مرطوب کننده‌های مخصوص نیز استفاده کنید.

درمان سریع خشکی پوست
خشکی پوست از دلایل پوسته شدن صورت
  • مشکلات پوستی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت

مشکلات پوستی مانند درماتیت، اگزما، پسوریازیس و سبورئیک اغلب ابتدا موجب خارش پوست و در آخر باعث پوسته پوسته شدن پوست می‌شوند. این شرایط ممکن است مزمن شود و یا برای برخی از آن‌ها درمانی وجود نداشته باشد، اما می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. 

راه های جلوگیری از آن:

بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت پوست خود انجام دهید این است که ابتدا به میزان کافی آب بنوشید و با استفاده از مرطوب کننده پوست و ضدآفتاب از خود محافظت کنید. 

ضدآفتاب برای پوست خشک
مشکلات پوستی از دلایل پوسته پوسته شدن صورت

درمان‌های گیاهی و طب سنتی برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

  • کمپرس سرد برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

یکی از روش‌های درمان و تسکین التهاب پوست صورت بابت آفتاب سوختگی استفاده از کمپرس سرد است. خنکی پوست موجب می‌شود رگ‌های خونی کوچک منقبض شوند و التهاب کاهش پیدا کند. 
برای اینکار ابتدا تکه‌های یخ را داخل یک کیسه قرار داده و در کیسه را ببندید. سپس به مدت 5 دقیقه کیسه را روی پوست قرار داده و بعد 5 دقیقه صبر کنید و این کار را دوباره تکرار کنید. توجه فرمایید این کار را چند بار در روز تکرار کنید و از قرار دادن مستقیم یخ بر روی پوست خود خودداری کنید.

ماسک خانگی برای پوست خشک
کمپرس سرد برای درمان پوسته پوسته شدن صورت
  • روغن زیتون برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

مرطوب نگه داشتن پوست‌هایی که پوسته پوسته شده‌اند برای کاهش علائم و بهبود شرایط پوست بسیار مهم است. روغن زیتون مرطوب کننده‌ای طبیعی می‌باشد که شامل اسید‌های چرب کننده پوست است که می‌توانید به عنوان مرطوب کننده برای پوست خشک از آن استفاده کنید. استفاده از این روغن موجب می‌شود پوست پوشانده شود و رطوبت در آن بماند. همچنین در روغن زیتون ویتامین E وجود دارد که فرایند التیام پوست را بهبود می‌بخشد.
روش استفاده:

ابتدا انگشتتان را آغشته به روغن زیتون کنید سپس با حرکات دایره‌ وار روغن را روی صورت ماساژ دهید. اینکار را 3 بار در روز تکرار کنید.

ماسک خانگی برای پوست خشک
روغن زیتون برای درمان پوسته پوسته شدن صورت
  • عسل برای درمان پوسته پوسته شدن پوست

عسل یکی از مرطوب کننده‌های طبیعی می‌باشد که در کنار خاصیت نرم کنندگی به مرطوب نگه داشتن پوست نیز کمک می‌کند. این مرطوب کننده طبیعی حاوی روغن، فروکتوز و آنزیم‌هایی می‌باشد که برای درمان پوسته پوسته شدن بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از خاصیت‌های این محصول کاهش تورم و عفونت پوستی می‌باشد. 
روش استفاده از این محصول اینگونه است که قبل از رفتن به حمام ابتدا عسل را به صورت خود می‌مالید و به آرامی ماساژ می‌دهید و 10 دقیقه صبر می‌کنید و  بعد به حمام می‌روید و پوست خود را به خوبی می‌شویید.

ماسک خانگی برای پوست خشک
عسل برای درمان پوسته پوسته شدن پوست
  • خیار برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

از خیار می‌توانید برای التیام پوست‌های پوسته پوسته استفاده کنید. در خیار مقدار بالایی آب وجود دارد که موجب مرطوب نگه داشتن و رفع خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. همچنین خیار حاوی ویتامین C است که به ترمیم پوست، مبارزه با آسیب و رادیکال‌های آزاد پوستی کمک می‌کند. 
ابتدا یک عدد خیار را رنده کنید و آن را بر روی صورت خود بمالید، سپس اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست بماند و در آخر پوست را با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ماسک خانگی برای پوست خشک
خیار برای درمان پوسته پوسته شدن صورت
  • موز برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

موز رسیده برای درمان پوست‌های پوسته پوسته شده بسیار مناسب می‌باشد. این میوه شامل آنتی اکسیدان‌هایی است که به درمان انواع مشکلات پوستی همچون پوسته پوسته شدن کمک می‌کند. 
یک عدد موز را پوست بکنید و بر روی پوست خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بر روی پوست باقی بماند تا زمانی که پوست سالم به نظر برسد. در آخر پوست را با آب بشویید و خشک کنید.

ماسک خانگی برای پوست خشک
موز برای درمان پوسته پوسته شدن صورت
  • سرکه سیب برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

سرکه سیب یکی از موثرترین محلول‌ها برای درمان پوسته پوسته شدن پوست صورت به دلیل سوختگی، اگزما و پسوریازیس می‌باشد. سرکه سیب PH پوست را تقویت کرده و باعث تسکین پوست‌های خشک می‌شود. همچنین اسید استیک موجود در آن موجب تسکین التهاب و خارش پوست می‌شود. 
ابتدا یک قاشق چای خوری سرکه سیب را داخل یک فنجان آب بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک تکه پنبه محلول را به صورت خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه باقی بماند و بعد از آن پوست را با آب سرد به خوبی بشویید و خشک کنید و در آخر مرطوب کننده‌ای ملایم بزنید. توجه فرمایید اگر بر روی پوست خراش یا زخمی وجود دارد از سرکه سیب برای درمان استفاده نفرمایید. 

ماسک آبرسان پوست خشک
سرکه سیب برای درمان پوسته پوسته شدن صورت
  • وازلین برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

وازلین برای تمامی پوست‌های پوسته شده مناسب است. برای استفاده از آن ابتدا پوست خود را با آب سرد بشویید و با حوله خشک کنید. حال وازلین را در نقاطی که پوسته شده‌اند بمالید. هر وقت که احساس ناراحتی، خارش و سوزش پوست کردید می‌توانید این درمان را انجام دهید.

وازلین برای صورت
وازلین برای درمان پوسته پوسته شدن صورت
  • روغن ویتامین E برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

ابتدا یک کپسول روغن ویتامین E را تهیه کنید، سپس در کپسول را باز کنید و روغن را بر روی نواحی مختلف پوست بمالید. 15 دقیقه صبر کنید و بعد صورت را با آب ولرم بشویید. روغن ویتامین E نه تنها پوست شما را تسکین می‌دهد بلکه آنتی اکسیدان موجود در آن از آسیب‌های پوستی جلوگیری و به التیام زخم‌ها نیز کمک می‌کند.

درمان سریع خشکی پوست
روغن ویتامین E برای درمان پوسته پوسته شدن صورت

سایر نکات و توصیه‌ها درباره پوسته پوسته شدن پوست صورت

  1. از وسوسه شدن برای خاراندن پوست خود جلوگیری کنید چون اینکار ریسک ابتلا به عفونت را بالا می‌برد. 
  2. ممکن است پوسته‌های روی پوست خود را بکنید اما باید از اینکار دوری کنید چون باید به پوست زیرین خود اجازه دهید تا التیام یابد. 
  3. لایه برداری پوست را چند بار در هفته انجام دهید تا پوست‌های خشک و پوسته پوسته از بین بروند. 
  4. صورت را در صورت نیاز و به خصوص در هنگام بیرون رفتن بپوشانید. 
  5. یک پاک کننده صورت ملایم را برای صورت خشک خود با مشورت پزشک انتخاب کنید. 
  6. از کرم ضد آفتاب برای بهتر شدن پوسته‌های پوست و محافظ از پوست خود استفاده کنید. 
  7. اگر آفتاب سوختگی شدید دارید به پزشک پوست مراجعه کنید. 
  8. از دوش گرفتن با آب داغ جلوگیری کنید زیرا پوست را خشک می‌کند و موجب خارش پوست می‌شود.
ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت
شستشوی صحیح پوست

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی