تهران

فواید بی‌نظیر یوگا برای روح و جسم

فواید یوگا
یوگا در واقع به معنای اتحاد و یکپارچه سازی جسم و روان است. با انجام حرکات یوگا در عین حال که به لاغر شدن و کاهش وزن خود کمک می‌کنید، در کنار آن به آرامش و کاهش استرس خود نیز کمک بسیاری می‌کنید. در این مقاله حرکات اصلی یوگا را دسته بندی کردیم و به بررسی هر کدام از آن‌ها پرداختیم. همراه ما باشید.

فواید بی‌نظیر یوگا برای روح و جسم

یوگا ورزشی است که نه تنها روی جسم بلکه تاثیرات آن بر روی روح و ذهن انسان هم انکار ناپذیر است و اولین چیزی که معمولا بعد از شنیدن یوگا به ذهن انسان می‌آید "آرامش" است.

در این مقاله ابتدا شما را مختصری درباره یوگا آشنا می‌کنیم و سپس به بررسی حرکات مهم و طبقه بندی آن‌ها می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معنی یوگا

یوگا از کلمه سانسکریت YUJ برداشته شده است که در اصل به معنای اتحاد می‌باشد. زیرا یوگا میان جسم، روان، نیروهای مثبت و منفی انسان اتحادی تشکیل می‌دهد که غیر قابل باور است. مدرسه یوگا "ایجنگر" ادعا دارد هدف نهایی از تمرینات یوگا رهایی یا آزادی می‌باشد.

ورزش یوگا
ورزش یوگا

فواید یوگا

  • بهبود تنفس با یوگا

هنگامی که تمرینات یوگا را انجام می‌دهید باید نفس‌هایی عمیق بکشید که همین امر موجب می‌شود ظرفیت ریه افزایش پیدا کند. در تمرینات یوگا اثرات آدرنالین خنثی می‌شود که در نتیحه موجب تمدد اعصاب، ریلکسیشن و آرامش می‌شود. 

یوگا چیست
رفع مشکلات تنفسی با حرکات یوگا 
  • کاهش استرس و افزایش آرامش با حرکات یوگا

شما به محض اینکه اولین جلسه کلاس یوگا را شرکت می‌کنید می‌توانید کم شدن استرس خود را احساس کنید. برخی از تمرینات یوگا شامل تکنیک‌های مدیتیشن می‌باشد که موجب تسلط بر ذهن، تنفس عمیق، توقف صدای ذهن می‌شود که معمولا این عوامل به دلیل استرس ایجاد می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده ارتباط مستقیمی میان یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین ثبت شده است. این هرمون با نام هورمون اعتماد و ارتباط هم شناخته می‌شود که این امر باعث می‌شود شما به آرامش بیشتری دست یابید و استرس کمتری داشته باشید. 

یوگا برای چی خوبه
فواید یوگا
  • فواید یوگا برای قلب

حرکات یوگا موجب آرام شدن ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود که این امر برای مبتلایان به پرفشاری خون، سکته، و بیماری‌های قلبی و عروقی یک درمان بسیار عالی به شمار می‌آید. در تحقیقات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که باعت کاهش تری گلیسیرید، کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ورزش یوگا برای کاهش استرس
کاهش فشار خون با انجام حرکات یوگا 

سایر فواید یوگا:

  • کاهش نشانه‌های افسردگی
  • بهبود وضعیت خواب 
  • تعادل و انعطاف پذیری بهتر 
  • از بین بردن سموم و فلزات سنگین 
  • افزایش ایمنی بدن به دلیل تحریک سیستم لنفاوی 
  • افزایش قدرت و استقامت 
  • از بین بردن فلزات و سموم سنگین 
  • بهبود جریان خون 
  • افزایش استقامت و قدرت 
  • عملکرد بهتر گوارشی
  • کاهش علائم IBS 
  • بهبود وضعیت بدنی و کاهش علائم اختلال شخصیتی
  • کاهش علائم مربوط به بارداری و زایمان مانند افسردگی، درد مزمن، کمردرد، سردرد و...
  • کاهش اضطراب و استرس 
فواید یوگا
فواید انجام حرکات یوگا 

یوگا از هشت مرحله تشکیل شده است که این مراحل عبارت است از: 
1. یاما (yama): یاما به معنای خودداری، کنترل و پرهیز از عوامل تباه کننده روان و تن می‌باشد. 
2. نیاما (niyama): این کلمه به معنای داشتن نظم و انضباط در کارهای روزانه و تمام مراحل زندگی است. 
3. آسانا (asana): به معنی استقرار بدن در حالت‌هایی خاص همراه با انجام حرکات یوگا است.
4. پرانایاما (pra nayama): این کلمه به معنای کنترل و یا نیروی حیات است و منظور از آن کنترل نیروی حیاتی به همراه انجام تمرینات تنفسی یوگا است. 
5. پراتی آهارا (pratayahara): این کلمه به معنای انضباط و تربیت حواس می‌باشد. 
6. دهارانا (dharana): به معنای انضباط و کنترل فکر است. 
7. دهیانا (dhyana): به معنای تفکر عمیق و به جریان انداختن فکر متمرکز است. 
8. سامادهی (samadhy): به معنای رسیدن به وحدت جهان هستی است. 

تمرینات 1، 2، 7 و 8 بیشتر جنبه دستورات اخلاقی و تمرینات خود سازی دارد و تمرینات مراحل 3 و 7 تمرینات جامع بدنی، فکری و تنفسی است. مراحل 3 و 8 امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بیشتر مراکز آموزش یوگا از این تکنیک‌ها برای سالم نگه داشتن سلامت روان و جسم استفاده می‌کنند.

تاثیر یوگا بر استرس
انواع تمرینات یوگا

این 8 مرحله و تمرین به دو دسته کلی طبقه بندی می‌شوند:
1. هاتایوگا (hathayoga)
به تمرینات تنفسی و بدنی هاتایوگا گفته می‌شود که شامل تمرینات زیر است: 

  • رهاسازی
  • تنفسی 
  • بدنی

2. راجا یوگا (rajayoga)
به تمرینات تمرکزی و ذهنی راجا یوگا گفته می‌شود که شامل تمرینات زیر است:

  • تمرینات کنترل افکار 
  • تمرینات کنترل احساسات 
  • تمرینات تفکر عمیق یا مراقبه
یوگا برای افسردگی
تمرینات و حرکات یوگا و تاثیرات هر کدام از آن‌ها  

وضعیت و حرکات مختلف یوگا

تمرینات اصلی یوگا که به آن‌ها آسانا گفته می‌شود، تمرینات کششی بی‌خطری می‌باشند که به جز تمرکز فکری و انعطاف پذیری، خستگی بدن را هم در می‌کند.

  • وضعیت کماندار

در تمرین کمان که به آن تمرین تیراندازی هم گفته می‌شود تمامی مفاصل پا و دست به حرکت در می‌آیند و این امر باعث می‌شود انعطاف پذیری فرد در این فواصل بالاتر رود. همچنین این تمرین به هماهنگی حرکات بدن و تعادل فیزیکی فرد کمک زیادی می‌کند. 

برای انجام این تمرین، ابتدا بر روی زمین بنشینید و پاهای خود را به صورت کشیده رو به جلو دراز کنید. بعد از آن دست‌های خود را به آهستگی به سمت انگشت‌های پا ببرید و سعی کنید انگشت شست پای خود را بگیرید. در هنگام انجام این کار نفس‌هایی آرام بکشید. حال شست پای چپ خود را بگیرید و زانوی سمت راست خود را خم کنید و انگشت پای راست خود را به آهستگی به سمت گوش راست خود نزدیک کنید. در همین حالت بمانید و فرض کنید یک کماندار هستید که می‌خواهید کمان را از دست خود رها کنید. در این حالت سعی کنید تنفس آرامی داشته باشید و تمرکز کنید. هنگامی که احساس خستگی کردید به آرامی به وضعیت اول خود برگردید و کمی استراحت کنید و سپس این کار را دو بار دیگر تکرار کنید.

حرکات یوگا
انجام حرکت کماندار برای سلامتی بدن 

وضعیت کمان

این تمرین باعث می‌شود عضلات پشت بدن تقویت شوند و همچنین ستون مهره‌های کمر انعطاف پذیر شوند. از مزایای دیگر این تمرین می‌توان به تنفس بهتر و باز و بسته شدن قفسه سینه اشاره کرد. 
برای انجام این تمرین، ابتدا روی زمین بر روی شکم خود دراز بکشید. حال پاها را کمی باز کنید و دستان خود را در دو طرف بدن قرار دهید. حال با تنفس آرام زانوها را خم کنید تا کف پاها به پشتتان نزدیک شوند پس از آن دست‌های خود را به عقب ببرید و مچ پاها را بگیرید. بعد از آن با کمک دست‌های خود پاها را به عقب بکشید و آرام نفس بکشید. در اینجا سعی کنید اصلا عجله نکنید و فقط تمرکز کنید. زمانی که احساس خستگی کردید به حالت اول باز گردید و کمی استراحت کنید. این تمرین را دو بار دیگر تکرار کنید.

 ورزش یوگا برای کاهش استرس
انجام حرکت کمان برای کشش بدن و آرامش
مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی