تهران

نکات مهم برای شستشوی فرش در منزل

شستشوی فرش در منزل
اگر تصمیم دارید شستشوی فرش را در منزل انجام دهید باید طبق اصول خاصی پیش برید تا به فرش آسیبی نرسد. در غیر این صورت باید شستشو را به قالیشویی واگذار کنید. برای اینکه بدانید چه نکاتی را حین شستشو و یا هنگام استفاده از شامپو فرش باید رعایت کنید تا انتهای این مقاله ما را در تیجور همراهی کنید.

نکات مهم برای شستشوی فرش و موکت در منزل

هنگامی که بحث شستشوی فرش و موکت منزل می‌شود، افراد فکر می‌کنند که باید حتما به قالیشویی‌ها مراجعه کنند، اما اینگونه نیست. می‌توانید با استفاده از روش‌های مناسب شستشوی فرش و موکت این کار را در منزل بدون آسیب وارد شدن به آن‌ها انجام دهید.

شستن فرش در خانه
شستشوی فرش و موکت در منزل

نکات مهم برای شستشوی موکت و فرش

یکی از بزرگترین دغدغه‌های هر خانم خانه‌دار به خصوص در نیمه دوم سال، شستشوی موکت و فرش خانه است. لازم است بدانید برای شستشوی موکت و فرش حتما باید نکاتی را رعایت کنید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

برای آشنایی با این نکات آموزشی با ادامه این مقاله با تیجور همراه باشید:

شستن فرش در خانه با شامپو فرش
نکات مهم برای شستشوی موکت و فرش

مراجعه به قالیشویی

برای شستشوی فرش‌ها روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها قالیشویی می‌باشد. اگر مدت طولانی است که فرش‌های خود را نشسته‌اید بهتر است اینکار را به قالیشویی بسپارید تا با خیال راحت به شستشوی موکت و یا دیگر وسایلی که قصد تمیز کردن آن‌ها را دارید برسید. همچنین توجه فرمایید برای شستشوی فرش‌های ابریشمی و یا دستبافت بهتر است به قالیشویی مراجعه کنید زیرا بسیار حساس هستند.

نحوه شستن فرش در قالیشویی
مراجعه به قالیشویی برای شستشوی فرش های خیلی کثیف

نحوه شستشوی فرش و موکت در منزل

اگر فرش‌های خود را تمیز نگه داشته‌اید و آن‌ قدر کثیف نیست که نیازی به قالیشویی داشته باشد و یا اگر قصد ندارید هزینه زیادی را صرف شستشوی فرش خود کنید، می‌توانید آن‌ها را در منزل بشویید. 
در ادامه اصول شستشوی فرش در منزل را آموزش می‌دهیم:

1. برای شستن فرش نیاز به فضایی مناسب دارید. پس اگر محیطی باز و فضای مناسبی برای شستشوی فرش دارید می‌توانید با رعایت مصرف بهینه آب اقدام به شستشو کنید. (حتما توجه فرمایید باتوجه به مقررات آپارتمان نشینی، اگر فرش بزرگتر از 6 متر می‌باشد بهتر است شستشوی آن را به قالیشویی بسپارید.)

شستن فرش در خانه
فضای مناسب برای شستشوی فرش

2. حال وقت آن است قبل از شستشوی فرش، خاک و گرد و غباری که بر روی فرش نشسته است را با کشیدن جارو و تکاندن آن از بین ببرید. (توجه فرمایید در حین این کار تار و پود فرش دچار آسیب نشود.)

چگونه فرش ابریشم را تمیز کنیم
گرفتن گرد و غبار فرش با جارو 


3. قبل از شستشو مطمئن شوید فرش رنگ نمی‌دهد زیرا برخی از فرش‌های دستبافت یا ماشینی ممکن است رنگ پس دهند و آسیب جدی به فرش وارد کنند. (برای اینکه متوجه شوید فرش رنگ می‌دهد یا خیر یک پارچه سفید را مرطوب کنید و روی فرش بکشید، اگر پارچه رنگ گرفت از شستشوی فرش خودداری کرده و این‌کار را به قالیشویی بسپارید.)

شامپو فرش خانگی
استفاده از پارچه سفید برای مطمئن شدن از رنگ ندادن فرش

4. یک سطح تخت و شیب‌دار تهیه کنید و فرش را بر روی آن پهن کنید تا هنگام شستشو آب اضافی فرش به راحتی از آن خارج شود. 

نحوه شستن فرش در قالیشویی
پهن کردن فرش بر روی سطحی شیب دار

5. برای شستشوی فرش حرارت آب را بر روی متوسط یا ولرم تنظیم کنید.

شستن فرش در خانه با شامپو فرش
تنظیم حرارت آب بر روی ولرم برای شستشوی فرش

6. مواد شوینده‌ای که اسیدیته خنثی هستند را تهیه کنید و توجه داشته باشید برای شستشوی فرش از مواد شوینده قلیایی استفاده نفرمایید. برای شستشو می‌توانید از مایع دستشویی، شامپو فرش، پودر شستشوی دستی و پودر صابون نیز استفاده کنید. 
همچنین توجه فرمایید سطح زیرین فرش را با شوینده‌های قلیایی تمیز نکنید، زیرا ممکن است مواد شوینده به خوبی از سطح فرش پاک نشوند و به بافت فرش آسیب وارد کنند. 

شامپو فرش خانگی
استفاده از موادشوینده درست

7. بعد از اینکه مواد شوینده را بر روی فرش ریختید و شستشو را انجام دادید، فرش را آبگیری کنید و با استفاده از حوله پرزهای باقی مانده بر روی فرش را بگیرید. اگر فرش رنگ می‌دهد بهتر است فرش را چند دقیقه‌ای به همان حالت بگذارید تا رنگ به قسمت‌های دیگر راه پیدا نکند. 

چگونه فرش را براق کنیم
آب گیری فرش و رها کردن آن به همان صورت

8. حال برای خشک شدن فرش‌ها آن‌ها را از پشت، در فضای آزاد و به دور از نور خورشید پهن کنید. 

9. فرش را در زیر نور آفتاب قرار ندهید زیرا این کار باعث می‌شود بافت فرش آسیب ببیند. 
10. برای خشک شدن فرش از وسایل گرمایشی و حرارتی استفاده نفرمایید. 
11. هنگامی که کار شستشو تمام شد ‌و فرش را پهن کردید بر روی ریشه‌های آن آب نگیرید زیرا باعث می‌شود زرد شوند. 
12.پس از آن که فرش خشک شد با برس فرش را برس بزنید تا طرح‌ها در جای خود قرار گیرند.

شستن ریشه فرش در خانه
برس کشیدن فرش برای قرار گرفتن طرح ها در جای خود 

طریقه شامپو فرش کشیدن

1. ابتدا با استفاده از جارو برقی خاک و کثیفی را از لا به لای تار و پود فرش خارج کنید. توجه فرمایید اینک ار را با دقت انجام دهید، زیرا باقی ماندن گرد و غبار باعث می‌شود فرش به خوبی تمیز نشود. 

بهترین ماده شوینده برای شستشوی فرش خانه
استفاده از جارو برقی برای خارج کردن  خاک و کثیفی را از لای تار و پود فرش 

2. برس نرمی به همراه شامپو فرش مخصوص برای برس کشیدن بافت‌های فرش تهیه کنید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان از برس‌های زبر یا سیمی برای برس کشیدن فرش استفاده نفرمایید.

شامپو فرش خانگی
تهیه لوازم موردنیاز برای شستشوی فرش

3. محلول شستشو را داخل آب ولرم ریخته و با هم ترکیب کنید. توجه فرمایید از آب داغ یا سرد به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا آب داغ به بافت‌های فرش آسیب می‌زند و آب سرد نیز قدرت پاک کنندگی پایینی دارد. 

شامپو فرش خانگی
مخلوط کردن مواد شوینده با آب ولرم

4. شامپو فرشی تهیه کنید که مناسب فرش باشد. بهترین شامپو فرش‌ها، محصولاتی می‌باشند که خاصیت اسیدی پایین و فاقد جوهر هستند. 
5. داخل ظرف دو فنجان شامپو فرش و یک لیتر آب بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید. 
6. با استفاده از اسفنج یا تور، کف شامپو فرش را روی فرش بمالید.

جایگزینی برای شامپو فرش
تمیز کردن فرش

7. اگر بخواهید به جای استفاده از کف شامپو فقط از آب استفاده کنید، فرش به خوبی تمیز نمی‌شود و به مرور زمان به بافت و ریشه فرش آسیب وارد می‌کند و باعث پوسیدگی می‌شود. 

8. شستشوی فرش با استفاده از شامپو فرش باعث می‌شود آلودگی و کثیفی‌ روی پرزهای فرش با کف شامپو حل شود و در مدت زمان نیم ساعت از بین بروند، توجه فرمایید تا نیم ساعت بعد از شستشوی فرش به هیچ عنوان روی آن راه نروید. 
9. شامپو فرش کشیدن را از قسمت بالایی فرش آغاز کنید تا بر روی شامپو فرش راه نروید. 
10. پس از آن که نیم ساعت گذشت با استفاده از جارو برقی خواب فرش را درست کنید.
11. همچنین می‌توانید با استفاده از یک برس نرم بافت فرش را تنظیم کنید تا در جای خود قرار گیرند.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن
استفاده از برس نرم برای قرار دادن بافت فرش در جای خود

اشتباهات رایج در شستشوی فرش در خانه

هنگامی که تصمیم می‌گیرید فرش‌ها را در منزل بشویید، طبیعتا برای انجام این کار باید انرژی زیادی را صرف کنید که گاهی این وقت و انرژی کافی نمی‌باشد و به خاطر همین تصمیم می‌گیرید ترفندهایی را به کار ببرید که ممکن است این ترفندها باعث فرسودگی، از بین رفتن بافت‌ فرش و... شود. این مورد در حالی است که می‌توانید فرش‌های خود را به قالیشویی و متخصصین تحویل دهید تا به صورت درست این کار انجام شود.

شستن فرش دستباف
اشتباهات رایج شستشوی فرش

 با این حال اگر قصد دارید فرش‌های خود را در منزل بشویید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده زیاد از شامپو فرش در شستشوی فرش:

باید توجه داشته باشید هنگام شستن فرش از شامپو بیش از حد استفاده نکنید زیرا برای فرش مخرب و خطرناک می‌باشد. این کار باعث می‌شود بافت‌های رنگی از بین بروند و ضعیف شوند.

  • استفاده بیش از حد آب هنگام شستشوی فرش:

اگر شما هنگام شستشو دائما آب را بر روی فرش جاری کنید تمامی بافت‌ فرش خیس می‌شود و آسیب می‌بیند. خیس شدن بیش از حد فرش باعث می‌شود بافت‌های رنگی فرش به هم بریزد و در بعضی فرش‌ها حتی ممکن است به اصطلاح کوچک شوند و آب بروند.

  • محافظت از فرش خیس در مقابل وسایل منزل:

آخرین صدمه‌ای که ممکن است پس از شستشو به فرش وارد شود وجود وسایل منزل مانند مبل و میز بر روی فرش می‌باشد. هنگامی که مبلمان و یا میز بر روی فرش قرار میگرد ممکن است بر روی آن رنگ بدهد و به آسانی از بین نرود.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی