تهران

نکات مهم در مورد سبزه عید

نکات مهم در مورد سبزه عید
سبزه عید یکی از سنت های قدیمی و باستانی در میان ایرانیان است که همه ساله در آستانه عید نوروز کاشت آن انجام می شود. در مورد سبزه عید که نمادی از زایش و سرسبزی است باید نکاتی را در نظر داشته باشیم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

نکات مهم در مورد سبزه عید

سبزه در سفره عید نمادی از برکت و زایش است. اکثر بانوان در آستانه عید و حدود دو سه هفته مانده به شروع سال نو، اقدام به کاشت بذرهای مختلف به عنوان سبزه عید می کنند. البته می توان سبزه را به صورت آماده از بیرون نیز تهیه کرد ولی لذتی که در کاشت و تزیین سبزه عید وجود دارد بیشتر بانوان خانه دار را ترغیب به کاشت سبزه از انواع دانه های مختلف برای استقبال از فصل بهار می کند.

کاشت سبزه عید
نکات مهم در مورد سبزه عید


نکات مهم در مورد سبزه عید با دانه های مختلف

نکته اول در رابطه با سبزه عید انتخاب دانه مورد نظر برای کاشت سبزه است. گندم، ماش، عدس و جو بیشترین دانه هایی هستند که برای کاشت سبزه عید مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام زیبایی مخصوص به خود را دارند. در این میان برخی نیز تمایل به کاشت سبزه هسته مرکباتی مانند نارنج، پرتقال لیمو و ... می کنند که این سبزه ها هم می توانند علاوه بر زیبایی خاص خود بعدا به عنوان یک درخت میوه کارایی بیشتری داشته باشند و از هدر رفت مقدار زیادی بذرهایی مانند گندم و عدس و ... نیز جلوگیری می کند.

کاشت سبزه عید
سبزه نارنج زیبا

کاشت تخم کدو، تخم کتان، نیز از موارد دیگری هستند که از آنها برای کاشت سبزه عید استفاده می شود.
بذر گندم و جو نسبت به دانه های دیگر از قیمت مناسبتری برخوردارند. فقط بایستی در نظر داشته باشید که این بذرها باید سالم و تازه باشند. اگر مدت طولانی چند ساله از داشتن آنها در خانه تان می گذرد احتمالا آنها دیگر قوه کافی برای رشد را از دست داده اند.
حدود پنجاه تا صد گرم از هر کدام از بذرهای انتخابی برای یک ظرف متوسط می تواند کافی باشد.
بعد از انتخاب دانه مورد نظر، باید آنرا به مقدار مناسب در آب خیسانده و حدود دو شب به همین حالت نگه دارید. البته باید روزانه دو سه بار آب آنرا تعویض کنید تا از خرابی آن جلوگیری شود. می توانید یک دستمال نخی نم دار روی دانه های خیسانده شده قرار دهید.
در مرحله بعدی زمانی که جوانه های ریز و سفید روی دانه ها ایجاد شد آنها را در درون یک دستمال نخی مرطوب ریخته و دو سه روز به هیمن حالت نگه می داریم در این مدت بایستی دانه ها را با استفاده از اسپری آب پاشی کنیم تا خشک نشوند و در تماس با نور و در کنار پنجره قرار دهیم.
سپس بعد از طی این مدت دانه ها را در ظرف مورد نظر بریزید و در جای مناسب قرار دهید تا رشد کنند. می توانید از انواع ظرف های طرح دار برای تنوع دادن به کاشت سبزه استفاده نمایید. 

کاشت سبزه عید
سبزه عید به شکل خانه

می توانید سبزه عید را به اشکال گوناگون مثلا به شکل حیواناتی مانند پروانه، خرس یا حیوان دیگری که به عنوان نماد سال جدید عنوان می شود یا به شکل اعداد مانند 1399، یا به شکل درختچه های زیبا و یا هر ایده ای که به نظرتان می رسد تزیین نمایید.

کاشت سبزه عید
ایده ایی زیبا برای سبزه عید
کاشت سبزه عید
 سبزه عید به شکل درختچه


برای اینکه سبزه عید از رشد کافی برخوردار باشد بهتر است آنرا در مقابل نور خورشید قرار دهید.
نکته دیگر در کاشت و نگهداری سبزه عید این است که چنانچه قصد دارید سبزه عید را تا سیزده نوروز نگه داری کنید نباید اجازه رشد سریع به آن بدهید برای این منظور باید سبزه را در جایی دور از گرما و نور قرار دهید. در اینصورت سبزه رشدی کند خواهد داشت و از خراب شدن زود هنگام آن جلوگیری می گردد.


 

مطلب مفید بود؟
9
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی