تهران

معرفی روش‌های معجزه‌آسا برای تمیز کردن گاز آشپزخانه

روش‌های تمیز کردن گاز آشپزخانه
تمیزی اجاق گاز آشپزخانه سهم زیادی در تمیزی کل آشپزخانه دارد. معمولا هر بار که از اجاق گاز استفاده می‌شود بابت چربی غذا سطح گاز دچار کثیفی و لکه می‌شود که بهتر است بعد از هر بار آشپزی سطح گاز را به سرعت تمیز کنید تا لکه‌ها مقاوم نشوند. در این مقاله روش‌های معجره‌آسای تمیز کردن گاز را جمع آوری کردیم.

معرفی روش‌های معجزه‌آسا برای تمیز کردن گاز آشپزخانه

معمولا هر بار که از اجاق گاز استفاده می‌شود اجاق و میله‌های آن دچار کثیفی و لکه می‌شوند که بهتر است بعد از هر بار آشپزی گاز خود را تمیز کنید تا تمیز کردن این کثیفی‌ها با گذشت زمان دشوار نشود.

تمیز کردن شعله های گاز
تمیز کردن اجاق گاز به طور مداوم

تمیز کردن سطح چدن گاز و فر با سرکه و جوش شیرین

برای پاک کردن گازهای خیلی کثیف اولین کاری که باید انجام دهید تمیز کردن شعله‌های گاز به همراه میله‌های اجاق گاز می‌باشد. ابتدا با یک دستمال روی گاز را پاک کنید، سپس پک پیمانه جوش شیرین را داخل ظرف آب داغ بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید تا شکل خمیری بگیرند. سطوح گاز را با آب ولرم کمی خیس کنید و موادی که تهیه کردید را با دستمال به تمام قسمت گاز بزنید. 10 دقیقه بعد یک فنجان سرکه را داخل اسپری بریزید و بر روی سطح گاز اسپری کنید. با توجه به میزان کثیفی گاز 1 تا 8 ساعت صبر کنید و بعد کمی مایع ظرفشویی را روی اسکاچ ریخته و سطح گاز را تمیز کنید تا لکه‌ها و سوختگی گاز از بین برود. در آخر با استفاده از یک دستمال تمیز نم دار کل سطح گاز را تمیز کنید تا اجاق گاز برق بیوفتد.

تمیز کردن شعله های گاز
تمیز کردن گاز با سرکه و جوش شیرین

 

از بین بردن جرم اجاق گاز
تمیز کردن گاز با سرکه و جوش شیرین

روش‌های مختلف تمیز کردن گاز استیل

  • تمیز کردن گاز به صورت روزانه

برای اینکه گاز را تمیز کنید ابتدا صبر کنید تا گاز کاملا سرد شود و بعد کمی جوش شیرین را روی یک ابر نرم بریزید و آن را بر روی سطح اجاق گاز بکشید تا کاملا تمیز شود . در آخر یک دستمال تمیز روی اجاق گاز بکشید تا برق بیوفتد. 

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای
تمیز  کردن گاز در طول روز
  • تمیز کردن گاز استیل سوخته

اگر بر روی اجاق گاز غذا سر رفته و باعث سوختگی اجاق گاز شده است، بهترین کار این است که تا زمانی که گاز را تمیز نکرده‌اید آن شعله را روشن نکنید. برای تمیز کردن گاز استیل سوخته ابتدا یک حوله را با آب ولرم خیس کنید و بر روی گاز بگذارید و چند دقیقه صبر کنید. حال با روش بالا (تمیز کردن گاز در طول روز) گاز خود را تمیز کنید.

برای تمیز کردن اجاق گازی که غذا بر روی آن سر رفته راه دیگری هم وجود دارد. بدین صورت که مقداری گوجه فرنگی را بر روی قسمت‌های سوخته شده بگذارید و تا فردای آن روز صبر کنید. حال مقداری آب گرم و پودر صابون را داخل ظرفی با هم ترکیب کرده و با استفاده از اسفنج یا ابر نرم بر روی گاز بکشید تا به خوبی تمیز شود.

تمیز کردن گاز استیل سوخته
تمیز کردن گاز استیل سوخته

نکته:

برای تمیز کردن لکه‌های روی گاز از مواد شوینده سفید کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا ممکن است به سطح گاز آسیب بزنند. برای تمیز کردن گاز می‌توانید از صابون، مایغ ظرفشویی و اسکاچ استفاده کنید.

  • تمیز کردن میله‌های اجاق گاز

میله‌های اجاق گاز بعد از هر بار استفاده فورا کثیف می‌شوند، برای تمیز کردن این میله‌ها ابتدا آن‌ها را داخل آب داغ بگذارید تا چربی‌های آن کاملا از بین بروند و چند دقیقه بعد با استفاده از اسکاچ و پودر صابون میله‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن میله های اجاق گاز
تمیز کردن میله های اجاق گاز
  • تمیز کردن فر اجاق گاز

برای تمیز کردن فر، ابتدا مطمئن شوید که فر سرد است. سپس کمی جوش شیرین را بر روی دستمال ریخته و بر روی سطوح داخل فر بکشید. درآخر برای برق افتادن فر یک دستمال را مرطوب کنید و بر روی سطوح داخل بکشید.
برای تمیز کردن شیشه بالایی اجاق و درب فر می‌توانید از الکل و پنبه استفاده کنید.

گاز پاک کن قوی
تمیز کردن فر اجاق گاز
  • تمیز کردن قاب دور اجاق گاز

برای تمیز کردن قاب دور اجاق گاز نیاز به جوش شیرین و آب ولرم دارید. ابتدا داخل یک ظرف مقداری جوش شیرین بریزید و بعد کلید‌های صفحه گاز را در بیاورید و داخل ظرف قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از یک اسکاچ آن‌ها را تمیز کنید.

جرم گیر خانگی برای گاز
تمیز کردن قاب دور اجاق گاز
  • تمیز کردن شعله های گاز

وایتکس محلول خوبی برای تمیز کردن شعله‌های گاز می‌باشد. ابتدا آن‌ها را از گاز جدا کنید و داخل ظرف وایتکس و آب گرم بگذارید. چند دقیقه صبر کنید و با استفاده از اسکاچ شعله‌های گاز را تمیز کنید.

پاک کردن چدن اجاق گاز
تمیز کردن شعله گاز با وایتکس
  • تمیز و شفاف کردن اجاق گاز

یکی از بهترین مواد برای شفاف و تمیز کردن اجاق گاز آمونیاک می‌باشد. به این صورت که پنبه‌ای را آغشته به آمونیاک کنید و بر روی سطوح گاز بکشید و بگذارید آمونیاک تا فردای آن روز بر روی سطوح گاز باقی بماند و بعد بر روی یک دستمال تمیز مقداری آمونیاک و نمک بریزید و سطح گاز را پاک کنید تا اجاق گاز براق و تمیز شود.

تمیز کردن چدن گاز با سرکه و جوش شیرین
تمیز و شفاف کردن اجاق گاز

جرم گیر خانگی برای گاز

مواد مورد استفاده: 

  • 4 قاشق سرکه
  • 5 قاشق جوش شیرین
  • 3 قطره مایع ظرفشویی

روش استفاده:

ابتدا این سه ماده را با هم ترکیب کنید تا خمیری به دست بیاورید. حال برای پاک کردن کثیفی از روی گاز کافی است کمی از این خمیر را روی سطح مورد نظر بمالید و 10 دقیقه صبر کنید و بعد با استفاده از یک دستمال تمیز تمام سطوح را پاک کنید. همچنین می‌توانید از این ماده برای تمیز کردن سطوح مختلف مانند کف قابلمه هم استفاده کنید.

تمیز کردن چدن گاز با سرکه و جوش شیرین
جرم گیر خانگی برای گاز

چند پیشنهاد ساده برای تمیز نگه داشتن اجاق گاز:

  1. همیشه ابتدا اجازه دهید غذا جوش بیاید و بعد به آن ادویه اضافه کنید. با این کار اگر غذا سر رفت، ادویه‌ها بر روی سطح گاز نمی‌ریزند و گاز را کثیف نمی‌کنند. 
  2. هنگام پخت غذا یک پش دستی را کنار دست خود قرار دهید تا ملاغه، کف گیر و قاشق را بعد از استفاده داخل آن بگذارید تا قطرات غذا روی سطوح گاز نریزند. 
  3. یک بسته دستمال کاغذی یا رول‌های کاغذی را نزد خود بگذارید تا اگر غذا روی گاز ریخت به سرعت آن را تمیز کنید. 
  4. هنگام جوشیدن ماکارونی یا برنج می‌توانید بر روی قابلمه یک کفگیر چوبی قرار دهید، تا اگر حواستان پرت شد از سر رفتن غذا جلوگیری کند.
  5. اگر قصد دارید غذایی که داخل فریزر بوده و یا آب دار است را سرخ کنید، برای جلوگیری از پاچیدن روغن بر روی سطوح گاز، بعد از ریختن غذا داخل روغن برای چند دقیقه درب ماهیتابه را بگذارید تا گاز کثیف نشود.
تمیز کردن شعله های گاز
چند پیشنهاد آسان برای تمیز نگه داشتن اجاق گاز

تمیز کردن چدن گاز با سرکه و جوش شیرین

 لوازم مورد نیاز: 

  • آب
  • سرکه، سینی کن عمق
  • بطری آب افشان
  • فرچه نرم

روش پاکسازی: 
آب و سرکه را به اندازه‌های مساوی داخل ظرفی بریزید، سپس قطعات چدنی را داخل محلول بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید، حال قطعات چدنی را از سینی درآورده و با فرچه روی آن‌ها بکشید، در پایان تمامی قطعات را آبکشی کنید.

تمیز کردن چدن گاز با سرکه و جوش شیرین
تمیز کردن چدن گاز با سرکه و جوش شیرین

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی