تهران

جاهای دیدنی جزیره زیبای قشم + عکس (قسمت دوم)

جاهای دیدنی قشم
طبیعتی بکر، جاذبه‌های گردشگری زیبا و مکان‌های تفریحی بسیاری در جزیره قشم وجود دارد. اگر به دنبال سفری هیجان انگیز هستید سفر به این جزیره را به هیچ وجه از دست ندهید. با تیجور همراه باشید تا با قسمت دوم از معرفی مکان‌های طبیعی و کم نظیر جزیره قشم آشنا شوید.

معرفی جاهای دیدنی جزیزه قشم

در قسمت اول مقاله "معرفی جاهای دیدنی قشم" برخی مکان‌های دیدنی و گردشگری این جزیره زیبا را معرفی کردیم. 

در ادامه این مقاله به معرفی مکان‌های دیدنی باقی مانده از جزیره می‌پردازیم: 

غار نمک قشم

گنبد نمکی و غار نمکدان قشم در استان هرمزگان قرار گرفته است. از این غار نمک‌هایی باکیفیت استخراج می‌شود که برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید این غار نمکی یکی از بزرگترین غارهای نمکی دنیا است. بهترین زمان برای بازدید از این غار فصل زمستان و پاییز است.

غار نمک قشم
غار نمک قشم

موقعیت جغرافیایی غار نمک قشم

این غار 90 کیلومتر از شهر قشم و 237 متر از دریا فاصله دارد. این غار نمکی یکی از مکان‌های گردشگری و زیبای جزیره قشم به حساب می‌آید و مجموعه‌ای طبیعی و منحصر به فرد را در خود جای داده است.

قدمت غار نمک قشم

کارشناسان معتقدند قدمت غار نمک به 500 میلیون سال پیش و به دوره کامبرین باز می‌گردد. قدمت لایه‌های نمکی که در غار وجود دارند به ده‌ها هزار سال پیش باز می‌گردد به همین علت بهتر است هنگام بازدید به هیچکدام از قندیل‌های نمکی دست نزنید. جالب است بدانید در این غار نمکی با نمک معمولی سر و کار ندارید زیرا این نمک‌ها خاصیت درمانی دارند و نفس کشیدن در غار آسم و حساسیت را تسکین می‌دهد. این مکان مانند نمایشگاهی می‌باشد که تابلوهای آن از نمک ساخته شده است.

غار نمک قشم
غار نمک قشم

غار نمک چه شکلی است؟ 

اگر به بازدید از این غار بروید می‌توانید در کف غار آب نمک‌های جریان یافته را تماشا کنید که منظره فوق العاده‌ای را پدید آورده است. رطوبت هوای جزیره باعث می‌شود نمک‌های یخ زده به حالت اشباع در بیایند و بر روی بدنه قندیل‌ها چکیده شوند و یخ بزنند. همچنین این جریان به صورت یک جریان دائمی زیر زمینی می‌باشد که به خارج از غار امتداد پیدا می‌کند. در مقابل غار نمک یک حوضچه طبیعی سفید رنگ وجود دارد که آب نمک‌های خارج شده در دل کوه در این حوض جمع می‌شود و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه خود را نشان می‌دهد. این رویداد در تمام طول سال جریان دارد که می‌توانید آن را مشاهده کنید.

غار نمک قشم
غار نمک قشم

گفتنی است گاهی اوقات قندیل‌ها به صورت آیینه تصویر را منعکس می‌کنند که این خود یکی از منظره‌های زیبا از این غار است که باعث می‌شود گردشگران زیادی به این غار بیایند. رنگ اصلی چشمه به رنگ سرخ می‌باشد به دلیل اینکه رسوبات گل اخرا در آن وجود دارد. این رسوبات حاوی ترکیبات هماتیت و اکسید آهن می‌باشد. سقف غار نیز توسط قندیل‌های بلورین پوشانده شده‌اند که اشکال متفاوت و زیبایی دارند.

وسایل مورد نیاز برای رفتن به غار نمک قشم

غار نمک قشم روشنایی ندارد، پس بهتر است همراه خود چراغ قوه داشته باشید و در کنار آن آب و خوراکی سبک نیز همراه داشته باشید.

فصل مناسب برای رفتن به غاز نمک قشم

برای بازدید از این باغ بهترین فصل، فصل پاییز و بهار است که می‌توانید بدون دغدغه گرما از مناظر طبیعی جزیره قشم لذت ببرید.

جاذبه های دیگر نزدیک به غار نمک قشم

گوران، پارک زیتون، چاهکوه، حمام گله داری

غار نمک قشم
غار نمک قشم
غار نمک قشم
غار نمک قشم

جزیره هنگام قشم

در جنوب جزیره قشم جزیره‌ای به نام هنگام قرار گرفته است. به صورتی که با قایق می‌توانید بین این مکان رفت و آمد کنید. 

جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم

دلفین های جزیره هنگام

یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره هنگام دلفین‌هایی می‌باشند که در دریا زندگی می‌کنند. در دریای این جزیره ساختار مرجانی وجود دارد که باعث می‌شود آبزیان متعددی در این جزیره زندگی کنند. می‌توانید سوار قایق موتوری شوید و بین دلفین‌ها قایق سواری کنید و از منظره لذت ببرید.

جزیره هنگام قشم
ساحل جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم
ساحل جزیره هنگام قشم

پارک و مزرعه پرورش کورکودیل

جالب است بدانید که کورکودیل را می‌توان به صورت یک جانور پرورشی تکثیر کرد. در این جزیره خانمی به نام مژگان روستایی به همراه همسر خود بهروز سالاروند اقدام به تاسیس مزرعه پروش کورکودیل کردند. این مکان یکی از جاهای دیدنی این جزیره می‌باشد که به نام نوپک شناخته شده است.

ماهی های اکواریومی جزیره هنگام

در کنار جزیره هنگام ماهی‌های آکواریومی وجود دارند که در قسمت‌های مرجانی جزیره زندگی می‌کنند. این ماهی‌ها از موجودات ذره‌بینی تغذیه می‌کنند. می‌توانید در کنار جزیره بایستید و دسته‌های بزرگی از این ماهی‌های رنگارنگ و زیبا را مشاهده کنید. 

بازارچه سنتی صنایع دستی هنگام

در بخش مرجانی این جزیره موجودات آبزی مانند حلزون زندگی می‌کنند. هنگام مرگ حلزون صدف‌ها جدا شده و با موج دریا به ساحل آورده می‌شوند. اهالی هنگام با این صدف‌ها زیورآلات و اشیاء زینتی زیبایی را درست می‌کنند و می‌فروشند.

 غواصی در جزیره هنگام

اگر علاقه دارید از نزدیک موجودات آبزی و دلفین‌ها را تماشا کنید می‌توانید با غواصی این کار را انجام دهید. 

ساحل نقره‌ای

در قسمتی از این جزیره به سبب رنگ خاص ماسه شاهد ساحلی نقره‌ای می‌شوید که بسیار زیبا است.

جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام قشم

دره تندیس‌ قشم

دره تندیس یا دره مجسمه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی جزیره قشم می‌باشد که در نزدیکی ساحل جنوبی این جزیره قرار دارد.

دره تندیس در طی چندین میلیون سال فرسایش طبیعی به وجود آماده است که بر اثر این فرسایش‌ها اشکال مختلف و زیبایی در این دره پدیدار شده‌اند به همین علت نام این دره به نام دره مجسمه شناخته می‌شود. 

دره تندیس ها قشم
دره تندیس‌ قشم

سطح این دره از ترک‌های گلی‌ پوشانده شده است. همچنین سنگ‌ها بر اثر فرسایش تراشیده شده‌اند و به صورت تندیس‌های بسیار زیبا در آماده‌اند. دره تندیس‌ها باقی مانده یک دشت بلند و مرتفع هستند که در گذشته به بام قشم متصل بوده‌اند که پس از میلیون‌ها سال فرسایش این دره پدید آمده است. جالب است بدانید این دره یکی از بخش‌های جزیره قشم می‌باشد که پس از بیرون آمدن از آب دچار فرسایش ساحلی شده است.

دره تندیس ها قشم
دره تندیس‌ قشم
دره تندیس ها قشم
دره تندیس‌ قشم

اگر به این دره بروید به علت وجود اشکال مختلف مجسمه‌ها و تندیس‌ها می‌توانید قوه تخیل خود را بیش از هر جای دیگری به کار بیندازید. هنگامی که به دره تندیس‌ها رفتید و راه‌های پر پیچ و خم را طی کردید و به انتهای دره رسیدید میتوانید پرتگاه 40 متری را مشاهده کنید که در کنار زیبایی به نوبه خود خطرناک و دلهره آور می‌باشد.

دره تندیس ها قشم
دره تندیس‌ قشم
دره تندیس‌ قشم
دره تندیس‌ قشم

نکاتی که برای بازدید از دره تندیس ها باید به خاطر داشته باشید

این دره مناسب افرادی است که علاقه به پیاده روی دارند چون راه طولانی را پیشه رو خواهند داشت و باید از کفش و لباس مناسب استفاده کنند. 
برای لذت بردن بیشتر از این دره از قدرت تخیل خود استفاده کنید و با دقت به مجسمه‌ها توجه کنید.

فصل مناسب برای رفتن به دره تندیس قشم

به علت اینکه باید راه زیادی را با پیاده روی طی کنید باید در زمانی که هوا ملایم است به این دره بروید. بهترین زمان فصل بهار می‌باشد. حتما توجه داشته باشید همراه خود کرم ضد آفتاب و کلاه ببرید.

دره تندیس ها قشم
دره تندیس‌ قشم

دره مجسمه‌های قشم

یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی جزیره قشم دره مجسمه‌ها می‌باشد. برای رسیدن به این دره نیاز به پیاده روی نسبتا طولانی دارید. در این مسیر شاهد صخره‌هایی هستید که در طول میلیون‌ها سال فرسایش و تخریب تغییرات ظاهری زیادی پیدا کرده است. 

دره مجسمه ‌های قشم
دره مجسمه‌های قشم

فرسایش‌ها موجب شده تا سنگ‌ها به صورت صخره‌هایی با اشکالی عجیب پدید آید که به نوبه خود بسیار تماشایی می‌باشد. همانند دره تندیس افرادی که دارای قوه تخیل قوی هستند می‌توانند با توجه به مجسمه‌ها تصویر موجودات و حیوانات مختلفی را تماشا کنند، به همین علت است که به این دره، دره مجسمه‌ها گفته می‌شود. 
هنگامی که به انتهای صخره می‌رسید می‌توانید از ارتفاع بالا دریا را ببنید و از زیبایی طبیعت لذت ببرید.

دره مجسمه‌های قشم
دره مجسمه‌های قشم
دره مجسمه‌ های قشم
دره مجسمه‌های قشم

درگهان جزیره قشم

بندر درگهان قسمتی از جزیره قشم می‌باشد که در شمال این جزیره قرار گرفته است. بندر درگهان یکی از مراکز تجاری جزیره قشم است. گفتنی است گاهی اوقات مردم فقط برای خرید به این مکان میایند. بندر درگهان از یک میدان به نام درگهان و چند خیابان به نام ناخدا تشکیل شده است.

درگهان جزیره قشم
درگهان جزیره قشم

 

درگهان جزیره قشم
درگهان جزیره قشم

مراکز خرید دیدنی درگهان به صورت زیر می‌باشد:

  • مرکز خرید درگهان

یکی از بهترین مکان‌های دیدنی این جزیره مراکز خرید درگهان است. این مراکز در نزدیکی بندری قدیمی قرار گرفته‌اند. یکی از نکات مهم این مراکز خرید کنار هم قرار گرفتن آن‌ها می‌باشد به صورتی که با کمی پیاده روی می‌توانید به تمامی مراکز خریدهای این جزیره مراجعه کنید.

  • مرکز خرید اطلس

این مرکز خرید روبروی بازار نخل قرار گرفته است. مرکز خرید اطلس دارای لوازمی مانند کیف، کفش، پیراهن و... می‌باشد که با قیمتی مناسب می‌توانید خرید کنید. 

  • مرکز خرید دو دلفین

یکی از مشهورترین مرکز خریدهای جزیره قشم مرکز خرید دلفین می‌باشد. این مرکز خرید از دو طبقه تشکیل شده که در آن مجموعه‌ای از اکسسوری‌ها و پوشاک قرار گرفته است.

  • بازار نخل

بازار نخل یکی از مراکز فروش عمده لباس می‌باشد که داخل آن 200 فروشگاه قرار گرفته است. این بازار از یک طرف رو به دریا و از طرف دیگر دارای معماری چشم نوازی می‌باشد.

درگهان جزیره قشم
درگهان جزیره قشم

جزیره لارک قشم

جزیره لارک یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود که در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته است. یکی از شگفتی‌های این جزیره این است که در هر کدام از این سه جزیره هرمز، لارک و قشم که باشید، می‌توانید دو جزیره دیگر را مشاهده کنید. 

جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم

 

جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم

تاریخچه لارک

لارک جزیره‌ای کوچک می‌باشد که در جنوبی‌ترین قسمت ایران قرار گرفته است. با وجود ساکنان کمی که دارد اما اتفاقات بزرگی در این جزیره روی داده است. پرتغالی‌ها هنگامی که خلیج فارس را گرفته بودند در این جزیره مستقر بودند و در طول جنگ ایران و عراق هم جنگ‌های دریایی نیز در این جزیره اتفاق افتاد.

لارک از دو قسمت مسکونی به نام‌های لارک شهری و لارک کوهی تشکیل شده است.

جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم

طبیعت و زندگی در لارک

جزیره لارک یکی از مکان‌هایی در خلیح فارس می‌باشد که گونه‌های متعددی از مرجان در آن زندگی می‌کنند. این جزیره به خاطر فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمده است به همین علت خاک آن مناسب کشاورزی نیست. اهالی جزیره بیشتر به کارهای غواصی و ماهیگیری می‌پردازند. همچنین برخی مواد معدنی مورد نیاز از این جزیره استخراج می‌شود. به علت نزدیکی این جزیره به عمان گاهی وقت‌ها ماهیگیران برای فروش ماهی به بندر عمان می‌روند. 

جزیره لارک قشم
ساحل جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم

مکان های دیدنی جزیره لارک

در ابتدا ممکن است به خاطر کوچک بودن این جزیره فکر کنید مکان‌های دیدنی در این مکان وجود ندارد اما اگر به گشت و گذار در این مکان بپردازید دنیایی از دیدنی‌ها را برای شما به همراه می‌آورد. برخی از این مکان‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

قلعه پرتغالی‌های لارک

همانطور که گفته شد جزیره لارک هم همانند جزایر دیگر خلیج فارس تحت تسلط پرتغالی‌ها درآمده بود اما در دوران صفویه و شاه عباس صفوی باز پس گرفته شده است.

جزیره لارک قشم
جزیره لارک قشم

قبرستان تاریخی لارک

در این جزیره دفن افراد با روش بومی خاصی انجام می‌شود و سنگ قبرها از جنس سنگ مرجانی می‌باشد. اهالی لارک رسمی را از زرتشتیان به همراه دارند به صورتی که آتشدان‌هایی سنتی تهیه می‌کنند و بر سر مزار می‌گذارند و داخل آن کندر و اسپند می‌ریزند. گفتنی است گویش اهالی این منطقه به زبان لری می‌باشد. 

ساحل پلانکتونی لارک

یکی از جاذبه‌های دیدنی این جزیره ساحل پلانکتونی می‌باشد. جالب است بدانید سال 2015 عکسی از این جزیره در مجله مشهور نشنال جئوگرافیک منتشر شد به صورتی که نام این جزیره بر سر زبان‌ها افتاد. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که آب دریا آرام و بدون موج باشد.

غواصی در سواحل لارک

یکی از تفریحاتی که در این جزیره می‌توانید انجام دهید غواصی در سواحل مرجانی لارک می‌باشد. گفتنی است گردشگرانی زیادی فقط برای غواصی به این جزیره سفر می‌کنند. 

چگونه به جزیره لارک برویم؟ 

شما می‌توانید به جنوب جزیره قشم بیایید و به این جزیره برسید. 

فصل مناسب سفر به جزیره لارک چه موقعی است؟ 

به علت موقعیت مکانی این جزیره، آب و هوا گرم و مرطوب می‌باشد. به همین علت نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به این جزیره است.

قبرستان تاریخی لارک
قبرستان تاریخی لارک

قلعه پرتغالی‌های قشم

قلعه پرتغالی‌ها که یادگاری از اولین دوران استعمار در ایران می‌باشد، در جنوب ایران که جزیره قشم است قرار دارد. پرتغالی‌ها یکی از اولین دسته‌هایی بودند که به نام اکتشاف شروع به سفر جنگی به کشورهای دیگر کردند و قلمرو خود را گسترش دادند.

قبرستان تاریخی لارک
قلعه پرتغالی‌ها

 

قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی‌ها

پس از پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها، اسپانیایی‌ها، هلندی‌ها و دیگر کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری به اکتشاف پرداختند. منظور از اکتشاف به دست آوردن مناطق راهبردی منابع طبیعی یا مسیرهای بازرگانی می‌باشد. پرتغال یکی از اولین کشورهایی بود که از نیروی دریایی قدرتمندی استفاده کرد و به مناطق دست نخورده بیرون اروپا حرکت کرد و توانست نظامیان بومی را شکست دهد و در آن‌ها ساکن شود. گفتنی است از جنوب غرب آسیا تا آمریکای جنوبی توسط این نیروی دریای درنوردیده شده است.

قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی‌ها
قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی‌ها

همچنین دریانوردان پرتغالی مناطق جنوبی ایران از جمله خلیج فارس و تنگه هرمز را نیز در حدود یک قرن به تصرف خود درآورده بودند. سپس در دوره صفویه، فرمانده جنگی و والی بخش جنوبی ایران در دوران شاه عباس (امام قلی خان) با کمک انگلیسی‌ها توانستند نیروهای پرتغالی را از منطقه جنوبی ایران بیرون کنند. پس از سال‌ها بندر کلیدی جنوب ایران که بندر گمبرون نام داشته به بندرعباس تغییر نام یافت. حال چیزی که از پرتغالی‌ها به جای مانده قلعه پرتغالی‌ها می‌باشد که می‌توانید آن را تماشا کنید.

قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتقالی‌های قشم

یکی از بزرگترین جزیره‌های ایران و جهان جزیره قشم است که نظامیان پرتغال در این زمان اقدام به ساخت قلعه و دژ نظامی کردند. قلعه پرتغالی‌های قشم از چهار ضلع نا‌منظم تشکیل شده که در هر گوشه برج‌های دیده‌بانی به ارتفاع 12 متر قرار گرفته است. داخل این قلعه بخش‌های مختلف نظامی مانند انبار سلاح، سرباز خانه، مقر فرماندهی و اصطبل قرار گرفته است که می‌توانید به طور کامل دیدن کنید. همچنین در این قلعه کلیسایی ساخته شده است که دیوار و بدنه آن از جنس سنگ‌های مرجانی و ملات می‌باشد.

قلعه پرتقالی‌ های قشم
قلعه پرتقالی‌ های قشم
قلعه پرتقالی‌ های قشم
قلعه پرتقالی‌ های قشم

قلعه پرتغالی‌های هرمز

پرتغالی‌ها برای کنترل کردن مسیرهای دریایی جزیره هرمز قلعه‌ای در ساحل این جزیره ساختند. در نمای این قلعه از سنگ‌های آبی استفاده شده است تا با رنگ آبی دریا استتار شود. همچنین به دلیل وجود خاک‌های سرخ در جزیره در داخل این قلعه از رنگ سرخ استفاده شده است. داخل این قلعه کلیسایی وجود دارد که دارای 6 ستون مدور سنگی است که توسط اهالی این جزیره تبدیل به آب انبار شده است. اگر به بخش داخلی قلعه دقت کنید هنوز چند توپ جنگی داخل قلعه وجود دارد.

قلعه پرتغالی‌های لارک

یکی دیگر از قلعه‌هایی که پرتغالی‌ها در جزیره خلیج فارس ساختند قلعه لارک می‌باشد. برای ساخت بنای این قلعه از آجر، ساروج و ملات استفاده شده است. استحکام این قلعه به قدری زیاد می‌باشد که تا سال‌ها پس از خروج پرتغالی‌ها، از این قلعه به عنوان پناهگاه و زندان استفاده می‌شده است.

قلعه پرتغالی‌های هرمز
قلعه پرتغالی‌های هرمز
قلعه پرتغالی‌های هرمز
قلعه پرتغالی‌های هرمز

دره سکوت قشم

دره سکوت یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز است. سکوت مطلقی که در این دره وجود دارد باعث شده تا نام این منطفه دره سکوت نامیده شود زیرا نمکی که در این دره وجود دارد آلودگی و صداهای اطراف را به خود جذب می‌کند. یکی از خاصیت‌های دیگر سنگ نمک انتشار انرژی مثبت می‌باشد بنابراین پس از گذشت چند دقیقه که در این دره بودید شاهد احساس خوشایند و انرژی مثبت می‌شوید. گفتنی است به دره سکوت دره خوشایندی هم گفته می‌شود. 

دره سکوت قشم
دره سکوت قشم

نام دیگری که این دره دارد دره نمک تبرزن می‌باشد. علت این نامگذاری حضور سنگ‌های نمکی می‌باشد که برای جدا کردن نمک کوه‌ها از تبر استفاده می‌کردند. اگر می‌خواهید به مناطق طبیعی هرمز برسید باید مسافتی چند صد متری را با پیاده روی طی کنید. در این راه می‌توانید کوه‌های نمک را مشاهده کنید و از منظره لذت ببرید. پس از طی کردن کوه‌های نمک هنگامی که به انتهای دره رسیدید می‌توانید دیواره سنگ نمکی را مشاهده کنید و از زیبایی کم نظیر آن شگفت زده شوید. گفتی است سکوتی که در این دره حکم فرماست باعث می‌شود بازدید کنندگان و گردشگران به فکر فرو بروند.

دره سکوت قشم
دره سکوت قشم
دره سکوت قشم
دره سکوت قشم

معدن خاک سرخ

یکی از بهترین خاک‌های سرخ جهان، خاک سرخ این معدن می‌باشد. از این خاک در صنایع مختلفی همچون صنایع شیشه سازی، رنگ سازی و... استفاده می‌شود. اما در کنار استفاده‌های صنعتی از این خاک، تماشای آن در ساحل هرمز بسیار زیبا و دیدنی است. در این ساحل سنگ و خاک همگی سرخ است. توجه فرمایید در این ساحل نمی‌توان نشست چون لباس کاملا رنگی می‌شود. اگر کمی جلوتر بروید می‌توانید ساحل نقره‌ای را ببینید که همانند ساحل سرخ به رنگ نقره‌ای می‌باشد.

معدن خاک سرخ
معدن خاک سرخ

 

معدن خاک سرخ
معدن خاک سرخ

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی