تهران

جاهای زیبا و دیدنی شمال تهران

جاهای دیدنی شمال تهران
شاید جالب باشد درمورد مناطقی که شاید کمتر به گوشتان خورده اما مناظر فوق العاده ایی دارند بشنوید. مناطقی همانند: دارآباد, دربند, درکه, کاخ سعادت آباد و... با تیجور همراه باشید تا درباره این مناطق دیدنی بیشتر بدانی و به آنجا گاهی سربزنید.

شمال تهران بسیار زیبا و دیدنی است و به دلیله قرار گرفتن در دامنه کوههای البرز از آب و هوای بسیار مناسبی برخوردار است.با هم جاهای دیدنی شمال تهران را مرور می کنیم تا بتوانیم در زمان مناسب برای دیدن آنها برنامه ریزی کنیم.

دارآباد

 نام یکی از محله‌های قدیمی تهران دارآباد است که قبلا یکی از روستاهای پیرامون شهر بود. داراباد از شمال به کوه توچال و از جنوب به محله اقدسیه ختم میشود. بهترین منطقه برای ییلاق است با آب و هوایی که برای تمام سنین نشاط اور و دل نشین است. یکی از پارک های زیبای شمال تهران, پارک دارآباد است. روخانه هایی به نام های دارآباد، کهنه دارآباد یا همان سیر دورود پایین نیز در این محله جاریست. یکی از اصلی ترین مکان های گردشگری این منطقه موزه تاریخی دارآباد است.

مکان های دیدنی شمال تهران

دربند

یکی از محله‌های تهران از دهکده‌های قدیمی شمیران در شمال باغ سعدآباد است.این منطقه بسیار سرد و همواره به دلیل ارتفاع زیاد همواره بارانی است .مردم این محله هنوز هم به زبان تاتی سخن میگویند. کوره‌راهی از دربند آغاز می‌شود و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا  ختم می‌شود. بهترین مکان برای کوه نوردی شناخته شده است. 
تندیس کوهنورد که در میدان سربند در محلهٔ دربند برپا است درسال 1341 توسط رضا لعل ریاحی، پیکره‌تراش و نقاش ایرانی ساخته و سپس نصب شد. امیر شاه قدمی، گروهبان ارتش و مربی کوه‌نوردی مرکز آموزش کوهستانی و مربی اسکی ایران به عنوان مدل معرفی شد و شهرداری هم مبلغ 10 هزار تومان بابت ساخت مجسمه پرداخت. گروهبان شاه قدمی سه سال بعد در سال 1340 در عملیات مربوط به نجات سرنشینان هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری به ارتفاع 3870 متر در سرمای 30 درجه زیر صفر که موفق به نجات افراد آن گشت، از رئیس‌جمهور وقت آمریکا (کندی) مدال لیاقت نیز دریافت کرد. سرهنگ شاه قدمی در سال 1391 در 80 سالگی در تهران درگذشت.

 

میدان تجریش و بازار تجریش

میدان تجریش  یکی از قدیمی ترین محله های شمال تهران است و در منطقه 1 شهرداری تهران که درانتهای خیابان ولیعصر  است، یکی از مکان‌های تجاری و شلوغ تهران به‌شمار می‌رود. میدان تجریش معروف به قله تهران است. این میدان در شمال تهران و در مرکز شمیرانات واقع شده است. این منطقه به دلیل اینکه در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد ،در طول سال دارای آب و هوای معتدل و مایل به سردی است. 

مکان های دیدنی شمال تهران

 بازار تجریش و امامزاده صالح از مکان های گردشگری و زیارتی این منطقه است. این میدان در قدیم به طجرشت معروف بوده است.مقبره امام زاده صالح برادر امام هشتم ,امام رضا(ع) نیز در این میدان قرار دارد. مردم این محله در قدیم به زبان تاتی سخن میگفتن بعضی از بومی ها هنوز هم به این زبان حرف میزنند.

پارک جمشیدیه

یکی از قدیمی ترین پارک ها واقع در شمال تهران است که زیبایی وصف ناپذیری دارد. این پارک برای گردش در فصل بهار و پاییز فوق العاده زیباست. این بوستان در انتهای خیابان باهنر(نیاوران) خیابان فیضیه و امیدوار قرار دارد که به پارک سنگی جمشیدیه نیز معروف است. برای رفتن به پارک جمشیدیه اول باید به میدان تجریش بروید و از آنجا می‌توانید با تاکسی‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند به پارک بروید.
همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه بروید. پارک جمشیدیه تهران از جمله جاذبه هایی است که رنگ و رویی تازه به زندگی در پایتخت غبار آلود و پر ترافیک می دهند. این پارک مورد توجه و علاقه ساکنان تهران و حتی مسافران پایتخت قرار گرفته است. آب و هوای نسبتا خوبی دارد و به خاطر نزدیکی به کوه اولین مکان شروع باران و برف است.

 

مکان های دیدنی شمال تهران
پارک جمشیدیه 


کاخ سعد آباد

کاخ سعدآباد در کوه پایه توچال و دره همیشه سرسبز دربند قرار دارد. مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صدهزارمترمربع وسعت دراین گستره واقع شده است. سعدآباد که از شمال با کوههای البرز, از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش در یک راستا قرار دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است. این کاخ از اول به این وسعت نبوده و با ادغام شدن با باغ های دیگر وسعت آن به مساحت کنونی رسیده است. از باغ هایی که اراضی آنها داخل اراضی سعدآباد شد,باغ آقامحمد جواد گنجه ای است که جزء جعفرآباد بود, از باغ امام جمعه هم مقدار زیادی داخل باغ سعدآباد شد و خانه های جنوبی سعدآباد که مربوط به دوره قاجار بود از نصیرالدوله خریداری گردید و در زمان پهلوی اول به عنوان سربازخانه سعدآباد مورد استفاده قرار می گرفت.سپس باغ های دیگری در اطراف سعدآباد از جمله باغ های سالار جنگ, سپهبد امان ا… میرزا, مستوفی الممالک,شکرا… قوام الدوله, همدم السلطنه خواهر مستوفی و محمود بدر خریداری و جزو سعدآباد گردید.

درب های باغ سعدآباد: 
1- درب نظامیه که رضاخان بیشتر از این در وارد سعدآباد می شد. 
2-  درب زعفرانیه 
3- درب خیابان دربند که محمدرضا پهلوی بیشتر از این در وارد کاخ می شد. 
4- درب میدان دربند 
5و6- دو درب در جعفرآباد 
7- درب رودخانه 
8- درب کاخ سفید 

 

مکان های دیدنی شمال تهران


کاخ نیاوران

کاخ نیاوران واقع در شهرستان شمیرانات است. این کاخ در دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است. این کاخ در کنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می‌شد و در نیاوران  قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود ساخته شد.
در قدیم به دلیل وجود نیزار در این منطقه به نی آوران مشهور بود که امروزه بانام نیاوران از آن یاد می شود .این منطقه محل ییلاق فتحعلی خان قاجار بود. کوشک احمدشاهی آخرین بنایی است که در دوره قاجار ساخته شده است. ساخت این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال 1337 آغاز گردید و در سال 1346 به پایان رسید. بنای این کاخ به مساحتی در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث و اوایل به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شد، اما پس از پایان ساخت به محل سکونت محمدرضاشاه پهلوی و خانواده‌اش مختص شد.

مکان های دیدنی شمال تهران

گلابدره 

این دره از طرف غرب  به امام زاده قاسم  و از سمت شرق  به دره در بند میرسد. این محله قدیمی و دره خوش آب و هوا برای ییلاق در شمال شرق تهران بسیار مناسب است. این دره با مسیر کوهستانی که دارهد همیشه پذیرای کوهنوردانیست که از آنجا می گذرند. گلابدره از محله‌های قدیمی در شهرستان شمیرانات است. در قدیم از این محله به نام محله  امام زاده قاسم یادمی شد. دلیل نامگذاری گلابدره وجود فراوان درختان سیب گلاب در این دره بوده ‌است. ورودی کوه گلابدره دو مسیر خاکی عریض دارد که هر دو مسیر پس از حدود 500 متر با یک پل به هم متصل می‌شوند.گلابدره در ارتفاع 1800 متری دامنه جنوبی کوه‌ های البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمـران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت الله صدر و از غرب به اراضی رودخانه درکـه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش، کارخانه سیمان و منبع نفت شمال‌ شرق تهران محدود می‌شود

یک آبشار کوچک و بسیار قشنگ در آن قرار دارد. بوستان کوهپایه‌ای گلاب‌دره به مساحت 22 هکتار است. این بوستان در دامنه کوه‌های پر از شیب و سنگی دربند قرار دارد. راه رسیدن به گلابدره, میدان تجریش و خیابان دربند است،که در بین راه خیابان گلابدره به طور واضح قابل دیدن است. از میدان تجریش با حدود 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توان از ابتدای خیابان اسداللهی به بوستان گلابدره رسید. 

مکان های دیدنی شمال تهران
آبشار کوچک گلابدره

 

درکه

درکه یکی از محله‌هایی است که در شمال شهر تهران ، واقع شده است. درکه در نزدیکی محله‌های اوین و ولنجک قرار دارد. 
پناهگاه پلنگ چال در کوه‌های درکه و در مسیر صعود به قله توچال  قرار دارد.محله سادات یکی از قدیمی ترین و معروف ترین محله های درکه است.بیشتر اهالی قدیمی درکه از نسل امامزاده سید محمد والی(ع) هستند. محله درکه شامل مسجد جامع، حسینیه، امام زاده، بازارچه است. درکه منطقه ایی توریستی و تفریحی است که همواره پذیرای کوهنوردان و کوه پیمایان است. بهترین زمان برای رفتن به درکه پنجشنبه و جمعه ها می باشد. درکه  یکی از بهترین مناطق برای طبیعت گردی های یک روزه است. رودخانه درکه مشرف به حصارک و از جنوب به اوین و سعادت آباد و از شمال به ارتفاعات توچال و شاه‌نشین محدود می‌باشد. ارتفاع آن بین 1590 متر در جنوبی‌ترین نقطه و 3944 متر توچال و طول دره نزدیک  6 کیلومتر است. در گرمترین ماه های سال دمایی بین 20تا27درجه سانتی گراد دارد.
این محله مترو خور نیست ولی دارای خطوط اتوبوس رانی می باشد.با خط 218 درکه به پایانه تجریش در مسیر خیابان درکه ، بلوار رشید الدین فضل الله ، خیابان مقدس اردبیلی ، خیابان ولیعصر میتوان به محله درکه رفت .

مکان های دیدنی و زیارتی شمال تهران
امام زاده قاسم

 

امام زاده قاسم

امام‌زاده قاسم منطقه‌ایست در شمال تجریش که در دامنه رشته کوه البرز  و در ارتفاع 1700 متری قرار دارد.امام زاده قاسم نوه ی امام حسن مجتبی و پدرزن عبدالعظیم حسنی است .پدر وی حسن بن زید بن حسن بن مجتبی است. امام‌زاده قاسم در شهر تهران  و در شمال منطقه شمیران و در روستای  «دژ علیا » قرار دارد. یکی از مهم‌ترین جلوه های این منطقه، زیارتی بودن این منطقه است که باعث می‌شود مردم به آن منطقه سفر کنند

بنای این امام زاده هشت ضلعی است دیواره های این امام زاده از آجر و گنبد امام زاده از کاشی ساخته شده است. در زمان شاه تهماسب صفوی صندوقی با تاریخ 963 هـ. ق بر روی مرقد امام زاده قاسم قرار گرفته است. ساختمان اصلی در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده  و ایوان این بنا به سمت قبله قرار گرفته است. در ضلع جنوبی بنای قدیمی طاق های دوران صفویه قابل دیدن است. قبرستان امام زاده قاسم به صورت پلکانی در زمین های اطراف قرار گرفته است. "بنا به قول دیگر در کتاب مقتل آقا ملا دربندی، سر قاسم فرزند امام حسن مجتبی تنها سری بود که وارد ایران شد و به ری آورده شد.  پیرزنی که صاحب این خانه (بارگاه فعلی امام‌زاده قاسم) است این سر را در ازای کیسه زر برای یک شب به امانت گرفته و آن را در گوشه‌ای از این خانه دفن کرد و خود در گوشه‌ای پنهان شد. مأمورین آمدند و او را یافته و کشتند، اما سر را نیافتند. تا زمانی که امام‌زاده قاسم، یعنی قاسم بن الحسن بن زید بن الحسن، نوه برادر قاسم معروف کربلا به زیارت سر عموی خویش آمده و در این مکان که تحت تعقیب بود، کشته می‌شود. اکنون در این مکان بزرگ هم سر قاسم وجود دارد و هم امام‌زاده قاسم.
امام زاده قاسم در منطقه بالادژ(که بعدها به نام وی، امامزاده قاسم نامیده شد) به خاک سپرده شد.

امام زاده داوود

این ارامگاه زیبا در انتهای جاده امام زاده داوود در بخش کن واقع شده است. زیارتگاهی که در دوره صفویان ساخته شده و در دوره فتحعلی شاه توسعه یافته است که به واسطه یازده جد به امام دوم شیعیان میرسد. بنای اولیه امام زاده داوود سالها پیش و در اثر سیل ازبین رفت و بنای فعلی جایگزین آن شد. حرم هشت ضلعی کنونی و سرداب زیر آن در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. از ویژگی های این امام زاده وجود مرقد در داخل سرداب است. گفته می‌شود که وی و برخی دیگر از بستگانش در همراهی امام هشتم شیعیان به ایران آمده و شهید شدند. سال تولد ایشان در حدود 440 هجری قمری و شهادت‌شان در حدود سال 480 هجری قمری برآورد شده است.

امامزاده داوود
امامزاده داوود

 

امامزاده داود
امامزاده داود

 

مطلب مفید بود؟
68
14
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی