تهران

جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید- قسمت دوم

جاهای دیدنی اصفهان
در شهر زیبا و تاریخی اصفهان مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که تعدادی از آن‌ها را در قسمت اول این مقاله در تیجور معرفی کردیم. در ادامه به معرفی تعداد دیگری از آن‌ها می‌پردازیم که در هنگام سفر به این شهر با تمام این مکان‌ها آشنا باشید و از نزدیک آن‌ها را ببینید. مانند عالی قاپو و کاخ هشت بهشت اصفهان.

مکان‌های دیدنی شهر اصفهان را در تیجور ببینید (قسمت دوم)

در مقاله "جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید (قسمت 1)" برخی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر اصفهان را معرفی کردیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت دوم باقی مکان‌های گردشگری و دیدنی اصفهان را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کاخ هشت بهشت اصفهان

اصفهان در گذشته یکی از مراکز حکومتی مهم در زمان صفویان بوده است، به همیت دلیل آثار ارزنده و زیبایی را در خود جای داده است. یکی از این اثرها کاخ هشت بهشت است که به آن باغ بلبل اصفهان هم گفته می‌شود. این کاخ زیبا به قدری شکوه و قدرت دارد که گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را برای بازدید از خود به شهر اصفهان می‌کشاند. 

کاخ هشت بهشت اصفهان
کاخ هشت بهشت اصفهان

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان
ساختمان کوشکی که در وسط باغ بلبل قرار گرفته است، قدمت آن به دوران حکومت صفوی باز می‌گردد. این کاخ یکی از قدیمی‌ترین و تنها کاخ به جای مانده از آن دوران می‌باشد. این کاخ بسیار زیبا که متعلق به شاه سلیمان صفوی می‌باشد، در دوره‌های مختلف توسط شاهان زیادی همچون شاه صفی و شاه عباس دوم مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت این کاخ در سال 1080 همزمان با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به پایان رسیده است.

کاخ هشت بهشت اصفهان
کاخ هشت بهشت اصفهان

در دوران قاجاریه این باغ به بانوی اول افتخارالدوله به شرط عدم تغییر در معماری عمارت اختصاص یافت. اما بعدها پس از فوت وی این باغ به وراث رسید و تغییرات زیادی در آن انجام گرفته شد. پس از آن در سال 1343 باغ تحت نظارت وزارت فرهنگ و هنر در آمد و تبدیل به پارک شد. همچنین اداره باستان شناسی از معماران ایتالیایی و ایرانی درخواست کرد که تزئینات زیبایی که در زیر گچ کاری‌های دوران قاجار مدفون شده است را زنده کنند. جالب است بدانید برخی تاریخ‌دانان معتقدند این عمارت را برای اقامت هشت سوگلی پادشاه ساخته‌اند تا آن‌ها در آن جا اقامت کنند به همین علت نام این عمارت هشت بهشت گذاشته شده است.

کاخ هشت بهشت اصفهان
کاخ هشت بهشت اصفهان

معماری کاخ هشت بهشت اصفهان
در وسط باغ بلبل عمارتی دو طبقه قرار گرفته است که این عمارت در فاصله دو متری از سطح زمین و بر روی سنگ‌های مرمرین با ارتفاع سی متر ساخته شده است تا مهمانان بتوانند دید بهتری از باغ داشته باشند. در دو طرف این عمارت پلکانی تعبیه شده است که می‌توانید از آن بالا بروید و وارد ایوان عمارت شوید. همچنین ایوان‌ها همراه با ستون‌هایی بلند چوبی مرین به گچ کاری‌های چشم نوازی شده‌اند. می‌توانید از ایوان‌ها وارد بخش مرکزی عمارت شوید. هنگامی که وارد بخش مرکزی شدید می‌توانید استخر بزرگی را ببینید که در اطراف آن باغچه‌هایی با گل کاری‌های زیبا قرار گرفته است. داخل این عمارت اتاق‌هایی متعدد قرار دارد که هر کدام دارای وسیله‌ها و ابزارهای مختلف و بی‌نظیری است. اگر به اتاق پذیرایی بروید و سر خود را بالا بگیرید می‌توانید موزاییک کاری‌ها و مقرنس‌های زیبای سقف را مشاهده کنید.

کاخ هشت بهشت اصفهان
کاخ هشت بهشت اصفهان

چگونه می‌توانید به کاخ هشت بهشت بروید؟ 
این کاخ در خیابان چهار باغ قرار گرفته است که همین امر باعث شده دسترسی آسانی به کاخ هشت بهشت داشته باشید. می‌توانید بعد از بازدید از سی و سه پل با چند دقیقه پیاده روی به این کاخ برسید.  

مکان‌های دیدنی نزدیک به کاخ هشت بهشت اصفهان
یکی از مزیت‌های کاخ هشت بهشت نزدیکی آن به جاذبه‌های گردشگری دیگر می‌باشد که می‌توانید با کمی پیدا روی به تمامی مکان‌های دیدنی نزدیک به آن دسترسی پیدا کنید.
کاخ عالی قاپو، مسجط شیخ لطف الله، کاخ چهل ستون، میدان نقش جهان 

هتل‌های نزدیک به کاخ هشت بهشت اصفهان
هتل جام فیروزه، هتل ونوس، هتل عباسی، هتل پارتیکان، هتل سفیر، هتل شیخ بهائی، هتل عباسی، هتل ایران

کاخ هشت بهشت اصفهان
کاخ هشت بهشت اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهشتی در یکی از مناطق آرام و به دور از شلوغی‌های کاذب شهر قرار گرفته است که می‌توانید در آن با ابعاد جدیدی از آرامش و زیبایی آشنا شوید. خانه دهشتی که هم اکنون از آن به عنوان یک کافه استفاده می‌شود مکانی دنج برای تمام گردشگران ایرانی و خارجی می‌باشد.

خانه دهدشتی اصفهان
خانه دهدشتی اصفهان

چرا بازدید از خانه دهدشتی اصفهان پیشنهاد می‌شود؟ 
خانه دهدشتی در یکی از مناطق آرام شهر اصفهان قرار گرفته است که فضایی جذاب و رمانتیک دارد. در این خانه کافه و رستوران شیکی قرار گرفته که انواع نوشیدنی‌ها و غذاها در آنجا سرو می‌شود. موقعیت مکانی خانه دهدشتی به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانید به رستوران‌ها، هتل‌ها و مناطق دیدنی دیگر شهر اصفهان دسترسی داشته باشید.

خانه دهدشتی اصفهان
خانه دهدشتی اصفهان

تاریخچه خانه دهدشتی اصفهان
در رابطه با تاریخ دقیق ساخت این خانه اطلاعات دقیقی در دسترس نمی‌باشد اما گفته می‌شود این خانه در دوره قاجار ساخته شده است. این خانه که در تاریخی‌ترین نقطه شهر اصفهان قرار دارد در طی سالیان اخیر بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. لازم به ذکر است این خانه در تاریخ 1385 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری خانه دهدشتی اصفهان
اگر این خانه را به چهار بخش جغرافیایی تقسیم کنیم در بخش شمالی آن اتاق‌هایی سه دری به همراه تالاری زیبا قرار گرفته است. در بخش جنوبی خانه دهدشتی کاملا شبیه به بخش شمالی بوده اما با این تفاوت که فاقد تالار می‌باشد و به جای آن دو دالان بزرگ قرار گرفته است. در بخش غربی این مجموعه یک اتاق پنج دری، دو اتاق سه دری و چند دالان نیز قرار دارد.

خانه دهدشتی اصفهان
خانه دهدشتی اصفهان

هزینه و زمان مناسب برای بازدید از خانه دهدشتی چگونه است؟ 
با صرف زمان حدود دو تا سه ساعت می‌توانید از این مجموعه زیبا دیدن فرمایید و از نوشیدنی‌ها و غذاهای آنجا میل کنید. البته گفتنی است قیمت مواد غذایی در این رستوران کمی بالا می‌باشد. 

فصل مناسب بازدید از خانه دهدشتی چه موقعی است؟
در فصل تابستان هوای اصفهان بسیار گرم است بنابراین بهترین موقع برای سفر به این مکان فصل‌های پاییز و بهار است. همچنین اگر علاقه به شب گردی دارید می‌توانید در شب به این مکان بیایید و از فضای باز حیاط استفاده کنید.

چگونه به خانه دهدشتی اصفهان برویم؟ 
می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی اتوبوس و مترو، خود را به این مکان برسانید که در صورت سفر با مترو باید در ایستگاه امام حسین (ع) پیاده شوید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه دهدشتی
کاخ هشت بهشت، حمام تاریخی علی قلی آقا، میدان کهنه اصفهان، سردر قیصریه، کاخ چهل ستون، میدان نقش جهان

هتل‌های نزدیک به خانه دهدشتی
هتل نقش جهان، هتل معراجی، هتل توتیا، هتل ایران، هتل صبا

خانه دهدشتی اصفهان
خانه دهدشتی اصفهان

منارجنبان اصفهان

یکی از زیباترین سازه‌های شهر اصفهان منارجنبان اصفهان است که در بخش غربی این شهر قرار گرفته است. این منار بنایی کهن است که از دو مناره و یک بقعه تشکیل شده که بر روی قبر عارفی با نام عمو عبدالله کارلادانی ساخته شده است. طول مناره‌های این بنا به 17 متر می‌رسد و جالب است بدانید با تکان دادن یکی از مناره‌ها مناره دیگر هم تکان می‌خورد زیرا مناره‌ها بسیار نازک و سبک هستند که باعث می‌شوند لرزش آن‌ها بسیار محسوس شود. منارهها با کاشی کاری‌های زیبا مزین شده اند و معماری آن سبک ایلخانی دارد. این آثار باستانی در سال 1321 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منارجنبان اصفهان
منارجنبان اصفهان

بخش‌های مختلف منارجنبان

یکی از شاخص‌ترین بخش‌های این بنا مناره‌های آن می‌باشد. جنس مناره‌ها از خشت است که روی آن‌ها با کاشی کاری‌های مشکی، سفید و فیروزه‌ای تزئین شده است. برای بالا رفتن از مناره‌ها داخل هر یک از آن‌ها راه پله‌های مارپیچی کار شده است تا به راحتی بتوانید به پشت بام و بالای مناره‌ها بروید. جالب است بدانید از دوران صفویان تا حال این بنا در حال لرزش است اما تاکنون تخریبی صورت نگرفته است. دلیل این مسئله می‌تواند مربوط به شیار‌هایی باشد که در بین بخش‌های مختلف بنا کار شده و این فاصله باعث شده است به محض تکان خوردن بنا فضای کافی برای جابجا شدن داشته باشد و از تخریب جلوگیری شود. البته گفتنی است با لرزیدن مناره‌ها بخش‌های دیگر این مجموعه هم به لرزش می‌افتند. در بخش‌های مختلف این مجموعه زنگوله کار گذاشته شده است تا لرزیدن را به خوبی متوجه شوند. در گذشته بازدید کنندگان می‌توانستند خود مناره‌ها را تکان دهند اما هم اکنون هیچ شخصی حق لرزاندن آن‌ها را ندارد و فقط در ساختمان، فردی به نام جنباننده حضور دارد که از پله‌ها بالا میرود و مناره‌ها را تکان می‌دهد.

منارجنبان اصفهان
منارجنبان اصفهان

در قسمتی از ایوان این مجموعه مقبره عمو عبدالله قرار گرفته است. در رابطه با این عارف اطلاعات زیادی وجود ندارد اما بر روی سنگ قبر وی نوشته شده است که او در دوره سلطنت سلطان محمد خدابنده زندگی کرده است. همچنین در کنار قبر عمو عبدالله قبرهای دیگری هم قرار گرفته که متعلق به دوران صفوی می‌باشند همچنین این قبرها به رنگ سفید هستند.

در مجموعه منارجنبان امکاناتی همچون نیمکت، فضای سبز، پارکینگ، بوفه و چای‌خانه قرار گرفته است. همچنین برای رفاه حال گردشگران به محض ورود به این مجموعه می‌توانید از فضای سبز لذت ببرید و از فروشگاه‌ها مواد غذایی و تنقلات خریداری کنید.

منارجنبان اصفهان
منارجنبان اصفهان

چگونه به منارجنبان برویم؟ 

در زمان گذشته این مجموعه در بیرون از شهر اصفهان بود که باید مسیر زیادی را برای رسیدن به آن طی می‌کردید اما با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن شهر اصفهان این مجموعه در محله کارلادان قرار گرفته است. 

زمان و هزینه مورد نیاز برای بازدید از منارجنبان چقدر است؟ 
برای بازدید از این مجموعه نیاز است تا مبلغی را بپردازید همچنین زمان مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه تقریبا 2 ساعت است. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به منارجنبان اصفهان
میدان نقش جهان، مسجد حکیم، کاخ چهل ستون 

هتل های نزدیک به منارجنبان اصفهان
هتل چهل پنجره، هتل آسمان، هتل عباسی، هتل کوثر پارسیان

منارجنبان اصفهان
منارجنبان اصفهان

مسجد جامع اصفهان

در این استان زیبا مساجد تاریخی بسیاری قرار گرفته است اما در چند قدمی میدان نقش جهان مسجدی همچون نگین آبی رنگ قرار دارد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند که نام آن مسجد جامع اصفهان است. این مسجد زیبا در انتهای بازار اصفهان قرار دارد و با نام‌های مسجد جمعه اصفهان و مسجد جامع عتیق هم شناخته می‌شود. ساخت این مسجد چند قرن طول کشیده و هر قسمت از این مسجد مربوط به هنر معماری دوره‌های مختلف پس از اسلام می‌شود. نام مسجد جامع اصفهان در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین نام این مسجد در سال 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است.

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

تاریخچه مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان که ساخت آن 12 قرن طول کشیده محلی برای فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی دوران ایلخانی، سلجوقی، تیموریان و آلبویه بوده است. همچنین گفته می‌شود تاریخ ساخت این مسجد با زمان تشکیل اصفهان یکی می‌باشد که بر روی بقایای یک آتشکده با مصالحی همچون خشت خام ساخته شده است. به مرور زمان در کنار این مسجد بازارها، میدان، محلات و بناهای عمومی ساخته شدند و مردم هم در نزدیکی این محل سکونت کردند. 
در گذر زمان و در دوره حکومت عباسیان دستور تخریب مسجد صادر شد که بنایی بزرگ‌تر با شیوه خراسانی در این محل ساخته شد. همچنین به این مجموعه کلاس درس و کتابخانه هم افزوده شد. سپس در دوره سلجوقیان این مجموعه بیشتر تبدیل یه مسجد جامع اصفهان شد و به آن ایوان، شبستان و گنبد نظام الملک هم اضافه شد.

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

معماری مسجد جامع اصفهان
همانطور که گفته شد به دلیل طولانی بودن ساخت این مسجد، سبک‌های معماری زیادی در این مسجد به کار رفته است. ایوان‌های مسجد به طرح مسجد ایرانی است که معماری به کار رفته در این مسجد سال‌ها الگوی معماری ساخت مساجد دیگر بوده است.

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

بخش های مختلف مسجد جامع اصفهان
این مسجد بزرگ از بخش‌های مختلفی همچون: صحن اصلی که چهار ایوان در اطراف آن قرار گرفته است و دو حوض مربعی شکل و چند ضلعی به همراه غرفه‌های دو طبقه‌ای داخل آن قرار دارد ساخته شده است. هنگامی که وارد مسجد می‌شوید دو لوح مربعی شکل را در دو طرف آن خواهید دید که مقدس شمرده می‌شوند. در قرن ششم بخشی از ستون‌ها و دهانه شبستان مسجد تخریب شد و ایوان شمالی جای آن ساخته شد که امروزه یا نام صفه درویش شناخته می‌شود.
گنبد تاج الملک گنبدی دو پوسته است که به سبک رازی ساخته شده است و شامل تزئینات هندسی و آجرها با نقوش زیبا می‌شود. این گنبد زیبا از چهار ضلعی به هشت ضلعی و پس از آن به شانزده ضلعی رسیده است.

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

چگونه به مسجد جامع اصفهان برویم؟ 
برای رسیدن به مسجد راه‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از این راه‌ها این است که باید وارد خیابان کمرزین شوید تا به ورودی مسجد برسید. روش دیگر هم این است که به پارکینگ سبزه میدان بروید و زمانی که وارد بازار شدید در انتخاب بازار به ورودی مسجد برسید.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از مسجد جامع اصفهان چقدر است؟ 
می‌توانید همه روزه از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 16:30 از مسجد بازدید کنید. همچنین برای بازدید از این مجموعه نیاز به پرداخت هزینه است. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به مسجد جامع اصفهان
میدان کهنه، بازار اصفهان، مسجد هارونیه، عصارخانه جماله 

هتل‌های نزدیک به مسجد جامع اصفهان
هتل صفوی، هتل عباسی اصفهان، هتل ستاره اصفهان، هتل هشت بهشت

مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان

عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی قاپو یکی از یادگاری‌های دوران صفوی است که به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. این بنا با گذشت چهار قرن هنوز هم توانسته است ابهت خود را حفظ کند و همراه با گچ بری‌های زیبا و معماری خاص، یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران ایرانی و خارجی باشد.

عمارت عالی قاپو
عمارت عالی قاپو

تاریخچه عمارت عالی قاپو
ساخت این عمارت زیبا به دوران 973 تا 977 خورشیدی باز می‌گردد. هنگامی که شاه عباس اول پایتخت را از قزوین به اصفهان انتقال داد، دستور داد در آن مکان بنایی زیبا بسازند تا دولتخانه حکومتی را در آنجا مستقر کنند. همچنین از آنجایی که ساخت این عمارت تا دوره سوم شاه عباس صفوی به طول انجامید می‌توان گفت مراحل ساخت عمارت تا یک قرن به طول انجامید.

عمارت عالی قاپو
عمارت عالی قاپو

عواملی که عمارت عالی قاپو را یکی از با شکوه‌ترین عمارت‌های تاریخ کرده است گچ‌بری‌های بی‌نظیر و آثار مینیاتوری عمارت می‌باشند. اما نکته جالب این عمارت این است که اگر از روبرو به عمارت نگاه کنید یک کاخ دو طبقه‌ای می‌بینید اما اگر از پشت به آن نگاه کنید یک ساختمان 5 طبقه و اگر از طرفین به آن نگاه کنید بنایی سه طبقه را مشاهده می‌کنید. اما در کل این عمارت یک عمارت 6 طبقه است که ایوان و تالار موسیقی آن از بخش‌های زیبای عمارت می‌باشند. ایوان عمارت بر روی 18 ستون بلند قرار گرفته است که در گذشته مکانی برای گردهمایی شاهان و مهمانانش برای تماشای اسب و چوگان سواری بوده است اما هم اکنون می‌توانید از روی ایوان نمای زیبای مسجد شیخ لطف الله و میدان نقش جهان را تماشا کنید.
اگر از پله‌های باریک طبقه آخر عمارت بالا بروید وارد دنیایی زیبا و متفاوت می‌شوید که می‌توانید گچ‌بری‌های مزین شده‌ای را ببینید که چشمتان را به خود خیره می‌کند. در همین طبقه اتاقی دیگر قرار گرفته که به آن تالار موسیقی گفته می‌شود.

عمارت عالی قاپو
عمارت عالی قاپو

زمان مناسب برای بازدید از عمارت عالی قاپو چه موقعی است؟ 
برای اینکه از سفر خود لذت ببرید بهتر است در فصل پاییز و بهار به دیدن این عمارت بروید و از زیبایی آن لذت ببرید.

چگونه به عمارت عالی قاپو اصفهان برویم؟ 
در فصل بهار که فصلی پر گردش می‌باشد بعید است بتوانید جای پارک برای ماشین شخصی خود در میدان نقش جهان پیدا کنید. به همین علت بهتر است ماشین خود را در پارکینگ پارک کنید و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا تاکسی به این مکان بروید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به عمارت عالی قاپو
مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، بازار اصفهان

هتل‌های نزدیک به عمارت عالی قاپو
هتل ستاره، هتل عباسی، هتل هشت بهشت، هتل صفوی

عمارت عالی قاپو
عمارت عالی قاپو

باقی مکان‌های گردشگری، تاریخی و زیبای شهر اصفهان را در مقاله‌ی بعدی معرفی می‌کنیم.

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی