تهران

در سفر به محلات از این مکان‌ها حتما دیدن کنید

مکان‌های دیدنی محلات با عکس
شهر زیبای محلات که به هلند ایران معروف است هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ طبیعت زیبا و گل و گیاه فراوانی که دارد بسیار معروف است. در این شهر هم می‌توانید به چشمه‌های آب گرم سر بزنید و هم می‌توانید از باغ‌های پر گل و زیبای محلات دیدن کنید و لذت ببرید. در این مقاله جاهای دیدنی محلات را معرفی کرده‌ایم.

در سفر به محلات از این مکان‌ها حتما دیدن کنید

شهر محلات یکی از زیباترین و فوق العاده‌ترین شهرهای ایران است که با جاذبه‌های زیاد خود در تمام طول سال گردشگران و افراد زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. محلات در استان مرکزی قرار دارد و به دلیل وجود گل‌های متنوع و رنگارنگ در این شهر می‌توان از آن به عنوان هلند ایران یاد کرد. البته در کنار این زیبایی‌ها این شهر دارای چشمه‌های آب گرمی است که خاصیت درمانی دارند و برخی از افراد فقط به دلیل وجود همین چشمه‌های آب گرم به این شهر سفر می‌کنند.

در این مقاله به طور مفصل شما را با تمام مکان‌های دیدنی محلات زیبا آشنا می‌کنیم.

مکان‌های دیدنی شهر محلات
مکان‌های دیدنی شهر زیبای محلات

آب گرم محلات

در نزدیکی شهرستان محلات، چشمه‌های آب گرم قرار گرفته‌اند که خاصیت درمانی زیادی دارند که از دوران گذشته تا به حال مردم بسیار زیادی برای درمان بیماری‌های خود به این مکان رفته‌اند. در این مکان شش چشمه آب گرم با نام‌های حکیم، روماتیسم، شفا، سلیمانیه و دنبه شناخته می‌شود. البته دمای چشمه حکیم از دیگر چشمه‌ها کمتر است ولی به دلیل وجود مواد معدنی و درمانی فوق العاده، به ویژه گاز رادون مورد توجه بسیاری از افراد و گردشگران قرار گرفته است. البته باید بدانید این چشمه‌ها از نوع آب گرم عمقی هستند که از بخار خمیره سنگ‌های سوزان داخل پوسته زمین تشکیل شده اند.

آب گرم محلات
آب گرم محلات

سرچشمه محلات

یکی از مشهورترین و پربازدیدترین مکان‌های شهر محلات، سرچشمه محلات است. این سرچشمه در مرتفع ترین نقطه محلات قرار گرفته که از پر آب‌ترین چشمه‌های استان مرکزی به حساب می‌آید. این سرچشمه از دوران گذشته تا به حال بسیار مورد توجه مسئولین بود زیرا علاوه بر آنکه از آن‌ برای تامین آب کشاوری منطقه استفاده می‌شود، به دلیل وجود آب شرب، یکی از جاذبه‌های گردشگری محلات نیز محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این منطقه می‌توان به وجود پارک زیبا، درختان متعدد به ویژه درخت چنار کهنسال و صخره زیبا اشاره کرد که می‌توانید به همراه خانواده و یا دوستان به این منطقه بروید و از مناظر زیبای آن نهایت استفاده را ببرید.

سرچشمه محلات
سرچشمه محلات

آتشکده محلات

در روستای آتشکوه نیم‌ور که یکی از شهرستان‌های محلات است بنایی قدیمی از دوران ساسانیان به جای مانده که با نان آتشکده محلات یا آتشکده آتشکوه و همچنین چار تاقی نیم ور شناخته می‌شود. این آتشکده از سه قسمت اصلی تالار غربی، تالار شرقی و راهرو تشکیل شده است. امروزه افراد و گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان برای بازدید از این مجموعه به شهر محلات سفر می‌کنند که اگر شما هم طرفدار مناطق تاریخی هستید، بازدید از این مجموعه به شما پیشهاد می‌شود.

آتشکده محلات
آتشکده محلات

روستای خورهه محلات

در شمال شرق شهر محلات و در نزدیکی آب گرم محلات و دودهک، منطقه‌ای تاریخی و زیبا قرار گرفته است که در میان افراد محلی به نام روستای خورهه به معنای محل برآمدن خورشید شهرت یافته است. البته باید بدانید کلمه خور در کتاب اوستا به معنای منطقه‌ای ییلاقی شناخته می‌شود که به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی این منطقه، این روستا را خورهه صدا می‌زنند. در این منطقه آثاری تاریخی وجود دارد که مربوط به تمدن بشری از هزاره دوم پیش از میلاد است.

روستای خورهه محلات
روستای خورهه

ستون‌های تاریخی خورهه محلات

همانطور که گفته شد خورهه یکی از شهرستان‌های قدیمی و تاریخی شهر محلات است که به دلیل وجود مناطق طبیعی و آثار تاریخی، یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این شهر محسوب می‌شود. از جمله آثار تاریخی باقی مانده در این شهرستان می‌توان به ستون‌های مدوری اشاره کرد که به سبک معماری سرزمین ایونیا ساخته شده است. قدمت این ستون‌ها به قرن اول میلاد مسیح باز می‌گردد و به نظر می‌رسد که این ستون‌ها باقیمانده عمارت اربابیه است که در سده نخست پیش از میلاد مسیح (ع) احداث شده است. گفتنی است به دلیل نوع معماری به کار رفته در این بنا، در گذشته کارشناسان معتقد بودند که این بنا متعلق به آتشکده دوران باستان بوده است اما با مستندات کشف شده، باستان شناسان این بنای تاریخی را متعلق به خانه اربابی معرفی کردند.

ستون های تاریخی خورهه محلات
ستون های تاریخی خورهه

پل تاریخی باقر آباد محلات

در شهر محلات روستایی به نام باقر آباد قرار دارد که داخل آن پلی تاریخی که قدمت آن به حکومت دوران قاجاریه باز می‌گردد قرار گرفته است. گفته شده است که این پل در زمان حمله روس‌ها به ایران و توسط ایشان، احداث شده است. این پل با سنگ ساخته شده که به دلیل وقوع سیلاب‌های متنوع پل آسیب دید که بعد با همت مسئولان وقت، این پل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

پل تاریخی باقر آباد محلات
پل تاریخی باقر آباد

چنارهای دو هزارساله محلات

یکی دیگر از ویژگی‌های این شهر حضور درختان چنار منحصر بفرد با قدمت هزار ساله است. یکی از قدیمی‌ترین درخت‌ها، درخت پیر محلات است که دارای قدمتی دو هزار ساله است و نماد تاریخی شهر محلات شناخته می‌شود که می‌توانید از این درخت قطور و زیبا در کنار بسیاری از آثار تاریخی و طبیعی دیگر بازدید کنید.

چنار های دو هزارساله محلات
چنار های دو هزارساله محلات

سد باستانی نیم ور محلات

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شهرستان محلات سد باستانی نیم ور است که با نام بند نیم ور شناخته می‌شود. این سد یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های این منطقه است که به منظور ذخیره کردن آب ساخته شده است. گفتی است ساخت این بنا به دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد که به دلیل برخورداری از مناظر زیبا و فوق العاده، به عنوان یکی از مناطق گردشگری و دیدنی این شهر شناخته می‌شود.

سد باستانی نیم ور محلات
سد باستانی نیم ور

قلعه جمشیدیه محلات

قلعه جمشیدیه یکی دیگر از آثار تاریخی محلات است که به دلیل مقاومت و امنیت بالا در برابر نفوذ و حملات دشمنان در میان دیگر قلعه‌های تاریخی از امتیاز بالایی برخوردار است. گفتنی است برخی از مورخان معتقدند افراد این منطقه در زمان یورش آزادخان افغانی به این قلعه پناه بردند و توانستد نجات پیدا کنند. از ویژگی‌های این قلعه می‌توان به تالار روی دروازه که 20 نفر تیرانداز می‌توانستد روی آن قرار گیرند و وسایل ضد حریقی که برای حفاظت از دروازه چوبی کاربرد داشتند اشاره کرد. البته باید بدانید برخی از قسمت‌های این بنا در حال تخریب است که همت مسئولین را می‌طلبد.

قلعه جمشیدیه محلات
قلعه جمشیدیه

دهکده گل و گیاهان زینتی محلات

دهکده گل محلات یکی دیگر از مناطق گردشگری و محبوب است که دارای وسعت 110 هکتاری است و به عنوان بزرگترین دهکده پرورش گل در کشور شناخته می‌شود. این مکان محل مناسبی برای پرورش و توزیع گل‌های مورد نظر گردشگران است که می‌توانند از تمامی گل‌های زیبا بازدید کنند و از آن‌ها لذت ببرند.

دهکده گل و گیاهان زینتی محلات
دهکده گل و گیاهان زینتی محلات

غار یک چاه محلات

یکی از غارهای طبیعی و دیدنی شهر محلات غار یک چاه است که به دوران هزاره سوم قبل از میلاد و تا سده‌های میانه دوران تاریخی پس از اسلام باز می‌گردد. این غار از استالاگمیت‌ها، ستون‌ها، استالاکتیت‌ها، دهلیزها و تالارهای زیبا و فوق العاده‌ای تشکیل شده است که اگر بخواهید از تمام آن‌ها بازدید کنید تقریبا 2 ساعت زمان می‌برد. کف این غار از خاک رس پوشیده شده است و جریان آبی داخل آن وجود ندارد.

غار یک چاه محلات
غار یک چاه

غار آزاد خان محلات

یکی دیگر از غارهای روستای محلات غار آزاد خان است که در روستای سنجه باشی قرار گرفته است. قدت این غار به سالیان پیش باز می‌گردد که از ویژگی‌های آن می‌توان به جریان آب زلال، خنک و گوارا اشاره کرد. منشا آب موجود در این غار باران‌هایی است که از سقف سنگی غار به پایین می‌چکد.

غار آزاد خان محلات
غار آزاد خان

غار شاه بلبل محلات

غار شاه بلبل در کنار اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود از حرمت زیادی میان مردم محلات برخوردار است. شاید این غار به اندازه غارهای دیگر از لحاظ قدمت و بکر بودن در میان گردشگران اهمیت زیادی نداشته باشد اما در نزد اهالی محلات این غار محلی مقدس و قابل احترام است. جالب است بدانید اهالی محلات برای برآورده کردن حاجات خود داخل این غار نذرهایی وقف نیازمندان می‌کنند.

غار شاه بلبل محلات
غار شاه بلبل

بقعه شاه قلندر محلات

بقعه شاه قلندر یکی از بناهای تاریخی شهر محلات است که در روستای انجدان و در دامنه کوه‌های محلات قرار گرفته است. این بنا که متعلق به شاه قلندر از روسای فرقه اسماعیلیه است در زمان ایلخانیان ساخته شده است. این بنا به شکل هشت ضلعی است که در هر ضلع آن می‌توان طاق نماهایی بلند و آجری را مشاهده کرد.

بقعه شاه قلندر محلات
بقعه شاه قلندر

بنای امام‌زاده شاهزاده موسی

این بنا در محله پایین محلات قرار گرفته است و در آن سه تن از سادات ارومیه و از فرزندان امان جواد (ع) با نام‌های ستی امانه، شاهزاده موسی و فاطمه خاتون دفن شده‌اند. این بنا از یک غرفه، بقعه‌ای با دو فضای گنبد، یک ایوان، یک مقبره و یک صحن قدیمی تشکیل شده است. این بنا به شکل مربعی ساخته شده است که در زیر گنبد شرقی شاهزاده موسی و در زیر گنبد غربی بانو نامبرده دفن شده‌اند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی