تهران

لذت کوهنوردی در تهران با معرفی کامل مسیرهای امن و زیبا

کوهنوردی تهران
اگر قصد گردش و تفریح یک روزه در تهران و در دل طبیعت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به دل کوه بزنید و از مسیرهای امن و زیبا برای کوهنوردی آسان استفاده کنید. در این مقاله از تیجور به معرفی مسیرهای کوهنوردی مناسب برای همه افراد پرداختیم تا بتوانید یک سفر یک روزه خاطره انگیزی را در تهران داشته باشید.

لذت کوهنوردی در تهران با معرفی کامل مسیرهای امن و زیبا

در تهران مسیرهای کوهنوردی زیادی وجود دارند که افراد می‌توانند برنامه‌ای یک روزه برای کوهنوردی خود تنظیم کنند و به ارتفاعات و دور از هرج و مرج بروند و چند ساعتی را در آرامش سپری کنند. کوهستان شمال تهران، از جنوبی‌ترین رشته کوه البرز مرکزی است که سمت جنوب آن از شرق به غرب، از دره فرحزاد تا دره دارآباد ادامه دارد. در این مسیر دره‌های بسیار دیگری هم وجود دارند که برخی از آن‌ها شمالی و جنوبی هستند.

بلندترین نقطه این رشته کوه قله توچال است که 3961 متر ارتفاع دارد. اگر شما قصد کوهنوردی هم نداشته باشید می‌توانید به این مکان‌ها بیایید و رستوران‌های آن جا را امتحان کنید.
البته باید توجه داشته باشید که در کنار زیبایی کوه‌ها در زمستان، خطرهای جدی هم وجود دارند که برای پیشگیری از این خطرها باید حتما وسایل مورد نیاز کوهنوردی را همراه خود داشته باشید. همچنین در صورت امکان به همراه افرادی که قبلا کوهنوردی کرده‌اند این کار را انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم شما را با مسیرهای کوهنوردی تهران که امن و زیبا هستند آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

کوه های تهران برای گردش
لذت کوهنوردی در تهران با معرفی کامل مسیرهای امن و زیبا

کوهنوردی در تهران - منطقه دربند

دربند در منطقه یک و قدیمی‌ترین محله تهران قرار گرفته است که یکی از اصلی‌ترین مقاصد کوهنوران برای کوهنوردی است. اگر قصد کوهنوردی در این مکان را دارید باید بدانید که یک مسیر پر پیچ و خمی در پیش روی شما قرار گرفته است که این مسیر از میدان دربند شروع می‌شود. 

برای رسیدن یه قله توچال باید از روستای پس قلعه، پناه‌گاه شیرپلا و آبشارهای دو قلو عبور کنید. به همین منظور توجه داشته باشید که حتما قمقمه همراه خود داشته باشید تا در صورت تشنگی آب میل کنید. 
همچنین علاوه بر کوهنوردی در دربند می‌توانید از رستوران‌های آنجا نیز استفاده کنید.

صعود به توچال از دربند
کوهنوردی در تهران - منطقه دربند

کوهنوردی در تهران - دارآباد

یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی تهران، دارآباد است که در شمال شرقی تهران قرار گرفته است. دارآباد از یک دره زیبا که ارتفاع آن به 1750 متر می‌رسد و تا ارتفاع 2600 متر در جهت شمال غرب و شمال ادامه دارد تشکیل شده است. در این مسیر می‌توانید از چشمه‌های پر آب، آبشارهای بزرگ و کوچک و حوضچه‌های زیبا نیز بازدید کنید. 
در قسمت ورود به مسیر کوهپیمایی در دارآباد می‌توانید کیوسکی را مشاهده کنید که به ایستگاه دوستداران طبیعیت شناخته می‌شود و پس از آن هم ایستگاه پایش کوهستان را در سمت راست می‌توانید مشاهده کنید. کمی جلوتر از این دو، تابلوی راهنمای مسیر و یک پل سنگی قرار گرفته است. 
برای کوهنوردی در مسیر دارآباد سه مسیر یا راه پیش رو دارد که مسیر دره چند صد متر ادامه دارد و پس از آن دیگر نمی‌توانید ادامه دهید و غیر قابل عبور می‌شود. مسیر دره با این که کوتاه است اما با توجه به چشمه‌های آبی در آنجا می‌توانید از مسیر لذت ببرید. اگر شما کوهنورد ماهری هستید و مهارت کافی دارید می‌توانید از شیب تندی که در سمت راست آبشار قرار گرفته بالا بروید و از سنگ‌ها خود را به مسیر اصلی برسانید.
آدرس دارآباد
تهران، دارآباد، خیابان دارآباد، خیابان محبی، کوه دره دارآباد

کوه های تهران برای گردش
کوهنوردی در تهران - دارآباد

کوهنوردی در تهران - مسیر کلکچال

یکی دیگر از محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی تهران، مسیر کلکچال است که مسیری کم خطر همراه با طبیعتی زیبا در شمال شهر تهران قرار گرفته است. این مسیر به دلیل امکانات مناسب و مسیر کمی که دارد یکی از بهترین پیشنهادات برای گردش‌های یک روزه است. 
برای این کوهنوردی باید خود را به پارک جمشیدیه برسانید و بعد از این مسیر به طی کردن حدود 2 ساعت راه با پهنای زیاد و زیگزاگ و کم شیب به مجتمع کلکچال که ارتفاعی حدود 2600 متر دارد می‌رسید. 
توجه داشته باشید که مسیر کوهنوردی کلکچال یکی از کم خطرترین مسیرهای کوهنوردی است اما در فصل زمستان حتما همراه خود کفش مناسب، یخ شکن و باتوم همراه داشته باشید. 
در فصول دیگر از مسیر کلکچال می‌توانید  به سمت شمال غرب بروید و از گردنه گرز دره که بسیار وسیع است خود را به سمت شمال شرقی یعنی قله کلکچال با ارتفاع 3340 متر برسانید و در نهایت به سمت غرب به پناهگاه شیرپلا منتهی می‌شود برسید.

مسیر رفت
کافه اول: ایستگاه یک، کافه دوم: ایستگاه دوم، کافه سوم: ایستگاه سوم و پس از ایستگاه سوم به آبخوری تپه نورالشهدا می‌سرید که بعد از آن اردوگاه قرار گرفته است.

آدرس کلکچال
میدان تجریش، خیابان شهید باهنر شرقی، بعد از جامران، خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه

راحت ترین مسیر صعود به توچال
کوهنوردی در تهران - مسیر کلکچال

کوهنوردی در تهران - مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

مسیر کوهنوردی ولنجک یکی دیگر از قدیمی‌ترین مقاصد کوهنوردی است که در تهران قرار گرفته که قله آن دارای ارتفاع 3960 متر است و در میان رشته کوه البرز قرار دارد. این مسیر در میان کوهنوردان بسیار محبوب است و کوهنوردان پیشهاد می‌دهند که اگر قصد دارید در این مسیر کوهنوردی کنید حتما آمادگی جسمانی داشته باشید. 
جالب است بدانید توچال در لغت به معنای چال آبگین است که به دلیل اینکه قله توچال در کنار دریاچه‌ای از یخ طبیعی قرار گرفته است به این نام شناخته می‌شود. 
در ابتدا این مسیر از ولنجک شروع شده و پس از آن پارکینگ و ایستگاه یک که تله کابین است ادامه دارد. مسیر مناسب راهپیمایی که به صورت مارپیچ و شیب کم است تا ایستگاه دوم تله کابین ادامه دارد که این مسیر حدود یک ساعت از هم فاصله دارند. از ایستگاه دوم تا ایستگاه پنج هیچ خدمات رفاهی وجود ندارد به همین علت حتما همراه خود آب و مواد غذایی کافی داشته باشید. 
توجه: کوهنوردی در این مسیر در فصل زمستان خطرات خاص خود را به دنبال دارد و امکان ریزش بهمن نیز وجود دارد، به همین علت قبل از رفتن به این مکان، ابتدا وضعیت آب و هوا را چک کنید.

راحت ترین مسیر صعود به توچال
کوهنوردی در تهران - مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

امکانات توچال
رستوران و کافه‌های متفاوتی در مسیر راهپیمایی، فود کورت توچال، بام تهران، ایستگاه‌های متلف تله کابین، پیست اسکی، پارکینگ ورودی و ایستگاه اول تله کابین وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آدرس توچال
تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران

صعود به توچال از دربند
کوهنوردی در تهران - مسیر ولنجک (تله کابین توچال)

کوهنوردی در تهران - درکه (پلنگ چال)

یکی از مسیرهای پرطرفدار و پر تردد در میان مسیرهای کوهنوردی تهران، مسیر درکه است. ارتفاع این منطقه کوهستانی به 2550 متر می‌رسد که از کنار رودخانه زیبایی می‌گذرد. این مسیر در فصل زمستان تا منطقه ذغالچال ایمن و مناسب است. مسیر اصلی راهپیمایی این مسیر، راه درکه به سمت پلنگ چال یا ایستگاه شماره پنج توچال است که در روزهای تعطیل افرادی بسیاری برای کوهنوردی از این مسیر عبور می‌کنند. این مسیر شش کیلومتر طول دارد که در طول مسیر می‌توانید از داخل دره و کنار رودخانه عبور کنید. با توجه به اینکه این مسیر در روزهای تعطیل شلوغ می‌شود اگر قصد آرامش در این محل را دارید، روزهای دیگر را برای پیاده روی انتخاب کنید. 

امکانات درکه
کافه‌ها و قهوه خانه‌ها، رستوران‌ها، سرویس بهداشتی، مسجد جامع درکه، مرکز اطلاع رسانی فدراسیون کوهنوردی، بانک، بازار میوه و تره بار

آدرس درکه
تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

کوهنوردی در تهران - درکه (پلنگ چال)
کوهنوردی در تهران - درکه (پلنگ چال)

مسیرهای کوهنوردی کم تردد، برای کوهنوردان حرفه‌ای

در مطالب بالا پر تردد ترین و مطمئن‌ترین مسیرهای کوهنوردی را مشاهده کردید که می‌توانید بدون هیچگونه دغدغه و نگرانی به دل طبیعت بزنید. اما در کنار مسیرهای مطمئن، مسیرهای خطرناکی هم وجود دارند که نیاز به مهارت و ایمنی بالایی برای کوهنوردی دارند. همچنین در فصل زمستان برای عبور از این مسیرها وجود راهنما لازم و ضروری است.

کوهنوردی در تهران - مسیر گلابدره

مسیر کوهنوردی گلابدره که در میان کلکچال و دربند قرار گرفته است ارتفاع 1800 متری دارد که تا ارتفاع 2250 متر هم امتداد دارد. در این مسیر با یک ساعت پیاده روی به دره وزباد می‌رسید که در آن‌جا آبشار کوچکی قرار گرفته است. این آبشار مقصد نهایی افرادی است که دیگر قصد ادامه کوهنوردی ندارد. همچنین باید بدانید که در این مسیر بر خلاف مسیرهای دیگر از هیچگونه امکانات رفاهی مانند کافه و رستوران خبری نیست. در سمت چپ مسیر می‌توانید به گلابدره برسید و از سورتمه سواری لذت ببرید. 

آدرس گلابدره
تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم

کوهنوردی مسیر گلابدره
کوهنوردی در تهران - مسیر گلابدره

کوهنوردی در تهران - مسیر فرحزاد

یکی دیگر از مسیرهای پر خطر کوهنوردی مسیر فرحزاد است که در ارتفاع 1650 متری قرار گرفته است. در این مسیر از یک جاده خاکی پیچ در پیچ به طول 15 کیلومتر عبور می‌کنید و در نهایت به حرم مطهر امامزاده داوود که ارتفاع 2600 متری دارد می‌رسید. جالب است بدانید این مسیر یکی از مشهور ترین و قدیمی‌ترین مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران است. پیاده روی در این جاده حدود 5 ساعت زمان می‌برد و برخی افراد این جاده را با ماشین‌های دو دیفرانسیل و شاسی بلند طی می‌کنند.

آدرس فرحزاد 
تهران، گلاب دره، خیابان شهید باهنر، خیابان مقدسی، خیابان میری، امامزاده قاسم

کوهنوردی در تهران - مسیر فرحزاد
کوهنوردی در تهران - مسیر فرحزاد

کوهنوردی در تهران - مسیر حصارک

یکی دیگر از مسیرهایی که جزو مسیرهای پرخطر کوهنوردی محسوب می‌شود، مسیر حصارک است که در شمال غربی تهران قرار دارد. این مسیر تقریبا جزو ناشناخته‌ترین مسیرها است که از دو مسیر تشکیل شده است. حصارک دارای ارتفاع 1670 متری است که از شمال حصارک آغاز و تا آبشاری به همین نام ادامه دارد.

دومین مسیری که می‌توانید برای کوهپیمایی انتخاب کنید مسیر بالای این قله است که به قله بند عیش به ارتفاع 2760 متری ختم می‌شود. 

آدرس حصارک: تهران، حصارک، بزرگراه باکری شمال، خیابان سیمون بولیوار شرق، خیابان سیمون بلوار غرب، میدان دانگشاه آزتد، بلواز شهدای حصارک

مطلب مفید بود؟
3
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی