تهران

رامسر کجا بریم

جاهای دیدنی و گردشگری رامسر
در این مقاله به معرفی بهترین مکانهاهای دیدنی رامسر برای علاقه مندان سفر می پردازیم با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی رامسر

رامسر یکی از زیباترین شهرهای مازندران است . به رامسر عروس شهرهای شمالی ایران و همچنین نگین مازندران نیز لقب داده اند. بهترین زمان برای سفر به این شهر در فصل بهار و پاییز است، نیمه دوم فروردین ،اردیبهشت، خرداد و مهر ماه بهترین زمان برای سفر به مازندران است چون هوا در این ماه ها بسیار دلپذیر و هوای رامسر متعادل است ولی در فصل تابستان گرم و شرجی است و رطوبت هوا شدید و آزاردهنده و بسیار گرم است. و در فصل زمستان هوا بسیار سرد است اما اطراف رامسر روستاهایی مانند جنت رودبار, گرسماسر و جواهرده در تابستان نیز بسیار خنک و لذت بخش هستند.

جنگل های اطراف رامسر بسیار دیدنی است. بخصوص مسافران و گردشگرانی که به هوای بارانی و مه آلود و ابری علاقه‌مند هستند به تماشای این جنگل‌های زیبا بروند. اگر در تابستان و مرداد ماه به رامسر سفر کردید حتما به مراسم گلکار که در روستای جواهرده که در 30 کیلومتری رامسر به یکی از مراسم های زیبای استان مازندران است بروید و از آن دیدن کنید . این مراسم هر ساله در 17 مرداد ماه برگزار می‌شود . مردم روستا دیوار مسجد آدینه را با گلی که به جای آب از شیر تازه دام تهیه می‌شود گلکاری می‌کند و معتقد هستند این کار باعث می‌شود محصولات دامی و کشاورزی شان پربرکت شود.

 

روستای جواهرده
روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده در27کیلو متری رامسر واقع شده است و به دلیل شرایط آب و هوایی خوبی که دارد باعث شده که گردشگران و مسافران زیادی  را به خود جلب کند. این روستای زیبا به دالان بهشتی در عروس شهرهای ایران در رامسر معروف است. در سال 1350 مهندسان آلمانی با تلاش خود مسیری با پیچ های جالب ساختن که باعث می‌شود در طول مسیر خسته نشوید و از طبیعت بی نظیر آن لذت ببرید. جواهرده به اقیانوس ابر نیز معروف است  و گردشگران برای دیدن این پدیده طبیعی و بسیار زیبا به این روستا سفر می‌کند تا در انبوهی از ابرها غرق شوند .

بهترین زمان برای سفر به جواهرده آخر خرداد و سه ماه تابستان است. جواهرده چون در ارتفاعات 2000 متری البرز قرار دارد آب و هوای همیشه خوب و  خنکی دارد. و در اواخر بهار و تابستان معتدل و سرد است. از جاذبه‌های گردشگری جواهرده می‌توان به آبشارهای فصلی و دائمی، جنگل صفارود، دریاچه قو، مسجد آدینه، گورهای تاریخی گبری نام برد. جنگل نوردی و قله نوردی از فعالیت های جذابی است که می توان در جواهر ده انجام داد.

 

تله کابین نمک آبرود
تله کابین نمک آبرود

نمک آبرود

شهرک نمک آبرود بین راه چالوس به تنکابن در 12 کیلومتری چالوس قرار دارد. نمک آبرود از شمال به دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات مدوین می‌رسد. در جنوب نمک‌آبرود جنگل فشرده و جاذبه های بی نظیر قرار دارد. و پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد 700 ساله در شمال شهرک واقع شده است.

طراح شهرک را مهندسین مشاور داض،چرخاب، و هواردهمفری انجام دادند. که از ساخت این شهرک دو هدف داشتند: یکی ایجاد شهر اقامتگاهی ودیگری تفریحگاهی برای جذب جمعیت و به این صورت نمک آبرود به دو بخش مسکونی و توریستی تقسیم شده است . وقتی مسافری وارد شهرک نمک آبرود می شود حوصله اش سر نمی رود. معروفترین جاذبه گردشگری این شهرک تله کابین آن است که بلندترین تله کابین در ایران است.

وقتی سوار تله کابین می شوید از بالا می‌توانید رشته کوه های سرسبز البرز را ببینید و از بین جنگل های سرسبز آن عبور کنید. و از هوای بی نظیر و دلپذیرش لذت ببرید. نمک آبرود دو تله کابین دارد که از سال 1072 شروع به کار کرده است. که خط یک آن در ارتفاع 970 متری خط 2 آن در ارتفاع 700 متر از سطح دریا به قله دیو حمام با غارهای طبیعی می‌رسد.

سورتمه نمک آبرود یکی دیگر از جاذبه های تفریحی شهرک است و اولین سورتمه ایران است که از بین جنگل عبور می‌کند و سرعت آن 25 کیلومتر در ساعت است. کسانی که اهل هیجان هستند ماشین چهار چرخ تجربه بی نظیری است. همچنین پیست کارتینگ برای نوجوانان و بزرگسالان از دیگر جاذبه های گردشگری و تفریحی شهرک نمک آبرود است. بخش هیجان انگیز این شهرک زیپ‌لاین است. که از یک کابل اویزان می شوید و در حالی که زیر پایتان خالی می شود از یک طرف به طرف دیگر می روید. بزرگترین پینت بال جنگلی ایران در نمک آبرود قرار دارد . پیست دوچرخه سواری هم از دیگر جاذبه‌های شهرک است که از بین درختان بلند و سر به فلک کشیده و کنار ساحل خزر تجربه بی نظیری را رقم می زنید. وقتی به نمک آبرود می‌رسید از پل چوبی معلق آن غافل نشوید.

 

تله کابین رامسر
تله کابین رامسر

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. در سال 1383 مجموعه تفریحی تله کابین رامسر ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. گردشگران از مناطق زیبا و کوهستانی این ناحیه و جنگل های سرسبز ش لذت ببرند. تله کابین رامسر بزرگترین و معروفترین تله کابین ایران است که از بین کوه و دریا و در بالا جنگل‌های سرسبز رامسر عبور می‌کند. تله کابین ساحل خزر و تا بالای کوه ایلمیلی امتداد دارد .وقتی از تله کابین به پایین نگاه می کنید تمام شهر رامسر و بخشی از شهر چابکسر را خواهید دید. ایستگاه بام معروفترین ایستگاه تله کابین رامسر است.

 

جنگل دالخانی رامسر
جنگل دالخانی رامسر

جنگل رامسر

جنگل رامسر به علت زیبایی آن در میان گردشگران به دالان بهشت معروف است. دالخانی روستایی از بخش مرکزی رامسر و 30 کیلومتری آن است. و نزدیک بودن جنگل‌های 600 هزار متر مربعی رامسر به این روستا، باعث شده است این  جنگل‌ها به جنگل دالخانی شناخته شوند. سرسبزی این جنگل ها باعث شده گردشگران به این منطقه بیایند و علاوه بر درختان سر به فلک کشیده و انبوه آن از آب و هوای بی نظیر و طبیعت آن نیز لذت ببرند. مهمترین جاذبه دالخانی مه غلیظ آن است که مسافران را به این منطقه می‌کشاند.

علاوه بر این زیارتگاه های این منطقه که باعث جذب گردشگران شده است. این زیارتگاهها عبارتند از: امامزاده سید هاشم، سید فاطمه آغورکی، امامزاده سید قاسم خوشکا، امامزاده چاک و تلیچکوه.

در بیشتر فصل‌های سال می توان به این جنگل آمد. هوای مطبوع آن باعث شده حتی در تابستان هم هوای شرجی و آزاردهنده ای نداشته باشد و شب هایش خنک باشد. فقط در فصل زمستان لباس گرم همراه داشته باشید. در جنگل دالخانی می توان انواع درختان ازگیل، فندق، ولیک، کوله خاس، مندی یا کلهو، زرشک، بلوط و گوجه جنگلی را ببینید.

 

آبشار ایج
آبشار ایج

آبشار ایج یا آبشار ده قلو رامسر

رامسر به خاطر داشتن کوه های مرتفع و بارش فراوان آبشارهای زیبا و فراوانی را دارا است. از ذوب شدن برف های کوه خشه چال در ارتفاعات اشکور علیا آبشار ایج پدید آمده است. آبشار ایج به سمت دره ایی عمیق سرازیر می‌شود و از صخره ای برروی صخره دیگر می ریزد و همین امر باعث به وجود آمدن آبشار های بسیاری می شود. به همین خاطر به این آبشار ، آبشار ده قلو نیز می گویند. آب فراوان و خروشان و وجود فضاهای غار مانند که در زیر سنگهای آبشار تشکیل شده باعث زیبایی چند برابر آن شده است. این آبشار زیبا در فاصله کمی از روستای ایج از توابع اشکورات قرار دارد. یخچال‌های دائمی خشه چال ،دره زیبای اشکور، چشمه های اطراف، آب و هوای ییلاقی و همچنین پوشش گیاهی معطر اطراف آن باعث شده مکان برای گردشگران و مسافران باشد.

 

قلعه مارکو رامسر
قلعه مارکو رامسر

قلعه مارکو

بر روی کوه مارکو قلعه ای حدود 600 متر مربع که قدمت آن  به سده سوم هجری قمری می رسد. و همینطور به خاطر نوع معماری بنا مشابه  قلعه بابک است. در نوشته های تاریخی آمده است چون این منطقه مکان زندگی اقوام مارد بوده است به همین دلیل نام این کوه و قلعه مارد کوه نامیده شده است که به مرور زمان به مارکوه تغییر نام داده است. این قلعه در شهر کتالم رامسر واقع شده است که در سال 1379 جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از این بنای تاریخی بزرگ فقط چهار حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن باقی مانده است. مصالح استفاده شده در این بنا از سنگ و گچ و ساروج است. از بالای این اثر تاریخی می‌تواند چهار جهت را تحت نظر داشت. از شمال دریا، از جنوب کوه‌های البرز، از شرق تا تنکابن و از غرب تا رامسر  را می توان دید. قلعه مارکو در گذشته استفاده نظامی داشته است. برای بازی و تماشای قلعه باید 311 پله را بالا بروید. در مسیر از زیبایی‌ها و سرسبزی منطقه نیز لذت ببرید درختانی مثل شمشاد، بلوط، ازگیل ،همچنین باغ ها و بوته ها در مسیر قلعه خودنمایی می کند و زیبایی خاصی به این منطقه داده است.

این قلعه در گذشته نام‌هایی مانند سعادت کوه، مبارک کوه، قلاچکوه، سفالین کوه نیز داشته است. در فصل بهار هوا بسیار مطبوع است. اما  از هوا غافل نشوید لباس مناسب با خود داشته باشید. در تابستان به علت وجود ارتفاع هوای خوب و دمای پایین برای مسافرت به این منطقه مناسب است. در فصل پاییز به علت بارندگی باید از قبل آب و هوای منطقه را در نظر داشته باشید. اما طبیعت گردان نمی توانند از زیبایی های فصل پاییز و طبیعت رنگارنگ آن چشم‌پوشی کنند و از آن لذت نبرند. در فصل زمستان هم این منطقه بسیار هیجان انگیز است در طول زمستان شاید پوشیده از برف نباشد اما با آمدن سرما ممکن است در این منطقه برف نیز ببارد ولی با این حال نمی توان از زیبایی طبیعی آن صرف نظر کرد.

 

پارک جنگلی صفارود
پارک جنگلی صفارود

پارک جنگلی صفارود

در 9 کیلومتری جاده سبز پوش جواهرده رامسر پارک جنگلی زیبایی به نام صفارود قرار دارد. در داخل پارک صفارود چشمه آب معدنی قرار دارد که یکی از ویژگی‌های این بوستان جنگلی است. این منطقه به نام منطقه  آب معدنی نیز معروف است. وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، هوای مطبوع و جاده هایی ‌که از میان جنگل عبور می کنند باعث شده گردشگران زیادی برای دیدن این طبیعت زیبا به این منطقه بیایند. این بوستان یکی از تفریحگاه های طبیعی رامسر است که در میان دره و کنار صفا رود به یکی از جاذبه‌های دوست داشتنی و طبیعی شهرستان تبدیل شده است.

 

 

آب های معدنی سادات محله رامسر
آب های معدنی سادات محله

آب های معدنی سادات محله

وجود گازهای هیدروژن، دی‌اکسید کربن  و سولفور در چشمه آب گرم و آب های معدنی  باعث  اثرات درمانی و دارویی می شود و برای بیماری‌های مفصلی،استخوانی و پوست مفید است. یکی از بهترین آب  گرم های معدنی ایران، آبگرم سادات محله رامسر است. سادات محله در 5 کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد. آبگرم سادات محله یا سادات شهر به صورت استخر در آمده است و از چشمه اصلی به صورت لوله به داخل استخر هدایت شده است. این آب گرم یکی از مکان های دیدنی و جذاب رامسر به شمار می‌رود. و دلیل آن وجود املاح معدنی خاص آن است. از آب گرم سادات محله می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد از جمله می‌توان از آن به عنوان بخور استفاده کرد. دمای آب گرم 42 درجه سانتیگراد است که می‌توان با استفاده از آن به آرامش رسید. آب گرم سادات محله برای بیماریهای عصبی، روماتیسم،بیماری های قلبی و عروقی ،بیماری های عضلانی مفید است.

 

ییلاق دیدنی گرسماسر رامسر
ییلاق دیدنی گرسماسر رامسر

ییلاق دیدنی گرسماسر

در 60 کیلومتری شهر رامسر ییلاقی بکر و زیبا به نام گرسماسر قرار دارد. نام آن از کوه گرزمان سر، گرفته شده است که به زبان محلی یعنی بالای بهشت است. گرسماسر قله های بسیاری دارد. و به بلندترین قله رامسر یعنی سماموس راه دارد. که همین امر باعث شده است کوه نوردان برای صعود قله به این روستای زیبا بیایند. به این منطقه زیبا ییلاق ابرعا نیز گفته می شود. هرساله گردشگران زیادی برای بازدید و تماشا به این منطقه زیبا می ایند. شغل مردم این منطقه کشاورزی، دامداری، پرورش عسل و فروش گیاهان دارویی مثل گاوزبان و بابونه که به فراوانی در این محل یافت می‌شود می باشد.

گرسماسر منطقه ایی کوهستانی است و زمستان‌های این منطقه بسیار سرد است و در فصل بهار و تابستان و پاییز چشم انداز زیبایی دارد و ارتفاعاتش پوشیده از درختان انبوه است که برای هر بیننده ای لذت‌بخش است. و در تابستان هوای این منطقه معتدل است. در این منطقه قلعه ای قرار دارد که از آثار تاریخی حسن صباح بوده است و فقط بقایای دیوار قلعه گرزمان باقی مانده است. و سنگ و ملاط بر روی قله مخروطی سنگی ساخته شده است. گرسماسر منطقه ای زیبا و پر از دشت های پرگل و چشمه‌های آب کوچک و بزرگ است. چشمه های امیرخانی که جزو چشمه های آب معدنی سرد است از جمله زیبایی های طبیعی روستای گرسماسر است.

عمارت کاخ مرمر رامسر
عمارت کاخ مرمر رامسر

عمارت کاخ مرمر رامسر

این کاخ به دستور رضا شاه در سال 1316ساخته شد. پس از رضاشاه محمد رضا شاه پهلوی و همسرش ثریا اسفندیاری برای ماه عسل در این کاخ اقامت کردند. این کاخ در میان باغی قراردارد که گیاهان تزئینی و اولین نهال های مرکبات اصلاح شده در آن کاشته شده است. و یکی از متنوع ترین باغ های ایران است. نام دیگر این کاخ تماشاگه خزر و نام قدیمی تر آن کاخ مرمر است. البته نام های دیگری هم دارد مانند کاخ سلطنتی رامسر، باغ رامسر، موزه کاخ رامسر و کاخ موزه مرمر .

کاخ موزه رامسر در زمینی به مساحت 600متر مربع با همکاری معماران ایرانی و آلمانی با مدیریت مهندس هوانس غریبیان ساخته شد. کاخ مرمر با سنگ رگه دار اونیک مشهد با قطر 30 سانتی متر نماکاری شده است. حوض مدوری در جلو کاخ ساخته شده است که جزوی از بنا محسوب می شود. در باغ رامسر پنج عمارت دیگر بنا شده است. حمام قدیم کاخ تنها در زمان رضا شاه مورد استفاده قرار می گرفت. و بعد از  سال 1320 در داخل کاخ حمام جدیدی ساخته شد.

حمام قدیم شامل خزینه آب گرم، خزینه آب سرد، حوض سربین و... بوده است. و منبع گرمایش آن آتش خانه با سوخت هیزم بوده است. این عمارت به دلیل جاذبه های ویژه ایی که دارد به ثبت آثار تاریخی رسیده است و از پربیننده ترین جاذبه های استان مازندران است. و علاقه مندان داخلی و خارجی زیادی برای بازدید به این مکان می ایند.


مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی