تهران

جاهای دیدنی و تفریحی اطراف شیراز

جاهای دیدنی اطراف شیراز
در این مطلب مناطق گردشگری و دیدنی اطراف شیراز را برای شما معرفی می کنیم. با مجله تیجور همراه باشد.

جاهای دیدنی اطراف شیراز بسیار متنوع و  زیاد می باشد. در اینجا ما برخی از معروفترین آنها را برای شما گرداوری کرده ایم که با همدیگر مرور می کنیم.

دریاچه مهارلو

در شهرستان سروستان استان فارس دریاچه ای وجود دارد که نام های مختلفی دارد از جمله :ماهلویه, مهلویه, مهنو یا نامهای قدیمی مانند جنگال یادریاچه نمک. 
ولی نام شناخته شده آن دریاچه مهارلو است .این دریاچه بسیار شور است که هرساله نمک زیادی از آن به دست می‌آید. مهمترین پرنده ای که در این دریاچه زندگی می کند  فلامینگو است. از دیگر پرندگان این منطقه می‌توان از آب جلیک, چوکا, آنقوت, اردک سرسبز،  مرغابی و تنجه نام برد .آب دو رودخانه فصلی خوشک و سلطان آباد به این دریاچه می‌ریزند. کشنده قرمز نوعی جلبک است که به شوری مقاوم بوده و در این دریاچه رشد می‌کنند و وقتی شوری آب دریاچه بیشتر می‌شود این نوع جلبک رشد زیادی می‌کند,که این امر باعث کاهش اکسیژن در دریاچه می‌شود که برای آبزیان این دریاچه بسیارخطرناک است.

از خشک سالی که از سال 1387 در منطقه به وجود آمده باعث شده از این دریاچه بجز نیزارها و تالاب ها چیزی باقی نماند و در سال 1395 صددرصد خشک شد ولی با بارندگی دو سال اخیر دریاچه جان دوباره گرفت. گردشگران زیادی وقتی به شیراز سفر می‌کنند از این دریاچه رنگ خون نیز بازدید می کنند. دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شهر شیراز در روستایی به همین نام قرار دارد. این روستای قدیمی به زمان صفویه برمی گردد و قدمت دیرینه ای  دارد. درقدیم به آن دشت گل نیز می‌گفتند . روستای مهارلو در دامنه های جنوبی رشته کوه های زاگرس واقع شده است .خانه های روستا طاق های بلند و پنجره های قوس داری دارد که زیبایی این روستا را دو چندان کرده است. 
بقعه خدیجه بانو هم در بالای تپه ای در روستا است که مسافران وقتی به این روستا سفر می‌کنند از این بقعه هم دیدن می‌کنند.

 

دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو


آبشار کوهمره سرخی 

کوهمره سرخی جز شهرستان شیراز است که سرزمینی کوهستانی و جنگلی است. دلو بلندترین قله آن است. 
آبشار کوهمره سرخی  در منطقه جنگلی در روستای رمقان است . کوهمره منطقه باستانی است و نام آن در دوران صفویه ثبت شده  است و به سه بخش تقسیم می شود: کوهمره نودان، کوهمره سرخی و کمره جروق. روستای رمقان آبشارهای بسیاری و جنگلی با درختان زیبای بلوط دارد. کوهمره سرخی آخرین رشته کوه از رشته کوه زاگرس جنوبی و منطقه‌ای پربارش و جنگلی است. آبشار کوهمره در 50 کیلومتری شهر شیراز در کوهمره سرخی واقع شده است و برای دیدن آن باید نیم ساعت پیاده از روستا تا آبشار را پیمود .چشمه ابوالخیر که از دل کوه های کوهمره به وجود آمده باعث به وجود آمدن این آبشار شده است.

 

آبشار کوهمره سرخی
آبشار کوهمره سرخی

روستای قلات

این روستا کوهپایه ای در میان درختان و باغ های سرسبز و چشمه ای زیبا در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است .مردم این روستا معاش خود را از طریق دامداری و باغداری و کشاورزی نیمه سنتی می گذراند. حرفه اصلی آنها گیوه بافی است. مردم این روستا به زبان فارسی میانه جنوب غربی صحبت می‌کند. از تعداد بناهای تاریخی در این روستا می‌توان به کلیسایی که در زمان جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده اشاره کرد که دیوارهای بیرونی آن در حال ویرانی است و حمامی که بزرگان این روستا اعتقاد دارند که سعدی در آن حمام کرده است.

از دیگر دیدنی های این روستا میتوان  آسیاب های آبی و حجاری ها و حکاکی هایی که در منطقه انجام شده است را نام برد.  مهم تر از همه قلعه قزل ارسلان است که جز ثروت تاریخی روستا به حساب می آید. روستای قلات که به بهشتی در شیراز معروف است از درختان چند هزار ساله و چشمه‌های آب و باغات بسیار زیاد از جمله: انگور, انجیر, انار, آلو, زردآلو گوجه سبز ,بادام و گردو می توان نام برد. در فصل بهار این روستا واقعا زیبا و دیدنی است و کم از جشنواره شکوفه های گیلاس ژاپن ندارد.

آب و هوای این روستا خنک است اگر در گرمترین فصل سال هم به این روستا بروید هوا خنک است . خانه های این روستا از سنگ و خشت گل و گچ و چوب به صورت پلکانی ساخته شده است. که در میان آنها درختان سر به فلک کشیده است که زیبایی آن را دو چندان می کند. این روستا یکی از زیباترین مناطق گردشگری شیراز به شمارمی آید و گردشگران زیادی برای بازدید به این روستا می آیند تا از آبشارهایش که از میان صخره ها عبور میکند دیدن کنند. همین طور در کنار رودخانه های شب شتری و چشمه انجیری و گیاهان خودرو و دارویی مثل ختمی, آویشن ,بومادران, پونه و مرزه زیبایی بی نظیر به روستا بخشیده است. از غذاهای محلی را هم می‌توان به آش رشته عدسی, کشک و گردو و کشک و پیاز اشاره کرد.

 

روستای قلات در اطراف شیراز
روستای قلات در اطراف شیراز


چشمه جوشک

یکی از چشمه های پرآب اطراف شیراز چشمه جوشک است که در مسیر حرکت خود باغها ومزرعه های زیادی را آبیاری می‌کند. این چشمه در 24 کیلومتری شهر شیراز در روستای قمصر قمیشه قرار دارد و آب مورد نیاز این روستا توسط این چشمه تامین می شود. رودخانه اعظم از جوشش این چشمه به وجود آمده است که در مسیر, باغ های روستاهای قصرالدشت ,منصور آباد و قمصر قمیشه را آبیاری می‌کند که باغ هایی مثل انار, زردآلو و سیب را در این مسیر پدید آورده  است.

فصل هایی که برای گردش این چشمه مناسب است فصل بهار است که هوای آن عالی است و در فصل تابستان هوای داخل شهر گرم است ولی اطراف چشمه هوای فوق العاده خنک همراه با نسیم  وبرای گردشگران لذت‌بخش است. در فصل پاییز و زمستان آب و هوای این چشمه سرد می شود. مردم شهر شیراز هم هر وقت می‌خواهند از آب و هوای گرم و خشک شیراز دور شوند برای گردش و تفریح به این منطقه می آیند و از آب و هوا و طبیعت زیبای آن لذت می برند .اما ساخت و سازهای بی رویه در کنار بستر رودخانه اعظم باعث کم آبی آن شده است و دیگر وارد شهر شیراز نمی‌شود.  همینطور ساخت و ساز و حفر لوله های فاضلاب باعث آسیب دیدن چشمه جوشک شده است. همین امرباعث خشک شدن تدریجی آن و همچینین باعث نابودی باغات و روستاهای اطراف نیز می شود .

چشمه جوشک اطراف شیراز
چشمه جوشک اطراف شیراز


مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد از دوران هخامنشی به جای مانده است. آرامگاه کوروش بزرگ در این شهر تاریخی قرار دارد. این شهر مجموعه‌ای تاریخی بزرگی را در خود جای داده است از جمله باغ پادشاهی, آرامگاه کوروش, کاخ دروازه, کاخ اختصاصی و کاخ بارعام, دو کوشک, آرامگاه کمبوجیه, کاروانسرای مظفری, تنگه بلاغی,  تل تخت ,محوطه مقدس و آبهای آبنماهای باغ شاهی که بناهایش را به سلیمان نبی نسبت داده اند. و خود پاسارگاد به مشهد ام نبی یا مادر سلیمان معروف است.

این مجموعه تاریخی در سال 1383 در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. پاسارگاد در دشتی بلند در حصار کوهستان قرار گرفته است. کوروش وقتی در سال 545  پایتخت لیدی را تصرف کرد تحت تاثیر بناهای آن شهر قرار گرفت که بنا هایی مرمرین بوده اند و برای همین استادانی از لیدی برای ساختن پاسارگاد آورد و کاخی با سنگ‌های مرمر تیره و روشن ساخت. سنگ های مورد نظر راهم از شهر سیوند  مرودشت آوردند.

قدمت اصلی این منطقه به اواسط پایرینه سنگی می‌رسد. ولی در دوره هخامنشی کوروش بزرگ این دشت را به عنوان مرکز فرماندهی خود برگزید. نام پاسارگاد از قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله پاسارگاد گرفته شده است اما معنی اصلی پاسارگاد به معنی نیاکان بزرگ است(پسرگد). پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشی در استان فارس در دشت رودخانه پلوار قرار دارد. آب و هوای پاسارگاد نیمه خشک است .کم باران ترین ماه های سال خرداد, تیر و شهریور است. و پرباران‌ترین آن آذر ,دی بهمن است .بارندگی در این منطقه به خاطر آب و هوای نیمه خشکش متوسط است. آرامگاه کوروش کبیر پربازدیدترین و در عین حال مشهورترین بنای تاریخی منطقه است. که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید به این منطقه می آیند. پاسارگاد در 130 کیلومتری شمال شهر شیراز قرار دارد.

 

مجموعه پاسارگاد در اطراف شیراز
مجموعه پاسارگاد در اطراف شیراز


دریاچه ارژن

در دامنه جنوبی زاگرس آبشار و تالابی دیدنی  به نام دشت ارژن یا به زبان محلی ارجن قرار دارد. که تفرجگاه مردم کازرون و شیراز در فصل زمستان است. آبشار ارژن مهم‌ترین جاذبه گردشگران است چون بر اثر سرما و دمای زیر صفر آب این آبشار در هنگام فرو رفتن یخ می زند و منظره زیبایی به این آبشار می دهد. این دشت زیستگاه شیر ایرانی است و دریاچه آن زیستگاه پرندگان مهاجر است. رودخانه دالکی به تالاب آب شیرین در این منطقه می ریزد که مسافران زیادی برای بازدید به این منطقه می‌آیند. در فصل ییلاق عشایر چادرهایشان را در این دشت برپا می‌کند.  علاوه بر دشت, خانه‌های روستا هم دیدنی است. با خانه‌هایی گلی و کوچه باغ های زیبایی که دارد.

قدمگاه سلمان و علی (ع) در شرق دشت ارژن واقع شده است که زیارتگاه افراد زیادی است که به این منطقه می ایند.آبشار دیگری در 5 کیلومتری ارژن قرار دارد به نام چراب و دریاچه پریشان که در نزدیکی دشت ارژن قرار دارد. که گردشگران وقتی به ارژن می‌آیند از این دو منطقه طبیعی و زیبا نیز دیدن می‌کنند. کتیبه‌ های تنگه شاپور و آثار تاریخی که در این منطقه وجود دارد که نشان دهنده قدیمی بودن این روستا می باشد.

 

دریاچه ارژن در اطراف شیراز
دریاچه ارژن در اطراف شیراز


تفرجگاه میان کتل

منطقه حفاظت شده در 18 کیلومتری جنوب غربی دشت میان کتل است که طبیعتی کوهستانی و جنگلی, با آب و هوای معتدل و مطبوع که علاوه بر مردم شیراز، مسافران و گردشگران زیادی نیز به این منطقه می آیند.این تفرجگاه منطقه محافظت شده گوزن زرد ایرانی است. این منطقه در فصول سرد سال برفگیر است. میان کتل در حقیقت یک منطقه شیبدار با شیب ملایم است. جنگل درختان بلوط در نزدیکی آن و در میان جنگل های میان بند قرار گرفته است. این منطقه حفاظت شده در تمام طول سال آب و هوای خوبی دارد و گردشگران می‌توانند در تمام طول سال از این منطقه دیدن کنند. در نزدیکی میان کتل کاروانسرای تاریخی قرار دارد که در دوره صفویان ساخته شده است.

تفرجگاه میان کتل در اطراف شیراز
تفرجگاه میان کتل در اطراف شیراز


چهل چشمه کرونی

در دهستان دشت ارژن روستایی واقع شده به نام چهل چشمه کرونی که بزرگترین روستای کردنشین استان فارس است . این مکان سالیان قبل محل تفریح و گردش مسافران زیادی بود. اما به خاطر راهسازی, طبیعت این روستا از بین رفته و دیگر مناظر زیبای گذشته را ندارد.  تعدادی از ساکنان این روستا نیز به دلیل کمبود امکانات به شیراز مهاجرت کرده اند. 80 درصد زبان محلی مردم این روستا زبان صحنه است. صحنه در استان کرمانشاه قرار دارد و گویش مردم این روستا کردی است و برخی روستاهای دیگر به این روستا مهاجرت کرده اند و  به زبان لری و ترکی صحبت می‌کنند. عواملی که باعث شکل‌گیری این روستا شده موقعیت روستا به خاطر نزدیکی به مرکز استان، آب و هوای خوب،  چشمه های زیاد، زمینهای کشاورزی و مراتع برای چرای دام‌های این روستا است. این روستا از جنوب به جاده شیراز کازرون و از شرق به رودخانه قره آقاج و از شمال به روستای زنگنه بن رود و از غرب به زمین‌های بایر محدود شده است.

چهل چشمه کرونی در اطراف شیراز
چهل چشمه کرونی

رکن آباد

در12 کیلومتری شهر شیراز قناتی به نام رکن آباد وجود دارد که دستور ساخت آن توسط رکن الدوله دیلمی در سال 338 هجری قمری داده شد. 
آب رکن آباد محله های حافظیه, هفت تنان و چهل تنان را نیز آبیاری می‌کند و بعد از آن به ارگ کریمخانی می‌رسد. در زمان زندیه آب رکن آباد را به داخل شهر کشیدند و مردم شیراز از این آب استفاده می‌کردند آبی زلال و گوارا که از سرچشمه کوهستان رکن آباد رشته کوه بمو بیرون می آید. در گذشته ها کشاورزان و باغداران از این آب برای آبیاری زمین‌های خود استفاده می کردند. اما در سال های اخیر سازمان فضای سبز نهر آب را به سمت تنگه الله اکبر راهی کرده است و در رکن آباد جوی کوچکی باقی مانده است که تعداد اندکی از باغات شهر اکبرآباد را آبیاری می‌کند.

در زمان سعد زنگی از اتابکان فارس در سال 614 قنات دیگری موازی رکن‌آباد کشیده شد به نام قنات آب زنگی. اما قنات رکن آباد معروفیت بیشتری در بین گردشگران به خاطر نام بردن او در اشعار فارسی بخصوص حافظ دارد. ادوارد براون تاریخ‌نگار درباره گوارای آب رکن آباد وصف های زیبایی از آن نوشته است و از زلالی آن تعریف کرده است.

 

قنات رکن آباد اطراف شیراز
قنات رکن آباد

آرامگاه سیبویه

 در سال 144 هجری قمری در شهر بیضا از توابع شهر سپیدان استان فارس ابوبشر عمربن عثمان بن قنبر العصبری معروف به سیبویه چشم به چهان گشود سیبویه به معنای بوی سیب است. این دانشمند بزرگ از مشهورترین دانشمندان جهان است. الکتاب نام کتابی است که او نوشته است. و یکی از مراجع اصلی علم صرف و نحو عربی است و یکی از دانشمندان است که در گستره زبان عربی و تکمیل آن نقش داشته است. از ابتکاراتش علامتهای ضمه, فتحه و کسره و تنوین های عربی است به همین خاطر به نحوی هم معروف است. در سال 180 هجری قمری عازم سفر به خراسان شد او در راه بیمار می شود و در سن چهل سالگی در شهر شیراز از دنیا می رود و در قبرستان باهلیه دفن می شود. روی قبر سنگ سیاهی قرار دارد به همین خاطر این محل به سنگ سیاه نیز مشهور است. 

 

آرامگاه سیبویه دراطراف شیراز
آرامگاه سیبویه دراطراف شیراز

برم دلک

یکی دیگر از آثار تاریخی شهر شیراز که در سال 1310 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است مربوط به دوره ساسانیان سنگ‌ نگاره‌های برم دلک است. بر روی صخره ایی کوچک در برم دلک دو نقش مربوط به یکی از بزرگان ساسانی و دیگری شاهزاده خانم ساسانی است. در زیر بازوی مرد کتیبه ای به خط پهلوی نوشته شده است.

قدمت این سنگ نوشته به 1800 سال پیش می‌رسد. در کنار برم دلک آتشدانی قرار دارد که خبر پیروزی ساسانیان بر رومیان را نشان می‌دهد این آتشدان اتفاقی کشف شده است و اکنون در خانه زینت الملوک شیراز نگهداری می‌شود. چشمه ی برم دلک  که از دل کوه بیرون زده زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

برم دلک در 14 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. از آثار تاریخی برم دلک سه نقش برجسته وجود دارد که مربوط به شاپور یکم ,دومی صحنه ازدواج بهرام دوم و سومی را به اردشیر بابکان نسبت می‌دهند. نام برم دلک از بهرام دوندلک از فارسی میانه می آید و به معنی قلب بهرام است.

 

برم دلک در اطراف شیراز
برم دلک در اطراف شیراز

چشمه پیر بناب

چشمه پیر بنو یا پیر بناب در 15 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است. آرامگاه محمد علی خان قشقایی از ایلخانان بزرگ قشقایی در این منطقه است و اینکه چرا بناب نامیده می شود این است که در سرچشمه یا همان بن آب قرار دارد. اطراف چشمه مناظر با صفایی دارد و با درختان چنار پوشیده شده است. غاری زیبا در دل کوه سبز پوشان قرار دارد که مقبره یکی از امامزادگان است. این چشمه چشم انداز زیبایی دارد و دشت های اطراف خود را سیراب می‌کند. پیربناب آرامگاه شیخ اقطع می باشد که زمان زنده بودنش در این مکان به عبادت مشغول بوده است و بعد از فوتش در همین مکان دفن شده است. این محل نظر مسافران زیادی را برای گردش و تفریح به خود جلب کرده است تا هم از مناظر زیبا و آب و هوای خوب لذت ببرند و هم از آرامگاه‌های آن بازدید کنند.

 

چشمه پیر بناب در اطراف شیراز
چشمه پیر بناب در اطراف شیراز

 

مطلب مفید بود؟
3
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی