تهران

قابلمه های کثیف رو اینجوری تمیز کنید

ترفندهای تمیز کردن انواع قابلمه های کثیف
تمیز کردن و پاکسازی لک های و سیاهی های انواع مختلف تابه ها و قابلمه های یکی از مشکلات رایج بانوان خانه دار محسوب می شود. این ظروف به عنوان ابزار پر مصرف در آشپزخانه به خاطر قرار گرفتن در معرض آتش و شعله گاز تند کثیف شده و نیاز به تمیزکاری پیدا می کنند.

نحوه تمیز کردن قابلمه های کثیف

تمیز کردن و برق انداختن تابه ها و قابلمه های سوخته و سیاه شده جزء مشکل ترین کارها برای هر کدبانوی خانه دار است. هرگز بوسیله قاشق و سایر وسایل فلزی به جان ماهی تابه ها یا قابلمه های سوخته و سیاه شده نیافتید زیرا این کار نتیجه ای جزء خراشیده شدن آنها در پی نخواهد داشت.

طریقه پاکسازی قابلمه ها و تابه های سوخته و سیاه شده

چنانچه میزان سوختگی قابلمه غذا زیاد بود که با خیس خوردن و مرور زمان قابل پاکسازی نبود ابتدا درون ظرف مقدار زیادی جوش شیرین ریخته و به قدری آب اضافه نمایید که فقط خیس بخورد و مرطوب شود. اجازه بدهید چند ساعت بماند. اغلب از این طریق می توانید قسمت سوخته ظرف را بلند کرده و آن را به راحتی بشویید. 
اگر چنانچه میزان سوختگی خیلی شدید بود با همین روش فوق آن را با مقداری جوش شیرین مرطوب کرده و صبر می کنید و سپس با کمک سیم ظرفشویی و یا اسکاچ به راحتی تمیز می کنید.

تمیز کردن قابلمه ها
استفاده از جوش شیرین برای تمیزی قابلمه ها

برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف غیر تفلونی هنگام استفاده کمی آبلیمو درون ظرف بریزید. برای از بین بردن لک های سرسخت در ظروفی که اغلب غذا به ته آنها نمی چسبد از این روش می توانید بهره ببرید: دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف فنجان سرکه و یک فنجان آب درون آن ریخته و برای مدت ده دقیقه بجوشانید.
معمولا سیاه شدگی پشت انواع قابلمه ها به دلیل بخار روغن و قرار گرفتن آنها روی آتش و شعله و ... اتفاق می افتد. در ادامه دو روش برای پاکسازی سیاهی پشت انواع مختلف قابلمه اعم از رویی، استیل، چدن، تفلون و غیره بیان می کنیم که مسلما کار شما را خیلی آسانتر خواهند کرد.


تمیز کردن و سفید کردن پشت قابلمه: روش اول

وسایل مورد نیاز:
سرکه، جوش شیرین، سیم ظرفشویی

مراحل تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه

احتمالا همه به این موضوع واقفیم که بهترین روش پاک کردن پشت قابلمه های سیاه شده، استفاده از سیم ظرفشویی است اما در صورتی سیاهی پشت قابلمه شدید باشد و با سیم ظرفشویی پاک نشود می توانید از روش زیر استفاده کنید:
در گام نخست پشت قابلمه را با آب گرم مرطوب کرده و سپس روی آن را جوش شیرین بریزید.
در گام بعدی از روی جوش شیرین سرکه بپاشید سرکه به همراه جوش شیرین واکنش نشان داده و کف می کند.
بعد از گذشت 15 دقیقه سیم ظرفشویی را با مایع ظرفشویی آغشته کرده و همه سیاهی ها و سوختگی های پشت قابلمه را تمیز نمایید.


بهترین راهکار برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه:روش دوم

وسایل مورد نیاز برای این روش:

جوش شیرین دو قاشق غذاخوری، آب دو تا سه لیوان، کمی فویل آلومینیوم(کلفت یا نازک بودن فرقی نمی کند)، آب لیمو4 قاشق غذاخوری.

مراحل انجام کار پاکسازی پشت قابلمه ها

ابتدا در یک ظرف بزرگ و پهن که بتوانید قابلمه هایتان را در آن جای دهید جوش شیرین، آب، دو تیکه به اندازه توپ کوچک ورق آلومینیومی و آبلیمو بریزید. (در صورت بزرگ بودن ظرف می توانید مقادیر را دو برابر کنید)
در مرحله بعدی آنها را روی شعله قرار داده بجوشانید.
در این مرحله زمانی که شروع به جوشیدن کرد پشت قابلمه ها را در این مواد قرار داده تا به طور مداوم جوشیده و اطراف و ته قابلمه را تمیز نماید. به نسبت میزان سیاهی قابلمه زمان جوشاندن می تواند از 2 الی 6 دقیقه متغیر باشد.

تمیز کردن قابلمه ها

در نهایت بوسیله یک سیم ظرفشویی و مایع ظرفشویی به راحتی و بدون زحمت اقدام به شستن و تمیز کردن پشت قابلمه کنید.

تمیز کردن قابلمه های چدنی

برای تمیز کردن و جلا دادن به قابلمه ها و ظروف چدنی به وسایل زیر نیاز دارید:

مایع ظرفشویی، اسفنج، حوله های پارچه ای یا کاغذی، روغن مایع یا جامد و ورقه ی آلومینیومی.

روش کار:

ابتدا باید دمای فر خود را به 350 فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد رسانده و سپس ظرف قابلمه چدنی را درون آب گرم کف شده با صابون قرار دهید و آن را بوسیله اسفنج یا برس بشویید.
بعد از شستن و آب کشی قابلمه را کامل خشک نمایید و با استفاده از حوله پارچه ای یا کاغذی، یک لایه نازک از روغن مایع یا جامد ذوب شده کل قابلمه چدنی را پوشش دهید. قابلمه یا هر ظرف چدنی دیگر را که قصد تمیز کردنش را دارید به صورت برعکس در قسمت مرکزی فر قرار دهید.
یک ظرف لبه دار با روکش آلومینیومی روی قفسه و در زیر ظرف چدنی بگذارید تا روغن به درون آن بچکد. بعد از گذشت حدود یک ساعت در دمای 350 درجه فارنهایت فر را خاموش کرده و بگذارید ظرف چدنی به خوبی خنک شود و سپس بیرون بیاورید.

تمیز کردن قابلمه
استفاده از فر برای تمیز کردن قابلمه های چدنی


تمیز کردن قابلمه ها و تابه های تفلونی و گرانیتی

اولین راه برای پاکسازی پشت قابلمه ها و تابه های تفلونی و گرانیتی، استفاده از آب داغ و سیم ظرفشویی است. در مراحل بعدی و شدت بالای کثیفی و سیاهی قابلمه ها می توانید از گزینه های زیر هم استفاده نمایید:

 سرکه سفید را روی لکه مورد نظر ریخته و محل را با استفاده از اسکاج بشویید.

 مخلوط آب اکسیژنه و جوش شیرین را به مدت ده دقیقه روی محل سیاهی ریخته و سپس به وسیله اسکاج شست و شو دهید.

 ترکیب سرکه سفید و بیکینگ پودر و آب را روی محل مورد نظر بریزید و سپس ظرف را بشویید.

 روش نهایی و موثر برای تمیز کردن بدنه و پشت قابلمه ها و تابه های تفلونی و گرانیتی، استفاده از محلول ها و پودرهای مخصوص این کار است. پودرهای شیمیای را ابتدا با آب مخلوط کرده، پشت و بدنه ظرف را آغشته کرده و بعد از گذشت چند دقیقه ظرف را با اسکاج بشویید.
بهتر است از مواد شیمیایی در فضاهای باز استفاده کنید زیرا گازهای متساعد شده از این مواد برای انسان مضر می باشند.
 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی