تهران

بهترین نژاد های گربه را بشناسید

نژاد گربه
در این مقاله شمارا با نژاد های گربه آشنا می کنیم همچنین روش های نگهداری و مواد غذایی مورد نیاز و بیماری آن ها را توضیح می دهیم.

بهترین نژاد های گربه را بشناسید

داشتن یک گربه شاید  تجربه ای لذت بخش و دلنشین  برای شما باشد. معمولا نگهداری گربه بسیار راحت تر از سگ می باشد  بویژه اگر یک نژاد خوب و خاص گربه را خریداری کرده باشید.
در ادامه شمارا با انواع نژاد گربه ها آشنا میکنیم و همچنین توضیحاتی درباره نگهداریشان به شما میدهیم. 

بهترین نژاد های گربه را بشناسید

گربه پرشین

گربه پرشین یک گربه بسیار حساس و زیبا می اشد که نیازمند توجه و مراقبت زیادی از طرف صاحب خود است ،گربه پرشین دارای موهای نرم،صورتی تخت و چشمانی براق می باشد که زیبایی گربه را دوچندان کرده است.

گربه پرشین
گربه پرشین

گربه پرشین بیشتر وقت خود را در خواب سپری می کند و زمانی هم که بیدار است می خواهد با صاحب خود بازی کند و از نوازش و تمیز کردن موهایش بسیار لذت می برد.
گربه پرشین درصورتی که به درستی نگهداری شود طول عمرش به 11 سال می رسد.
مورد بسیار مهمی که برای نگهداری گربه پرشین باید بدانید این است که دارای موهای حساس و مخملی می باشد که اگر به آن رسیدگی نکنید دچار ریزش شده و موهای خود را از دست می دهد.

بهترین نژاد های گربه را بشناسید
گربه پرشین 


نکاتی  که برای جلوگیری از ریزش مو گربه پرشین  باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

  • موهای گربه را برس بکشید. زمان مناسب برای برس کشیدن گربه در سنین کم می باشد تا به این کار عادت کند.
  • گربه خود را روزی دو بار برس بکشید اگر این کار را انجام ندهید به مرور زمان موهای گربه نمدی شده و هنگام نوازشش حس ناخوشایندی به شما دست می دهد.
  • به درستی برس بکشید. با استفاده از گره باز کن از ریشه نزیک به پوست گربه شروع کنید سپس تا نوک موهایش ادامه دهید تا گره های موی گربه باز شود.
  • هر چند وقت یک بار گربه را به آرایشگاه برده و موهایش را کوتاه کنید.


بهترین نژاد های گربه را بشناسید

بیماری های رایج گربه پرشین

  1. بیماری کلیه پلی کیستیک: اگر گربه پرشین دچار سرماخوردگی بشود به دلیل بینی کوچکی که دارد نفس کشیدن برایش سخت می شود و فعالیت گربه کاهش پیدا میکند.
  2. بیماری قلبی: پرشین کت اگر چاق باشد نفس کشیدن برایش سخت تر و باعث بروز بیماری قلبی در گربه می شود،این بیماری در گربه های نر شایع تر از گربه های ماده می باشد.
  3. بیماری چشمی: اگر گربه اشک زیادی میریزد بخاطر این است که مژه هایش به سمت داخل چشمش رشد کرده و باعث زخم شدن قرنیه چشم گربه شده است و باید به دامپزشک مراجعه کنید


غدای گربه پرشین

گربه پرشین بخاطر خلق و خویی که دارد باید غذایش به درستی انتخاب شود.
چند نکته برای غذای دادن به گربه:
1.مواد غذایی که به گربه میدهید باید دارای اسید های چرب و همچنین ویتامین هایی که برای پوست و موی گربه لازم است باشد.
2.مواد غذایی که به گربه میدهید نباید باعث بروز سنگ هایی ادراری شود،اگر در مدفوع گربه سنگ مشاهده کردید غذای گربه را تغییر دهید.
3.برای جلوگیری ازچاق شدن گربه در روز دو وعده غذا بیشتر به او ندهید.

بیشتر بخوانید:

اسم گربه رو از بین این 100 اسم بامزه انتخاب کن

گربه چین چیلا

گربه چین چیلا گربه ای مینیاتوری است دارای مو های سفید و چشمانی آبی می باشد که باعث شده توجه مردم را به خود جلب کند و در میان مردم پرطرفدار ترین نوع نژاد گربه باشد.

گربه چین چیلا

چین چیلاها دارای موهایی بلند می باشند که باعث میشود در محیط های خنک به راحتی زندگی کنند اما اگر شما در محیطی گرم زندگی می کنید ناحیه خنکی در منزل را برای گربه خود انتخاب کنید تا از گرم شدنش جلوگیری کنید.
این گربه به دلیل زیبایی هایی که دارد باعث شده قیمت بالاتری نسبت به سایر گربه سانان داشته باشد. 
چین چیلا گربه ای بسیار آرام و با ادب میباشد و به راحتی با صاحب خود ارتباط برقرار میکند،همچنین اگر مورد آزار واذیت قرار گیرد به سرعت واکنش نشان داده و عصبی میشود پس به شما پیشنهاد میکنیم اگردارای فرزند هستید از انتخاب این گربه صرف نظر کنید

گربه چین چیلا
گربه چین چیلا

باید روزانه حدود 20 دقیقه موهای گربه چین چیلا را برس بکشید تا از گره خوردن موهای گربه جلوگیری کنید. چین چیلا به دلیل موهای بلندی که دارد به سرعت به یکدیگر گره خورده و هنگام باز کردن آنها یا برس کشیدن گربه اذیت می شود.
برخی  افراد در اوایل تابستان گربه خود را به آرایشگاه می برند تا موهای گربه خود را بزنند که هم درفصل گرما گرمش نشود و هم موهایش به یکدیگر گره نخورند.
در کنار چشم گربه چین چیلا گاهی اوقات چرک جمع میشود و اگر به موقع رسیدگی نکنید و آن را تمیز نکنید باعث عفونی شدن آن می شود و به چشم  گربه آسیب وارد می شود.

گربه چین چیلا 
گربه چین چیلا 

انواع بیماری های رایج بین گربه های چین چیلا

  • بیماری چشمی: گربه چین چیلا به گردوخاک بسیار حساس میباشد، گردوخاک باعث میشود مجاری اشکی گربه بسته شود و در اخر باعث بیماری چشمی در گربه می شود.
  • بیماری قلبی: این بیماری در سنین کودکی خود را نشان میدهد و در آخر میتواند موجب مرگ گربه شود.

غذای گربه چین چیلا

غذای گربه چین چیلا باید دارای اسید های چرب باشد.
توجه داشته باشید هنگامی که می خواهید به گربه گوشت بدهید آن را مقداری بپزید تا انگل های داخل گوشت از بین برود که باعث بیماری در گربه نشود.

گربه نژاد هیمالین

گربه نژاد هیمالین به آرام و خون سرد بودن معروف میباشد و برای خانه هایی که آرام و کم رفت و آمد است بسیار مناسب است، آنها بسیار باوفا می باشند و روابط اجتماعی خوبی دارند.

گربه هیمالین 

هیمالین برعکس سایر گربه های دیگر که به اطراف خانه میدوند و بازیگوشی میکنند تا نیاز خود را به صاحبشان بگویند با صدایی آرام و دل نشین به صاحب خود میفهماند که نیازی دارند تا آن را برایش برطرف کند،هیمالین علاقه خود را با گاز های ریز و بدونه دردی که از دست شما می گیرد نشان میدهد.
گربه هیمالین دارای ریزش موی زیادی می باشد و باید مرتبا موهای گربه خود را برس بکشید تا از گره خوردن به یکدیگر جلوگیری کنید.
طول عمر گربه نژاد هیمالین 10 تا 15 سال می باشد.

گربه هیمالین 
گربه هیمالین 

انواع بیماری های شایع در نژاد هیمالین

  1. مکشل تنفسی که گربه تند تند نفس می کشد  یا نفس کشیدن پرسرو صدا که به علت گرفتگی بینی گربه رخ میدهد.
  2. ریزش اشک بیش از حد از چشم
  3. حساس بودن به گرما
  4. انواع بیماری های قارچی پوستی
بهترین نژاد های گربه را بشناسید
گربه هیمالین

اگر شما از اول صاحب گربه خود نبوده اید از صاحب قبلی گربه مواد غذایی را که به گربه داده است را بگیرید تا دچار بیماری معده نشود و اگر قصد عوض کردن برنامه غذایی گربه را دارید این کار را کم کم انجام دهید. با بالا رفتن سن گربه مواد و املاح غذایی که به او می دهید بسیار مهم تر می شود و  توجه داشته باشید غذا بیش از حد به گربه ندهید تا چاق نشود.

گربه مو کوتاه بریتانیایی یا بریتیش شورت هیر

گربه بریتیش شورت هیر،  بسیار آرام وبا محبت می باشد، یک مدت زمانی طول می کشد تا با صاحب خود ارتباط برقرار کرده و به او اعتماد کند و با او دوست شود.

بهترین نژاد های گربه را بشناسید
موکوتاه بریتانیایی به ساکت بودن معروف م یباشد و فقط زمانی که نیازی داشته باشد شما را صدا میزند.گربه بریتیش برعکس گربه های دیگر هنگامی که شما خانه نیستید به جایی صدمه نمی زند و فقط یک گوشه می نشیند تا شما از سرکار خود به خانه برگردید.
اگر از گربه مو کوتاه خوب مراقبت شود طول عمر گربه  به 20 سال هم میرسد.

گربه بریتیش شورت هیر
گربه بریتیش شورت هیر

هفته ای یک بار به گربه بریتیش شورت هیر، رسیدگی کنید، ناخن هایش را بگیرید و گوش هایش را تمیز کنید، به دلیل موهای کوتاهی که دارد نیازی نیست که هرروز موهایش را برس بکشید و هفته ای یکبارکافی می باشد.
اما توجه داشته باشید تمیز بودن دندان گربه موکوتاه بریتانیایی بسیار مهم می باشد و باید هر روز مسواک زده شود تا از بیماری پریودنتال میان لثه هایش جلویگری شود.
بیماری های گربه بریتیش شورت هیر

این نژاد نسبت به سایر گربه ها بسیار سالم تر بوده و هزینه ای برای درمان روی دست شما نمیگ ذارد اما امکان دارد  از بیماری های ارثی زیر رنج ببرند.

  1. بیماری خونی
  2. کاردیومیوپاتی هایپرتروفی (HCM)
  3. هموفیلی B
گربه بریتیش شورت هیر
گربه بریتیش شورت هیر​​​

گربه اسکاتیش فولد

از ویژگی های گربه اسکاتیش فولد می توان به گوش های فر خورده اش اشاره کرد که او را از سایر گربه های دیگر متمایز می کند،این ویژگی گربه 21 روز پس از به دنیا آمدنش نمایان می شود که گوش هایش از حالت صاف به حالت فر خورده در می‌آید.

گربه اسکاتیش فولد
گربه اسکاتیش فولد

رنگ های این گربه در انواع سفید، سیاه، آبی،نقره ای و حالت تَبی تقسیم می شود و دارای سری گرد و چشمانی درشت می باشد.
گربه اسکاتیش فولد بسیار مهربان و آرام می باشد،دوست دارد با صاحب خود ارتباط برقرار کند و فعالیت های روزانه خود را با او سپری کند، اسکاتیش علاقه ای به تنها ماندن در خانه ندارد و گاهی اوقات لجباز می شود و صاحب خود را کلافه می کند.
برای آراسته بودن گربه خود سعی کنید هر هفته موهای بدنش را برس بکشید، نظافت دیگری که باید در نظر داشته باشید کوتاه کردن ناخن های گربه هر دو هفته یک بار می باشد . همچنین گوش هایش را چک کنید تا کثیف نشده باشند. در صورت کثیفی به دامپزشک خود مراجعه کرده و ماده شوینده را تهیه کنید.

بهترین نژاد های گربه را بشناسید
چند نکته برای سلامت گربه اسکاتیش:

  • مسواک زدن دندان ها
  • حمام کردن در هر هفته
  • دادن آب تازه درهر روز
  • ابراز علاقه به گربه خود
  • وجود مواد معدنی و پروتئینی در غذا

غذایی گربه اسکاتیش فولد

شاید شما متوجه شده باشید گربه خود به غذاهای خشک علاقه نشان میدهد اما بهترین غذا برای گربه گوشت خام و تازه می باشد.
گوشت گوساله،مرغ،جگر ،گوشت بوقلمون غذاهایی مقوی برای بچه گربه اسکاتیش فولد می باشد،همچنین سبزیجات و لبنیات را برای گربه های بزرگسال در وعده های غذایی آنها داشته باشید.
 

گربه اسکاتیش فولد
گربه اسکاتیش فولد

انواع بیماری های گربه اسکاتیش فولد

  • استئوکندرویستروفی : این بیماری به دلیل خم شدگی گوش گربه در سنین کودکی رخ می دهد،شما با متعادل نگهداشتن وزن گربه می توانید از بروز این بیماری در او جلوگیری کنید.
  • پلی کیستیک کلیه (PKD): گربه ها هم مانند انسان دارای دو کلیه می باشند که پاکسازی خون را برعهده دارند. گاهی تداخل در عملکرد کلیه باعث بروز این بیماری و از کار افتادن کلیه در گربه می شود.
  • هایپر تروفی کاردیومیوپاتی (HCM) : به علت ضخیم شدن دیواره های قلب گربه رخ می دهد،این بیماری در گربه های اسکاتیش بسیار رایج می باشد.

گربه اگزاتیک شورت هیر

اگزاتیک گربه ای آرام و حرف گوش کن می باشد یکی از علاقه های او این است که هنگامی که صاحب خود نشسته بر روی پاهایش دراز کشیده تا او را نوازش کنند.

گربه اگزاتیک شورت هیر
گربه اگزاتیک شورت هیر

گربه اگزاتیک شورت هیر علاقه مند به کودکان و بازی با حیوانات دیگر می باشد.
طول عمر گربه 10 تا 15 سال است و وزنی حدود 5 کیلو گرم دارد. 
برای براق و سالم نگهداشتن موهای گربه حداقل هفته ای دوبار موهایش را برس بکشید،او را ماهی یکبار به حمام ببرید و تمیزش کنید،دندان هایش را هر روز چک و مسواک بزنید تا بیماری پریودنتال به سراغش نیاید،گوشه های چشم گربه را هر روز با دستمال تمیز کنید تا چرک و یا کثیفی موجب عفونت درچشمان گربه نشود.

گربه اگزاتیک شورت هیر
گربه اگزاتیک شورت هیر

انواع بیماری های اگزاتیک شورت هیر

  • مشکلات تنفسی به علت کوچک بودن بینی و نفس کشیدن های پرسروصدا
  • ترشح آب از چشم گربه
  • بیماری کلیه پلی کیستیک
  • عفونت های قارچی پوستی
  • حساسیت به گرما

گربه امریکن شورت هیر

یک گربه ملوس،آرام و تنبل می باشد.این گربه بسیار مهربان است و مثل سایر گربه ها شیطنت نمیکند و چندین ساعت را آرام یک جا می نشیند،شما میتوانید ساعت ها فرزند خود را به همراه گربه تنها بگذراید و مطمئن باشید که گربه به فرزندتان آسیبی وارد نمی کند. 

گربه امریکن شورت هیر
گربه امریکن شورت هیر

گربه ای عضلانی در وزن های متفاوت می باشد،اغلب به رنگ نقره ای با خال های سیاه می باشند. 
گربه امریکن شورت هیر  برای افرادی که خواهان آرامش هستند و از گربه های پرسرو صدا خوششان نمی آید، می تواند یک انتخاب بسیار عالی باشد. 

نظافت گربه امریکن شورت هیر بسیار مهم می باشد و باید به آراستگی و بهداشت گربه بسیار اهمیت دهید تا از بیماری و افسردگی گربه جلوگیری کنید. 

گربه امریکن شورت هیر
گربه امریکن شورت هیر

مواردی که باید برای آراستگی گربه امریکن شورت هیر رعایت کنید:

  • گربه را دوبار در هفته به حمام ببرید
  • برس کشیدن موهای گربه برای جدایی مو های زاید و براقیت موهایش
  • مسواک زدن دندان های گربه هر روز
  • گرفتن ناخن های گربه 
  • با استفاده از پنبه و آب گرم هر چند روز یک بار کناره چشم گربه را تمیز کنید تا از عفونت و بیماری چشمی گربه جلوگیری کنید.
  •  تمیزی گوش های گربه  اهمیت خاصی دارد و باید هر چند وقت یک بار چک کنید تا کثیف نشده باشند. اگر با کثیفی گوش گربه مواجه شدید می توانید از ترکیب سرکه سیب و آب استفاده کنید و با گوش پاک کن  یا دستمال تمیز را به آن آغشته کنید و گوش های گربه را تمیز کنید.
مطلب مفید بود؟
11
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی