تهران

جراحی گوش و دم سگ

جراحی گوش و دم سگ
جراحی و بریدن گوش سگ آزار حیوانات محسوب می شود. البته در بعضی اوقات بریدن گوش سگ به نفع آنها است. در این مقاله برای شما نکاتی برای جراحی گوش سگ راجمع آوری کرده ایم. با تیجور همراه باشید.

بریدن گوش و دم سگ

از قدیم گوش و دم سگ های گله بریده میشده است، تا در مواقعی که سگ های وحشی و گرگ ها حمله میکنند کمتر آسیب ببینند. در جنگ بین سگ سانان بیشتر گوش و دم آنها مورد حمله قرار میگیرد و آسیب میبیند. درد این اعضا و خونریزی سگ گله باعث می شدنتواند  بجنگد و کشته یا زخمی می شد. به همین دلیل در تولگی دم و گوش آنها را میبریدند. البته با بریده شدن گوش و دم سگ های اهلی شناسایی آنها نیز آسان تر میشد و با سگ های وحشی اشتباه گرفته نمی شدند. بریدن گوش و دم سگ همچنان در روستا ها مرسوم است.

بریدم گوش سگ گله
بریدم گوش سگ گله


به همین دلیل نیز در جنگ نمایشی بین سگ ها نیز دم و گوش سگ بریده می شود. البته جنگ نمایشی سگ ها غیر قانونی است ولی هنوز به صورت مخفیانه انجام میگیرد.

جراحی گوش و دم سگ

امروزه برای بعضی از نژاد سگ ها جراحی گوش و دم انجام میگیرد که فقط جنبه تزئینی دارد و یک حیوان آزاری  محسوب میشود. این عمل جراحی در اکثر کشور ها ممنوع و دارای جریمه میباشد.
در ایران به دلیل نبود پرورش دهندگان حرفه ای و اتحادیه ها و نظارت  سازمان های مرتبط این کار توسط افرادی که در این کار هیچ تخصصی ندارند انجام میگیرد.
باور های غلط زیادی در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. مانند اینکه بریدن گوش سگ باعث وحشی تر شدن آن می شود. و یا اینکه با بریدن و خوراندن گوش سگ به خودش باعث درندگی او خواهید شد. بعضی افراد هم بدلیل نداشتن آگاهی از نوع و نژاد سگ درخواست عمل جراحی برای سگ میکنند و بعضی از جراحان برای منافع خود این درخواست را میپذیرند. 

جراحی غیر قانونی گوش سگ
جراحی غیر قانونی گوش سگ


حتی شنیده شده است که بجای آتل بستن، تزریق کلسیم اسبی باعث می شود گوش بهتر شکل بگیرد. و یا اینکه در 9 ماهگی بریدن گوش انجام شده تا در فصل پاییز انجام گیرد تا گوش زودتر خوب شود. تمام این باور ها غلط است و فقط باعث شکنجه شدن سگ می شود.

بانداژ گوش سگ
بانداژ گوش سگ


جراحی گوش سگ باید در 3 تا 7 روزگی انجام گیرد تا خونریزی و درد کمی داشته باشد و بخیه کمتری نیز بخورد. همچنین ترمیم سریع تر انجام میگیرد و احتمال عفونت پایین است. اگر در سنین بالاتر انجام بشود باعث خونریزی زیاد و درد و عفونت میشود.
توصیه می شود این کار غیر ضروری را برای سگ انجام ندهید. البته اگر سگ شما سگ گله است و شما فکر میکنید به نفع سگ می باشد با اطلاعات کامل و تحت نظر و انجام دامپزشک این جراحی را انجام دهید.

جراحی گوش سگ زیر نظر دامپزشک
جراحی گوش سگ زیر نظر دامپزشک


آتل و بانداژ کردن گوش باعث می شود که وزن گوش راحت تر تحمل شود. این عمل جراحی نقص عضو محسوب نمی شود، البته بعضی افراد این عمل را باعث کاهش شنوایی سگ میدانند. حتما این عمل را به دامپزشک مجرب بسپارید. در موارد مشکوک اگر کسی خود را دامپزشک معرفی کرد سابقه او را چک کنید. محل برش و بخیه را حتما تمیز نگه دارید چون ممکن است مگس ها تخم ریزی کنند. تحت نظر دامپزشک در چند روز اول از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

عفونت گوش سگ
عفونت گوش سگ

میتوانید برای دور کردن مگس ها از اسپری دور کننده استفاده کنید. کشیدن بخیه هارا به دامپزشک بسپارید. 10 تا 14 روز پس از عمل بخیه ها کشیده می شوند. اگر بخیه بیش از اندازه بماند باعث تورم و التهاب شود.
بانداژ گوش سگ در طول سه هفته انجام میگیرد. روش بانداژ و آتل بندی نیز به عهده دامپزشک است. اگر گوش زخم باشد و گوش را آتل ببندید احتمال عفونت وجود دارد. قبل از جراحی حتما از خود بپرسید دلیل این جراحی برای چیست؟

مطلب مفید بود؟
60
11
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی