تهران

مکان‌های دیدنی و تفریحی شهر تبریز کدامند؟

مکان‌های دیدنی تبریز
شهر تبریز یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود که دارای مکان‌های گردشگری و تاریخی بسیاری مانند: خانه سفال تبریز، موزه قاجار تبریز و ائل گلی تبریز می‌باشد. در این مقاله شما را با تمام جاذبه‌ها و مکان‌های تاریخی شهر تبریز به همراه عکس‌ و اطلاعات تکمیلی هر کدام از آن‌ها آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

جاهای دیدنی تبریز

در این مطلب گزارش کاملی از مکان‌های تفریحی شهر زیبای تبریز را تهیه کردیم تا هنگام سفر به این شهر لحظات خوشی را تجربه کنید.

محله قدیمی باغمیشه تبریز

در کنار محله‌‌های قدیمی تبریز، باغمیشه یکی از معروف ترین و بزرگترین محله‌های تبریز است. طبق اطلاعاتی که در نقشه دارلسلطنه نوشته شده است محله باغمیشه در شرق تبریز و شمال میدان چایی قرار گرفته است که مقدار قابل توجهی از این محله از سمت شمال که کوه‌های سرخ فام عینالی قرار دارد محدود شده است.

محله قدیمی باغمیشه
محله قدیمی باغمیشه تبریز

در همسایگی این محله از سمت شمال شرق نیز سرخاب، از سمت جنوب محلات بیلانکوه و از سمت غرب محلات سرخاب و نوبر قرار دارند. در محله باغمیشه مجموعه ربع رشیدی قرار دارد که در گذشته یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های جهان را داشته است. 

محله قدیمی باغمیشه تبریز
محله قدیمی باغمیشه تبریز

نقشه دارالسلطنه که در سال 1297 هجری قمری ترسیم شد که در آن برخی محلات را با رنگ‌های متفاوت از هم جدا کرده‌اند که آن محلات به صورت زیر می‌باشد:
باغمیشه، بیلانکوه، سرخاب، امیرخیز، شتربان، چوستدوزان، حکم آباد، عمو زین‌الدین، ویجویه، قره آغاج، چهار بخش، خطیب، کوچه باغ‌ها، مهاد مهین، محله دروازه گجیل، چهار منار، خیابان بزرگ، خیابان کوچک، سنجران و محلاتی که شامل چند زیر محله بوده است. گفتنی است این زیر محلات حتی بیشتر از محلات اصلی شهرت پیدا کرده‌اند.

اگر به نقشه دارلسلطنه به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که محلات سیلاب، ششگلان و پل سنگی از مشهور ترین آن‌ها هستند. اصطلاح باغمیشه از دو کلمه باغ و میشه گرفته شده است. در گذر زمان حرف واو ربط اضافه شده است که باعث شد به آن باغمیشه گفته شود. در حقیقت میشه به معنای جایی می‌باشد که در آن درختانی انبوه قرار دارند مانند: جنگل.

محله قدیمی باغمیشه تبریز
محله قدیمی باغمیشه تبریز

محل قرار گیری باغمیشه

با توجه به اینکه محله باغمیشه در شمال شرقی تبریز و شمال رودخانه میدان چایی قرار گرفته است، مشخص کردن مرز دقیق باغمیشه با سایر محلات همسایه کار آسانی است. مرز بین این محله با محلات بیلانکوه، خیابان نوبر رودخانه میدان چایی می‌باشد.

دروازه باغمیشه

اگرچه محله باغمیشه در شمال میدان چایی قرار دارد اما دروازه آن در شمال رود میدان چایی و نزدیک به حرمخانه است. دروازه خیابان و این دروازه تنها اثرهای به جا مانده از دروازه‌های هشتگانه می‌باشند. متاسفانه از این دروازه امروزه فقط یک طاق و یک نیم درب به جا مانده است.

درکنار دروازه باغمیشه زورخانه گیوی که یکی از مشهور ترین زورخانه‌های تبریز می‌باشد قرار گرفته است که در سال‌های اخیر این زورخانه تبدیل به مجتمع تجاری شده است.

گفتنی است در کنار این دروازه اولین میهمان خانه و قرائت‌خانه تبریز قرار گرفته است که توسط میرزا اسحق خان معز‌الدوله فرزند حاج میرزا مهدی کلانتری در سال 1282 بنا شد و به نام مهمانخانه نظافت مشهور شد، همچنین قرائتخانه ای هم که در مجاورت این میهمان خانه قرار گرفته است جهت افزایش سطح مطالعه مردم شهر تبریز می‌باشد.

محله قدیمی باغمیشه تبریز
محله قدیمی باغمیشه تبریز

میدان‌ها و محلات باغمیشه

سیلاب قوشخانه: این سیلاب در قسمت شمالی باغمیشه و در دامنه کوه عینالی قرار گرفته است. در این منطقه آب جاری از کوه عینالی به میدان چایی میرسد. همچنین به احتمال زیاد اکثر سیل‌های منطقه باغمیشه از جایی که سیلاب خوانده می‌شود جاری هستند. این منطقه محل سکونت برخی از اهالی می‌باشد که کار آن‌ها نگهداری از پرندگان می‌باشد.
ششگلان: امروزه این محل را به عنوان محله‌ای بزرگ و مستقل از شهر تبریز می‌شناسند. اما طبق نقشه دارالسلطنه، ششگلان یکی از محله‌های باغمیشه می‌باشد که از غرب به پل قاری و از شرق به کوچه حاج همت محدود شده است.
در این منطقه کوچه‌های مشهوری همچون پای چراغ، کوچه‌های امین لشکر و خیابان‌های چراغ گازی قرار گرفته است.

پل سنگی: پل سنگی یکی از محلات نزدیک به رودخانه میدان چایی می‌باشد. همچنین بر روی رودخانه پلی به همین اسم قرار گرفته است. طبق نقشه دارالسلطنه تبریز پل سنگی در بین دربند آقا هاشم و حاجی همت قرار گرفته است. در این منطقه اثرهای تاریخی همچون خانه ضیاء الدوله و خانه احمد میرزا قرار گرفته است.

محله قدیمی باغمیشه
پل سنگی تبریز

کوچه امین لشکر: در محله قدیمی تبریز باغمیشه، کوچه مهمی به نام کوچه امین لشکر قرار گرفته است. در این کوچه خانه های سران حکومتی و نظامی قرار داشته است. همچینن خانه قهرمانانی  همچون میرزا امین لشکر، خانه جعفر قلیخان امیر تومان، خانه امین الوزرا، خانه ناظم الدوله دیبا، خانه شعاع الدوله نیز در این محله بوده است.

محله قدیمی باغمیشه

کوچه آجودان باشی: این کوچه شمالی و جنوبی میباشد، که در محله ششگلان و نزدیک به مسجد سید حسن آقا ششگلانی قرار گرفته است. نام این کوچه کلمه‌ای فرانسوی و نظامی می‌باشد. این اسم را به افسران مستقل که در خدمت فرماندهان نظامی بودند می‌گفتند. ممکن است نام این کوچه را به خاطر قرار گرفتن خانه میرزا تقی خان آجوزان باشی که یکی از آجودان‌های معروف می‌باشد گرفته باشند. به دلیل اهمیتی که درب محله باغمیشه و حرمخانه‌ها در آن زمان داشت در این منطقه منازل نظامیان و دولتیانی زیادی وجود داشت.
پای چراغ ششگلان: در نزدیکی مسجد محمود آقا محله‌ای به اسم پای چراغ قرار گرفته است. در این منطقه در زمان ناصرالدین شاه اولین چراغ برق در تبریز و ایران قرار گرفته شد. در آن زمان به علت تازگی چراغ روشنایی در شب اهالی تبریز برای تفریح به این محله می‌آمدند.

محله قدیمی باغمیشه
کوچه داش دربندری: کوچه باش دربندری و یا دربند سنگی یکی دیگر از کوچه‌های معروف باغمیشه می‌باشد. این کوچه یکی از معدود کوچه‌هایی در آن زمان بوده است که سنگفرش شده بود که علت اصلی آن احتمالا حضور درباریان و افراد مهم در این کوچه بوده است. در گذشته در این منطقه خانه نظام گروسی قرار گرفته بود که حال این خانه به موزه قاجار تبدیل شده است.

باغ‌های محله باغمیشه

بسیاری از باغ‌های مشهور در این محله حضور دارند که به صورت زیر می‌باشند:
باغ حاجی مرتضی، باغ حاجی میرزا صادق، باغ هاشم آقا، باغ حاجی راضا بیگ، باغ خان، باغ عبدالصمد خان، باغ حاجی محمد حسین، باغ کربلایی عدل، باغ کربلایی آقا، باغ حاجی حسن، باغ کربلایی تقی، باغ حاج ملا حسن، باغ قوشخانه، باغ علی خان، باغ حاجی کریم، باغ آقا میر هاشم، باغ میرزا موسی

محله قدیمی باغمیشه

محله مارالان تبریز

مارالان یکی از مذهبی ترین محله‌های تبریز است. نقش احساسات و افکار مذهبی در سرنوشت محله مارالان بسیار قابل توجه بوده و بالغ بر 50 مسجد در این محله وجود دارد که مساجد مشهور این محله آرا مسجد واقع در چهاراه مارالان، مسجد رسول الله واقع در کوی دانشگاه و مسجد المهدی واقع درآقا بالا می‌باشد.

محله مارالان تبریز
محله مارالان تبریز

مسجد مارالان یا مرالان در قسمت جنوب شرقی شهر تبریز می‌باشد و از سمت شمال به محله و خیابان، از سمت شرق به باغ، خیابان و تپه‌ها، از سمت جنوب به تپه یانیق محدود شده است. در محله مارالان تبریز، دوران قاجاریه زیارتگاه ننه مردم بنا گشت که یکی از زیارتگاه‌های ارامنه تبریز به حساب می‌آید. میدانی به اسم چارچی در مرکز محله مارالا قرار گرفته است. در گذشته بیشتر مردم مارال قالی بافی انجام می‌دادند.

محله مارالان تبریز
محله مارالان تبریز

یکی از نام داران علم و فن در محله مارال دکتر پرویز جبه‌دار می‌باشد. ایشان یکی از چهره‌های شاخص برق در ایران می‌باشد که دارای چندین کتاب در زمینه مهندسی برق هستند. معابری که اتصال مارالان به نقاط دیگر شهر را بر عهده دارند به صورت شمال به جنوب کشیده شده اند که مهمترین آن‌ها خیابان مارالان می‌باشد و از چهارراه منصور شروع و تا اتوبان شهید کسایی امتداد دارد. قسمت‌‌های جنوبی مارالان بعد از انقلاب اسلامی احداث گردید. 
در بلوار ملاصدرا سدی وجود داشت که برای جلوگیری از سیل‌های کوه چاچا داغ بنا گشته بود به همین علت این منطقه به سد اوستی معروف شده است.

محله مارالان در دوره مشروطه

این محله در سال‌های مشروطه روزهای سختی را پشت سر گذاشت، حاج حسین خان مارالانی که یکی از مبارزان دوران مشروطه بود همیشه به یاری ستارخان و مشروطه چی‌ها می‌رفت و با یاری ایشان مانع شکست ستارخان می‌شد. ایشان زمانی که قوای روسی به تبریز آمدند رشادت‌های فوق العاده‌ای را از خود نشان داد.

محله مارالان در دوره معاصر

اهالی مارالان در دوره معاصر نقش بسیار موثری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و همچنین در پی پیروزی خود شهید نامداری را به اسلام هدیه کردند. نام شهید مصطفی حامد پیشقدم فرمانده گردان امام حسین (ع)  همیشه بر روی پیشانی این محله می‌درخشد. یکی دیگر از شهیدان این شهر، شهید محمد تجلایی می‌باشد که فرمانده طرح و عملیات قرارگاه خاتم الانبیا بودند.

وجه تسمیه این محله به مارالان

برخی ها معتقدند مارالان از دو بخش مار (در زبان تاتی ماد تلفظ می‌شود) و آلان (محل و مکان) تشکیل شده است که معنی آن سرزمین مادها می‌باشد. برخی دیگر آن را مار (گزنده) و آلان (محل و مکان) که به معنی محل مارهای گزنده می‌باشد می‌دانند. 
برخی دیگر بر این معتقدند که در گذشته به دلیل نزدیک بودن محله مارالان به جنگل‌های جنوبی شهر تبریز، گاهی وقت‌ها شماری از آهوان که به زبان ترکی مارال خوانده می‌شود به این محل می‌آمدند به همین علت نام این محله را مارالان که به معنی محل زندگی آهوان می‌باشد گذاشتند.

محله مارالان
منابع طبیعی محله مارالان

این محله در گذشته به باغ‌های پر بارش معروف بود که هنوز هم برخی از آنها فعالیت دارند. مارالان در گذشته دارای چشمه‌ها و قنات‌های زیادی بود، که پس از گذر زمان و افزایش جمعیت این منطقه و کوچ اهالی به منطقه‌های جنوبی بسیاری از چشمه‌های مارالان خشک شدند و باغ‌هایی که وجود داشت را به ساختمان‌های چند طبقه تبدیل کردند. 
یکی از مهم ترین منابع طبیعی مارالان که تنها نامش هم اکنون باقی مانده است چشمههای ساری زمی می‌باشند، که در جنوب شرقی مارالان قرار دارند. اشاره نمود. چشمه‌ها عبارتند از: ماندانا، باغ‌هایی گلگشت، حاج کاظم و برکه شور گوئل. 
قناب محله مارالان عبارتند از: نایب السلطنه، قورچی باشی و تاجر باشی

مشاغل مردمان محله مارالان

همانطور که گفته شد در گذشته مردمان مارالان باغبانی و قالی بافی می‌کردند سپس با زیاد شدن مناطق مسکونی و کاهش مناطق زراعی و باغ‌ها اهالی این منطقه برای امرار معاش به کارهای دیگری روی آوردند. یکی از مشاغلی که در محله مارالان بسیار پرطرفدار شد کارگاه‌های بزرگ قالیبافی می‌باشد.

محله دوه چی (شتربان)

یکی از محله‌ها تاریخی و بزرگ شهر تبریز دوهچی می‌باشد. این محله از سمت جنوب به رودخانه مهران رود، از سمت شمال به کوه سرخاب، از غرب به محله امیر خیز و از شرق به محله سرخاب محدود شده است. 

محله دوه چی (شتربان)

مسجد مهمی در این منطقه بنا گردیده به اسم مسجد عرب لر که در میان مساجد سی گانه محله شتربان بسیار مهم می‌باشد. امامزاده سید ابراهیم، میدان صاحب الامر و دره گرو نیز در این محله قرار دارند.

محله دوه چی (شتربان)
اهالی این محله به همراه محله سرخاب، ششگانه و باغمیشه در سال‌های جنبش مشروطه ایران مخالف مشروطه بودند و همراه با اهالی امیر خیز که طرفدار مشروطه بودند با آن‌ها مخالفت می‌کردند و با یکدیگر جنگ داخلی داشتند.
در محله دوه چی خانههای قدیمی و زیبایی حضور دارند. از جمله می‌توان به خانه میرزا محمود انصارین، خانه محمودیه و خانه صرافلار اشاره نمود که در بقعه سید ابراهیم، در قسمت شرقی کوچه و نزدیک میدان کاه فروشان قرار گرفته است. برخی از افراد، سید ابراهیم را از نوادگان امام سجاد و برخی دیگر از فرزندان امان موسی بن جعفر می‌دانند.

محله دوه چی (شتربان)

محلات و میادین معروف محله دوه چی (شتربان)

یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی دروازه دوه چی می‌باشد که در ابتدای بازارچه دوه چی قرار گرفته و تقریبا در مقابل مسجد آقا سید علی آقا می‌باشد. بزرگترین دروازه از میان هشت دروازه با روی نجفقلی خان بود. در پشت هر یک از دروازه‌ها یک حمام و یک کاروانسرا ساخته می‌شد و در مجموع حمام، کاروانسرا، دیوار و حصار همگی عناصر دروازه‌ای شناخته می‌شدند. بعد از گذشتن از دروازه ها به بازارچه‌هایی میرسیدید که الان دیگر خبری از حمام و کاروانسراهای دروازه دو چی نمی‌باشد و فقط به صورت نمادین که توسط شهرداری منطقه 10 بازسازی شده است.


میدان کاه فروشان دوه چی

این میدان یکی از معروف‌ترین اماکن دوه چی می‌باشد و در جنوب محله شتربان در نزدیکی مهران‌رود قرار گرفته است. میدان کاه فروشان از غرب به خیابان ملل متحد و از شرق به خیابان دارایی محدود می‌شود. به این میدان روستاییان شمال و غرب تبریز می‌آمدند و محصولات کشاورزی خود را از جمله کاه ، در این میدان به فروش می‌رساندند. 
در حال حاضر بدنه قدیمی این بازار تاریخی سالم مانده است اما شغل افراد تا حدودی تغییر کرده است. این میدان تا قبل از آمدن وسایل نقلیه و خودرو پر از اسب، قاطر و الاغ می‌شد و صاحبان محصولات زراعی، محصولات خود را سوار حیوانات می‌کردند و به این بازار می‌آوردند. همچنین جهت نگهداشتن چهار پایان در این بازار ده‌ها کاروانسرا ساخته شده بود اما هم اکنون فقط تعداد اندکی کاروانسرا باقی مانده و بیشتر آن‌ها به محلی برای نگهداری چوب، تبدیل شده‌اند.

در میدان دوه چی دو مسجد بنا شده است

  1. مسجد دباغ خانه که بانی ساخت آن دباغ چی‌های میدان بودند. 
  2. مسجد ایریلولر که بانی ساخت این مسجد اهالی ایری مقیم میدان بودند. 

از محلات معروف دوه چی میتوان به کوچه بیدزار، کوچه اسلامیه، چهار دربند و کوچه قدقیان اشاره نمود.
یکی دیگر از کوچه‌های معروف یزد کوچه اسلامیه می‌باشد که در دوران مشروطیت محل تشکیل انجمن اسلامیه بوده است. در این مکان روحانیونی چون میر هاشم جمع می‌شدند و برای مقابله با رشد اندیشه‌های مشروطه خواهی مشورت می‌کردند. 
در ابتدای کوچه اسلامیه مسجد زیبا و بزرگی قرار داشت که حال به جهت بازسازی کلا تخریب شده است. همچنین از دیگر کوچه‌های مهم این محله می‌توان به کوچه های شالچبلار، حریری، کاشی لر و لک لر اشاره نمود.

محله دوه چی (شتربان)
محله دوه چی (شتربان)

 

مجموعه بازار شتربان تبریز

این بازارچه مسقف پلی ارتباطی بین محله شتربان و بازار بزرگ می‌باشد. بازار شتربان در نزدیکی بازار مسگر‌ها بنا شده است همچنین این مجموعه توسط مهرانرود از بازار تبریز جدا شده است. 

بازار شتربان تبریز
بازار شتربان تبریز

این بازار دارای دو ورودی می‌باشد که یکی از آن‌ها در طرف میدان کاه فروشان و دیگری طرف دروازه شتربان قرار گرفته است. از دیگر آثار به جا مانده شهر تبریز مدرسه نصریه و مسجد حسن پاشاه می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها بازدید فرمایید.

بازار شتربان تبریز
بازار شتربان تبریز

محله چهار منار تبریز

چهار منار در اصل به مقبره پادشاهان روادی گفته می‌شود. این مکان یکی از اماکن تاریخی شهر تبریز محسوب می‌شود. چهار منار به زبان آذری دورد قبیرلر گفته می‌شود. مسجد چهار منار در محلهای به همان نام قرار دارد، این مکان یکی از بیست و چهار مکان تبریز قدیم به حساب می‌آید.

محله چهار منار تبریز
محله چهار منار تبریز

نام این محله خیلی کم به گوش مردم رسیده و این به علت موقعیت مکانی چهار منار می‌باشد که در قسمت شمالی بازار بزرگ قرار گرفته است که در ساعات غیر بازار، رفت و آمدی در آنجا وجود ندارد.

محله چهار منار
محله چهار منار

در حال حاضر می‌توانیم وضعیت فعلی چهار قدیم را بررسی کنیم که به صورت زیر می‌باشد:

شمال این محله مسیر رودخانه مهران رود، بخش جنوبی این محله بخش مرکزی بازار و مسجد، بخش شرقی آن دارایی و کوچه، بخش غربی آن محله راسته کوچه می‌باشد و قسمت عظیمی از این محله را بازار بزرگ تبریز در بر گرفته است. در گذشته ساکنان این محله بازرگانان، بزرگان و توانگران بودهاند.
مکانهای تاریخی محله چارمنار به این صورت است: مسجد و بازار صادقیه، مدرسه و مسجد تیمچه شازادا، تیمچه حاجی صفرعلی، تیمچه حاج شیخ مدرسه کاظمیه، داللن و تیمچه تاریخی اشاره کرد. 
علت اصلی نام گژاری این منطقه حضور چهار مناره بلند در گوشه‌2های این قسمت بوده است و باعث شد این محل به اسم چارمنار شناخته شود.

چهارمنار یک بنای تاریخی می‌باشد که گنبد امیر مولا به همراه مقبره پادشاهان روادی تبریز را در خود جای داده است. گفتنی است قدمت مسجد به 700 سال پیش یعنی زمان سلجوقیان باز می‌گردد و یکی از قدیمی ترین مساجد تبریز به حساب می‌آید.
مسجد چهار منار در نزدیکی کاروانسرای میرزا ابولحسن قرار گرفته است و به همین علت این مسجد بسیار پر رفت و آمد است. گفتننی است همگی برای حفظ و حیای این مسجد دست به دست هم داده‌اند. همچنین این مسجد ارزشمند و تاریخی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

محله دوه چی (شتربان)
محله دوه چی (شتربان)

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود و یا مسجد جهانشاه که یکی از مسجدهای تاریخی شهر تبریز به حساب می‌آید در قرن نهم هجری و دوران حکمرانی قراقویونلوها بنا شده است. 

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

یکی از افتخارات این بنا، نوشته شدن نام این مسجد در کتاب "ژان دیولافوا" می‌باشد، زمانی که مادام ژان دیولافوا مهندس راه و باستان شناس فرانسوی به همراه همسرش برای انجام کاوش‌های باستان شناسی به شهر تبریز آمده بود در کتاب خود با نام مسجد آبی تبریز از این بنا نام برد.

مسجد کبود
صحن مسجد کبود تبریز

تاریخچه مسجد کبود

مسجد کبود طبق کتیبه‌ای که در سر در آن قرار دارد در سال 845 هجری شمسی و در دوران سلطنت جهانشاه یکی از حکمرانان سلسله قراقویونلو و به دست دختر او صالحه خاتون بنا شده است. 
"پاسکال کوست" گفته است در زمان‌های گذشته این مسجد با نام مسجد سنی‌ها یاد شده است. مسجدی که شیعیان تمایلی به استفاده از آن ندارند. در سردر اصلی مسجد کلود کتیبه‌ای کاشی کاری شده قرار دارد که مربوط به سال 870 قمری برابر با 845 شمسی و 1466 میلادی می‌باشد. تمامی کتیبه‌های نصب شده در سردر مسجد به خط "نعمت الله البولب" خوشنویس سده نهم است و نظارتگری بر ساخت آن بر عهده "عزالدین بن ملک قاپوچی" بوده است. 
در سال 875 هجری قمری برابر با 1471 میلادی و 850 هجری شمسی، پس از فتح تبریز کاشی کاری‌های زیبایی در محوطه بیرونی مسجد به نام خلفای راشدین انجام شد که در حال حاضر هم هنوز وجود دارند.

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

خرابی‌هایی بر اثر زمین لرزه 

در سال 1158 برابر با 1780 میلادی زلزله‌ای رخ داد و سبب خرابی‌های فراوانی در مسجد شد و در اثر زلزله گنبدهای مسجد تخریب شد.

بازسازی مسجد کبود تبریز

پس از زلزله خرابی‌های مسجد تا 150 سال بعد نیز بدون تعمیر باقی ماند، تا در سال 1318 تعمیرات و دوباره سازی مسجد به منظور حفظ بنای تاریخی آغاز شد. همچنین بازسازیهایی که انجام شد شامل طاق‌ها، پایه‌ها و امسال دیگر مسجد می‌شود. در سال 1355 بازسازی ساختمانی این مسجد تکمیل شد و بازسازی گنبد اصلی و کوچک با استادکاری استاد "محمدرضا معماران" بنام انجام شد.

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

خرابکاری انجام شده در بنای مسجد کبود در سال 1393

در آذرماه 1393، جمعیت تقریبا 50 نفری به بهانه برپایی نماز جماعت، همگی به سوی این مسجد رفتند. این افراد توانستند بدون هیچگونه مداخله‌ای از سوی پلیس و نهادها مسجد را اشغال کنند. سرانجام آن‌ها پس از تخریب برخی قسمت‌ها نماز جماعت را به جا آوردند و کاشی کاری کف مسجد را تخریب کردند. سپس در فصل زمستان و لوله کشی نامناسب شهری بخشی از دیوار مسجد تخریب شد و باعث شد بازسازی کاشی کاری این مسجد ناتمام بماند.

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

معماری و کاشی کاری مسجد کبود

در این مسجد با ظرافت تمام به همراه تنوع انواع خطاطی‌ها در کاشیهای این مسجد به کار رفته، همچنین در این کاشی کاری از رنگ‌های لاجوری استفاده شده است که به فیروزه اسلام شهرت یافته است. سبک معماری این مسجد به شیوه آذری است. صحن بزرگ مسجد به صورت مربعی ساخته شده که در وسط آن حوضی برای وضو قرار گرفته است. در این مسجد شبستان‌هایی وجود داشت که پناهگاه مستمندان و محلی برای خواندن افراد بود.

مسجد کبود تبریز
معماری مسجد کبود تبریز

در ساخت بنای اصلی مسجد از آجر استفاده شده است. این بنا دارای دو گنبد می‌باشد یکی گنبد اصلی و دیگری جنوبی که آن‌ها بر روی صحن بزرگ و صحن جنوبی کوچک‌تر قرار گرفته‌اند. همچنین این مسجد دارای هفت گنبد کوچک نیز می‌باشد که در ضلع شرقی و غربی و ورودی مسجد قرار گرفته است. در ساخت گنبدهای این مسجد از هیچ سازه‌ای استفاده نشده بود و همین امر باعث شد معماران هنگام بازسازی گنبد‌ها به مشکل بر بخورند، این مشکل سرانجام با طرح استاد معماران بنام حل شد و گنبد مجددا بازسازی گشت.

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

در طرف ستون‌های صحن اصلی مسجد گنبد کبود راه پله‌هایی وجود دارد که برای دسترسی به ایوان‌های ناظر بر صحن اصلی می‌باشند. همچنین در پایه ‌این ستون‌ها محفظه‌های کوچکی تعبیه شده است که این محفظه‌ها محلی برای گذاشتن کفش نمازگزاران به حساب می‌آمد. اما در حال حاضر سبک و معماری آن عوض شده است.

مسجد کبود تبریز
معماری مسجد کبود تبریز

مقبره جهانشاه تبریز

در پشت محراب قدیمی این مسجد، قسمت دیگری وجود دارد که شامل اتاق بزرگی می‌شود، این اتاق با کفپوش و دیوارهای مرمر پوشانده شده است انتهای اتاق به محرابی کوچک راه دارد. در این مکان جهانشاه به همراه همسرش خاتون جان بیگم که چندین سال پس از اتمام ساخت مسجد فوت شدند، دفن شدند. هم اکنون این بخش خاکی و خالی می‌باشد و گفته شده پس از زلزله‌ای که در تبریز اتفاق افتاد همه چیز این مکان حتی مرمرهای تزئینی به تاراج رفته است.

مقبره جهانشاه تبریز
مقبره جهانشاه تبریز

تهیه بلیت برای دیدن این اثر هنری

ابتدا برای وارد شدن به این مکان باید بلیت تهیه کنید که در بخش ورودی مسجد قرار دارد، سپس در کنار همانجایی که بلیت می‌خرید می‌توانید آثار سفالی که طرح مسجد و دیگر کاشیکاری‌های تبریز را دارد خریداری فرماید.

امام زاده جمال تبریز

مرقد امامزاده ابوالحسن موسی بن جعفر الجمال (سید جمال) در محله‌ای قدیمی از شهر تبریز به اسم خیابان شهید مطهری فعلی قرار دارد.

مقبره جهانشاه تبریز
مقبره جهانشاه تبریز

بنای امامزاده سید جمال که در محله‌ای تاریخی قرار دارد به نام‌های امامزاده موسی، کهنه امامزاده و امامزاده راسته کوچه شناخته می‌شود، درحال حاضر یکی از مراکز معنوی و تاریخی شهر تبریز آستان مقدس امامزاده سید جمال می‌باشد و در طول سال و ایام هفته همواره زائران بسیاری به این مکان سرازیر می‌شوند و به زیارت می‌پردازند.

مقبره جهانشاه تبریز
مقبره جهانشاه تبریز

با توجه به مطالبی که در حافظ حسین کربلایی آمده است، مزار امامزاده سید جمال (ع) و نسب ایشان در دوره صفویه و توسط درویش شیخ اویس صورت گرفته است. قرائن اویس با نوشته‌های ذکر شده احتمال داده است که مزار حاضر در راسته کوچه متعلق به امامزاده موسی باشد. سپس طی سالیانی که محققان اطلاعات جمع کردند ایشان را با چهار واسطه، امامزاده الوالحسن موسی، فرزند جعفر الجمال، بن محمد، بن ابراهیم، بن محمد الیمانی أو الیمامی، بن عبیدالله و بن الامام موسی الکاظم (ع) معرفی کرده است.

مسجد استاد و شاگرد تبریز

شهر تبریز، شهری است که پر از بناهای تاریخی و حکایت‌ها و داستان‌هایی که درون آن‌ها وجود دارند. یکی از این بناهای تاریخی و مهم مسجد استاد و شاگرد می‌باشد که قدمت آن به دوران چوچابی باز می‌گردد.

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

همچنین گفته شده این بنا تنها بنای موجود است که از آن دوران باقی مانده و چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است.

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

چرا باید از مسجد استاد و شاگردید بازدید کنید؟ 

این بنا تنها بنای بجا مانده از دوران چوپانی در تبریز است. (یکی از خانواده‌های مغول چوپانیان بودند که در سده هشتم بر ایران حکومت می‌کردند.)

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

تاریخچه مسجد استاد و شاگرد تبریز

محققین با تحقیقاتی که انجام دادند دریافتند مسجد استاد و شاگرد متعلق به دوران امیر حسن چوپان مقلب به علاء الدین می‌باشد. بانی ساخت این مسجد شیخ حسن چوپانی فرزند تیمورتاش می‌باشد. شیخ حسن چوپانی نام این مسجد را به افتخار سلیمان یکی از نوادگان چنگیزخان مغول، مسجد سلیمان نام گذاری کرد. 
گفته‌هایی وجود دارد که تا قبل از زلزله سال 742 در این مکان مسجدی به نام مسجد سلیمانیه قرار داشته است که پس از زلزله ویران گشت و این مسجد جایگزین آن شد. هنگامی که مسجد جدید بنا شد چندسال بعد دوباره در زلزله سال 1193 ویران گشت که تحت بازسازی قرار گرفت. طبق نوشته‌های کتیبه مرمرین مسجد، در سال 1338 مسجد به دست محمد آقا اردبیلی بازسازی گشت. مسجد استاد و شاگردی که امروزه شاهدش هستید به دوره مرمت حاج محمد اردبیلی مربوط می‌باشد.

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

در مسجد استاد و شاگرد تبریز از چه چیزهایی می‌توانید بازدید کنید؟ 

هنگامی که وارد محله اردبیلی‌ها شوید شاهد دیوارهای بلند و زخیم مسجد استاد و شاگرد می‌شوید، گفتنی است تمامی این بنا از آجر ساخته شده است. این مسجد دارای دو شبستان با طاق های بلند و یک فضای گنبد دار که مساحت آن 20 در 35 متر میباشد تشکیل شده است.  در گذشته این مسجد دارای یک صحن بزرگ که حوضی در وسط آن قرار داشت بود اما بعد از چند سال این قسمت را به دانشسرای دخترانه تغییر دادند. اگر به دیوار شمالی مسجد دقت کنید شاهد کتیبه‌ای خواهید بود که آن را استاد عبدالله صیرفی و شاگردش نوشته‌اند به همین علت نام این مسجد را مسجد استاد و شاگرد گذاشتند. 

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

استاد نتوانست کتیبه را به پایان برساند و فوت کرد سپس مابقی آن را شاگردش تکمیل کرد و نوشت. گفتنی است این مسجد در دو دهه بعد یک بار دیگر بازسازی شد و سپس در سال 1382 مجددا افتتاح گردید و در دسترس عموم برای بازدید گردشگران و مسافران قرار گرفت. اما توجه داشته باشید این مسجد فقط در ساعات اقامه نماز باز خواهد بود.

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

هزینه بازدید از مسجد استاد و شاگرد چقدر است؟

هیچ هزینه ای از شما بابت بازدید از مسجد گرفته نمی‌شود و می‌توانید تنها نیم ساعت وارد مسجد شوید و بازدید کنید سپس خارج شوید.

فصل مناسب بازدید از مسجد استاد و شاگرد تبریز چه موقعی است؟ 

برای بازدید از این مسجد و قدم زدن در خیابان‌های آن بهتر است در فصل بهار که آب و هوای این منطقه خنک و ملایم می‌باشد اقدام کنید.

چگونه به مسجد استاد و شاگرد تبریز برویم؟

این مسجد بسیار معروف می‌باشد و می‌توانید از هر کسی آدرس را بپرسید و پیدا کنید. برای رسیدن به مسجد ابتدا باید به میدان ساعت یا چهارراه شهناز بروید در روبرو خیابانی به اسم فردوسی قرار دارد اگر وارد این خیابان شوید و کمی جلوتر بروید وارد محله اردبیلیها می‌شوید که مسجد استاد و شاگرد در هماهنجا قرار دارد. 

جاهای دیدنی دیگر نزدیک به مسجد استاد و شاگرد

ارگ علیشاه، بازار تربیت، عمارت شهرداری تبریز، خانه مشروطه تبریز، مسجد کبود

مسجد استاد و شاگرد تبریز
مسجد استاد و شاگرد تبریز

کلیسای مریم قدس تبریز

اکثر افراد به خاطر شرایط آب و هوایی خنک شهر تبریز این شهر را برای مسافرت انتخاب می‌کنند و گردشگران و مسافرانی که به این شهر میایند برای دیدن مکان‌هایی همچون برج ساعت و یا پارک ائل گلی می‌باشد. اما افرادی که از قدمت و اصالت این شهر تاریخی با خبر باشند می‌دانند که یکی از مکان‌های تاریخی شهر تبریز کلیسای مریم مقدس تبریز می‌باشد که در کنار اهمیت تاریخی که دارد از لحاظ فرهنگی نیز بسیار با ارزش میباشد و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

کلیسای مریم قدس تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

چرا باید از کلیسای مریم مقدس بازدید کنیم؟

کلیسای مریم مقدس یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مکان‌های شهر تبریز است. اگر به قدمت بسیار زیاد این کلیسا توجه کنید می‌توانید آن را یکی از مهم ترین مراکز تاریخی این شهر بدانید. 

کلیسای مریم قدس تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

در این کلیسا، مراسم کلیسای حواری ارمنی برگذار می‌شود که یکی از مراسمات بزرگ ملی مذهبی است. با توجه به موقعیت مکانی که این کلیسا دارد باعث شده دسترسی به آن آسان باشد.

کلیسای مریم قدس تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

تاریخچه کلیسای مریم مقدس تبریز

با تحقیقی که محققان انجام دادند و حضور قدیمی ترین سنگ قبر توانستند دریابند قدمت این سنگ قبر به 500 تا 600 سال قبل باز می‌گردد. همچنین برخی دیگر از محققان نیز با توجه به سردر سنگی و تزئینات داخلی توانستد دریابند قدمت این کلیسا به 700 تا 800 سال پیش باز میگردد. گفتنی است کلیسای مریم مقدس در طول تاریخ در اثر زلزله سال 1158 آسیبی جدی دید. 
کلیسا مریم مقدس 3 سال بعد از زلزله 1158 مورد بازسازی قرار گرفت و این بازسازی از سال 1161 تا 1164 طول کشید. جالب است بدانید اولین چاپخانه شهر تبریز در حیاط کلیسای مریم مقدس سال 1267 ساخته شد.

کلیسای مریم قدس تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

معماری کلیسای مریم مقدس تبریز

اگر به معماری کلیسای مریم مقدس توجه کنید خواهید فهمید که این کلیسا توسط معماری ارمنی ساخته شده است. قدمت این معماری به 4 هزار سال می‌رسد. البته اگر در محوطه کلیسای مریم مقدس قدم بزنید خواهید فهمید هر قسمت با شیوه‌های متفاوتی ساخته شده است و این نشانگر دوره‌های مختلف تاریخ می‌باشد. مصالح به کار رفته در این کلیسا آجر، سنگ و آهک می‌باشد که در دیوارها، ستون‌ها و نمای بیرونی کلیسا به کار رفته‌اند. گفتنی است پس از زلزله بازسازی کلیسا با همان سنگ‌ها و آجر‌های فرو ریخته صورت گرفته است، تنها تفاوت کلیسا بعد از بازسازی و قبل از آن استفاده از سبک صفویه می‌باشد.

کلیسای مریم قدس تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

در موزه کلیسای مریم مقدس از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟

در کنار زیبایی معماری این کلیسا می‌توانید از اسناد تاریخی مهم، انواع کتاب‌ها، انواع تابلوهای نقاشی شده، انواع مختلفی از آثار هنری مثل منبت کاری و خاتم کاری، پارچه‌های نساجی شده، گنبد، طاقچه‌ها، درب‌ها و پلکان کلیسای تبریز نیز هر کدام دارای زیبایی‌های خاص خود می‌باشند بازدید فرمایید. 
گفتنی است سنگ قبرها و کتیبه‌هایی که در کلیسا قرار دارند از اهمیت تاریخی برخوردار می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

هزینه و زمان بازدید از کلیسای مریم مقدس چه قدر می‌باشد؟

بازدید از کلیسای مریم مقدس هزینه زیادی ندارد و گاهی اوقات بازدید از این موجموعه برای ایرانیان رایگان می‌باشد. شما می‌توانید در 30 دقیقه از تمامی آثار موجود در کلیسا بازدید فرمایید.

فصل مناسب بازدیداز کلیسای مریم مقدس چه موقعی است؟ 

با توجه به وضعیت آب و هوایی و بارندگی شدید در ماه مهر تا اردیبهشت در شهر تبریز، در نتیجه فصل مناسب برای بازدید از کلیسای مریم مقدس اواخر بهار تا تابستان می‌باشد.

چگونه به کلیسای مریم مقدس تبریز برویم؟ 

بهتر است با وسیله نقلیه شخصی به این منطفه بروید اما می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی هم استفاده کنید. اگر از تاکسی خطی‌های خیابان شریعتی و یا طالقانی شهر تبریز برای رسیدن به کلیسا استفاده کنید بهتر می‌باشد.

جاهای دیدنی دیگر نزدیک به کلیسای مریم مقدس

برج یانقین، بازار بزرگ تبریز، بازار مشروطه، مسجد صاحب الامر، خانه مشروطه تبریز، مقبره الشعرا

کلیسای مریم قدس تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

کلیسای کاتولیک تبریز

شهر تبریز یکی از مهم ترین و تاریخی ترین شهرها در حوزه گردشگری می‌باشد که دارای مکان‌های دیدنی و تاریخی فراوانی می‌باشد یکی از این مکان‌های تاریخی و توریستی، کلیسای کاتولیک می‌باشد. این کلیسا یکی از محبوب ترین مکان‌ها برای گردشگران و دوست داران تاریخ است و شما می‌توانید سیر تحول مردم ایران را در گذر زمان را در این کلیسا شاهد باشید. بناهایی که در این کلیسا به کار رفته می‌تواند داستان‌هایی را از گذشته بازگو کند.

کلیسای کاتولیک ها تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

چرا باید از کلیسای کاتولیک بازدید کنید؟ 

  • کلیسا کاتولیک یکی از بزرگترین کلیساها در ایران می‌باشد. 
  • این کلیسا دارای معماری فوق العاده زیبایی می‌باشد.
  • می‌توانید با آیین، ادیان، رسوم و زندگی مردم ایران در گذشته آشنا شوید.
کلیسای کاتولیک ها تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

تاریخچه کلیسای کاتولیک تبریز

این کلیسا نشان دهنده حضور مسیحیان کاتولیک در ایران است. کلیسا کاتولیک در زمان حکومت قاجار سال 1291 هجری شمسی توسط فردی فرانسوی به اسم اوژن بوره به سبک گوتیک ساخته شد. کلیسا کاتولیگ از گذشته محلی برای مراسمات دینی و مذهبی همچنین جشن‌ها بوده است. این کلیسا در میان مسیحیان کاتولیک به اسم عذرای مقدس و یا عذرای توانا شناخته می‌شود. هم اکنون این کلیسا در محله میار‌میار قرار دارد.

کلیسای کاتولیک ها تبریز
کلیسای مریم قدس تبریز

معماری کلیسای کاتولیک ها تبریز

کلیسا کاتولبک یکی از زیباترین مکان‌های مذهبی به شمار می‌آید. نمای این کلیسا را با استفاده از آجر ساخته‌اند که ارتفاع آن به 12 متر و عرض آن به 15 متر می‌رسد.
هنگامی که وارد کلیسا شوید اولین چیزی که نگاه شما را به خود جلب می‌کند، نمایی مستطیل شکل به همراه پنجره‌های باریک و بلند کلیسا می‌باشد. پس اینکه از در کلیسا گذشتید وارد دالان کوچیکی می‌شوید که در مقابل شما صحن کلیسا قرار دارد. در سمت چپ و راست کلیسا اگر توجه کنید شاهد پله‌هایی خواهید بود که شما را به بالکن کلیسا می‌رساند. همچمین بر روی بالکن‌ها برج کوچکی است که ناقوس کلیسا در آن نگهداری می‌شود. 

این کلیسا دارای تالار اجتماعات است و دور تا دور آن چهارده ستون قد علم کرده‌اند که طاق بلند سقف بر روی این ستون‌ها قرار گرفته شده است. در کلیسا کاتولیک‌ها چند نیمکت برای نشستن قرار گرفته است. همچنین چهلچراغ‌هایی زیبا نیز بر سقف کلیسا آویحته شده است. بر روی دیوارهای کلیسا تابلوهایی خیره کننده و تاریخی به سبک کلاسیک نصب شده است. تابلوها با استفاده از رنگ روغن کشیده شده‌اند و موضوع آن‌ها درباره حضرت عیسی، پرواز فرشتگان و حواریون می‌باشد. تابلوها توسط افرادی مشهور در سال های 1900 تا 1926 کشیده شده است. 
در این کلیسا دو مجسمه به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها مجسمه حضرت عیسی و دیگری مجسمه یکی از قدیسانی است عیسی مسیح را در کودکی خود بغل کرده است.

هزینه و زمان بازدید از کلیسا کاتولیک ها تبریز چه قدر است؟ 

بازدید از کلیسا کاتولیک‌ها برای گردشگران ایرانی رایگان می‌باشد و هزینه‌ای ندارد. می‌توانید بین یک تا دو ساعت از این کلیسا بازدید کنید. 

فصل مناسب بازدید از کلیسای کاتولیک ها چه موقعی می‌باشد؟ 

همانطور که می‌دانید شهر تبریز داری آب و هوایی سرد می‌باشد. به همین علت بهترین زمان برای بازدید از مناطق دیدنی شهر تبریز فصل تابستان و بهار می‌باشد.

چگونه به کلیسای کاتولیک‌ها برویم؟

برای رفتن به این مکان بهتر است از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنید و برای رسیدن به کلیسا از خیابان شریعتی به سمت کوچه میار‌میار واقع در منطقه 8 بروید و به راحتی کلیسای کاتولیک را در مقابل خود ببینید. 

جاهای دیدنی دیگر نزدیک به کلیسای کاتولیک‌ها

موزه خانه بهنام، ارگ علیشاه تبریز، موزه سنجش، خانه حیدر زاده، موزه صدای تبریز

کلیسای کاتولیک ها تبریز

خانه حیدر زاده تبریز

خانه حیدرزاده در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز (محله مقصودیه) و در سمت جنوبی شهرداری قرار گرفته است. گفتنی است در این محله خانه‌های تاریخی زیادی قرار دارد. در رابطه با تاریخ دقیق ساخت این خانه اطلاعات و اسنادی وجود ندارد اما محققان میراث فرهنگی با اطلاعاتی که به دست آورده‌اند اعتقاد دارند قدمت این خانه به 130 سال پیش باز می‌گردد. 

خانه حیدرزاده تبریز
خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدرزاده در مساحت 900 متر و در دو طبقه ساخته شده است. جالب است بدانید معمار ساختمانی را میان حیاط اندرونی و بیرونی ساخته است. 

خانه حیدرزاده تبریز
خانه حیدرزاده تبریز

تاریخچه خانه حیدرزاده تبریز

این خانه در نقشه دارالسلطنه تبریز به نام خانه حاج قلی خان سرتیپ نوشته شده است. از این منطقه در سال‌های 1335 و 1345 عکس برداری شده است و به جز این اطلاعات دقیق‌تر دیگری نیز در سال 1373 در نقشه تهیه شده است. جالب است بدانید به دلیل وجود آثار تاریخی و ارزشی که این خانه دارد در سال 1378 این خانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این خانه در سال 1380 توسط طرح پردیسان، سازمان میراث فرهنگی کشور مورد احیا و بازسازی قرار گرفت.

خانه حیدر زاده تبریز
خانه حیدرزاده تبریز

معماری خانه حیدرزاده تبریز

هنگام ورود به محوطه خانه حیدرزاده، معماری فوق العاده و زیبایی ایوان‌ها و پنجره‌های رنگارنگ چشم را به خود خیره می‌کنند. پنجره‌های این خانه تمام چوبی و کنده کاری شده با دست می‌باشند. اگر به قسمت بالایی پنجره دقت کنید شیشه‌های رنگی موجب می‌شود به گذشته بروید و خانه‌های قدیمی شلوغ را به یاد بیاورید. در محوطه بیرونی خانه حیدرزاده ستون‌هایی قرار دارد که در دل خاک فرو رفته‌اند و این خانه را سالیان سال است در مقابل زلزله و حوادث پابرجا نگه داشته است.

خانه حیدر زاده تبریز
خانه حیدر زاده تبریز

گفتنی است ساخت ارسی‌ها خود به تنهایی دو سال زمان برده است. اگر به حوض لاجوردی و نیلگون حیاط دقت کنید باعث می‌شود آرامش خاصی را در مسافران و گردشگران ایجاد کند. 
در قسمت زیرزمینی خانه حیدرزاده، طاق‌هایی چهار بخشی به همراه آجرهای رنگ شده قرار گرفته است که نور این قسمت توسط پنجره‌های کار شده رو به حیاط گرفته می‌شود. این قسمت از خانه دارای خنکی خاصی است و در فصل تابستان برای نگه داشتن مواد غذایی دور از گرما استفاده می‌شود.

خانه حیدرزاده تبریز
خانه حیدرزاده تبریز

در فصل‌هایی که هوا گرم می‌باشد بخش‌های مختلف خانه حیدرزاده از طریق یک سراسری مرکزی به یکدیگر وصل می‌شوند. این مکان‌ها دارای گچ بری، پلکان عریض و نورگیر سقفی زیبایی می‌باشد که همگی به هم متصل هستند. 
یکی از اصلی ترین و زیباترین قسمت خانه، اتاق شاه نشین می‌باشد. در این اتاق پنجره‌هایی با شیشه‌های کشویی رنگی روبه بالا کارشده است. این شیشه‌ها در طول روز نور را با رنگ‌هایی چشم نواز وارد اتاق کرده و زیبایی خاصی را ایجاد می‌کنند.

جاهای دیدنی دیگر نزدیک به خانه حیدرزاده

خانه استاد شهریار تبریز، خانه بهنام تبریز، موزه آهن تبریز، ارگ علیشاه تبریز

خانه حیدرزاده تبریز
خانه حیدر زاده تبریز

خانه مشروطه تبریز

یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی تبریز می‌باشد که طی سال‌ها زلزله‌های پی در پی آسیب‌های فراوانی به مجموعه‌های تاریخی وارد شد، سپس در سال 1193 هجری قمری زلزله هولناکی رخ داد و شهر به ویرانه تبدیل شد. آثار تاریخی فراوانی ویران شدند و از بین رفتند و تنها اثرهای تاریخی که استحکام لازم را داشتند سالم ماندند، از آن پس سعی بر این شد تا شهر تبریز را بهتر از قبل آباد کنند. در همان لحظه بود که در تبریز فضا سازی شهری انجام دادند. در این برنامه خیابان‌های فوق العاده‌ای همچون خیابان تربیت و امام خمینی راه اندازی شدند که از قدیمی ترین خیابان‌های شهر تبریز به حساب می‌آیند.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

از آن پس آبادی شهر تبریز آنقدر زیاد شد که این شهر دومین شهر مهم حکومتی کشور از لحاظ صنعتی، اقتصادی به حساب می‌آمد. همچنین از این شهر برای اسکان ولیعهد‌ها در دوران حکومت قاجاریه استفاده می‌کردند. تا هم اکنون تقریبا 300 خانه تاریخی در شهر تبریز پیدا شده است، اما محققان و باستان شناسان بر این باورند 800 خانه تاریخی در این شهر وجود دارد. 

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

هنوز که هنوز است در این شهر از زیر خاک‌ها خانه‌هایی تاریخی پیدا می‌شوند که اکنون به سراغ یکی از این خانه‌ها می‌رویم. خانه مشروطه که یکی از قدیمی ترین خانه‌های تاریخی شهر تبریز محسوب می‌شود.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

چرا باید از خانه مشروطه بازدید کنیم؟ 

این خانه یکی از مکان‌های مهم مشروطه خواهان و محل تجمع افراد مهمی همچون ستارخان و باقرخان بوده است. در کنار بازدید از این خانه تاریخی به همراه آثار ارزشمند، می‌توانید از تندیس افراد مهم آن زمان را هم ببینید. 

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

تاریخچه خانه مشروطه تبریز

این خانه در خیابان تربیت تبریز قرار گرفته و نزدیک به بازار قدیمی شهر تبریز می‌باشد، این محل امروزه به یک پیاده راه تاریخی تبدیل شده است تا با قدم زدن در آنجا با فرهنگ ایرانی آشنا شویم. قدمت خانه مشروطه به 150 سال پیش باز می‌گردد و اولین شخصی که مالک آن حاج مهدی کوزه‌ کنانی معروف به ابوالمله بود. 
هنگامی که محمد علی شاه مجلس را به توپ بست و سو قصدی که به جانش شده بود، حاج مهدی کوزه‌ کنانی به منظور حمایت از مشروطه خواهان خانه خود را در اختیار آنان قرار داد. از آن خانه محلی برای تجمع افرادی همچون ستارخان، باقرخان، حاجی میرزا آقا فرشی، ثقه الاسلام تبریزی و خود حاج مهدی کوزه کنانی برای مشورت و تصمیم‌های مهم بوده است. همین اتفاق باعث شد این خانه مهم ترین مکان برای مشروطه خواهان محسوب شود. 

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

آن موقع‌ها این خانه محلی برای چاپ و انتشار اعلامیه‌های ضد حکومتی و جلسات مهم در زمان مشروطه به حساب می‌آمد. سرانجام خانه مشروطه در سال 1375 دارنده آثار مهمی از آن دوران شد و باعث شد این محل به موزه تبدیل شود تا مردم بتوانند با معماری، تاریخ و فرهنگ آن زمان بهتر آشنا شوند.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

معماری خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه در زمینی به وسعت 1300 متر و در دو طبقه ساخته شد. این خانه همانند خانه‌های تاریخی دیگر شهر تبریزی مانند خانه بهنام قدکی دارای بخش‌های اندرونی و بیرونی است. طبقه اول این خانه دارای 6 اتاق و طبقه دوم نیز دارای 6 اتاق به همراه تالار اصلی می‌باشد. هنگامی که وارد خانه مشروطه می‌شوید شاهد ستون‌هایی ایستاده به همراه پنجره‌هایی که شیشه‌های آن میدرخشند خواهید شد و همچنین جذب رنگی بودن شیشه‌های پنجره می‌شود. حال اگر از پله ها بالا بروید در طبقه دوم در دو طرف اتاق ایوان‌هایی را میبینید که ستون‌های بلند طبقه اول آن‌ها را نگه داشته‌اند. 

خانه مشروطه تبریز

در وسط حیاط این مجموعه حوضی نیلگون قرار دارد که به زیبایی خانه می‌افزاید. قبل از اینکه وارد خانه شوید دو توپ و دو مجسمه را می‌توانید ببینید که نشان دهنده جنگ دوران مشروطه می‌باشد. اگر به داخل خانه نیز توجه کنید در کنار نورگیر‌ها، تزئینات و گچ بری‌ها شاهد ویژگی‌های معماری آن دوران خواهید شد. زیباترین بخش این خانه که در طبقه دوم قرار دارد بخش شاه نشین مجموعه می‌باشد. این اتاق مشرف به حیاط است که دارای پنجره‌های چوبی به همراه شیشه‌های رنگی می‌باشد. سقف اتاق تزئین شده با چوب به صورت برجسته می‌باشد. همچنین درهای این اتاق نیز به دست معماران خبره ساخته شده است. از پنجره این اتاق می‌توانید ساختمان دیگری را در مقابل آن ببینید که ساختمان کلاه فرنگی نام دارد.

در موزه خانه مشروطه از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد

می‌توانید تندیس افرادی بزرگ همچون ستارخان، ثقه الاسلام تبریزی، باقرخان، حاج عالی ختایی و افراد مهم دیگر همچون زینب پاشا که تنها زنی بود در جریان مشروطه فعالیت داشت بازدید کنید.
عکس‌هایی که بر روی دیوار قرار دارند که نشان دهنده ظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و دسته مشروطه می‌باشد. ابزارآلاتی که در دوران مشروطه برای چاپ اعلامیه‌ها استفاده می‌شدند را می‌توانید بیینید. در زیرزمین این خانه 500 جلد کتاب وجود دارد که 300 جلد آن با موضوع مشروطه خواهی می‌باشد.

خانه مشروطه تبریز

خانه حریری تبریز

تبریز که یکی از شمالی ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. در دوره‌های مختلف یکی از شهر‌های حکومتی بود. در حال حاضر با وجود خانه‌های تاریخی می‌توان فهمید شهر تبریز در زمان حکومت قاجاریان محلی برای سکونت ولیعهدها بوده است. امروزه تعداد 300 خانه نشان دهنده اتفاقات و رویدادهای خود است که یکی از این خانه‌ها، خانه حریری است.

خانه حریری تبریز
خانه حریری تبریز

تاریخچه خانه حریری تبریز

این خانه در خیابان تربیت تبریز قرار گرفته است. درحال حاضر خیابان تربیت برای پیاده روی سنگ فرش شده است. خیابان تربیت در دوران حکومت قاجاریان و تقریبا حدود 400 سال پیش ساخته شده است. در گذشته طی زلزله‌های پی در پی تبریز آثار تاریخی در امان نبودند سپس در سال 1193 زلزله‌ای بزرگ رخ داد و تمامی بنا‌های تاریخی به خاک تبدیل شدند و تنها برخی از مکان‌ها که از استقامت کافی برخوردار بودند جان سالم به در بردند مانند مسجد کبود، ارگ علیشاه و مسجد جامع شهر. همچنین برخی از بناهای تاریخی همچون مجموعه ربع رشیدی، کاخ غازان خان و میدان حسن پادشاه همگی به خاک تبدیل شدند. 

خانه حریری تبریز
خانه حریری تبریز

پس از آن اتفاق دو دوران قاجاریه تصمیم گرفتند تبریز را آباد کنند و ساخت و ساز شهری را آغاز کنند. این امر باعث شد تبریز به دومین شهر پر رونق ایران تبدیل شود. خیابان تربیت نیز یکی از خیابان‌هایی بود که در دوران قاجاریه طبق برنامه فضا سازی شهری ساخته شد. این خیابان یکی از قدیمی ترین و اولین خیابان‌های شهر تبریز محسوب می‌شود. گفتنی است که این خیابان جزو جاده طولانی ابریشم بوده است که در آن خیابان خانه‌های مهمی وجود دارند که یکی از آن‌ها خانه حریری است.

معماری خانه حریری تبریز

با توجه به معماری داخلی و بیرونی خانه می‌توان گفت این خانه متعلق به یکی از خاندان قدیمی شهر تبریز می‌باشد. با توجه به نام خانه احتمال داده می‌شود متعلق به یکی از اعضای این خاندان یعنی محمد آقا حریری که یکی از تجار معروف در تبریز در دوران اولیه حکومت قاجار بوده می‌باشد. 

خانه حریری تبریز
خانه حریری تبریز

محمد آقا حریری شناخته شده ترین عضو خاندان حریری می‌باشد که در انقلاب مشروطه و نهضت شیخ محمد خیابانی حضور داشته است. خانه حریری هم همانند خانه‌های تاریخی دیگر تبریز مانند خانه بهنام و خانه امیر نظام گروسی از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. هر دو قسمت بیرونی و برونی روبروی قبله است که در میان آن‌ها حیاطی وجود دارد و در وسط حیاط حوضی زیبا قرار گرفته است. بنای ساختمان درونی از آجر است و در دو طبقه ساخته شده است. 
اگر وارد اندرونی و بیرونی شوید شاهد نقاشی‌هایی زیبا بر دیوار می‌شوید که حیرت زده می‌شوید. نقاشی‌ها به سبک قجری است و در آن‌ها داستان یوسف و زلیخا کشیده شده است. یکی از بهترین خانه‌هایی که نقاشی‌های دیواری فوق العاده‌ای را دارد خانه حریری است، که در هیچ جای ایران مشابهی ندارد. خانه حریری به دلیل اینکه تمامی دیوارها و سقف‌های آن از نقاشی پوشانده شده یکی از پر نقش و نگار ترین خانه‌های تبریز به حساب می آید. 

خانه حریری تبریز
خانه حریری تبریز

در این خانه زیبا علاوه بر نقش و نگارها می‌توانید در بخش اندرونی خانه شاهد موزه مطبوعات تبریز باشید. این موزه دارای اثرهای گرانقدر و ارزشمند می‌باشد که این آثار باعث شدند این موزه یکی از ارزشمند‌ترین موزه‌های شهر تبریز باشد. این خانه بعد از پشت سر گذاشتن ویرانی‌هایی که در اثر زلزله به وجود آمده بود سرانجام در سال 1377 نام این خانه در فهرست آثار ملی قرار گرفت و بازسازی گشت تا مردم بتوانند از این مکان تاریخی بازدید به عمل بیاورند.

فصل مناسب برای رفتن به خانه حریری تبریز چه موقعی می‌باشد؟

همانطور که می‌دانید آب و هوای تبریز سرد می‌باشد و در تابستان هوای شهر گرم می‌شود اما برای رفتن به این خانه می‌توانید هر زمانی را که می‌خواهید انتخاب کنید.

چگونه به خانه حریری تبریز برسیم؟ 

همانطور که گفته شد خیابان مقابل این خانه سنگ فرش شده است پس بهتر است ماشین خود را در جایی پارک کنید و پیاده در خیابان تربیت راه بروید تا به خانه حریری تبریز برسید.

مکان های تاریخی نزدیک بت خانه حریری

میدان ساعت تبریز، خانه حیدرنژاد، خانه نیکدل تبریز، خانه بهرام تبریز

خانه حریری تبریز
خانه حریری تبریز

عمارت ائل گلی تبریز

عمارت ائل گلی و یا شاه گلی یکی از جاهایی می‌باشد که گردشگران علاقه زیادی به بازدید از آن دارند. این مکان سر سبز و زیبا شما را از مناطق بی روح و خشک بیرون رها می‌کند و می‌توانید از صبح تا نیمه شب در این مکان قدم بزنید. 

​​عمارت ایل گلی تبریز
​​عمارت ایل گلی تبریز

بسیاری از افراد برای ورزش صبح‌گاهی به این باغ می‌آیند و برخی هم برای صرف صبحانه صبحگاهی بر زیر درختان این باغ می‌نشینند زیرا از گوشه کنار این باغ طراوت و شادابی می‌بارد.

عمارت ائل گلی تبریز
​​عمارت ایل گلی تبریز

چرا باید از عمارت ائل گلی بازدید کنیم؟ 

  • تفریحگاه ائل گلی مناسب تمام سنین می‌باشد و از کوچک تا بزرگ از این مکان لذت می‌برند. 
  • آب و هوای این عمارت در فصل گرم تابستان بسیار خنک می‌باشد.
  • ائل گلی یکی از مناطق گردشگری زیبای شهر تبریز محسوب می‌شود.
  • امکاناتی همچون لوناپارک، قایق سواری، رستوران، فضای سبز، پیست اسکیت و مسیر پیاده روی در این پارک وجود دارد.
  • این باغ به دلیل حضور عمارت تاریخی که در خود جای داده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عمارت ائل گلی تبریز
​​عمارت ایل گلی تبریز

تاریخچه ائل گلی

عمارت زیبای ائل گلی در دوران آق قویونلوها شروع به ساخته شدن و سپس در دوران صفویه تکمیل شد. همچنین این عمارت در زمان قاجاریه تبدیل به گردشگاه شد. اینکار با کاشت درختان تبریزی، گل اطلسی و بید مجنون در این مکان آغاز شد و در دوران پهلوی تبدیل به یک گردشگاه عمومی شد. عمارتی که امروزه شاهد آن هستید سالیان سال یک ساختمان خشتی بوده است و به همت شهرداری تبریز این مکان تبدیل به عمارت زیبا شده است.
در این مکان ساختمانی به دستور پسر هشتم عباس میرزا ساخته شد که دارای دو طبقه بود و کوه‌های اطراف این ساختمان به صورت پله در آمده بودند. او تصمیم داشت این عمارت را کاخ ییلاقی خود کند اما پیش از اتمام تزیینات ایشان فوت کردند و این عمارت متروکه ماند. گفتنی است هم اکنون این کاخ به رستوران و تالار پذیرایی تبدیل شده است.

معماری ائل گلی

از گذشته معماری های سنتی جایگاه ویژه ای در میان گردشگران و مردم داشته است. باغ هایی همچون باغ ائل گلی با ساخت هایی زیبا و استفاده از عناصر طبیعی در دل مردم جا باز کرده اند. این عمارت هشت ضلعی ائل گلی که در وسط  استخر این مجموعه قرار گرفته است  همچون الماسی با گنبد کوچک و یا کاخی زیبا که بر روی آب شناور است خود را نشان میدهد. برای وارد شدن به این عمارت باید از درب ورودی  که در خیابان سنگ فرش شده قرار دارد اقدام کنید همچنین این عمارت از ضلع جنوبی تا میانه های آب گیر ادامه دارد.

عمارت ائل گلی تبریز
​​عمارت ایل گلی تبریز

در عمارت ائل گل از چه چیز‌هایی می‌توان بازدید کرد؟

دریاچه و قایق سواری: هنگامی که وارد ائل گلی شوید می‌توانید دریاچه کوچک این عمارت را مشاهده کنید. گل هایی که در اطراف استخر کار شده، درختان، عمارت وسط آب همگی سهمی در زیبایی این مجموعه دارند. در هرماه که مراجعه کنید زیبایی این مجموعه وصف ناپذیر است بجز فصل زمستان که دریاچه این عمارت یخ میزند. شما میتوانید در هر ماهی که خواستید به این مجموعه بیایید و در این دریاچه قایق سواری کنید. 

فضای سبز و پیک نیک: اگر به قسمت جنوبی استخر توجه کنید تپه بزرگی را میبینید که جنگل کاری شده است، همچنین پله های بزرگی به همراه آبشار هایی که به سمت پایین سرازیر هستند برای رسیدن به بالای تپه کار شده اند. بالای تپه در اکثر ماه های سال جای مناسبی برای پیک نیک زدن است و شما میتوانید داخل آلاچیق های بزرگی که در بالای تپه قرار دارد همراه خانواده بروید و لذت ببرید همچنین در این محل زمین بازی بسکتبال، غرفه های متفاوت، سرویس بهداشتی، مسیر دوچرخه سواری موجود میباشد.

عمارت ائل گلی تبریز
​​عمارت ایل گلی تبریز

لونا پارک و شهربازی تبریز

در خیابان و بلوار اصلی این مجموعه قسمتی برای تفریح و سرگمی وجود دارد. این شهر بازی دارای انواع وسایل تفریحی و هیجان انگیز میباشد که مناسب تمامی سنین است از ماشین برقی گرفته تا ترن هوایی و دستگاه سقوط آزاد.

لونا پارک و شهربازی تبریز
لونا پارک و شهربازی تبریز

هزینه و زمان بازدید از پارک ائل چقدر است؟ 

شما برای بازدید از این عمارت نیازی نیست پولی پرداخت کنید و فقط برای رفتن به شهر بازی این مجموعه و استفاده از وسایل شهر بازی باید مبلغی را پرداخت کنید. این مجموعه در روزهای پایان هفته همیطنور فقط بهار بسیار شلوغ میباشد. 

فصل مناسب بازدید از پارک ائل گل چه موقعی می‌باشد؟ 

این مجموعه در تمامی فصول سال بسیار زیبا میباشد و فقط در فصل زمستان دریاچه این مجموعه یخ میبندد.

چگونه به ائل گلی برسیم؟

 شما میتوانید از مسیر های متفاوتی به این منطقه دسترسی داشته باشید. شما میتوانید از وسیله نقلیه شخصی خود برای رسیدن به این مجموعه استفاده کنید،ابتدا به سه راهی بروید سپس به بلوار ائل گلی بروید. این بهترین مسیر برای رسیدن به ائل گلی میباشد

مکان های تاریخی نزدیک به ائل گلی

موزه دباغ مقدس، تفریحگاه جنگلی صائب تبریزی، پارک باغلار باغی

عمارت ائل گلی تبریز
عمارت ائل گلی تبریز

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

قبرستان پینه شلوار که به نام قبرستان شادباد مشایخ معروف است، از سال ها قبل از اسلام تا حال به خاطر قدمت زیاد و اشکال متفاوتی که سنگ قبر های آن دارند یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر تبریز به حساب می‌آید.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

این قبرستان در روستای شادباش است که فاصله زیادی تا شهر تبریز ندارد و می‌توانید به آسانی به این مکان دسترسی داشته باشید. گفتنی است طی سالیان سال این قبرستان به دست غارتگران افتاده اما تا به حال چیزی از ارزش این قبرستان کم نشده است.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

چرا باید از قبرستان پینه شلوار تبریز بازدید کنید؟

  • نام فوت شدگان به خط کوفی یا ثلث بر روی سنگ قبرها نوشته شده‌اند. 
  • در این قبرستان برخی از شاعران و شیخ های قرن 7 ،8 و 9 هجری دفن شده اند. 
  • سنگ‌های قبر متفاوتی در این مکان پیدا می‌شود که برای علاقه مندان اشیا تاریخی جالب می‌باشد. 
  • این مکان در ناحیه خوش آب و هوایی قرار دارد.
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

تاریخچه قبرستان پینه شلوار

با اینکه افراد زیادی می‌گویند قدمت این قبرستان به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد، اما محققان نتوانستند اطلاعات دقیقی از زمان ساخت این قبرستان پیدا کنند. البته گفته می‌شود که این مکان از قرن پنجم محل دفن بوده و حتی یکی از پادشاهان سلسله ایلکانی سلطان اویس در این قبرستان دفن شده است. 
جالب است بدانید نام این روستا در برخی از کتاب های تاریخی از جمله وقفنامه ربع رشیدی و تاربخ حبیب السیز آورده شده است و با استفاده از نام‌های مختلف مانند روستای شاد آباد و پیران شروان از آن یاد کردهاند.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

موقعیت مکانی قبرستان پینه شلوار

این مکان در 4 کیلومتری ائل گلی تبریز قرار گرفته است. اگر به بالای یکی از تپه‌های روستای شادباش بروید می‌توانید قبرستان پینه شلوار این روستا را مشاهده کنید، سنگ های کار شده در این قبر ها سنگ ها را و یا کبود می‌باشد که یکی از سنگ‌های مقاوم به حساب می‌آید. 
برخی از سنگ قبرهای این قبرستان از جنس سنگ خارای سخت می‌باشد، که بسیار مقاوم هستند و نشان دهنده این است که قدمت آن‌ها به سالیان سال پیش باز می‌گردد. این قبرستان موقعیت مکانی دقیقی ندارد و در هر کجا این روستا می‌توانید سنگ قبرهایی را پیدا کنید.

قبرستان تاریخی پینه شلوار
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

هزینه و زمان تقریبی بازدید از پینه شلوار چقدر می‌باشد؟

بازدید از قبرستان پینه شلوار هیچ هزینه‌ای ندارد و رایگان می‌توانید از آنجا بازدید کنید و بازدید از این مجموعه  فقط 1 ساعت زمان می‌برد.

فصل مناسب بازدید از قبرستان پینه شلوار چه موقعی است؟

با توجه به موقعیت مکانی که این مجموعه دارد و آب و هوای آن خنک است در تمامی فصول سال می‌توانید به این مکان سفر کنید اما بهترین زمان فصل بهار می‌باشد.

چگونه به قبرستان پینه شلوار برویم؟

اگر نزدیک به پارک ائل گلی باشید می‌توانید از همانجا به روستای شادباد مشایخ بروید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفتن به این مکان از ماشین شخصی استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به قبرستان پینه شلوار

باغ خانه شانس، مسجد جامع شادباد مشایخ، پارک ائل گلی، مجموعه سورتمه سواری تبریز، پارک باغلار باغی

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز
قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

موزه قاجار تبریز

تبریز که یکی از شهرهای شمالی کشور به حساب می‌آید و دارای آب و هوای خنکی می‌باشد باعث شده تا افراد زیادی از سمت جنوب برای گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی این کشور سفر کنند. تمام اتفاقات تاریخی تبریز به همراه فرهنگ آن طی سالیان دراز به خصوص در دوران قاجاریه رقم خورده است. در حال حاضر آثار و اماکن به جای مانده از آن دوران نشان دهنده فراز و نشیب‌های بسیاری می‌باشد. یکی از آن مکان‌هایی که اتفاقات تاریخی در آن موجود است موزه قاجار تبریز است که متعلق به امیر نظام گروسی بوده است.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز که در محله‌ای قدیمی به اسم ششگلان تبریز قرار دارد معماری آن نشان میدهد این بنا از نظر تاریخی بسیار با ارزش می‌باشد. این عمارت در گذشته محل قرارگیری افراد مهم حکومتی و تصمیم گیری‌های مهم آن‌ها بوده است. این بنا امروزه تبدیل به موزه شده است تا مردم بتوانند نظاره‌گر این اتفاقات در آن مکان باشند.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

چرا باید از موزه قاجار تبریز بازدید کنیم؟ 

موره قاجار یکی از موزه‌های قدیمی شهر تبریز به حساب می‌آید که داری معماری فوق العاده‌ای می‌باشد. در این عمارت باشکوه حاکمان زیادی زمان قاجار حضور داشته اند. موزه قاجار یک موزه تخصصی در سطح کشور می‌باشد.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

درباره صاحب موزه قاجار تبریز

این موزه متعلق به یکی از مردان مهم سیاسی در زمان قاجار می‌باشد. او فردی بود که در زمانی که افراد نالایق قاجار حضور داشتند به فکر مردم بود و به خاطر کارهایی که برای مردم آن دوران انجام داد از محبوبیت زیادی برخوردار شد. امیر نظام گروسی، شخصی است که از او به عنوان مرد نیک قاجار یاد می‌شود. 

کارهای مهمی که امیر نظام گروسی در زمان خود انجام داده است:

  • هنگامی که قحطی در ایران آمد، او کاری کرد مردم بتوانند به راحتی این دوران را بگذرانند. 
  • زمانی که سفیر ایران به فرانسه رفت، دستگاه ضرب سکه را به ایران آورد. 
موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

معماری موزه قاجار تبریز

این مجموعه در زمینی به وسعت 3000 متر مربع قرار گرفته و دارای زیربنا 1500 متری می‌باشد. این خانه هم همانند دیگر خانه‌های موجود به صورت معماری ایرانی می‌باشد. به دلیل اینکه در قدیم خانه‌ها به صورت اندرونی و بیرونی بوده‌اند. پس از عبور از هشتی‌ها به قسمت بیرونی این بنا می‌رسید که حیاطی بزرگ و زیبا می‌باشد. این حیاط به عنوان حیاط اصلی استفاده می‌شود که در آن باغچه‌ای زیبا به همراه گل کاری قرار گرفته است. در این حیاط فواره‌ای قرار دارد که به صورت جوی تا انتهای حیاط کشیده شده است و به داخل حوضی میریزد و داخل آن آب خودنمایی می‌کند و میدرخشد. اگر به انتهای حیاط دقت کنید عمارتی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید از طریق پله‌هایی که از حیاط به طبقه اول راه دارد. طبقه اول عمارت ایوانی به صورت سراسری قرار گرفته که توسط ستون‌های بلندی این بنا نگهداری شده است. 
اگر به خوبی به این طبقه دقت کنید شاهد گچ بری‌هایی زیبایی می‌شوید که بر روی ستون‌ها کار شده است. پنجره‌های این اتاق به صورت ارسی می‌باشد که شیشه‌های آن رنگی کار شده و نور را به شکل زیبایی به داخل اتاق هدایت می‌کند. 

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

در این قسمت آینه کاری‌هایی هم وجود دارد که بر روی پیشانی عمارت قرار گرفته. 
هنگامی که وارد ساختمان شوید می‌توانید در قسمت شرقی آن 4 اتاق و در قسمت غربی آن 5 اتاق و در وسط آن‌ها تالار بزرگی را ببینید که می‌توانید همگی آن‌ها را مشاهده کنید. تمامی بخش‌های این عمارت توسط دست معمارانی حرفهای کچ کاری و آیینه کاری شده است.
گفتنی است زیبایی‌های این موزه به اینجا ختم نمی‌شود و در قسمت زیر زمین این عمارت حوض خانه آب وجود دارد. این زیر زمین دارای ستون‌هایی بلند به همراه آجر کاری‌هایی که در سقف به کار رفته می‌باشد. تمامی این عوامل باعث شده این قسمت یکی از زیباترین قسمت‌های موزه محسوب شود.

هزینه و زمان لازم برای بازدید از موزه قاجار تبریز چقدر می‌باشد؟

برای بازید از این موزه باید بلیطی تهیه کنید که مبلغ کمی دارد و زمان لازم برای بازدید از این موزه بین 1 تا 2 ساعت است. 

فصل مناسب بازدید از موزه قاجار تبریز چه زمانی می‌باشد؟ 

بخاطر اینکه تبریز در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود بهترین زمان بازدید از این مجموعه فصل تابستان و بهار است. 

چگونه به موزه قاجار تبریز برویم؟ 

این موزه در محلی قدیمی از شهر تبریز یعنی ششگلان قرار گرفته است که به راحتی می‌توانید به این محل دسترسی پیدا کنید. 

جاهایی دیدنی دیگر در نزدیکی موزه قاجار تبریز:

  • موزه موسیقی 
  • مقبره الشعرا
  • خانه پروین اعتصامی
موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

    خانه سفال تبریز

    این موزه، یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز به حساب می‌آید و در کنار اینکه یک موزه می‌باشد محلی برای آموزش سفالگری به علاقه مندان می‌باشد.

    موزه قاجار تبریز
    موزه قاجار تبریز

       

      خانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      مردم از گذشته علاقه به سفال و سفاگری داشتند و از آن برای تزئینات خانه خود استفاده می‌کردند. اکنون با پیشرفت تکنولوژی هنوز هم مردم به دنبال تاریخچه و فرهنگ خود هستند. موزه سفال، یکی از موزه‌های فرهنگی و تاریخی می‌باشد که بسیار زیباست.

      خانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      چرا باید از خانه سفال بازدید کنیم؟ 

      •  می‌توانید بسیاری از آثار زیبای سفالی را در این خانه مشاهده کنید. 
      • هنگام بازید از خانه سفالی می‌توانید با هنرمندان این عرصه آشنا شوید. 
      • می‌توانید از فروشگاه‌های موجود در این مجموعه آثار سفالی زیبایی را خریداری کنید. 
      • شما می‌توانید در خانه سفال در کلاس‌های آموزش سفالگری شرکت کنید.
      خانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      تاریخچه خانه سفال تبریز

      خانه سفال که به اسم خانه صرافلار هم شناخته می‌شود، از خانه‌های قدیمی شهر تبریز به حساب می‌آید و قدمت این خانه به دوره قاجاریه و پهلوی باز می‌گردد. اولین اشخاصی که این خانه را داشتند خانواده صرافلار بودند و اخرین مالک این خانه خانواده علوی بودند. 
      سرآخر خانه سفال درسال 1374 توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی خریداری شد و برای مردم و گردشگران تبدیل به موزه گشت تا بتوانند افراد با هنر سفال و سفالگری بیشتر آشنا شوند.

      خانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      معماری خانه سفال تبریز

      این خانه با معماری فوق العاده‌ای که دارد باعث شده یکی از جاهایی باشد که گردشگران را به خود جذب می‌کند. خانه سفال در کوچه صرافلار قرار دارد. در کنار درب ورودی این خانه می‌توانید پلاک سفالی آن را ببینید سپس هنگامی که وارد حیاط خانه شوید می‌توانید درختان و فضای سرسبز خانه که در گوشه و کنار حیاط قرار دارند به همراه حوض فیروزه‌ای در وسط حیاط را مشاهده کنید. 
      هنگامی که از حیاط به نمای بیرونی خانه سفال بنگرید می‌توانید نمای سفید آن که همراه معماری سنتی و مدرن بنا شده است را ببینید. ایوان این خانه بر روی ستون‌هایی با گچ بری زیبا قرار گرفته است که نشان دهنده فرهنگ سنتی ایران می‌باشد. 

      خانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      هنگامی که وارد خانه شوید می‌توانید پنجره‌های بزرگ چوبی را ببینید که رو به حیاط هستند و نور را به داخل اتاق هدایت می‌کنند، این خانه از دو طبقه تشکیل شده که در طبقه اول آن حوضخانه قرار دارد، اگر به حوضخانه بروید می‌توانید دو اتاق اصلی، یک راهرو و یک اتاق مستطیلی را ببینید. در این محوطه هنرجویان مشغول به کار می‌باشند و آثاری که خلق کرده‌اند را در این اتاق نگهداری می‌کنند. 
      در طبقه بالایی این خانه آثار سفالی که به دست هنرمندان بزرگ این عرصه ساخته شده است را نگهداری می‌کنند تا گردشگران و مردم بتوانند از آن‌ها بازدید کنند.

      خانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      در موزه خانه سفال از چه چیزاهایی میتوانید بازدید کنید؟ 

      می‌توانید از اثرهای هنری که به دست هنرمندان این عرصه ساخته شده است بازدید بفرمایید. همچنین در اینجا می‌توانید آموزش سفالگری ببینید که ابتدا خاک سفید رس که مختص استان آذربایجان می‌باشد را بر می‌دارید، سپس کارهایی که برای درست کردن گل است را انجام دهید. مانند: چرخماری، لعاب کاری،تراش بدنه، خردکردن شیشه‌ها و... شما می‌توانید تمامی این کارها را در خانه سفال زیر دستان استادان سفالگر انجام دهید و ماهر شوید.

      چگونه به خانه سفال تبریز برویم؟ 

      ابتدا به خیابان شمس تبریزی بروید سپس روبروی ایستگاه گرو به کوچه صرافلار رفته و بعد از چند قدم به کوچه شهید نوروزی بروید. در این کوچه می‌تواند خانه سفال را مشاهده کنید. 

      جاهای دیدنی نزدیک به خانه سفال تبریز

      مسجد صاحب الامر، مقبره الشعرا، موزه قاجار، خانه مشروطه، موزه مشروطه، بازار بزرگ تبریز

      خانه سفالخانه سفال تبریز
      خانه سفال تبریز

      موزه عصر آهن تبریز

      چرا باید از موزه عصر آهن بازدید کنید؟ 
      این موزه یکی از متفاوت ترین موزه‌های شهر تبریز به حساب میاید، در این موزه 38 گور باستانی قراردارد که درون آن‌ها اجساد به صورت جنینی دفن شده‌اند. قدمت جسدها به هزاره اول قبل از میلاد یعنی دوره آهن باز می‌گردد.

      موزه عصر آهن تبریز
      موزه عصر آهن تبریز

       

      موزه عصر آهن تبریز
      موزه عصر آهن تبریز

      تاریخچه موزه عصر آهن

      در سال 1376 هنگامی که در منطقه‌ای نزدیک به مسجد کبود خاکبرداری انجام می‌شد این مکان کشف شد و در دل خاک گورهای جمعی، اشیای زینتی، ظروف سفالی که همگی آن ها متعلق به دوران قاجار، زندیه، تیموری و صفوی بودند پیدا شدند. پس از آن 3 سال بعد عملیات حفاری در این منطقه را آغاز کردند و کاوش‌های زیادی در آنجا انجام گرفت و تمامی جسدها به همراه آثار تاریخی را از دل خاک بیرون آوردند. در نهایت در سال 1385 این منطقه را تبدیل به موزه کردند. 

      موزه عصر آهن تبریز
      موزه عصر آهن تبریز

      بیشتر جسدهایی که در این منطقه پیدا شدند کودک بودند و به گونه‌ای دفن شده بودند که نشان دهنده آیین مهرپرستی بوده است. جالب است بدانید که مردگان با تعلقات دنیا خاک شده‌اند مثلا کودکان به همراه اسباب بازی، زنان به همراه جواهرات، مردان به همراه لوازم جنگی دفن شده اند. درضمن با توجه به اشیا دفن شده با اجساد می‌توانید به طبقات آن‌ها پی ببرید. به عنوان مثال در کنار جسدی که ظروف بیشتری باشد نشان دهنده ثروتمند بودن آن شخص می‌شود.

      موزه عصر آهن تبریز
      موزه عصر آهن تبریز

      معماری موزه عصر آهن

      این موزه در بنایی به صورت تپه قرار گرفته است. این امر باعث شده تا اجساد با سطح متفاوتی از هم باشند. برای وارد شدن به این موزه باید ابتدا از در کوچکی وارد شوید سپس باید از راه پله‌های چوبی که دیوار آن کاه گلی می‌باشد عبور کنید و به درب ورودی پایین برسید، به دلیل اینکه این موزه هشت متر پایین تر از سطح زمین قرار گرفته است و با وجود آب‌های زیرزمینی دیوار‌های این محل خیس می‌شد برای همین از دستگاه فن برای از بین بردن آب و از فضایی که فن‌ها قرار دارند برای عبور هوای محوطه استفاده می‌شود. گفتنی است از هنگامی که این منطقه را کشف کردند شکل آن را تغییر ندادند و به صورت غار مانده است لذا این موزه دارای ظرفیت محدود 15 نفری می‌باشد.

      موزه عصر آهن تبریز
      موزه عصر آهن تبریز

      چرا به موزه عصر آهن سایت گفته می‌شود؟ 

      علت قرار گرفتن کلمه سایت در کنار عصر آهن این می‌باشد که بناهایی که به شکل طبیعی کشف شده و تغییری در نمای آن‌ها انجام نشده باشد را سایت معرفی می‌کنند.

      آثار سایت عصر آهن

      محققان با تحقیقاتی که بر روی اجساد انجام دادند توانستند بفهمند که هر یک از آن ها به چه سن و جنسیتی دارد. گورهای کودکان کوچک و گورهای نوجوانان مربعی شکل می‌باشد. همچنین تمامی اطلاعات جسد بر روی مقبره آن‌ها نوشته شده است. برای از بین نرفتن آثار و اسکلت‌ها هرساله آن‌ها را مرمت می‌کنند.

      بخش‌های موزه عصر آهن

      این مجموعه دارای دو بخش می‌باشد که توسط پله‌های چوبی به هم متصل می‌باشند. بخش اول متعلق به اسکلت‌ها و گورهای تکی است و بخش دوم متعلق به آثار و اشیا دفن شده آن دوران می‌باشد.

      موزه عصر آهن
      چه زمانی مبتوان از موزه سایت عصر آهن بازدید کرد؟ 

      شما می‌توانید در تمامی روزهای سال به جز تعطیلات رسمی مانند رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق، عاشورا و تاسوعا حسینی از این مجموعه بازدید فرماید. این موزه از ساعت 9 تا 3 بعد از ظهر باز می‌باشد. 
      گفتنی است برای وارد شدن به این موزه مبلغی را باید پرداخت کنید. 

      امکانات موجود در حوزه عصر آهن

      پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی و راهنمای موزه 

      مکان های دیدنی نزدیک به موزه عصر آهن

      موزه قاجار، عابر گذرتربیت، موزه حمام نوبر، مسجد کبود، موزه آذربایجان

      موزه عصر آهن

      موزه شهرداری تبریز

      تبریز یکی از شهرهایی می‌باشد که دارای قدمتی تاریخی است و بسیاری از خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها به عنوان موزه مورد بازدید قرار می‌گیرند. یکی از این عمارت‌های تاریخی کاخ موزه شهرداری تبریز است که در سال 1386 به موزه شهرداری تغییر یافت. 
      گفتنی است اولین ساختمان شهرداری در این شهر کاخ موزه شهرداری می‌باشد که در مرکز شهر قرار گرفته است. اگر به دیدن این موزه بروید شاهد زیبایی خاصی از حیاط، باغچه و موزه این عمارت خواهید شد.

      کاخ شهرداری تبریز
      کاخ شهرداری تبریز

       

      کاخ شهرداری تبریز
      کاخ شهرداری تبریز

      چرا باید از موزه شهرداری تبریز بازدید کنیم؟ 

      • این موزه یکی از زیباترین جاذبه‌های تبریز محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. 
      • این موزه به عمارت ساعت نیز معروف است و در میدان ساعت قرار گرفته است. 
      • ارتفاع عمارت شهرداری به 31 متر می‌رسد و ساعتی که در آن قرار گرفته هر 15 دقیقه یکبار به صدا در می‌آید. جالب است بدانید این ساعت شبیه به ساعت برج بیگ بن لندن است و نظیر آن وجود ندارد. 
      • سقف این عمارت با معماری ایرانی مزین شده و پنجره های آن دارای رنگ های متفاوتی میباشد که نور را از بیرون به داخل اتاق ها هدایت میکنند. این موزه از دو بخش تشکیل شده، یک بخش آن در زیرزمین و بخش دیگر آن در ساختمان اصلی قرار گرفته است، ساختمان اصلی از دو طبقه تشکیل شده که درون آن اشیاء قدیمی همچون لوازم غذاخوری، چراغ های قدیمی، فرش های بزرگ، کفش و...  قرار گرفته است. تمامی موارد گفته شده در این موزه باعث میشود تا گردشگران و افرادی که به بازدید از این موزه می‌آیند با فرهنگ و تاریخ شهر تبریز بیشتر آشنا شوند.
      کاخ شهرداری تبریز
      کاخ شهرداری تبریز

      تاریخچه موزه شهرداری تبریز

      همانطور که گفته شد شهر تبریز یکی از اولین شهر‌هایی است که در آن شهرداری بنا شده است و این شهرداری تا سال 1386 مرکز فعالیت شهدار به حساب می‌آمد و بعد به موزه شهرداری تبدیل شد.

      معماری موزه شهرداری تبریز

      این عمارت در زمینی به مساحت 3600 متر مربع بنا شده است و یکی از اولین ساختمان‌های بلدیه ایران به حساب می‌آید. قدمت موزه شهرداری به دوران پهلوی باز می‌گردد و شهردار آن آقای ارفع الملک بوده است. با توجه به اینکه معمار این عمارت فردی آلمانی بود، معماری این خانه شبیه به معماری خانه‌های دوره جنگ جهانی آلمان می‌باشد. 
      سبک معماری داخل خانه به سبک ایرانی و سبک معماری بیرونی خانه به علت استفاده از سنگ های خاص به سبک اروپایی میباشد. جالب است بدانید اگر از بالا به این موزه نگاه کنید آن را به شکل عقاب میبینید که درحال پرواز کردن است.

      کاخ شهرداری تبریز
      کاخ شهرداری تبریز

      تالارهای موزه شهرداری تبریز

      هنگامی که وارد طبقه اول ساختما اصلی شوید می‌توانید تالارهای موزه شهری را ببینید. در طبقه اول این موزه تالار شهدا به همراه تالار بلدیه قرار دارد، همچنین قسمتی از این طبقه متعلق به شهرداری مرکزی تبریز می‌باشد و شورای شهر در آن مستقر هستند. 
      اگر به طبقه دوم تالا بروید می‌توانید از تالار فرشی که در این طبقه قرار گرفته بازدید کنید. در این مجموعه فرش‌ها و تابلو فرشهایی از هنرمندان آذربایجان موجود می‌باشد.

      جاهای دیدنی دیگر نزدیک به موزه شهرداری تبریز

      • خانه حیدرزاده
      • ارگ علیشاه تبریز 
      • خانه اردوبادی
      • خانه نیکدل
      • خانه استاد شهریار
      مطلب مفید بود؟
      4
      0
      اشتراک گذاری:
      مطالب پیشنهادی