تهران

مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت دوم

مکان‌های گردشگری مشهد
همانطور که می‌دانید شهر مشهد به خاطر میزبانی از حرم امام رضا (ع) بسیار معروف است. اما باید بدانید با توجه به اینکه مشهد مکان‌های گردشگری بسیاری دارد، هنگامی که قصد زیارت کردید، در کنار آن می‌توانید از جاهای دیدنی دیگر هم استفاده کنید و سفر خاطره انگیزی را تجربه کنید. مانند موزه آستان قدس رضوی.

مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت دوم

در مقاله "مکان‌های گردشگری شهر مشهد - قسمت اول" به معرفی تعدادی از مکان‌های گردشگری شهد مشهد پرداختیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت دوم، تعداد دیگری از جاهای دیدنی مشهد را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید زیرا که شهر مشهد علاوه بر حرم مطهر حضرت رضا (ع)، مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که می‌توانید در کنار زیارت، سیاحتی هم به این مکان‌ها داشته باشید و سفر خاطره انگیزی را تجربه کنید.

کاروانسرای بابا قدرت مشهد

بعضی مواقع ممکن است با تماشای میراث فاخر و آثار تاریخی کشورمان آرزو کنیم کاش می‌توانستیم ساعات بیشتری را در آن مکان‌ها می‌ماندیم. همچنین ممکن است در بعضی از بناهای قدیمی و تاریخی نتوانید ساعات زیادی را در آن بمانید و یا بعد از ساعاتی قدم زدن و تماشا کردن خسته شوید. اما کاروانسرای بابا قدرت یکی از بناهای تاریخی و قدیمی شهر مشهد است که با توجه به امکانات رفاهی که در آن تهیه شده و زیبایی هایی که دارد، دلتان می‌خواهد بیشتر در آنجا بمانید.

کاروانسرای بابا قدرت مشهد
کاروانسرای بابا قدرت مشهد

چرا بازدید از کاروانسرای بابا قدرت پیشنهاد می‌شود؟ 

  • از اماکن فوق العاده زیبا و تاریخی برای گردش و لذت بردن به همراه خانواده است. 
  • یکی از قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده در مشهد و در ایران است. 
  • در این مکان یک مجتمع گردشگری چند منظوره ساخته شده است. 
  • قدمت کاروانسرای بابا قدرت به زمان قاجار باز می‌گردد.
کاروانسرای بابا قدرت مشهد
کاروانسرای بابا قدرت مشهد

تاریخچه کاروانسرای بابا قدرت

همان طور که گفته شد ساخت این کاروانسرا به دوران قاجار باز می‌گردد. کاروانسرای بابا قدرت در طول عمر خود فراز و نشیب‌های زیادی را مشاهده کرده است و فعالیت‌های زیادی در آن رخ داده تا امروز که تبدیل به یک مجتمع گردشگری و چند منظوره شده است. آخرین شخصی که وارث این کاروانسرا بود اسحاق خان قرائی بود که پس از آن وارث دیگری برای تصاحب این بنا وجود نداشت.

پس از مرگ وی دولت وقت، آنجا را تصاحب کرد و تحت اختیار خود درآورد. در نهایت این کاروانسرا در سال 1380 با شماره ثبت 4031 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت اما تا سال 1385 این مکان بلا استفاده بود تا اینکه دستور مرمت و بازسازی این بنا توسط دولت وقت صادر شد که در نهایت پس از گذشت 4 سال و انجام تغییرات توسط متخصصان در این بنا در سال 1389 کاروانسرای بابا قدرت تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح گشت و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

کاروانسرای بابا قدرت مشهد
کاروانسرای بابا قدرت مشهد

در کاروانسرای بابا قدرت از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
داخل این کاروانسرا یک رستوران بزرگ قرار گرفته است که در کنار سرو غذاهای متعدد سنتی و خوشمزه می‌توانید از زیبایی آن محیط نیز لذت ببرید. همچنین در کنار تمامی این امکانات می‌توانید عکس‌های زیبایی در این مکان از خود بگیرید. بیرون این رستوران غرفه‌های متعددی قرار دارد که در آن محصولات و صنایع دستی داخلی به فروش می‌رسد که می‌توانید سوغاتی‌های مورد نیاز خود را از آن جا تهیه کنید.

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از کاروانسرای بابا قدرت چه قدر است؟ 
همان طور که در ابتدای توضیحات گفته شد با توجه به امکانات رفاهی که در این مکان تهیه شده است می‌توانید چندین ساعت را در آنجا بمانید و از زیبایی‌ها و امکانات آن استفاده کنید. همچنین برای بازدید از این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه ندارید و به صورت کاملا رایگان می‌توانید از تمام مجموعه بازدید کنید و تنها اگر میخواهید غذایی سفارش دهید باید مبلغ آن را پرداخت کنید. 

کاروانسرای بابا قدرت مشهد
کاروانسرای بابا قدرت مشهد

فصل مناسب بازدید از کاروانسرای بابا قدرت چه زمانی است؟ 
شهر مشهد همانند بسیاری از شهرهای ایران در فصل زمستان بسیار سرد و در فصل تابستان بسیار گرم است. بنابراین اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید فصل بهار که هوا معتدل و خوب است را انتخاب کنید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به کاروانسرای بابا قدرت
مرکز خرید آسمانی، بازار رضا، باغ خونی، مجتمع تجاری رضا

هتل‌های نزدیک به کاروانسرای بابا قدرت
هتل یاقوت شرق، هتل آپارتمان سان پلاس، هتل سیمرغ، هتل احسان

کاروانسرای بابا قدرت مشهد
کاروانسرای بابا قدرت مشهد

مدرسه عباسقلی خان مشهد

در ابتدای خیابان صفوی مشهد مدرسه‌ای تاریخی با نام مدرسه عباسقلی خان قرار گرفته است که ساخت آن به دوران صفویه و سال 1077 باز می‌گردد که توسط عباسقلی خان بیگلر بیگی ساخته شده است. این مدرسه به عنوان آثار ملی ایران در تیر ماه سال 1358 به ثبت رسید. امروزه این مدرسه به عنوان یکی از مدارس علمیه مشهد شناخته می‌شود که سالیانه افراد زیادی برای بازدید از این مکان به مشهد سفر می‌کنند.

مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان مشهد

چرا بازدید از مدرسه عباسقلی خان مشهد پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این مدرسه فاصله زیادی با دیگر مکان‌های پر بازدید شهر مشهد ندارد. 
  • مدرسه عباسقلی خان مشهد یکی از بناهای تاریخی شهر مشهد است که با معماری زیبای آجری مزین شده است. 
  • بازدید از کاشی کاری‌ها و مقرنس کاری‌های این مجموعه برای افرادی که علاقه‌مند به بناهای قدیمی و تاریخی هستند تجربه‌ای جذاب را رقم می‌زند.
مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان مشهد

تاریخچه مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان مشهد در طول تاریخ اتفاق‌های زیادی را به خود دیده است که امروزه با وجود این ناملایمتی‌ها با معماری فوق العاده زیبایی از دوره صفوی به جای مانده است. سازنده این بنا که عباسقلی خان شاملو نام دارد از حاکمان بزرگ عصر صفوی بود. این حاکم بزرگ از نسل بیگلربیگی‌های خراسانی است که همانند اجداد خود حکومت هرات و مشهد را بر عهده داشت. گفته می‌شود عباسقلی خان بر خلاف حکم‌رانان مستبد زمان خودش به علم و دانش علاقه بسیاری داشت و حتی شعر هم می‌سرود. همچنین شاعران معروف و بزرگ آن زمان را به دستگاه حکومت خود راه می‌دادند. عباسقلی خان در زمان خود وقف‌های زیادی را انجام داده است که یکی از آن‌ها همین مدرسه می‌باشد.

مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان مشهد

معماری مدرسه عباسقلی خان مشهد
مقرنس‌های زیبا، ایوان‌های وسیع، کاشی کاری‌های فوق العاده و حجره‌های ساده همگی در کنار یکدیگر سبک معماری عصر صفوی را به نمایش گذاشته‌اند. در کنار بنای دو طبقه این مدرسه چهار ایوان بزرگ قرار گرفته است که دور تا دور فضای مستطیلی شکل مدرسه 104 عدد حجره‌ای برای سکونت طلاب‌ها تعبیه شده است و در روبروی هر حجره غرفه‌هایی وجود دارند که مشرف به صحن مدرسه می‌باشند. به دلیل توسعه حرم مطهر و تعریض کردن خیابان صفوی، سردر این مدرسه بدون دست خوردن شکل ظاهری به عقب برده شد که هم اکنون سردر این مجموعه در ضلع جنوبی خیابان صفوی قرار گرفته است. مصالح استفاده شده در ساخت این بنا آجر است که برای وصل کردن طبقه اول به دوم از 12 پله استفاده شده است. تزئینات دیگری که در بنای این مدرسه به کار رفته است شامل مقرنس کاری‌ها، کاشی کاری‌ها، رواق‌ها، ایوان‌ها و حجره‌ها می‌شود.

مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان مشهد

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از مدرسه عباسقلی خان مشهد چقدر است؟ 
برای بازدید از این مجموعه نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست و شما می‌توانید کاملا رایگان از این مجموعه بازدید کنید. همچنین زمان مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه تقریبا 1 تا 2 ساعت می‌باشد. 

چگونه به مدرسه عباسقلی خان مشهد برویم؟ 
با توجه به اینکه این مدرسه در نزدیکی حرم قرار گرفته رسیدن به آن کار دشواری نیست. باید ابتدا خود را به ابتدای خیابان نواب صفوی برسانید و در حاشیه زیر گذر مدرسه را پیدا کنید. 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به مدرسه عباسقلی خان مشهد
حرم مطهر امام رضا، گنبد سبز، مسجد مجلل، پارک وحدت، پارک میرزا کوچک خان، بازار رضا

هتل‌های نزدیک به مدرسه عباسقلی خان مشهد
هتل اترک، هتل جواد، هتل الماس، هتل طوس، هتل زمزم، هتل ایران

مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان مشهد

خانه تاریخی ملک مشهد

پس از آنکه به شهر مشهد سفر کردید و به مکان‌های زیارتی این شهر رفتید می‌توانید به خانه یکی از ثروتمندترین و بزرگ‌ترین واقف‌های ایران بروید. این خانه به شخصی تعلق داشت که در طی یک قرن گذشته یکی از میلیاردرهای ایران بود و همه چیز خود را وقف کرد. امروزه کاربرد این خانه به عنوان موزه و مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی تغییر کرده است و کارگاه‌های آموزشی زینتی در آن تاسیس شده است. 

خانه تاریخی ملک مشهد
خانه تاریخی ملک مشهد

چرا بازدید از خانه ملک پیشنهاد می‌شود؟ 

  • جزئیات معماری این خانه مسحور کننده است. 
  • در کنار بازدید از فضای سنتی و معماری این خانه می‌توانید در کارگاه‌های این مجموعه آثاری زیبا خلق کنید. 
  • در دهه پیش این خانه به عنوان خانه توریستی انتخاب شده بود. 
  • خانه تاریخی ملک یکی از آثار ملی ایران است.
خانه تاریخی ملک مشهد
خانه تاریخی ملک مشهد

تاریخچه خانه ملک

قدمت این خانه به دوران قاجاریه باز می‌گردد. در آن زمان حاج حسین ملک که یکی از ثروتمندترین افراد کشور بود در سال 1284 از تهران به مشهد سفر کرد و املاک پدری خود را در اختیار گرفت و در نهایت تبدیل به ثروتمندترین فرد کشور شد. او پس از گذشت 20 سال املاک خود را وقف امور خیریه کرد و در سال 1351 دار فانی را وداع گفت و در حرم امام رضا به خاک سپرده شد.

معماری خانه تاریخی ملک
با توجه به معماری این خانه می‌توانید متوجه شوید که به جز معماری سنتی ایرانی در آن ویژگی‌هایی از معماری اروپایی نیز دیده می‌شود. این خانه از زیر بنای 600 متری، زمین 1759 متر مربعی و 2 طبقه تشکیل شده است.

خانه تاریخی ملک مشهد
خانه تاریخی ملک مشهد

در خانه تاریخی ملک از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
هنگامی که وارد این خانه می‌شوید پنجره‌های متعدد آجری و چوبی آن را می‌توانید مشاهده کنید که تا چه اندازه زیبا هستند. پس از آن با وارد شدن به محوطه خانه حوضی بزرگ به همراه فضای چمن کاری شده اطراف آن را می‌توانید مشاهده کنید که در کنار چمن‌های این خانه نیمکت‌هایی برای استراحت تعبیه شده‌اند.  
طبقه اول این خانه به دلیل سقف منبت و مشبک کاری شده‌اش بسیار معروف است که اگر به هنر اصیل ایرانی علاقه دارید این طبقه از خانه ساعت‌ها می‌تواند شما را محو خودش کند.
امروزه کارگاه‌های متعددی همچون کارگاه سفال، گلیم، بافت فرش، لعاب کاری، کارگاه سوزن دوزی دوخت‌های سنتی، کارگاه تذهیب و مینیاتور، کارگاه معرق و منبت کاری، کارگاه جلدسازی و سوخت چرم بری و کارگاه صحافی سنتی در این خانه دایر شده‌اند که علاوه بر تماشای آن‌ها می‌توانید آثار خلق شده زیبایی را تماشا کنید. 

خانه تاریخی ملک مشهد
خانه تاریخی ملک مشهد

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از خانه ملک چه قدر است؟ 
بازدید از این خانه برای عموم آزاد است و برای بازدید نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست و می‌توانید تمام این مجموعه را در ظرف 1 ساعت بازدید کنید. 

فصل مناسب بازدید از خانه تاریخی ملک چه زمانی است؟ 
با توجه به اینکه شهر مشهد در فصل بهار بسیار شلوغ می‌شود با این حال نمی‌توان از آب و هوای خنک این موقع سال گذشت. بنابراین بهتر است فصل بهار را برای بازدید از این خانه انتخاب کنید. 

چگونه به خانه تاریخی ملک برویم؟ 
با توجه به اینکه این خانه در نزدیکی حرم مطهر قرار گرفته به راحتی می‌توانید به این خانه دسترسی پیدا کنید. تنها کافی است خود را به خیابان امام خمینی نزدیک به حرم برسانید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به خانه تاریخی ملک
باغ ملی، حرم امام رضا، گنبد سبز، موزه مردم شناسی مشهد، گنبد سبز، موزه نادری، بازار فردوسی 

هتل‌های نزدیک به خانه تاریخی ملک مشهد
هتل آسیا، هتل آپارتمان فولادی، هتل آپارتمان آذر، هتل رهپویان عدالت، هتل آپارتمان پرهام

خانه تاریخی ملک مشهد
خانه تاریخی ملک مشهد

موزه آستان قدس رضوی

مشهد یکی از شهرهای بزرگ ایران است که به یمن حرم امام رضا (ع) به شهری محبوب تبدیل شده است. گرچه زیارت حرم امام رضا امری واجب است اما باید به جاذبه‌های دیگر این شهر هم سر بزنید و از زیبایی‌های این اماکن لذت ببرید. یکی از این جاذبه‌های گردشگری زیبا که بسیار نزدیک به حرم مطهر است موزه آستان قدس رضوی می‌باشد. داخل این موزه آثار دیدنی و جالب از جمله سنگاب خوارزمشاهی قرار گرفته است. 

موزه آستان قدس رضوی
موزه آستان قدس رضوی

چرا بازدید از موزه آستان قدس رضوی پیشنهاد می‌شود؟ 

  • هزینه بازدید از این موزه بسیار کم است. 
  • یکی از موزه‌های پربازدید شهر مشهد محسوب می‌شود. 
  • یکی از بزرگترین موزه‌های کشور است.
موزه آستان قدس رضوی
موزه آستان قدس رضوی

بخش‌های مختلف موزه آستان قدس رضوی

  • گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی

یکی از بخش‌های تازه تاسیس موزه، گنجینه سکه است که در سال 1388 در زیر زمین موزه افتتاح شد. در این موزه سکه‌هایی از دوره‌های مختلف همچون دوره سلوکیان، هخامنشیان، الیمایی، مغول، خلفای اموی، پهلوی و دوره فعلی به نمایش در آمده است. 

  • گنجینه نقاشی موزه آستان قدس رضوی

این گنجینه در طبقه اول و در کنار موزه صدف و موجودات دریایی قرار گرفته است. در این گنجینه آثاری زیبا مانند 4 اثر کمال الملک قرار دارد. 

  • گنجینه تمبر و اسکناس موزه آستان قدس رضوی

افتتاح این گنجینه به سال 1369 باز می‌گردد و داخل این گنجینه آثاری مانند اولین نمونه تمبر دنیا، تمبر پنی سیاه و... نگهداری می‌شود. 

  • گنجینه صدف و موجودات دریایی موزه آستان قدس رضوی

این گنجینه در طبقه اول موزه قرار گرفته که داخل آن می‌توانید مجموعه‌ای از موجودات دریایی را مشاهده کنید. 

موزه آستان قدس رضوی
موزه آستان قدس رضوی
  • گنجینه ظروف موزه آستان قدس رضوی

گنجینه ظروف در طبقه دوم موزه قرار گرفته که داخل آن می‌توانید ظروف سفالی که قدمتشان به 3200 سال پیش باز می‌گردد را مشاهده کنید.

  • گنجینه ساعت موزه آستان قدس رضوی

در این موزه انواع ساعت‌های قدیمی را می‌توانید مشاهده کنید. 

  • گنجینه مدال موزه آستان قدس رضوی

در این گنجینه می‌توانید جوایز و مدال‌های اهدا شده توسط ورزشکاران همچون بازو بند تختی، توپ طلا و... را مشاهده کنید. 

  • گنجینه نجوم موزه آستان قدس رضوی

نجوم، دانشی قدیمی در ایران است که داخل این موزه می‌توانید ابزارآلات و وسایل قدیمی مربوط به آن مانند خط کش و اسطرلاب را مشاهده کنید. 

  • گنجینه سلاح موزه آستان قدس رضوی

یکی دیگر از گنجینه‌های موجود در طبقه دوم موزه، گنجینه سلاح است که در آن سلاح‌هایی از دوران صفویان نگهداری می‌شود.

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از موزه آستانه قدس رضوی چقدر است؟ 
شما می‌توانید همه روزه به جز ایام محرم، سیزدهم فروردین و 21 رمضان از ساعت 8 به بازدید از این موزه بپردازید. زمان مورد نیاز برای بازدید تقریبا 2 ساعت است. همچنین برای وارد شدن به موزه باید مبلغی را نیز پرداخت کنید. 

فصل مناسب بازدید از موزه آستان قدس رضوی چه زمانی است؟ 
همان طور که می‌دانید هوا در فصل بهار بسیار معتدل و خنک می‌شود بنابراین اگر قصد دارید برنامه‌ای برای سفر به مشهد بچینید بهتر است فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید. 
جاذبه‌های نزدیک به موزه آستان قدس رضوی
موزه قرآن، نقاره خانه، مقبره نادرشاه، مسجد جامع گوهر شاد، مقبره شیخ بهایی 

هتل‌های نزدیک به موزه آستان قدس رضوی
هتل توس، هتل یوسف، هتل جواد، هتل آپارتمان آدینه، هتل اترک

موزه آستان قدس رضوی
موزه آستان قدس رضوی

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی