تهران

مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت اول

مکان‌های گردشگری مشهد
مشهد پس از تهران یکی از پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهرهای ایران است. مشهد که در مرکز خراسان رضوی قرار دارد به دلیل میزبانی از حرم مطهر امام رضا (ع) همه ساله زائران بسیاری از داخل و خارج ایران به این شهر سفر می‌کنند. در این مقاله به معرفی مکان‌های دیدنی شهر مشهد پرداختیم. همراه تیجور باشید.

مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت اول

مشهد پس از تهران یکی از پر جمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. مشهد که در مرکز خراسان رضوی قرار گرفته است به دلیل میزبانی از حرم مطهر امام رضا (ع) هم در داخل و هم در خارج بسیار شناخته شده است که هر ساله زائران زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

در ادامه این مقاله شما را با مکان‌های دیدنی، تاریخی، گردشگری و زیارتی این شهر آشنا می‌کنیم.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد

چندین سال است که بوستانی طبیعی در دل کوه‌های خلج قرار گرفته است که با طبیعت زیبایی که دارد گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در حقیقت جریان هزار ساله آب در دل کوه‌های خلج این تصویر زیبا را خلق کرده است. اگر شما هم قصد سفر به مشهد را دارید بهتر است به پارک طبیعی هفت حوض هم سری بزنید و از طبیعت این منطقه استفاده کنید. 

پارک طبیعی هفت حوض مشهد
پارک طبیعی هفت حوض مشهد

چرا بازدید از پارک طبیعی هفت حوض پیشنهاد می‌شود؟ 

  • محل مناسبی برای دورهمی‌های خانوادگی و گروهی است. 
  • این پارک از آب و هوای دلپذیر و خنکی برخوردار است. 
  • محل خوبی برای افرادی است که علاقه به کوهنوردی و طبیعت گردی دارند. 
  • با توجه به طبیعت این منطقه می‌توانید عکس‌های فوق العاده زیبایی بگیرید.
پارک طبیعی هفت حوض مشهد
پارک طبیعی هفت حوض مشهد

تاریخچه پارک هفت حوض
در اثر بارش باران‌های اسیدی از مسیر شاخه‌های رودخانه طرق به سمت بینالود، گودال‌هایی به وجود آمده است که به صورت زنجیر وار به یک دیگر متصل هستند. جریان آب از یک حوضچه به حوضچه دیگری می‌ریزد و در نهایت وارد رودخانه می‌شود و در مسیر خود حرکت می‌کند. گفته شده است آب از هزار سال پیش در این حوضچه‌ها جریان داشته است. 
پارک طبیعی هفت حوض در فاصله 7 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است که پهنای 570 هکتاری دارد. با توجه به طبیعت زیبا و سرسبزی‌های این منطقه هنوز هم پارک طبیعی هفت حوض ناشناخته و یا کم‌تر شناخته شده است.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد
پارک طبیعی هفت حوض مشهد

در پارک طبیعی هفت حوض از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
حوضچه‌های طبیعی:
در دل سنگ‌های صاف و صخره‌های صیقلی بستر رودخانه طرق، هفت حوضچه زیبا قرار گرفته‌اند که اندازه برخی از آنها به اندازه یک استخر کوچک می‌باشد. در این منطقه سکوتی وصف نشدنی و صدای جریان آب که با یکدیگر ترکیب شده‌اند یکی از زیباترین لحضات را برای شما پدید می‌آورند.

پیست صخره نوردی و سنگ‌نوردی: یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه پیست صخره نوردی و سنگ‌نوردی آن می‌باشد. این شرایط برای افرادی که علاقه به هیجان دارند بسیار عالی است. همچنین جاذبه دیگر این منطقه چشمه‌های پارک، کتیبه و تنوره می‌باشد. 
باید این را توجه داشته باشید که مسیر این پارک کمی دشوار و سخت است بنابراین آمدن به این منطقه برای افراد مسن و کم انرژی سخت خواهد بود. 
در این منطقه چند آلاچیق زمستانی و تابستانی هم قرار دارند که خانواده‌ها می‌توانند در آن‌ها پیکنیک کنند. البته باید این را هم بدانید که برای رفاه حال گردشگران امکاناتی مانند رستوران، سرویس بهداشتی، سوپرمارکت، پارکینگ و... نیز در این مجموعه قرار گرفته است.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد
پارک طبیعی هفت حوض مشهد

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از پارک طبیعی هفت حوض چقدر است؟
به دلیل آنکه این پارک خارج از شهر مشهد می‌باشد بهتر است که برنامه‌ای نیم روزه برای رفتن به این منطقه بچینید. برای بازدید و گشت و گذار در این پارک نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست و تنها شما باید برای خرید تنقلات یا غذا هزینه پرداخت کنید.

فصل مناسب بازدید از پاک طبیعی هفت حوض چه زمانی است؟ 
شما در تمام فصول سال می‌توانید از این منطقه بازدید کنید اما بهترین فصل برای بازدید از این منطقه فصل بهار است زیرا گل‌های شقایق شکوفه می‌زنند و آرامش و سکوت بیشتری فضا را در بر می‌گیرد.

چگونه به پارک طبیعی هفت حوض برویم؟ 
بهترین وسیله برای رفتن به این منطقه وسیله نقلیه شخصی می‌باشد که باید از مسیر مشهد به شهرک سیدی بروید و سپس خود را به جاده خلج برسانید. زیرا ورودی بوستان حدود 3 کیلومتری این جاده است. 

جاذبه های گردشگری نزدیک به پارک طبیعی هفت حوض
گردنه خلج، قله خلج، قله چینگ کلاغ

هتل‌هایی در نزدیکی پارک طبیعی هفت حوض
هتل جواهر شرق، هتل جواد مشهد، هتل حلما، هتل جواد مشهد

پارک طبیعی هفت حوض مشهد
پارک طبیعی هفت حوض مشهد

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

مشهد یکی از شهرهای زیارتی می‌باشد که در استان خراسان رضوی قرار گرفته است که از نظر آب و هوایی بسیار معتدل و در بعضی مواقع خشک و سرد است. شهر مشهد علاوه بر اماکن مذهبی که داخل خود جای داده است جاذبه‌های گردشگری زیادی هم دارد که همین امر موجب شده گردشگران زیادی برای استفاده از امکانات تفریحی به این منطقه بیایند. یکی از مناطق گردشگری مشهد نیز مجتمع گردشگری چالیدره می‌باشد که دارای امکانات رفاهی و تفریحی گوناگون مانند ماهی گیری، تله کابین، زیپ لاین و... است.

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

تاریخچه مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
در سال‌های 1376 تا 1381 برای توزیع عادلانه آب میان کشاورزان و باغات منطقه طرقبه، شرکت آب و شهرداری طرقبه سد آبی با نام چالیدره را روی رودخانه جاغرق ساختند. این سد بر روی یکی از سرشاخه‌های فصلی حوض آبریز گلستان قرار گرفته است. کم کم این اقدام موجب پدید آمدن دریاچه مصنوعی زیبایی شد و سپس امکاناتی تفریحی بسیاری به این منطقه اضافه شد و این مکان تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد شد. در حال حاضر این مجموعه یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی شهر مشهد محسوب می‌شود زیرا در طول سال هزاران نفر گردشگر به این منطقه می‌آیند.

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

چرا بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره مشهد پیشنهاد می‌شود؟ 

  • با توجه به امکانات تفریحی و وسعت این منطقه می‌توانید ساعت‌ها در این مجتمع بمانید و از امکانات آن استفاده کنید. 
  • داخل این مجتمع علاوه بر امکانات تفریحی، دارای پوشش گیاهی متنوع و زیبایی است که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. 
  • در این مجموعه امکانات رفاهی متنوعی مانند رستوران، زیپ لاین، کافی شاپ، تله کابین، اسکله تفریحی و... قرار گرفته است. 
  • مربیان با تجربه‌ای به منظور آموزش غواصی و قایق سواری حضور دارند که می‌توانید از کمک آن‌ها استفاده کنید و لذت غواصی و قایق سواری را تجربه کنید.
مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

معماری مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
این مجموعه دارای مساحتی به اندازه 160000 هکتار است که 15000 هکتار آن را دریاچه تشکیل داده است. این مجموعه دارای امکانات اقامتی است که گردشگران می‌توانند در آن‌ها اقامت کنند علاوه بر امکانات اقامتی و رفاهی تدابیری هم برای تفریح کودکان نیز تدارک دیده شده است. این مجموعه دارای امکاناتی همچون کشتی شناور، اسکله تفریحی، ترن کوهستانی و... است که در طول سفر خود می‌توانید تمامی این موارد را تجربه کنید.

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از مجتمع گردشگری چالدره چه قدر است؟ 
برای بازدید از این مجتمع نیاز است مبلغی را پرداخت کنید که این مبلغ به تعداد نفرات بستگی دارد. همچنین برای بازدید و انجام تفریحات به زمانی حدود 5 ساعت نیاز دارید.

فصل مناسب بازدید از مجتمع گردشگری چالیدره چه زمانی است؟ 
ابتدا باید گفت این مجموعه در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد که می‌توانید هر زمانی که خواستید از این مجموعه بازدید کنید اما یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از این مجموعه فصل بهار می‌باشد.

چگونه به مجتمع گردشگری چالیدره مشهد برویم؟ 
همانطور که گفته شد این مجتمع در فاصله 17 کیلومتری مشهد قرار گرفته است که برای رسیدن به این مجتمع باید خود را به میدان طرقبه برسانید. 

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
بوستان مینیاتوری، باغ وکیل آباد، سرزمین موج‌های خروشان طرقبه

هتل‌های نزدیک به مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
هتل پارک حیات، هتل بام طرقبه، هتل سحاب

مجتمع گردشگری چالیدره مشهد
مجتمع گردشگری چالیدره مشهد

آرامگاه فردوسی

داخل این آرامگاه شاعر بزرگ کشورمان "فردوسی" دفن شده است. این شاعر گرانقدر تلاش‌های فراوانی به منظور حفظ زبان پارسی انجام داد. همچنین به غیر از فردوسی، مقبره "اخوان ثالث" شاعر معاصر ایرانی و مزار استاد "محمدرضا شجریان" هنرمند و خواننده برجسته آوازهای سنتی ایرانی نیز در این باغ قرار گرفته است.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی
مهدی اخوان ثالث
مزار مهدی اخوان ثالث در آرامگاه فردوسی
محمدرضا شجریان
مزار استاد محمدرضا شجریان در آرامگاه فردوسی

تاریخچه آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی که در نزدیکی شهر مشهد و در شهر توس قرار داشت در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دید. در هنگام فوت فردوسی به دلیل مذهب شیعه‌ای که داشت در هیچ گورستانی اجازه دفن او را ندادند به همین دلیل وی در باغ خود به خاک سپرده شد. در حالی که مقبره‌ای برای او وجود نداشت اما باز هم کسانی که طرفدار او و دوستداران شعر بودند بر سر مزارش می‌رفتند. چندین سال بعد یکی از سرداران غزنوی برای آرامگاه فردوسی مقبره‌ای ساخت که این بنا بعد از گذشت 100 سال هنوز هم پایدار بود اما چندین سال بعد در پی حمله چنگیز آرامگاه فردوسی ویران شد و پس از جنگ جهانی اول به منظور احترام به فردوسی بنایی شایسته وی احداث گشت.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی

بخش‌های مختلف مجموعه آرامگاه فردوسی
تالار:
این تالار با سنگ مرمر، گچ بری و تزئینات کاشی کاری همراه با چهار ستون بلند و دو سر ستون بزرگ ساخته شده است. در بالای بنای اصلی این تالار می‌توانید مردی بالدار را مشاهده کنید که ویژگی‌های تخت جمشید را نشان می‌دهد.

موزه فردوسی: در این موزه انواع قطعات سفالی پیش از اسلام و دوره اسلامی و سکه‌های نقره و همچنین انواع ظروف سفالی بدون لعاب و لعاب‌دار و ظروف مفروغی و هدایایی مانند انواع داستان‌های شاهنامه انواع تابلوهای نقاشی چهره فردوسی و انواع فرش و قالیچه قرار گرفته‌اند. 

کتابخانه فردوسی: این کتاب خانه در ضلع شرقی آرامگاه قرار گرفته است که داخل آن 9000 جلد کتاب وجود دارد. 

آرامگاه مهدی اخوان ثالث: در جوار آرامگاه فروسی، شاعر معاصر ایران نیز دفن شده است که نام آن مهدی اخوان ثالث است.

آرامگاه استاد محمدرضا شجریان: در جوار فردوسی آرامگاه استاد محمدرضا شجریان، هنرمند و خواننده آوازهای سنتی ایران نیز قرار دارد.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی

چگونه به آرامگاه فردوسی برویم؟ 
برای رفتن به آرامگاه فردوسی هم می‌توانید هم از وسایل نقلیه استفاده کنید و هم از وسیله شخصی که ابتدا باید خود را به پایانه فردوسی برسانید. 

زمان و هزینه مورد نیاز برای بازدید از آرامگاه فردوسی چقدر است؟ 
بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه فصل پاییز و بهار می‌باشد زیرا هوا در این فصل‌ها متعادل می‌شود. همچنین برای بازدید از این مجموعه باید مبلغی را نیز پرداخت کنید.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی

پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد یکی از مجموعه‌های گردشگری قدیمی است که در غرب مشهد قرار گرفته است. این پارک در کنار رودخانه فصلی واقع شده و همچنین درختان و گل‌هایی زیبا و سر سبزی در آنجا رویش کرده‌اند که همین امر موجب شده گردشگران زیادی برای تفریح و گردش به این مکان بیایند. این باغ متعلق به حاج حسین ملک است که وی باغ را وقف کرده است. وسعت پارک وکیل به 70 هکتار می‌رسد که داخل آن از درختان و نهرهای زیبایی پر شده است. 

پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

چرا بازدید از پارک وکیل آباد پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این پارک فاصله زیادی تا مرکز شهر ندارد. 
  • پارک وکیل آباد آب و هوای دلپذیر و خنکی دارد. 
  • یکی از بزرگترین بوستان‌های شهر مشهد محسوب می‌شود. 
  • داخل این پارک امکانات رفاهی و تفریحی زیادی قرار گرفته است.
پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

تاریخچه پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد قبل از آنکه به وقف عموم در بیاید، با نام باغ میر طراز شناخته می‌شده است. حاج ملک که نامش در میان اهالی بسیار پیچیده است در پاییز سال 1348 این باغ را جهت استفاده عموم به شهرداری مشهد اهدا کرد. 

پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

در پارک وکیل آباد از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری:
داخل این باغ درختان کهنسال صنوبر، کاج، سپیدار و چنار قرار گرفته‌اند که این باغ را همانند تکه‌ای از بهشت کرده‌اند. این باغ به دلیل دارا بودن شاخص‌های متعدد محل مناسبی برای زیستگاه پرندگانی همچون طوطی ملنگو، شاه طوطی، مینا و سهره می‌باشد. 

رودخانه و قنات: ریشه اصلی این باغ رودخانه فصلی و قنات‌های آن می‌باشد. وجود رودخانه و قنات موجب شده این باغ علاوه بر مناسب بودن محل زندگی حیوانات و پرندگان، زیبایی خاصی به خود بگیرد.

کوشک و مجسمه برنزی: در این باغ استخرهایی قدیمی نیز وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها در مرکز باغ قرار گرفته است. در کنار این استخر دو بنای قدیمی وجود دارد که قدمت آن‌ها به 80 سال پیش باز می‌گردد. که امروزه به عنوان موزه کاربرد دارند. در میان این دو بنا مجسمه‌ای برنزی قرار گرفته است که تصویر صاحب این باغ را نشان می‌دهد. 

باغ وحش وکیل آباد: یکی دیگر از مجموعه‌های این باغ، باغ وحش آن می‌باشد که در نزدیکی پارک وکیل آباد قرار گرفته است. 

شهربازی پارک وکیل آباد: اگر با خانواده قصد رفتن به این مکان را دارید محلی برای سرگرمی کودکان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به شهربازی ببرید تا از امکانات تفریحی استفاده کنند.

پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از پارک وکیل آباد چه قدر است؟ 
برای رفتن به این مکان نیازی به پرداخت هزینه ندارید مگر آنکه بخواهید از پارکینگ و یا جاذبه‌های تفریحی آن استفاده کنید. همچنین زمان مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه تقریبا حدود 5 ساعت است.

فصل مناسب بازدید از پارک وکیل آباد چه زمانی است؟ 
آب و هوای این منطقه در فصل‌های بهار و پاییز بسیار معتدل و خنک می‌باشد که می‌توانید از این مجموعه به راحتی دیدن فرمایید.

چگونه به پارک وکیل آباد برویم؟ 
پارک وکیل آباد به قدری معروف است که به راحتی می‌توانید خود را حتی با اتوبوس و مترو به این پارک برسانید. تنها کافی است خود را از طریق خط شماره 1 بلوار نخریسی به این پارک برسانید. 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به پارک وکیل آباد
موزه باغ وکیل آباد، دهکده شاندیز، باغ وحش وکیل آباد پارک ملی چهل بازه، مرکز خرید تیراژه 

هتل‌های نزدیک به پارک وکیل آباد
هتل میثاق، هتل نفت، هتل ثامن، هتل آبان، هتل پارس

پارک وکیل آباد مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

خانه تاریخی داروغه

در پشت ساختمان‌های چند طبقه اطراف حرم امام رضا بنای تاریخی فوق العاده‌ای پنهان شده است که در کنار قدمت چند هزارساله‌اش هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. نام این خانه، خانه تاریخی داروغه است که از دوران قاجار به جا مانده است. 

خانه تاریخی داروغه
خانه تاریخی داروغه

چرا بازدید از خانه تاریخی داروغه پیشنهاد می‌شود؟ 

  • ترکیب معماری سنتی روسی و ایرانی نتیجه منحصر به فردی را خلق کرده است. 
  • این خانه به دست معماران روسی ساخته شده است که معماری متفاوت و زیبایی دارد.
  • خانه داروغه یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌آید. 
  • تندیس‌های آجر کاری و گچ‌بری‌های این خانه از هنرهای برجسته آن می‌باشند.
خانه تاریخی داروغه
خانه تاریخی داروغه

تاریخچه خانه تاریخی داروغه
با توجه به اطلاعات در دست می‌توان فهمید خانه داروغه مشهد در اواخر دوره قاجار و به دستور داروغه شهر ساخته شده است. یوسف خان هراتی آخرین داروغه مشهد بود که به دستور وی این خانه را به منظور پذیرایی و اقامت‌های رسمی از مهمانان ساختند. این خانه تا اواسط دهه 60 به عنوان یک خانه مسکونی استفاده می‌شد اما چند سال بعد کاربرد این خانه به حسینیه تغییر یافت و در نهایت درسال 1394 مورد مرمت قرار گرفت.

خانه تاریخی داروغه
خانه تاریخی داروغه

در خانه تاریخی داروغه از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
ابتدا هنگامی که وارد این خانه می‌شوید می‌توانید طراحی و نمای متفاوت آن را مشاهده کنید. اگر به نمای رو به حیاط دقت کنید می‌توانید مشاهده کنید که آن با تندیس‌های گچی قالبی مانند سر انسان، سر شیر و فرشته بالدار تزئین شده است.
برخلاف خانه‌های دیگر که قسمت زمستانی نشین و تابستانی نشین آن‌ها در دو طرف حیاط قرار گرفته است، داخل این خانه هر دو بخش در هر دو طرف حیاط ساخته شده‌اند. 
مطبخ خانه داروغه هم اکنون به عنوان قهوه خانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در قسمتی از آن یک عکاس خانه احداث شده است.

خانه تاریخی داروغه
خانه تاریخی داروغه

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از خانه داروغه چه قدر است؟ 
برای بازدید از این مجموعه نیاز به زمان زیادی ندارید و تنها در 1 ساعت می‌توانید از تمام این مجموعه بازدید کنید. همچنین برای بازدید نیاز است تا مبلغی را هنگام ورود پرداخت کنید. 

فصل مناسب بازدید از خانه تاریخی داروغه چه زمانی است؟ 
اگر می‌خواهید به راحتی از این خانه و مجموعه‌های دیگر بازدید کنید بهتر است فصلی که هوا زیاد گرم نیست را انتخاب کنید که بهترین فصل، فصل بهار و پاییز است. 

چگونه خود را به خانه تاریخی داروغه برسانیم؟ 
این خانه تاریخی نزدیک به حرم مطهر رضوی و در خیابان نواب صفوی قرار گرفته است. پس از آنکه خود را به خیابان نواب صفوی رساندید به کوچه داروغه بروید. 

جاذبه های نزدیک به خانه تاریخی داروغه
خانه تاریخی توکلی، پارک وحدت، گنبد خشتی، بازار کوثر، حرم امام رضا

هتل‌های نزدیک به خانه تاریخی داروغه
هتل گلشن رضوی، هتل ولایت، هتل حیات شرق، هتل معین، هتل امام رضا

خانه تاریخی داروغه
خانه تاریخی داروغه

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی